Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Tobi Kooiker
#2267310
Hoi, ik ben Sandra en Tobi is mijn intacte kooikerreu van 2,5 jaar. Ik heb me aangemeld op barfplaats op aanraden van mede forumleden op het kooikerforum.

Begin deze week heb ik zijn urine laten onderzoeken naar aanleiding van zindelijkheidsproblemen 's nachts.
Daaruit is gebleken dat hij een blaasontsteking heeft/had, waarvoor hij een 10-daagse antibioticakuur heeft gekregen.
Daarnaast is gebleken dat Tobi blaasgruis in zijn urine heeft. Het gaat om gruis van het type calcium oxalaat dihydraat.
De dierenarts vond dit zorgelijk, mede om zijn nog jonge leeftijd. Ze gaf zelf al aan dat hij waarschijnlijk een bepaalde aanleg ervoor heeft. Als oplossing is mij geadviseerd om over te gaan op Royal Canin Vetinary Diet Urinary S/O brokken. Ik heb mij daar in eerste instantie mee laten overdonderen.

Ik ben geschrokken van de prijs van de brokken, maar dat is voor mij nog niet eens het belangrijkste… Ik voer Tobi diverse soorten kvv, vooral Carnibest, maar ik wissel af met Smuldier en Renske, deze laatste voor de smaken vis en kalkoen. Tevens krijgt Tobi regelmatig kippennekken. Dat ik kvv voer is ontstaan, omdat Tobi als pup een heel slechte eter was op brokken. Op de kvv doet hij het ontzettend goed en het doet mij veel plezier om te zien dat hij met smaak eet. Dat Tobi nu voor langere tijd brokken zou moeten eten, stond mij eigenlijk heel erg tegen. Daarnaast bleek dat Tobi ze niet echt wil eten. Inmiddels heb ik alweer besloten, dat deze brokken geen oplossing zijn.

Nog een belangrijke reden waarom ik alweer ben gestopt, is dat ik inmiddels sterk twijfel aan het nut van die brokken. Op de zak staat dat ze urine zuur maken en struvietstenen oplossen en helpen te voorkomen, over oxalaat wordt niet gesproken. Via het zelf zoeken van informatie ben ik er achtergekomen dat oxalaat juist vaak voorkomt in zure urine. Natuurlijk heb ik de dierenarts gevraagd hoe dit zit, maar zij kon enkel in algemene zin aangeven dat het toch ook tegen oxalaat werkt, maar hoe dan en welk bestanddeel dat zou doen, daar kom ik niet achter. Ook via een mailwisseling met Royal Canin ben ik niet wijzer geworden. Tevens lees ik op verschillende plekken dat blaasgruis en stenen juist veroorzaakt kunnen worden door het eten van brokken en dat vlees eten juist wordt aanbevolen. Kortom, ik ga niet afstappen van het geven van vlees. Ondertussen ben ik op zoek naar informatie over welke soorten voeding voor Tobi ik zou moeten vermijden en welke juist goed zijn in zijn geval. Ook zoek ik naar alternatieven die ik kan geven om de blaasgruis te laten verdwijnen (het is immers wel ontstaan, ondanks het eten van vlees). Op het kooikerforum heb ik al veel hulp van forumleden en google biedt veel info (ook tegenstrijdige  ;)). Op dit forum vind ik vast ook veel info en mensen met bruikbare tips nodig uit om te reageren op dit topic.
Door Lizzy
#2268429
Ik kan me voorstellen dat je hier niet blij mee bent.

Dit lees ik over Royal Canin S/O:

http://www.medpets.nl/royal%2bcanin%2bu ... hond/1624/

(dat het werkt bij struviet en calciumoxalaat).

En dan even van Causes.be:

Struviet en calciumoxalaat zijn de urinestenen die het meest gevoelig zijn voor beïnvloeding door voeding. Gebleken is dat voedingsbestanddelen belangrijk zijn voor de ontwikkeling en de behandeling van struviet en calciumoxalaat stenen bij katten.
De samenstelling van de urine wordt sterk beïnvloed door de inname van voedsel en vloeistof. Ieder soort kristal of steen ontwikkelt zich onder verschillende of zelfs tegengestelde omstandigheden. Daarom moet de behandeling door voeding van deze beide aandoeningen op twee verschillende manieren aangepakt worden.
De toe te passen voedingstherapie is altijd afhankelijk van de analyse van de kristallen en/of urinestenen. Het doel is verdere vorming van stenen te stoppen door de onderliggende oorzaken weg te nemen of onder controle te brengen.

Struvite Urinary Formula is een dieet voor de behandeling, door voeding, van aan struviet gerelateerde FLUTD. Struvite Urinary Formula verhoogt de zuurgraad van de urine van uw kat en verlaagt de concentratie van mineralen in de urine. Een zuurrijke urine (pH-waarde tussen 5,9 en 6,3) geeft minder aanleiding tot de vorming van struvietkristallen.

Oxalate Urinary Formula is een dieet voor de behandeling, door voeding, van aan calciumoxalaat gerelateerde FLUTD bij katten. Oxalate Urinary Formula leidt tot een hogere pH-waarde van de urine en verlaagt de hoeveelheid vrije calcium in de urine. In een meer alkalische urine (pH-waarde tussen 6,4 en 6,8) zal minder calciumoxalaat kristalliseren.

Kortom, zoals je terecht al zelf aangeeft, struviet heeft zure urine nodig, ca-oxalaat een meer alkalische. Hoe Royaal Canin het voor mekaar krijgt om dit in 1 voer te verenigen, sla je me dood. 

Ik heb een oud topic voor je opgesnord over calciumoxalaat en voeding:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... #msg996609

Wat ik zou gaan doen is pH waarde strips gaan bestellen en zelf voorlopig eens even de pH waarde op gaan meten van de urine. Niet elke dag maar om de dag ofzo. Dat moet je een beter beeld gaan geven van wat er nou aan de hand is. Als de pH waarde alkalisch is (pH waarde boven de, zeg 7.5 a 8.0), kun er goed vanuit gaan dat er struviet in de urine zit en er mogelijk een ontsteking aanwezig is (de bacterieen van de ontstekingen zorgen voor een meer alkalische urine en daarin vormt zich dan weer struviet). Als de pH waarde onder de 6.3 a 6.0 is en er zit nog steeds gruis, is de kans groot dat er calciumoxalaat zit. Met doorspoelen (door middel van het flink laten drinken), hoop je het gruis eruit te spoelen en dmv aanpassing dieet hoop je dat het niet meer terug komt.

Als er struviet zit en ook bacterieen, moet je verzuren en zul je misschien zelfs nog een AB kuur er tegen aan moeten gooien maar ik zou de urine dan wel eerst op kweek laten zetten.

Hoe is het eigenlijk met de zindelijkheidsproblemen? 
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2268510
Ik ben eventjes in mijn oude voedingspapieren gedoken...
Ze krijgen het volgens mij voor elkaar door extra fosfor toe te voegen aan het voer, dat brengt het calcium gehalte naar beneden en dus natuurlijk ook door er weinig calcium in te doen.. Daarnaast is het ook belangrijk om niet te veel Natrium in het voer te hebben, want meer natrium zorgt ook weer voor meer calcium in de urine (verhoogde natrium uitscheiding gaat gepaard met verhoogde calcium uitscheiding, zelfde receptoren). Het staat niet specifiek in de stencils die we toen gekregen hebben maar ik kan me wel herinneren dat de juf zoiets gezegd had, dat door het toevoegen van een extra stofje de struviet voeding ineens ook voor oxalaat katten kon worden gebruikt ::)

Verder zie ik nog dat magnesium een remmer is voor de vorming van calciumoxalaat, mechanisme: verhoging urine pH, verhoging citraat uitscheiding urine, Magnesiumoxalaat complexvorming i.p.v. calciumoxalaat en deze zijn beter oplosbaar, dus minder kans op gruis/stenen.
Ook hebben sommige voedingsvezels door binding van de calcium in de dunne darm een verlagende invloed op de calcium absorptie, dus extra vezels zou in dit geval goed zijn!

Qua pH zie ik trouwens dat de ideale pH om struviet te voorkomen 6.1 - 6.4, onder de 6.1 is er sprake van metabole acidose, met als gevolg hypercalcemie en dus risico op oxalaatstenen. Ideale pH voor katten met verhoogd risico voor oxalaat is 6.4-6.8!
Door Tobi Kooiker
#2268600
Lizzy schreef: Als de pH waarde alkalisch is (pH waarde boven de, zeg 7.5 a 8.0), kun er goed vanuit gaan dat er struviet in de urine zit en er mogelijk een ontsteking aanwezig is (de bacterieen van de ontstekingen zorgen voor een meer alkalische urine en daarin vormt zich dan weer struviet).
Hé, dat is nieuwe informatie. Dat zou verklaren waarom zijn Ph 8,5 was, dat kwam gewoon van de onsteking. Als die weg is, dan zal zijn Ph waarschijnlijk gaan zakken. We hebben ook een aquarium waarvoor we Ph-teststripjes hebben, die kan ik gebruiken om de urine te gaan testen.
Lizzy schreef: Hoe is het eigenlijk met de zindelijkheidsproblemen?
De eerste 3 nachten van de ab-kuur heb ik de wekker gezet om hem te laten plassen 's nachts, toen bleef z'n mand droog. Afgelopen nacht heb ik hem niet laten plassen en was zijn mand toch weer nat. Ik wil misschien iets te snel, vandaag zijn we pas op de helft van de kuur. Zal de komende paar nachten de wekker nog maar even zetten. Overdag merk ik niks, maar hij kan hier ook zo naar buiten en heeft dus plasgelegenheid genoeg.
Saille schreef: maar ik kan me wel herinneren dat de juf zoiets gezegd had, dat door het toevoegen van een extra stofje de struviet voeding ineens ook voor oxalaat katten kon worden gebruikt ::)
Blijft toch twijfelachtig in mijn beleving ;)
Ook in verband met je volgende qoute.
Saille schreef: Verder zie ik nog dat magnesium een remmer is voor de vorming van calciumoxalaat, mechanisme: verhoging urine pH, verhoging citraat
Op de zak Royal Canin staat ook heel triomfantelijk 'Low-Magnesium'. Hoe dan ook, lijkt het mij dat er betere oplossingen zijn.

Wat calcium betreft ben ik het eens met wat je in het linkje geschreven hebt Lizzy en Saille ook schrijft. Ik lees op veel plekken dat calcium er juist voor zorgt dat het oxalaat er in de darmen al aan bindt, zodat het wordt afgevoerd en niet in urine terechtkomt. Terwijl calcium-arm dieet toch veel wordt aangeraden!
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2268623
Dat is de ellende van die brokken, en ze stoppen er weinig magnesium in en daarom dus wel meer fosfor... lijkt mij ook niet de ideale manier om het probleem aan te pakken, vond 'de juf' ook niet trouwens ;) plus het zijn droge brokken wat bij blaasproblemen sowieso slecht is... kortom, vers is altijd beter in dit soort gevallen IMHO...
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#2269095
Ik kan je niet helpen maar wilde je welkom heten, ook namens Donder en Rocky :biggrin2:

En succes ermee.

er zijn er hier ook die weten waar je goedkope meet sticks kan bestellen.
Door Tobi Kooiker
#2286377
Inmiddels zijn we een tijdje verder...
Ik ben niet lang na de diagnose begonnen met het geven van het middel Eurologist, een middel dat bestaat uit chinese kruiden, via de website: www.blaasgruis.nl. Na 11 dagen wederom urine laten testen (bij een andere dierenarts 8)) en weg was de oxalaatgruis!!!
Ondertussen deed Tobi geen grote plassen meer in z'n mand, maar lekte nog wel een beetje 's nachts. Er was ook nog een beetje blaasontsteking te zien in z'n urine. Daarvoor heeft hij nu een andere en langere AB-kuur. Ik heb goede hoop dat dat snel beter zal gaan.
Onderstussen heb ik me verder verdiept in wat ik zelf nog meer kan doen aan betere voeding. Ik heb een verkoopadres gevonden van Haaksbarf. Woensdag haal ik een aantal rollen paard, geit en konijn, zodat ik aanvulling op de kvv's heb van andere diersoorten en tevens andere calciumbronnen dan alleen kip geef.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door