Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2266746
De afgelopen paar dagen liet Liz urine lopen in haar slaap.
Wanneer we naar buiten gingen om te wandelen, ging ze staan om te poepen, maar er kwam niks (want poepen had ze al gedaan) Dat deed ze een keer of 3 en perste zich een rode kop, maar er kwam niks. Ja, soms een plas urine( ze plast wel overigens, maar in etappes; de eerste keer zo'n 10 ml en daarna(met mazzel) wel wat grotere plassen). Het lijkt wel alsof ze het signaal niet krijgt.....

Ik vertrouwde het niet (ook omdat haar halfoom helemaal niet meer zelf kon plassen en dus af en toe overliep) en wilde een blaasecho laten maken. Dit gebeurde dan ook.......
Liz heeft een blaas zo groot als een ballon; hij loopt helemaal door tot aan haar maag. Ondanks dat ze geplast had voor het d.a.bezoek(wat je normaal niet moet doen bij een blaasecho, maar omdat ik het vermoeden al had, vond ik het juist niet erg dat ze plaste; dat zou mijn vermoeden bevestigen) was ie dus idd enorm gevuld; er kwam bijna een liter urine uit, na katheteriseren.

Nu heeft Liz dus even een katheter, die ik om de maximaal 2 uur moet opengooien om haar blaas te legen.
Maar kent iemand dit? (de, voor ons nieuwe, dierenarts niet. Ze heeft ook direct contact opgenomen met de Wagenrenk; waar haar halfoom ook al geweest is.) Maar weet iemand iets? Tips? Iets soortgelijks wel gehad? We zijn flink in de stress; dit is zó niet leuk voor haar  :'(

Ik ben supertrots op ons meiske; ze heeft zich zo ontzettend kranig gedragen en was zo vreselijk lief. Ze wilden haar daar wel houden zo geweldig heeft ze zich gehouden  :-*
Huilen, bij ons, geen gebrek; ons wiefketje, onze trots, maar wat gaat dit worden......  :'(
Laatst gewijzigd door Inge en Bono op ma 13 aug 2012, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2266784
He bah! Ik heb één keer eerder een hond gekend met hetzelfde probleem, dat was bij hem reden voor vervroegd pensioen want het was een blindegeleidehond en da's dan niet handig natuurlijk. Maar die hond heeft nog wel een paar goede jaren gehad als huishond bij mensen..
Maar wat ik er toen van begreep was het probleem dat de blaas niet samentrok waardoor hij niet geleegd werd...

Veel sterkte er mee!!  :-*
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#2266913
Bedankt!!  :-*

Een uur geleden wilde ik nogmaals de katheter openzetten.... Hij is er alweer uit  :'( Kap om, zwempak aan en toch eruit. Spoeddierenarts gebeld, in overleg de hechtdraadjes ook maar doorgeknipt.
Liz was blij; ging lekker spelen met Boon..... Wij zijn niet zo blij; morgen maar weer terug.
Vannacht maar een aantal keer naar buiten om te kijken of ze er nog wat uitgooit, wat hoop ik daarop!!

Ze is zo stoer!! Nou ik nog  :'(
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#2266940
Ze ligt nou zo heerlijk te knuffelen bij ons; ze is zo blij dat dat rotding er uit is. Ze heeft ook wel weer een paar druppels geplast. Ik ga zo weer. En dan vannacht weer een paar keer. 't moet er uit; ze doet wel wat zelf, maar te weinig..... 't is niet goed, maar voor nu laten we het even zo. Morgen duiken we er weer vol in
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#2267838
  :-*
Liz heeft haar katheter weer zitten, nu op meer plekken gehecht. Hij móét blijven zitten. Want haar blaas móét krimpen, anders gaat ze dood.
Meer hechtingen zijn geen garantie, want ze zou hem er weer uit kunnen friemelen; ze had hem gister ook niet losgetrokken. Op de een of andere manier is ie er uit gefloept.

Maar goed; op de een of andere manier heeft die katheter, in de korte tijd dat ie zat, wel iets geprikkeld; ze heeft veel geplast. Elke keer flinke hoeveelheden voor haar doen. Hier was de dierenarts heel tevreden over.

Net loop ik met haar buiten, gaat ze zitten en plast langs haar katheter. De aandrang en de druk waren er blijkbaar ook, ondanks(of misschien wel juist) de katheter  :D
Om de maximaal 2 uur zetten we 'm open. En vannacht dan maar weer een paar keer eruit.

De kap accepteert ze goed; steekt zelfs haar kop er in als deze klaarligt op de grond  ;D Ze is fantastisch; ze laat alles zo braaf toe en is zo lief ondanks het hele gehannes!!  :-*
Gebruikersavatar
Door nova
#2268223
Inge en Bono schreef: Ik ook! Is het bekend wat het bij Noxy was?  :-[
Lizje plast nog best wel wat. Vannacht 2 keer. Vanochtend ook 2 keer. Straks weer naar de dierenarts.
Overgangscarcinoom van de blaaswand :'( :'( het gevolg laat zich raden  :'( :-\ :-\

Poliepen in de blaas  kunnen over de sluitspier van de blaas vallen, en dan kan een hond niet meer lozen.
Bij Noxy  zorgden de tumoren voor het zelfde resultaat als wat poliepen kunnen doen
Door Lizzy
#2268387
Pfft, wat een toestanden joh... Hoe is het vandaag met haar? Van een katheter krijg je inderdaad wel vaak extra aandrang. Ik heb ook geen idee wat het kan zijn en wat je er aan kunt doen maar misschien dat ze nog verder onderzoek moeten doen, een scopie van de blaas ofzo?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door