Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2268982
Even een vraagje. Ik heb rundersnippers 60/40 gekocht. Ik denk dat dat wil zeggen 40% vet. Moet ik nu de percentages aanpassen voor het spiervlees? Dus wat meer geven omdat er vet bij zit? Als ik bijvoorbeeld op een dag 300gr. spiervlees voer, moet ik dan van dit vlees 500gr. voeren? Of wordt het vet ook gewoon als spier gerekend? :-\
#2269020
Ik zou vet graag als spier rekenen: lekker lui zijn als ik moe ben en snoepen waar ik maar zin in heb.. :biggrin2:
Zonder dollen, vet is geen spiervlees. Vet is vet..

Of je aanhangend vet wel allemaal aan de maaltijd toe voegt hangt wat mij betreft af van de mate waarin je hond extra vet nodig heeft, niet ter vervanging van een deel van de maaltijd en ook niet als de portie daardoor omlaag moet, want dan gaat het ten koste van voedingswaarden.
#2269464
Nee, vet is inderdaad geen spiervlees. Uiteraard heeft de hond ook wel vet nodig, maar als je 40% van je spiervlees vervangt door vet dan is dat gewoon teveel. In het vet zitten niet de noodzakelijke eiwitten, vitaminen, mineralen, die geef je dan tekort. Tenzij je altijd super mager voert, zit er doorgaans voldoende vet in de botten en het vlees; aanhangende grote stukken kan je dus beter aan de kliko geven. Dermate vet vlees zou ik niet kopen.  ;)
#2269542
Ik voer inderdaad heel mager. Vandaar dat ik dacht dat het misschien beter was om bijv. 1x per week wat van dit vettere vlees te geven.
Maar meer dan 1x week ga ik het dan niet doen. Het was de eerste keer dat ik dit vlees had, dus het is altijd even kijken hoe het er precies uit ziet.
Ze krijgen ook 1 à 2 keer per week wat vette vis bij de maaltijd, dus dan krijgen ze ook al wel wat vet binnen.
De volgende keer, ga ik denk ik toch maar liever voor de 80/20 variant. (Dat is de meest magere variant die ze hebben bij barfquisine).
In ieder geval bedankt voor de reacties.  :)
Laatst gewijzigd door doranto op zo 26 feb 2012, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
#2269577
Het is mijn ervaring dat de ontlasting direct "slijmeriger" wordt als ik een vette maaltijd erbij heb.

Zou je niet liever een portie over de week verdelen, dus "alle maaltijden wat vetter"?

Het is altijd even uitproberen hoe het werkt bij elke hond hoor ;-)  ze reageren niet allemaal hetzelfde!

Suzanne
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door