Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door **Jolanda**
#2270491
Nu ik in het bezit ben van een drogertje en al flink aan het drogen ben, was ik aan het denken over een snijmachine.

Ik wil tzt ook kipfilet gaan drogen en dan van die dunne plakjes zoals je die gedroogde kip in de winkel koopt. Maar ook voor lever en long lijkt me een snijmachine handig.

Is dit nou mega handig? Of gewoon een flinke luxe?
Als je geen droger hebt, hoe doe je dat dan met long/lever ect? En waarom heb je er geen?
En als je er wel een hebt; welke snijmachine voldoet al om eens per maand een kilo of 4-5 te snijden? En waarom heb je wel voor een snijmachine gekozen?
Door ChantalKrijn
#2270511
Ik heb een Severin snijmachine:http://www.aximax.nl/catalog/severin-as ... 17948.html

Het was de goedkoopste die ik kon vinden die ook nog wel stevig leek, want ik wilde niet 100 euro uitgeven voor iets wat niet werkt  ;)

Hij is traploos verstelbaar van 0 tot 2 centimeter, en er gaat met gemak een bevroren rol Tinlo doorheen  :biggrin2:

Ik heb ervoor gekozen voor het gemak, en omdat ik ook zelf mijn eigen brood bak en het lukte me nooit om zelf mooie sneetjes te snijden  ::)
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2270587
heb die van mij aan linda verkocht , fijn apparaat ,alleen weer een apparaat wat veel plaats in de keukenkasjes inneemt  :biggrin2:
Door Nathascha
#2270640
Ik heb geen snijmachine. Vlees wat ik wil drogen, lukt me zelf prima om in dunne plakken te snijden. Moet je wel een goed scherp mes hebben anders lukt het niet.
Long is wel heel lastig. Dat is vers niet te snijden, maar is het nog licht bevroren, dan snij je dar ook prima plakken vanaf.

Verder hou ik het nu op het gemak....de runderlippen van Nadia  :biggrin2:

Misschien komt hier ooit ook een snijmachiene. Zou zelf niet voor de plastic versie gaan van chantalkrijn, maar dan liever een steverige van ijzer, via MP ofzo. Maar das puur gevoel, waarom precies zou ik niet weten.
Door ChantalKrijn
#2270690
Nathascha schreef: Misschien komt hier ooit ook een snijmachiene. Zou zelf niet voor de plastic versie gaan van chantalkrijn, maar dan liever een steverige van ijzer, via MP ofzo. Maar das puur gevoel, waarom precies zou ik niet weten.
Zou ik nu ook doen hoor, nu weet ik hoe makkelijk het werkt  :biggrin2:
Maar ik dacht eerst even kijken of zo iets wel werkt, er komt mettertijd een stevigere ;)
Door leni
#2270912
ik heb er eentje van de rommelmarkt,en wat ben ik er blij mee :)
Wel dus metaal!En dat voor maar 5 euro.Plastic snijmachientjes kom ik daar ook veel tegen. Bij Lidll zijn ze nu in de aanbieding,60 euro
Door madeleine
#2271153
Ik heb een Bomann snijmachine, ook van metaal. Heb die van Parelridder overgekocht en ik ben er heel erg blij mee. Ik gebruik deze ook voor het gene wat ik ga drogen om de kilo's meteen in plakjes te snijden en dan of te drogen of een deel daarvan in de vriezer te bewaren.
Heb het ondertussen gebruikt voor diverse spiervlees en orgaan, dus ben er echt heel blij mee.  :biggrin2:

Wel zorg ik ervoor dat ik zoveel mogelijk in een keer ga snijden, dat scheelt me gewoon schoonmaak werk want ik maak de snijmachine van binnen ook schoon en dan moet ik het even open schroeven.  ;)
Door tycolaika
#2271157
lauraV schreef: heb die van mij aan linda verkocht , fijn apparaat ,alleen weer een apparaat wat veel plaats in de keukenkasjes inneemt  :biggrin2:
hihi , en ikke ben dr heul blij mee :D gebruik em iedere x nog , bij long en zo , leuke is , je kunt gewoon even grote blokjes/plakjes maken. alleen laura , vraagje , nieuwe messen waar krijg je die ??? haha
Door BlissSpirit
#2271179
Hier ook een snijmachine.
In eerste instantie gekocht toen ik heel enthousiast zelf brood ging bakken en sneetjes snijden niet mijn sterkste kant bleek te zijn  :D
Het brood bakken had ik al snel gezien, ben ik dus duidelijk niet goed in.
Maar hij wordt hier nu regelmatig gebruikt voor de vleesjes die ik wil drogen.
Ik snij dan ook een paar kilo tegelijk, zodat ik het zo uit de vriezer kan pakken en op de droger kan gooien.
Zowel ontdooid als licht bevroren gaat prima en het is geen dure, weet niet meer wat hij gekost heeft, maar komt bij de Lidl vandaan.
Door chiva
#2271186
Hier ook een snijmachine, het is hier echt een luxemachine, staat namelijk ergens op zolder mooi te wezen :biggrin2:
Had hem ooit gekocht voor het snijden van vlees/kaas voor onszelf, maar vanwege sta in de weg, verhuisd naar boven.

Alles voor de droogmachine gaat nog steeds met het handje, iets bevroren en dan zelfs van long/lever hele mooie dunne plakjes.

http://www.aximax.nl/catalog/bomann-ma4 ... .html 
Ongeveer deze is het, in ieder geval lijkt hij erop.
Door eelke
#2271292
Waarom willen jullie dan dunne plakjes? Ik heb graag reepjes van wel een cm dik hoor, anders proeven ze er toch amper wat van?
Door Suzanne
#2271315
eelke schreef: Waarom willen jullie dan dunne plakjes? Ik heb graag reepjes van wel een cm dik hoor, anders proeven ze er toch amper wat van?
Ik stel me voor dat als ik een plak snij van (bijvoorbeeld) 1 cm en die laat drogen dat er dan een dunnere plak van overblijft?
Dat is mijn idee ervan...

Suzanne
Door job
#2271327
Suzanne schreef: Ik heb (mede nav dit topic) zojuist een bod gedaan op een machine op MP ;-)

Suzanne
als ik jou was zou ik een bod doen op de snijmachine van Chiva...  ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door