Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door BbvDoerak
#2271003
Weet niet goed waar iik het moet plaatsen maar aangezien ik normaal kvv voer maar hier;)
Mijn hond eet normaal dus kvv maar doet de laatste tijd een beetje moeilijk over zijn eten (eerst over wild, toen konijn, toen paard, lam en nu zelfs over rund en kip).
Hij is kerngezond (check bij de da gehad) dus daar ligt het niet aan. Hij krijgt momenteel ook niks anders (geen snacks enzo) en uiteindelijk eet hij wel, vaak met lange tanden.
Nu had mijn man eergisteren tofu in huis gehaald en we vroegen ons af of onze hond dit zou lusten?
En of, hij het lustte! Hij at nog net niet de bodem uit zijn bak, inclusief vlees dat hij even daarvoor liet liggen???
Niet dat ik hem nu standaard tofu wil geven maar ik vroeg me af of het kwaad kan, ik bedoel het zijn gefermenteerde bonen en ik begreep dat het voor mensen gezond is vanwege de vitamines maar voor honden? Kan het kwaad als ik hem af en toe een stukje geef, desnoods om eens zijn eigen eten op te leuken?
Gebruikersavatar
Door koekje
#2271071
Tofu is geen hondenvoer.
Overigens is tofu niet gefermenteerd, het is gestremde sojamelk. Tempé is wel gefermenteerd, maar daar had je het niet over (is ook geen hondenvoer).
Door Anne in Zweden
#2271096
[quote="koekje"]
Tofu is geen hondenvoer.
Overigens is tofu niet gefermenteerd, het is gestremde sojamelk. Tempé is wel gefermenteerd, maar daar had je het niet over (is ook geen hondenvoer).
[/quote]

Of dat nou de vraag beantwoordt... Natuurlijk is het geen hondenvoer, maar kan het kwaad? Ben daar ook wel nieuwsgierig naar. In de zin van: het is een soort groente (bonen), dus zou je het bv. door een groentenmix kunnen doen? Jij wandelende encyclopedie weet dat vast wel! :biggrin2: :P

@ TS: zou je hond ook niet een hapje groente lusten in zijn bak, desnoods gekookt? Misschien slobbert hij z'n kvv dan ook wel gewoon mee op. Wat het miepen met eten betreft: geef je al langer vers? Is je hond nog een pup of een puber?
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op ma 27 feb 2012, 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2271148
[quote="Anne in Duitsland"]
Of dat nou de vraag beantwoordt... Natuurlijk is het geen hondenvoer, maar kan het kwaad? Ben daar ook wel nieuwsgierig naar. In de zin van: het is een soort groente (bonen), dus zou je het bv. door een groentenmix kunnen doen? Jij wandelende encyclopedie weet dat vast wel! :biggrin2: :P

[/quote]

In het linkje van Dory staat dus de uitleg van mijn verhaal  :)
Ik denk vanuit kat, maar ik vind het dus niet gezond voor de huiscarnivoor.

Ik denk niet dat hond er direct dood van zal neervallen en de hoge dosis vrouwelijke hormonen krijg je alleen als je excessief veel sojaproducten eet. Dat is in het geval van mensen al zo goed als niet haalbaar, bij honden dus in de praktijk niet, lijkt me zo.
Als hond tofu nou geweldig lekker vindt, zou je denk ik best af en toe (niet vaker dan 1x per maand bv) een heel klein ministukje tofu kunnen geven. Geef deze tofu dan onbewerkt (dus niet gefrituurd tot puff of gebakken) en bij voorkeur biologische tofu en van goede kwaliteit (dus geen AH-tofu, maar lekkere zachte van de toko).

Aanvulling: Met lange tanden eten kan allerlei oorzaken hebben. Medische toestanden zijn zo goed als uitgesloten, het kan wel zijn dat hond klaar is met groeien en daardoor minder nodig heeft en dus minder honger heeft. Bij katten zie je geregeld een soort moeheid van een bepaald merk of bepaalde smaak. Afwisseling in merk en smaak kan dan helpen. En niet teveel geven uiteraard.
Laat je ook niet door je hond trainen. Niet eten of truttig doen met het voer is zonder pardon bakje weer terug in de koelkast en dan pas weer het bakje geven bij het volgende eetmoment.
Laatst gewijzigd door koekje op ma 27 feb 2012, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Charlie Meadows
#2272354
Lees het verhaal over tofu en kom zoveel onzin tegen dat ik even wil reageren.
Aangezien bijna alle rassen al helemaal naar de knoppen zijn gefokt en er steeds meer problemen zijn met name voor huidproblemen en jeuk, jeuk en nog eens jeuk (ze zijn zo'n beetje standaard aan het worden zijn bij Westie's, Sharpei's, golden retrievers, labrador retrievers, alle bulletjes en zo kan ik nog wel even door gaan) het volgende.
Bijna al deze honden hebben een verstoord immuunsysteem en reageren extreem op graan, kleurstoffen, smaakstoffen, conserveringsmiddelen en nog een paar zaken.
Echter.............................er zijn op dit moment aardig wat honden met problemen welke extreem reageren op dierlijke eiwitten (of deze nu van lam, kalkoen, kip, eend of een giraf komen dat maakt niet uit).
Wat is het wondermiddel voor deze honden met klachten......TOFU !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Op een speciaal dieet met als basis gebakken tofu in olie en aangevuld met bepaalde groene groenten een toevoeging van vitaminen en mineralen uit een potje en wat gekookte aardappels of rijst is voor dit soort honden DE uitkomst.
Ik heb honden van 100% slecht, zo slecht dat ze klaar stonden voor een laatste spuit zien opknappen tot 100% normale hond dankzij het volgens jullie bijna dodelijk middel tofu.
Je hoort mij niet zeggen dat alle honden dit moeten gaan eten maar slecht????????

Mvrgr,
Charlie
Door 202Spots
#2272417
[quote="Charlie Meadows"]
Wat is het wondermiddel voor deze honden met klachten......TOFU !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Op een speciaal dieet met als basis gebakken tofu in olie en aangevuld met bepaalde groene groenten een toevoeging van vitaminen en mineralen uit een potje en wat gekookte aardappels of rijst is voor dit soort honden DE uitkomst.
Ik heb honden van 100% slecht, zo slecht dat ze klaar stonden voor een laatste spuit zien opknappen tot 100% normale hond dankzij het volgens jullie bijna dodelijk middel tofu.
Je hoort mij niet zeggen dat alle honden dit moeten gaan eten maar slecht????????
[/quote]
Mag is vragen waar je deze wijsheid vandaan hebt?
Wie heeft daar iets over geschreven of waar kunnen we 'n link vinden? ???
Door Charlie Meadows
#2272533
Ben een praktijkmens Dory maar er zitten hier op het forum best wel een aantal mensen die regelmatig in Oisterwijk komen bij Margreet Vroom (de beste dermatoloog van Nederland volgens mij) en dan moeten ze haar maar eens vragen naar mijn mening  ;)

Mvrgr,
Charlie

(paar tikfouten veranderd...sorry)
Laatst gewijzigd door Charlie Meadows op di 28 feb 2012, 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202Spots
#2272705
[quote="Charlie Meadows"]
Ben een praktijkmens Dory maar er zitten hier op het forum best wel een aantal mensen die regelmatig in Oisterwijk komen bij Margreet Vroom (de beste dermatoloog van Nederland volgens mij) en dan moeten ze haar maar eens vragen naar mijn mening  ;)
Mvrgr,
Charlie
(paar tikfouten veranderd...sorry)
[/quote]
Ik kom niet zo vaak in die buurt... 8)
maar waarom vraag jij haar dan niet om 'n uitleg of onderzoek resultaat naar jou te sturen en dan kan je het met ons hier delen?  ???
Door Charlie Meadows
#2272883
Zo ver is Californie toch niet  :D
Zal het eens vragen als ik ze spreek.
Het verhaal is niet zo moeilijk hoor aangezien een hond eiwitten nodig heeft. Indien een hond allergisch reageert op dierlijke eiwitten schiet er niet zo veel meer over toch?
Alle "veranderde" eiwitten die de DA's aanbevelen zijn larie.

Mvrgr,
Charlie
Door BbvDoerak
#2273061
Tsja mijn hond (x? labrador) wordt in april 2. Hij krijgt al zeker anderhalf jaar barf/kvv aangezien hij als pup heftig op brokken reageerde (met name veel bloederige diarree).
Dit ging tot voor kort altijd goed.
Ik probeer altijd  af te wisselen in smaak en merk maar merk dat hij bij steeds meer smaken zijn neus optrekt.
Als hij niet wil eten, gaat het eten in de koelkast en krijgt hij het de volgende keer, soms met succes, soms niet.
Hij weegt ongeveer 40 kg. en krijgt 600 tot 800 gr. kvv per dag (incl. snacks), verdeeld over twee maaltijden. Dacht dat niet te veel was (voedt op het oog en hij heeft een perfect lijntje al zeg ik het zelf)?
Hij krijgt minstens een keer per week (soms twee keer) vis omdat hij dat geweldig vindt (met name zalm; de fijnproever).
Ik geef hem wel eens gekookte groenten door zijn eten en soms fruit of ei.
Tsja de tofu was maar een vraag/ontdekking.
We eten het zelf ook niet heel regelmatig hoor maar mijn man zei dat het erg gezond is? Dus ja waarom niet voor de hond?
Ik geloof niet dat het heel slecht is maar ik zal hem er idd. geen grote hoeveelheden van gaan geven omdat ik denk dat het niet veel extra toegevoegde waarde heeft. Maar zoals gezegd hebben we het ook niet wekelijks in huis.
@ Charlie Meadows, interessant verhaal, ga eens wat speurwerk doen;-)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2273248
Het is niet omdat er bepaalde honden een aandoening hebben waardoor ze moeite hebben met dierlijke eiwitten, dat die eiwitten voor alle honden ongezond zouden zijn.
In die zin wil het feit dat tofu dan een uitkomst zou bieden voor deze honden met de afwijking, niet zeggen dat het goed zou zijn voor andere honden. Op dat moment is het gewoon kiezen tussen twee kwaden en je wil je hond in leven houden.

Ik geloof dat Vanaalst haar oudste hond leidt aan de aandoening waar jij het hier over hebt.  Maar ze geeft haar andere 2 honden daarvoor echt geen ander dieet. Die barfen gewoon mooi, ookal kan Zimba dat niet meer.
Die ene hond met de aandoening is de uitzondering, niet de rest. En het kan best zijn dat het steeds meer voorkomt, maar dat maakt het nog niet de natuurlijke en algemene situatie. De meeste honden doen het nog steeds prima op verse voeding.
De hond zal misschien niet meteen doodvallen van tofu, maar dat wil nog niet zeggen dat het goed is. En de meeste mensen die barfen zijn toch op zoek naar de beste voeding voor hun hond en willen niets geven dat schadelijk is.  Nogmaals, als je hond de gewone voeding niet meer verdraagt, moet je wel wat... Maar pas dan, en niet eerder, lijkt me.
Door BbvDoerak
#2273434
Pfff weet het nu ook niet meer.
Hier wordt gezegd dat het ronduit slecht is (ook voor mensen???)terwijl ik op meerdere sites over rauw voeren lees dat tofu en tempeh rustig gevoerd mogen worden.
Kijk vlees is natuurlijk het beste maar ik denk niet dat mijn hond er iets van krijgt als ik hem af en toe tofu aanbiedt.
We hebben altijd biologische tofu, net als het vlees dus zonder rommel erin.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door