Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Poedelpret
#2269204
Gisteravond ging Elvis steeds stijver lopen, met opgetrokken buik en staart laag.
Ook beet hij al langer net boven staart en greep hij er nu ineens af en toe naar.
Ik dacht; anaalklieren maar kon geen verdikkingen vinden.
Laatste wandeling om half 11 ging goed, staart hoog en gewoon mee wandelen.

Nu kon hij tegen middernacht zn draai helemaal niet meer vinden, staart laag en werd steeds onrustiger.
Eigenlijk kon hij alleen nog maar rechtop zitten en ging bij proberen te liggen ineens piepen.
We raakten allemaal in de stress hierdoor en heb om half 1 de da gebeld.
Die dacht ook anaalklieren maar dan flink ontstoken, geen spoed maar ik mocht wel langskomen.
Uiteindelijk toch langs gegaan want van slapen kwam op deze manier ook niks en hij had echt pijn.

Die constateerde pijn in onderrug, mogelijk door verkeerde beweging.
Hij gilde met de benen naar achter trekken (tegelijk).
Er is alleen de afgelopen week niks raars gebeurd en tijdens de wandelingen zijn ze niet los geweest omdat ze het weekend ervoor in bad zijn geweest en ik visite kreeg.

Door het forceren bij de da wellicht tijdelijk erger geworden maar hij heeft 2 spuiten gehad waarvan hij er van eentje zelfs versuft werd maar zelfs dit mocht niet baten.
Hem laten liggen is wel geteld een paar uur gelukt door hem letterlijk op te tillen en op matras te kantelen met zn zijkant. Toen hebben we ff geslapen van half 2 tot half 5.

Als hij staat, dan staat hij met zn voorpoten schuin (gewicht naar achter hangend), zn buik opgetrokken en kromme rug. Achterhand is in elkaar gedoken, alsof ie wil gaan zitten. Staart hangt inmiddels permanent en hij hijgt als een postpaard. Eigenlijk kan ie alleen zitten maar houd de druk op voorpoten niet vol en wisselt af met staan ect.

Doodzielig maar geen idee wat ik nu nog voor hem kan betekenen, heb hem alweer neergelegd net maar dan staat ie zelf weer op na een paar minuten. De pijnstilling had ruim voldoende moeten zijn tot eind van de zondagochtend maar dit zit er echt niet in.

Iemand enig idee wat ie kan hebben? Wat ik voor hem kan doen?
#2269243
Ga zo weer bellen want hij heeft ook niet meer geplast sinds gisteravond 11 uur terwijl hij wel steeds naar buiten wil. 1x geprobeerd zn poot op te tillen, toen dat niet lukte staat ie alleen nog maar om zich heen te kijken...

Eten wil ie sinds vanmorgen ook niet meer en drinken heeft ie sinds gisteravond ook niet meer gedaan...

Hij hijgt wel minder en zit wat langer stil, inmiddels staat de bench in de woonkamer.
Doodmoe is ie maar liggen lukt echt niet, friemeltje kaas voor zn neus gehouden om hem vanuit zit in lig te krijgen en toen gilde hij en bleef weer een hele poos staan ipv zitten  :'(
Door Lizzy
#2269249
Claudia N schreef: Gisteravond ging Elvis steeds stijver lopen, met opgetrokken buik en staart laag.
Ook beet hij al langer net boven staart en greep hij er nu ineens af en toe naar.
Ik dacht; anaalklieren maar kon geen verdikkingen vinden.
Laatste wandeling om half 11 ging goed, staart hoog en gewoon mee wandelen.

Nu kon hij tegen middernacht zn draai helemaal niet meer vinden, staart laag en werd steeds onrustiger.
Eigenlijk kon hij alleen nog maar rechtop zitten en ging bij proberen te liggen ineens piepen.
We raakten allemaal in de stress hierdoor en heb om half 1 de da gebeld.
Die dacht ook anaalklieren maar dan flink ontstoken, geen spoed maar ik mocht wel langskomen.
Uiteindelijk toch langs gegaan want van slapen kwam op deze manier ook niks en hij had echt pijn.

Die constateerde pijn in onderrug, mogelijk door verkeerde beweging.
Hij gilde met de benen naar achter trekken (tegelijk).
Er is alleen de afgelopen week niks raars gebeurd en tijdens de wandelingen zijn ze niet los geweest omdat ze het weekend ervoor in bad zijn geweest en ik visite kreeg.

Door het forceren bij de da wellicht tijdelijk erger geworden maar hij heeft 2 spuiten gehad waarvan hij er van eentje zelfs versuft werd maar zelfs dit mocht niet baten.
Hem laten liggen is wel geteld een paar uur gelukt door hem letterlijk op te tillen en op matras te kantelen met zn zijkant. Toen hebben we ff geslapen van half 2 tot half 5.

Als hij staat, dan staat hij met zn voorpoten schuin (gewicht naar achter hangend), zn buik opgetrokken en kromme rug. Achterhand is in elkaar gedoken, alsof ie wil gaan zitten. Staart hangt inmiddels permanent en hij hijgt als een postpaard. Eigenlijk kan ie alleen zitten maar houd de druk op voorpoten niet vol en wisselt af met staan ect.

Doodzielig maar geen idee wat ik nu nog voor hem kan betekenen, heb hem alweer neergelegd net maar dan staat ie zelf weer op na een paar minuten. De pijnstilling had ruim voldoende moeten zijn tot eind van de zondagochtend maar dit zit er echt niet in.

Iemand enig idee wat ie kan hebben? Wat ik voor hem kan doen?
Het klinkt mij als Cauda Equina of Lumbo Sacrale Instabiliteit. Iets in die geest. Het zit 'm niet in z'n staart, koudwaterstaart? Want dat is ook heel pijnlijk. Maar, als ik dat zo lees, dat het zeer deed bij het strekken naar achteren, dan denk ik eerder CE of LSI. Dit is niet altijd even makkelijk te constateren op een rontgenfoto. Maar, ik zou zekerheidshalve toch ook een foto laten maken.

Ik heb beide meegemaakt en het advies is dan: pijnstillers in de vorm van NSAID, aan de riem korte stukjes uitlaten en verder rust, rust en rust. Maar, eerst een diagnose!

En als je Traumeel in huis hebt, ook Traumeel geven.
#2269253
De ene injectie van vannacht was een soort roesje wat niet handig bleek omdat ie nog steeds niet kon liggen maar wel steeds bijna omviel. Uiteindelijk wel 3 uurtjes gelegen nadat ik hem opgetild op zn zij had gelegd en er naast ben blijven liggen.

De andere injectie van vannacht was Novacam en hier heb ik ook een flesje van met spuitje voor in zn bek.
(1,5 mg/ml) Vandaag moet ie een dubbele dosering en vanaf morgen de normale dosering voor 20 kg.
Dit moeten we een week geven.

Het niet plassen zit me nog het meeste dwars icm niet willen liggen, ga om 10 uur ff bellen.

@ Lizzy: Traumeel heb ik geloof ik nog maar weet de doseringen niet meer; het zijn grote ampullen.
Enig idee voor een hond van 20 kg? Ik heb nog een klein spuitje maar weet niet hoe ik het het beste kan toedienen. (Zonder eten dat weet ik wel maar hoe maar een deel uit de ampul ect?)
#2269264
Claudia N schreef:
@ Lizzy: Traumeel heb ik geloof ik nog maar weet de doseringen niet meer; het zijn grote ampullen.
Enig idee voor een hond van 20 kg? Ik heb nog een klein spuitje maar weet niet hoe ik het het beste kan toedienen. (Zonder eten dat weet ik wel maar hoe maar een deel uit de ampul ect?)
Ik heb nog 3 dichte ampullen van 5 ml per stuk, houdbaar tot mei 2012 en altijd donker bewaard.
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2269271
Claudia N schreef: Ik heb nog 3 dichte ampullen van 5 ml per stuk, houdbaar tot mei 2012 en altijd donker bewaard.

Heb even voor je gegoogled: http://www.hellamentjoxbestellingen.nl/nl/product/traumeel-s-auv-5-ampullen-van-5ml/

Arme Elvis! Veel sterkte er mee. Misschien zou je de pijn nog wat kunnen verlichten met TTouch, raccoon TTouches rondom de pijnplek en als het toegelaten wordt er op met zo min mogelijk druk of zelfs zonder druk (oftewel boven de huid zonder aanraken). Oorwerk is altijd goed en kan ook helpen de pijn te verlichten....

:bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug: en sterkte!!  :-*
#2269286
Saille schreef: Heb even voor je gegoogled: http://www.hellamentjoxbestellingen.nl/nl/product/traumeel-s-auv-5-ampullen-van-5ml/

Arme Elvis! Veel sterkte er mee. Misschien zou je de pijn nog wat kunnen verlichten met TTouch, raccoon TTouches rondom de pijnplek en als het toegelaten wordt er op met zo min mogelijk druk of zelfs zonder druk (oftewel boven de huid zonder aanraken). Oorwerk is altijd goed en kan ook helpen de pijn te verlichten....

:bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug: en sterkte!!  :-*
Dank! De ampullen had ik idd via Hella Mentjox (aantal jaar geleden voor vorige poedel).

1 ding snap ik niet in de advisering:

De aanvangsdosis is 1 ml per dag gedurende 5 dagen. Hierna kunt u de behandeling vervolgen met 1 ml om de dag. Traumeel wordt in de mond gegeven. De naald en spuit dienen er alleen maar voor om de vloeistof uit de ampul te halen.

Ok, dat je de naald eraf moet halen voordat je het in de bek doet lijkt me logisch maar kan je de naald er nog afhalen zonder dat spul te morsen? Of spuit je het met naald op een theelepel oid?
#2269300
Net DA gesproken en de dubbele dosering Novacam in zn bek gespoten.

Daarna een klein blikje jarco (kalkoen) gegeven; zn water en eten stond te laag...
Eten is nu op (met smaak!) en zn water staat nu op een opstapje.
Nog niet gedronken maar in blikvoer zit vocht genoeg.

Het niet plassen was nu nog geen probleem; hij laat het waarschijnlijk straks lopen zei DA.
Nou lijkt deze poedel ernstig op de vorige qua karakter en gedrag en die strompelde na mega zware operatie naar de overkant van de straat omdat ie zn eigen tuin niet wilde bevuilen  ::)

Om half 12 ga ik weer met hem naar beneden (nadeel van een flat / hopen dat de lift niet de klos is) en daarna zal ik hem Traumeel geven. Hij heeft nu net gegeten en geen schone slijmvliezen.

Anouk dr bench er maar naast gezet; de komende 6 weken zitten we in verhuisrommel dus verplichte benchrust is niet helemaal ongunstig (als de pijn maar minder wordt uiteraard).
Hoop dat het daarna wel over is!

Begin van de middag moet ik DA weer bellen ivm update / plassen ect.
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2269323
Claudia N schreef: Dank! De ampullen had ik idd via Hella Mentjox (aantal jaar geleden voor vorige poedel).

1 ding snap ik niet in de advisering:

De aanvangsdosis is 1 ml per dag gedurende 5 dagen. Hierna kunt u de behandeling vervolgen met 1 ml om de dag. Traumeel wordt in de mond gegeven. De naald en spuit dienen er alleen maar voor om de vloeistof uit de ampul te halen.

Ok, dat je de naald eraf moet halen voordat je het in de bek doet lijkt me logisch maar kan je de naald er nog afhalen zonder dat spul te morsen? Of spuit je het met naald op een theelepel oid?
Volgens mij kan je de naald er gewoon afhalen, helemaal als je de spuit omhoog houdt, het is er met zo'n zuiger ingezogen dus dat loopt er niet zomaar weer uit!
#2269492
Rond 12 uur heeft hij gelukkig gepoept, gegeten en gedronken (nog niet geplast).
Net heeft hij weer gepoept EN geplast!

Liggen doet ie nog steeds niet maar zit en staat wel rechter en is alerter.

Als ie eind van de middag nog niet ligt dan kan ik tramadol halen en voor de nacht geven.
(De benches staan in de woonkamer en wij slapen op de bank.)

De da denkt aan een ontstoken tussenwervel (geen hernia) en als het morgen niet flink verbeterd is dan in ieder geval een foto komen maken en nog verder nakijken.

De 6 weken rust ga ik sowieso aanhouden, wat het ook voor diagnose gaat worden.
Anouk is namelijk net een tank en ze spelen best ruw al is Elvis wel de baas hoor maar kans op verdere blessures is nu echt te groot.
#2269978
Liggen doet ie nog steeds niet en is doodop...
Het is nu kiezen uit 2 kwaden; suf worden en toch gaan liggen of iedere keer van uitputting half omvallen vanuit zit/sta en een shock krijgen van de pijn (lijkt wel minder dan vannacht).

Heb net een tramadol capsule erin gedaan. Voor de nacht heb ik ook nog diazepam meegekregen maar die vind ik sowieso toch te zwaar voor mn gevoel.

We gaan hem straks weer op zn zij naast me op het 1 pers matras op de grond proberen te leggen, zo hebben we vannacht ook een paar uur geslapen.

Eerst nog ff gelegenheid tot plassen geven zo.
Om 5 uur weer alleen gepoept, normale drollen maar vreselijk stinken.
(Zal medicatie wel zijn.)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door