Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Zsary
#2268699
Wat geven jullie een kat met diaree die verder niet ziek is en anders nooit diaree heeft, maar gewoon iets verkeerds gegeten heeft op straat en zoals het er nu uit ziet een paar dagen diaree heeft.
Gaat om de kat van mijn moeder, ze geeft ouderwets gekookte kip en veel rijstewater, want ze zeggen dat rijstewater stopt, ik zeg rauwe kip en normaal water.

Wat was ooit de beweegrede achter die gekookte kip en rijstewater???? Wat dachten ze dat het deed en wat doet het wel en wat niet?

Alvast dank voor jullie input!
#2268704
Een kat is een carnivoor, dus dat rijstwater (bevat zetmeel) doet niet echt iets positiefs voor de darmen.
Hier krijgen ze bij diarree (en verder wel normaal en levendig) hun gewone gebruikelijke voer.
#2268863
Ik heb 1x keer diarree gezien en toen had Jet een darminfectie. De dierenarts raadde toen aan om ook isogel te geven te geven zodat het wat makkelijker naar buiten ging, dus dat heb ik gedaan (naast de medicijnen).

Als ik niets merk aan de kat zou ik het gewone voer geven.
#2271821
Het is moeilijk te beoordelen zo via een mailtje. Maar als mijn katten diarree zouden hebben zou ik ze juist op rauw houden. Niet te vet maar zeker uitsluitend rauw. Even geen eendagskuikens, 1 van mijn katten krijgt daar wel eens wat slappe ontlasting van, maar niet echt dun. Maar dan weet ik ook zeker dat het daarvan komt. Wat denk je dat ze verkeerd gegeten heeft?
#2276592
Beetje late reactie, maar ik krijg geen melding van nieuwe reacties, dus dacht eigenlijk dat er helemaal niet gereageert was tot ik nu eens ging kijken!
Dankjulliewel.
We zijn eruit denken we waarom hij af en toe wat te dun gaat poepen, bij iets te hoog in de dosering met Urologist lijkt dit te gebeuren, nu iets lager gaan zitten en weer over, achteraf al eens eerder gebeurd.
Mijn ouders zijn meteen na mijn gezeur, gewoon rauwe kip en water gaan geven ipv gekookte kip en rijstewater en toen was het al vlot over!

Nog steeds ben ik benieuwd waar dat gekookte kip en rijst en rijstewater nou ontstaan is bij honden en katten met diaree, al jaren wordt dat geroepen door dierenartsen! Wat zou het moeten doen?
Stoppen of is licht verteerbaar de achterliggende gedachte? Ik krijg te horen dat rijstewater zou stoppen.
Daarnaast... Wil je wel stopping, heeft toch niet voor niets diaree, het lijf wil dat het zo snel mogelijk het lichaam verlaat.

Zaniematsu: Ook een van mijn katten krijgt inderdaad te slappe poep als hij te veel eendagskuikens achter elkaar op heeft. De katten die willen krijgen het als snack tijdens het voeren op kuikendagen van onze roofvogels en uilen, maar in onbewaakt ongenblik stelen ze er wel eens meer en gaan er hard mee vandoor, dan is het de volgende dag slappe poep tot diaree achtig.
#2276726
Het idee achter gekookte kip met rijst(ewater) is idd stoppen. En komt volgens mij bij mensen vandaan, ik heb er op gezocht maar nooit ergens enige onderbouwing kunnen vinden dat het enige zin heeft bij carnivoren als katten en honden. Sterker nog, ik heb nergens ook maar enig onderzoek naar licht verteerbaar/stoppend voer kunnen vinden.
Bij mensen is wel wat onderzoek waaruit blijkt dat puur gekookt zetmeel lichter verteerbaar is dan gekookt zetmeel met aanhangend gebeuren zoals volkoren spul. Ongekookt zetmeel is onverteerbaar. Gekookte kip omdat mensen uiteraard geen rauwe kip eten en omdat er iets van onderzoek is waaruit dan weer blijkt dat kip voor mensen wat makkelijker valt dan rund bv.
Natte vinger werk dus.

Bij mensen is men grotendeels van het idee va een stoppend dieet bij diarree afgestapt, idd omdat diarree een functie heeft. nl schadelijke stoffen en bacteriën snel afvoeren. Een paar dagen diarree zonder braken en met voldoende drinken is ook echt niet schadelijk. Zo snel bouw je geen ernstige tekorten op. Hetzelfde geldt voor katten, een paar dagen dunne terwijl de kat gewoon voldoende drinkt en dus plast en honger heeft is gewoon een genezingsproces en geen reden voor paniek. Rijstwater of gekookte rijst, zeker voor een kat die vers en dus zetmeelvrij eet, vind ik een heel slecht idee. De spijsvertering is her helemaal niet op aangepast dus je belast die juist extra door ineens een stof te voeren die de kat toch al slecht kan verteren. Gekookte kip vind ik ook zinloos, rauwe kip is prima te verteren voor een kat.

Een kat die naast diarree ook braakt, ziek aandoet, niet eet, niet drinkt, koorts heeft, daarmee ga ik zeker naar de da. Uitdrogen gaat heel snel bij diarree en braken en katten moeten zeker niet te lang geen voeding binnenkrijgen. Ontlasting binden met een of ander middeltje vind ik zinloos, of het vocht er nu zo uit komt of gebonden met een of ander, het komt niet ten goede aan de kat. Daarnaast blijven de kwalijke stoffen langer in de darmen door binden en dat lijkt me een slecht idee.
#2276783
In de praktijk kan dit soms anders uitwijzen. Niet alles is onderzocht! Je noemt ook wel een hoop dingen achter elkaar op zeg braken, niet eten, diarree jemig dan is de kat wel heel ziek. Bij mij liepen ze er nog fit bij, ogen staan goed, eetlust is goed. Met rijstewater ben ik er altijd goed mee weggekomen. Natuurlijk als er meer aan de hand is zeker naar de DA want dan zou het zomaar kunnen dat je met een virus of bacterie te maken hebt.
#2276812
[quote="denise1968"]
In de praktijk kan dit soms anders uitwijzen. Niet alles is onderzocht! Je noemt ook wel een hoop dingen achter elkaar op zeg braken, niet eten, diarree jemig dan is de kat wel heel ziek. Bij mij liepen ze er nog fit bij, ogen staan goed, eetlust is goed. Met rijstewater ben ik er altijd goed mee weggekomen. Natuurlijk als er meer aan de hand is zeker naar de DA want dan zou het zomaar kunnen dat je met een virus of bacterie te maken hebt.
[/quote]

Ik bedoelde natuurlijk minimaal 1 van die verschijnselen en niet noodzakelijk allemaal tegelijk.
En als jij tevreden bent met rijstwater zou ik zeggen: gewoon gebruiken. Ik niet, en ik gebruik het dus ook niet.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door