Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#2268762
Hallo allen,

Ik wil even iets delen en vragen of dit misschien bekend voor komt.

Ik voer mijn katten kvv en soms wat barf, maar ze zijn zo tuttig  met zo veel dingen. De een lust dit niet en de ander dat niet.
En ik ben best iemand die mijn poot stijf kan houden als het om voeding gaat voor de katten. Maar als ze het blijven weigeren....... dan houd het echt op. Nou ben ik een voorstander voor biologisch vlees voeren. Dus ik was zo blij toen er een merk op de markt kwam welke ze allen met smaak aten. Er zijn meer merken maar deze lusten ze om een of andere reden echt niet. Ik vermoed door de lijnzaadolie die door dat merk zit.

Nu voerde ik dus dat ene biologische merk om diervriendelijke redenen en ik denk dat het sowieso goed is om vlees te eten waar minder toevoegingen in zitten zoals vele antibiotica en weet ik wat nog meer ze geven om jonge dieren zo snel mogelijk rijp te krijgen voor de slacht op een zo klein mogelijk stukje oppervlakte. Ik denk dat ik het zo ongeveer ruim een jaar gevoerd heb, met af en toe wat afwisseling van iets anders.
Maar toch hoofdzakelijk dit voer. Nou ging dit voer de katten tegen staan. De een na de ander haalde haar neus er voor op. Het zag er ook elke keer weer anders uit. Ook hoorde ik van andere mensen dat hun katten en honden niet met dezelfde smaak van dit voer aten.

Voor mij was de beslissing genomen.... dan maar weer keuzes maken tussen de niet biologische merken kvv.
Nu eten ze ongeveer een paar weken een paar andere merken, maar hoofdzakelijk één merk. Niet elke kat ging daar meteen smakelijk mee aan de gang. Bij een duurde het 2 weken voordat ik haar over had en bij de ander heeft het zelfs ruim 2 maanden geduurd. Maar nu eten ze allemaal een aantal smaken van dit merk. Het ene smaakje met meer plezier dan het andere smaakje, maar het gaat er in. Soms moet ik ook een blikje tonijn open trekken om ze te verleiden of ik snij er wat rauwe vis doorheen. Dat laat ik dan even intrekken zodat de smaken goed vermengen.

Maar nu waar ik eigenlijk naar toe wil : de vachten van de katten. De vachten worden zoveel zachter!! Zachter dan ik ooit gevoeld heb! Ik wist niet dat dit kon. Ik voelde het al bij Dahras, maar deze zit na 10 jaar brok sinds 10 dagen op rauw, dus daar had ik wel een vacht verandering van verwacht binnen enkele maanden, nog niet eens al zo snel. Maar goed, de katten die al jaren rauw eten ondergaan ook een vacht verandering ten goede.

Bijzonder! Dit had ik dus niet verwacht!! De vachten lijken ook dikker te zijn, en dat bij de verwarming in huis, het is echt heel opvallend.

Nou deze positieve ervaring wilde ik dus even delen en ben benieuwd of er meer ervaringen zijn vergelijkbaar als wat ik mee maak.
Door Limpy
#2269044
Maar met welke kvv´s zonder toevoegingen merkte jij dan verbetering en welke waren wel bio en welke niet?
Ik merkte dat ze hier carnibest niet lekker vonden door de olietjes, kvv zonder olie/tovoegingen gingen er altijd goed in, bio of niet...
Nu barfen ze alweer ruim 1 3/4 jr en bepalen we samen wat er wel of niet in gaat in de goeie samenstelling.
(helaas is dat grotendeels niet biologisch omdat mn portemonai anders pijn doet)
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#2269063
Biologische Bandit vinden ze dus niet lekker, ik vermoed door de toevoeging van de olie.
Darf EKO vonden ze dus in het begin heel erg lekker, maar nu dus niet meer zoals in het begin, er zit overigens geen olie in. Darf is een biologisch product en is trouwens relatief goedkoop 2.5 kg voor 11 euro.

Ik merk nu dus verbetering met Tinlo Cattery, Tinlo Paard en Tinlo Hert. Deze varianten zijn verrijkt met extra vezels. Ze doen het er echt heel goed op, ik zie werkelijk verschil en ik voer ze toch al zo'n 7 a 8 jaar uitsluitend rauw, als het niet langer is.
Door Limpy
#2269078
Bandit heb ik dus af en toe wel eens gehad omdat die speciale nierdieet heeft, die vonden ze dus best wel lekker behalve de patient...
Darf heb ik nooit geprobeert omdat die verschillende diersoorten in 1 mix gooide en mn dame allergisch is voor rund en ik dus afhankelijk was was van enkelvoudige kvv´s en daarom de bio-versie´s meestal afvielen helaas.

Tinlo en haaksbarf vonden ze hier meestal ook wel lekker (alle smaken), maar vooral vanwege de enkelvoudige versie´s voor mn dame. Hier deden ze het er ook heel goed op.
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#2269080
Ja dan vallen die complete mix soorten van verschillende diersoorten af. Gelukkig zijn er een aantal merken die de diersoorten gescheiden maakt.
Als je dame allergisch voor rund is schieten die biologische complete mixen niet op.
Door Limpy
#2269091
Nee helaas idd, dat was ook de reden om te gaan barfen en als ik al eens ergens bio aan kon komen dat mooi meegenomen was.
De jongens hebben nog wel eens bioprodukten gehad af en toe maar omdat zij de dame zagen barfen wilden zij dat ook
Door *Yvje*
#2270111
Grappig ! Precies als met Axl en Izzy nu ! Toen ik Axl vorig jaar overzetten merktte ik een zachtere vacht na een week of drie. Nu ik eindelijk Izzy heb over kunnen zetten begon ik precies hetzelfde te merken en idd ook al een week of drie en ook haar vacht is voller geworden..
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#2270420
Ik vind het wel heel erg fijn om dit ook aan de buitenkant te merken. Daarnaast weet ik zeker dat het aan de binnenkant ook veel beter is voor de katten. Ik zie zelfs dat ze meer spelen en dat ze meer met elkaar op 1 plaats liggen. Wanneer ik op de bank lig komt er normaal 1 op me liggen en nu zelfs 3 tegelijk. Voorheen was het dan elkaar wegsturen, maar nu zitten ze duidelijk lekkerder in hun vel. Heel bijzonder! Ik moet ook wel zeggen dat ik 5 feliway verdampers in huis heb nu. Dat zal vast ook een verschil maken en meespelen. Maar dat doet natuurlijk weer niks aan de vacht :)
Door speedy-1
#2339610
Zaniematsu schreef: Biologische Bandit vinden ze dus niet lekker, ik vermoed door de toevoeging van de olie.
Darf EKO vonden ze dus in het begin heel erg lekker, maar nu dus niet meer zoals in het begin, er zit overigens geen olie in. Darf is een biologisch product en is trouwens relatief goedkoop 2.5 kg voor 11 euro.

Ik merk nu dus verbetering met Tinlo Cattery, Tinlo Paard en Tinlo Hert. Deze varianten zijn verrijkt met extra vezels. Ze doen het er echt heel goed op, ik zie werkelijk verschil en ik voer ze toch al zo'n 7 a 8 jaar uitsluitend rauw, als het niet langer is.
De paard en hert zijn toch hondenversies? of maakt het niet zoveel uit? Vinden ze deze lekker? Op zich lijkt me nog meer variatie in dieren ook wel fijn. Maar ja de botjes in de kattenversie zijn al zo groot zal bij de hondenversie nog wel grover zijn.
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#2340284
Hallo Speedy,
Ja de paard en hert zijn honden versies. Op zich ziet het er niet grover uit dan de (in mijn ervaring) ook te grove katten smaken.
Al is nu de lading "cattery"  die ik besteld heb wel fijner gemalen.

Ik geef ook paard en hert erbij omdat ik meer smaken wil geven.

Voor de eerste keer na lange tijd (zeker al weer zo'n 4 a 5 jaar als het niet langer is) heb ik weer losse BARF onderdelen gekocht bij een versvoeding leverancier. Delen zoals fazant nekken, eend nekken, eend en kip organen. kip karkassen, hertsnijsels, paard snijsels , kwartels en nog een aantal van dit soort snaai werk.

De Kater eet alles wat ik hem voor zet. De poezen....... zijn vreselijk moeilijk!! Ik moet alles hakken en soms zelfs mengen met mouse of tonijn.
En dan nog is het ... neus ophalen en omdraaien. Ik probeer ze zo veel mogelijk verschillende onderdelen te geven. Hak het fijn met een bijl en verdeel het in kleine hapjes...... zucht.... wat kunnen katten toch eigenwijs zijn!!!

Omdat ik nu alweer weken bezig ben met het aanbieden van dit soort BARF producten en ik dat een beetje moe ben geworden geef ik ze weer wat kvv worsten...... Het valt niet mee... alleen Dahras is een mak lammetje wat het eten aangaat...
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2341072
Eendennekken en fazantnekken lijken me wel erg hard om mee te beginnen, zelfs als je ze in stukjes hakt.
Als je aan konijnkarkasjes kan geraken is dat wel mooi vleesbot. 

Voor de rest zou ik persoonlijk niet te veel verschillende zaken aanbieden.  Net omdat ze dan leren dat er wel weer wat anders komt als ze dit niet eten. 
Misschien verschilt het van kat tot kat, maar hier ging (vooral) Luis soms miepen met zaken waarvan ik zeker wist dat hij ze luste. Gewoon omdat hij er geen zin in had zeker, of om te testen of hij niets lekkerder kreeg.  En toen heb ik mijn been strak gehouden en het blijven aanbieden.  Nu eet hij wel gewoon alles waarvan ik zeker weet dat hij het lust. Af en toe probeert hij nog wel eens, maar hij zal het wel leren.  Bepaalde zaken heeft hij nog niet gegeten, en dat zal ik later gewoon een testen. Een paar keer aanbieden met iets anders lekkers bij, en als hij het dan nog niet eet, laat ik het maar zo.  Hij kan ook al eens iets echt niet lusten. 
Ik heb ook geprobeert met de mengen met blik, maar dat hielp niet. Als dat echter wel helpt, lijkt het mij geen slecht plan.  Ookal duurt het erg lang.  En zeker bij nieuwe smaken kan het wel helpen om het te mengen onder iets wat ze wel erg graag lusten en kennen.  Ze moeten tenslotte aan de smaak wennen.
Zo heb ik Luis aan de nier gekregen door het in een konijnkarkas verstopt te geven en Kleintje aan het rauw ei door er steeds minder blik door te doen. 
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op ma 14 mei 2012, 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#2341144
Eendennekken en fazant nekken zijn niet te hard merk ik. Daarbij kan ik het aardig hakken voor diegenen die geen kiezen meer hebben. Het grote probleem is dat ze het niet lusten. En dat kost veel energie, het maar blijven aanbieden op allerlei manieren. Haaskarkassen krijgen ze ook, maar de meesten houden niet van de smaak van wild.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door