Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door danielle1980
#226916
tot welke maand kunnen de balletjes indalen?
wat als er maar 1 bal is,komt die bal later nog?
of is de kans daarop erg klein?

de 1 zegt als er maar 1 bal is komt ie niet meer,
ander zegt van wel.
weer ander dat beide ballen tegelijk moeten indalen ::)
dus weet t even niet meer :(

kan je op een bepaalde manier stimuleren dat de ballen sneller dalen?

als er maar 1 bal is,
in hoe verre is dat erfelijk?

moet er dan geopereerd worden?
omdat bv kans op kanker hoger is?
zo ja wat zijn de voor en nadelen van operatie?
en welke leeftijd is het beste?

zijn er verder nog nadelen bij 1 bal?

wat gebeurd er precies bij zo'n operatie en iemand enig idee hoeveel dan ong kost?

en hoe zit het bij shows,
neem aan dat je geen shows mag lopen???

sorry voor al die vragen maar ik weet simpel weg de antwoorden niet :( :-[
en hoop duidelijke antwoorden te krijgen.

kan het wel aan da vragen maar die zijn nogal verdeeld ::)
Laatst gewijzigd door danielle1980 op ma 20 dec 2004, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#226917
danielle1980 schreef: tot welke maand kunnen de balletjes indalen?
wat als er maar 1 bal is,komt die bal later nog?
of is de kans daarop erg klein?

de 1 zegt als er maar 1 bal is komt ie niet meer,
ander zegt van wel.
weer ander dat beide ballen tegelijk moeten indalen ::)
dus weet t even niet meer :(

kan je op een bepaalde manier stimuleren dat de ballen sneller dalen?

als er maar 1 bal is,
in hoe verre is dat erfelijk?

moet er dan geopereerd worden?
omdat bv kans op kanker hoger is?
zo ja wat zijn de voor en nadelen van operatie?
en welke leeftijd is het beste?

zijn er verder nog nadelen bij 1 bal?

wat gebeurd er precies bij zo'n operatie en iemand enig idee hoeveel dan ong kost?

en hoe zit het bij shows,
neem aan dat je geen shows mag lopen???

sorry voor al die vragen maar ik weet simpel weg de antwoorden niet :( :-[
en hoop duidelijke antwoorden te krijgen.

kan het wel aan da vragen maar die zijn nogal verdeeld ::)

Eigenlijk is het geen ontbrekende bal (tenminste meestal niet) maar een niet ingedaalde bal. Het mooiste is dat ze ingedaald zijn als ze naar hun baasjes gaan maar dat is niet altijd zo,voor de 4 maanden hoef je je eigenlijk nog geen zorgen te maken , bij sommige komt de achtergebleven bal zelfs tot een jaar nog.
Reuen cryptorchide of monorchide (geen ballen of 1 bal)
worden uitgesloten van de fokkerij .
Er is een iets verhoogde kans op tumor vorming tov een ingedaalde bal maar teelbalkanker is een weinig voorkomend iets
Door danielle1980
#226921
sylvia schreef: Eigenlijk is het geen ontbrekende bal (tenminste meestal niet) maar een niet ingedaalde bal. Het mooiste is dat ze ingedaald zijn als ze naar hun baasjes gaan maar dat is niet altijd zo,voor de 4 maanden hoef je je eigenlijk nog geen zorgen te maken , bij sommige komt de achtergebleven bal zelfs tot een jaar nog.
Reuen cryptorchide of monorchide (geen ballen of 1 bal)
worden uitgesloten van de fokkerij .
Er is een iets verhoogde kans op tumor vorming tov een ingedaalde bal maar teelbalkanker is een weinig voorkomend iets
ok niet ingedaalde bal,
dan weet ik dat ook weer ;)
de pups zijn nu 12 weken.
de meeste hadden toen ze op 9 weken gecontrloeerd zijn nog geen ballen of maar 1.

wanneer beslis je of je een operatie wil.
ik heb mail gehad van pupkoper die vandaag naar da zijn geweest.
ik zal klein stukje hier zetten.
die da wil dus zoals ik het lees over tijd al opereren :o

hier t stukje(heb naam van da verwijderd en de pupnaam ook uit privacy)

Beste Danielle,

Ik ben vandaag met Anaar de dierenarts geweest. De pup is gezond en heeft vandaag zijn enting gekregen. Verder was er nog maar steeds 1 testikel aanwezig. Onze dierenarts vertelde ons dat de 2 testikel naar alle waarschijnlijkheid niet meer zal indalen. Bij grote honden is dit vaker het geval. Het is zelfs erfelijk.Dit heeft zowel voor jullie als voor ons consequenties. Over een maand wordt A weer gecontroleerd als het 2de balletje dan nog steeds niet aanwezig is dan zal het ook niet meer gebeuren. Dit houd tevens in dat A gevoeliger zal zijn voor kanker. Advies van de dierenarts luidt dan ook om het balletje operatief te laten verwijderen om voor de toekomst problemen te voorkomen. Verder mogen wij volgens onze dierenarts niet aan tentoonstellingen meedoen. Hij is zelf vetinair keurmeester bij de tentoonstelling. De hond wordt bij de keuring al afgewezen en mag niet mee doen.
Verder was het advies van de dierenarts om er geen ruchtbaarheid aan te geven dat de beide balletjes niet zijn ingedaald.Dit zal de kennelnaam niet goed doen.

dit was dus t stukje.
verder zou ik het dus niet geheim houden ::) >:(
ik doe me best om zo goed mogelijk te fokken en als er dan fouten zijn jammer.
ookal kan iedereen het hier lezen ::)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#226923
Wat een beroerde DA zeg ::) en dan nog het advies om niets te zeggen om de kennelnaam te beschermen :o

Het is wel zo dat een crytorchide of monorchide reu uitgesloten is van deelname aan een tentoonstelling.

Maar die operatie zou ik voorlopig in het geheel niet laten uitvoeren, zeker niet zo snel.
Kijk het is natuurlijk wel zo dat hoe langer het duurt des te minder kans er is dat hij nog komt, maar het komt wel vaker voor dat hij ruim later pas indaald.
Ze kunnen proberen of ze de bal het scrotum in kunnen masseren.
Door danielle1980
#226924
sylvia schreef: Wat een beroerde DA zeg ::) en dan nog het advies om niets te zeggen om de kennelnaam te beschermen :o

Het is wel zo dat een crytorchide of monorchide reu uitgesloten is van deelname aan een tentoonstelling.

Maar die operatie zou ik voorlopig in het geheel niet laten uitvoeren, zeker niet zo snel.
Kijk het is natuurlijk wel zo dat hoe langer het duurt des te minder kans er is dat hij nog komt, maar het komt wel vaker voor dat hij ruim later pas indaald.
Ze kunnen proberen of ze de bal het scrotum in kunnen masseren.
tja wat kan ikervan zeggen, ::)
ze bellen vanavond.
dus hoop zoveel mogelijk info te krijgen zodat ik ze echt goed in kan lichten en ze hopelijk niet zomaar doen wat de da zegt :(

hoe gaat dat masseren in zn werk?
heb al advies gekregen om dat te doen.(van andere fokker van pyr)
hebben we ook al tegen mensen gezegt,
maar helpt dat echt?
en hoe vaak zou dat moeten???
Gebruikersavatar
Door sylvia
#226925
Als de bal echt in de buikholte zit dan helpt dat niet maar zit hij in het lieskanaal dan kan masseren de uitkomst zijn . je probeert dan het balletje vanuit de lies het scrotum in te masseren, misschien kan iemand dat duidelijker uitleggen als je het niet snapt.
Ja hoevaak ik zou dat enkele keren per dag doen , als je zit te knuffelen bv.
Door danielle1980
#226928
sylvia schreef: Als de bal echt in de buikholte zit dan helpt dat niet maar zit hij in het lieskanaal dan kan masseren de uitkomst zijn . je probeert dan het balletje vanuit de lies het scrotum in te masseren, misschien kan iemand dat duidelijker uitleggen als je het niet snapt.
Ja hoevaak ik zou dat enkele keren per dag doen , als je zit te knuffelen bv.
nee er is wel goed uitgelegt hoe t moet.
zelf voel ik helemaal geen balletjes :-[
maar mama weet hoe t moet,
en ik leer stapsgewijs bij ;) :D
maar die voelde dus bij die reu toe ie wegging geen bal :(
zal vragen of de da m in het lieskanaal heeft gevoelt,
zo ja dat ze dan moeten masseren.
bedankt :-*
Gebruikersavatar
Door Angelique
#226932
Ik zou zowieso laten wachten met opereren tot minimaal 1 jaar. Dat indalen van die ballen neemt wel vaker meer tijd als dat de DA denkt.
Bij Broer waren ze bij de 2de enting nog niet beide ingedaald, je voelde de bal ook in het lieskanaal zitten. De (vervangende) DA die toen de enting gaf verzekerde me dat als die ballen er met 9 weken niet zaten, ze ook nooit meer in zouden dalen. Bij de volgende enting was de bal dus wel ingedaald, ik heb Miep er toen nog even bijgeroepen, maar ze zei er verder niets op. Ik weet niet hoe het bij Pyren zit, maar bij de bobtails komt het verschijnsel "stuiterballen"regelmatig voor. De ballen of bal schiet dan bij stress of schrik of wat dan ook weer terug in het lieskanaal, meestal is dat na een maand of 6/7 wel over.
Door danielle1980
#226936
Angelique schreef: Ik zou zowieso laten wachten met opereren tot minimaal 1 jaar. Dat indalen van die ballen neemt wel vaker meer tijd als dat de DA denkt.
Bij Broer waren ze bij de 2de enting nog niet beide ingedaald, je voelde de bal ook in het lieskanaal zitten. De (vervangende) DA die toen de enting gaf verzekerde me dat als die ballen er met 9 weken niet zaten, ze ook nooit meer in zouden dalen. Bij de volgende enting was de bal dus wel ingedaald, ik heb Miep er toen nog even bijgeroepen, maar ze zei er verder niets op. Ik weet niet hoe het bij Pyren zit, maar bij de bobtails komt het verschijnsel "stuiterballen"regelmatig voor. De ballen of bal schiet dan bij stress of schrik of wat dan ook weer terug in het lieskanaal, meestal is dat na een maand of 6/7 wel over.
ja die ballen komen wel eens bij pyrs voor.
mij bekend als ping pong ballen ;)
het zou goed kunnen,
bij de 6 weken enting had de da(vrouw)
bij een reu 2 ballen gevoelt.
later op 9 weken voelde de da(man)geen ballen.
bij de pupkopers die hebben ook laten controleren daar beide ballen weer aanwezig :D

hoe zit is het risico als je tot jaar wacht voor kanker?
want dat zal de reu eigenaar wel willen weten.
Laatst gewijzigd door danielle1980 op ma 20 dec 2004, 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#226938
danielle1980 schreef: ja die ballen komen wel eens bij pyrs voor.
mij bekend als ping pong ballen ;)
het zou goed kunnen,
bij de 6 weken enting had de da(vrouw)
bij een reu 2 ballen gevoelt.
later op 9 weken voelde de da(man)geen ballen.
bij de pupkopers die hebben ook laten controleren daar beide ballen weer aanwezig :D

hoe zit is het risico als je tot jaar wacht voor kanker?
want dat zal de reu eigenaar wel willen weten.
Tis maar een heel minimaal kansje, als het om mijn reu zou gaan zou ik die bal lekker laten zitten.
Maar zoals je het verteld lijkt me het een typisch voorbeeld van stuiter/pingpong/krijghetheenenweerballen ;D

Die DA moet niet meteen zo flippen en met z'n scalpelletje klaarstaan >:(
Door danielle1980
#226940
Angelique schreef: Tis maar een heel minimaal kansje, als het om mijn reu zou gaan zou ik die bal lekker laten zitten.
Maar zoals je het verteld lijkt me het een typisch voorbeeld van stuiter/pingpong/krijghetheenenweerballen ;D

Die DA moet niet meteen zo flippen en met z'n scalpelletje klaarstaan >:(
ok dan zal ik dat op een nette manier tegen ze vertellen.
met de hint dat ze misschien beter een andere da kunnen nemen :P
weet iemand toevallig een goede in de buurt van eindhoven ;)
Door Lizzy
#226948
Pfff, niet goed voor je kennelnaam.... Wat een overdreven toestanden zeg! Dit komt gewoon vaker voor. Klaar. Allemaal niet zo spannend hoor.

Wanneer de bal in de lies of buikholte zit, dan blijft de bal iets warmer (qua temperatuur dus) en dit geeft mogelijk een kleine verhoging op kanker.

Overigens zijn er nieuwere methodes voor het opereren van zo'n reu. Kijk anders even in dit onderwerp: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=7893
Door danielle1980
#226964
Lizzy schreef: Pfff, niet goed voor je kennelnaam.... Wat een overdreven toestanden zeg! Dit komt gewoon vaker voor. Klaar. Allemaal niet zo spannend hoor.

Wanneer de bal in de lies of buikholte zit, dan blijft de bal iets warmer (qua temperatuur dus) en dit geeft mogelijk een kleine verhoging op kanker.

Overigens zijn er nieuwere methodes voor het opereren van zo'n reu. Kijk anders even in dit onderwerp: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=7893
tja wel erg overdreven ja.
fouten komen nu eenmaal voor bij levende wezens.

bedankt voor t artikel ik zal eens gaan lezen erover. :D
heb net van een fokker ook al gehoord over bepaalde manier opereren,
misschien is dit het wel. ;)
Door K@rin
#226967
Ben net trug uit WIJCHEN ..........
Zal je later meer mailen, maar het meeste is al ge zegd ...

Laat die DA, zijn diploma's maar weer terugbrengen .....
Wat een **KEL !!!
Die ziet de kassa al weer rinkelen.
Bel de dochter van Claire eens op, die is dierenarts in Eindhoven ......
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door