Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door bas rouge
#2268075
Met Rein en Huette doe ik mee aan het onderzoek naar wormen vanuit de Universiteit in Utrecht. Ik vind net een mailtje in mijn inbox dat in de ontlasting van Huette van deze week larven van de Franse hartworm zijn aangetroffen, dat die zeer schadelijk is en dat ik met mijn dierenarts contact moet opnemen.
Mijn dierenarts raad me aan Milbemax te komen halen, na een maand te herhalen en evt. bloedonderzoek te laten doen om te zien of er al wormen in hart en longen zitten. Maar dat lijkt me evident, wie maakt anders die larfjes aan en gevaar van behandelen is dat dode volwassen wormen in de bloedbaan vast komen te zitten.

Ik ben al maanden niet in Frankrijk geweest, Rein is ook schoon, hoe komt een Nederlandse hond nou aan Franse hartworm en is de geopperde behandeling afdoende?
Ik vind het maar eng eerlijk gezegd.
Door bas rouge
#2268194
De onderzoeker van de UU belde net.

Huette scheidt larven van de Angiostrongylus Vasorum uit.
In Den Haag e.o. leven erg veel vossen en die zijn vaak besmet met deze hartworm, op hun ontlasting komen slakjes af die als tussengastheer fungeren voor de larfjes. Deze slakjes zijn heel erg klein en zitten o.a. op stronken en takken. Honden die deze stronken en takken in hun bek nemen of er stukjes van afbijten en ze doorslikken kunnen zo besmet raken. Huette sjouwt dagelijks met stukken hout en eet ook weleens stukken op.
Besmetting kan maanden geleden hebben plaatsgevonden.

Het feit dat ze geen klachten vertoont is het meest gunstige uitgangspunt voor de start van de behandeling. De behandeling is even zo goed een spannende. Milbemax raadt ook de onderzoeker die ik net sprak me aan. Na een week herhalen en Huette ondertussen goed in de gaten en bij elke verandering contact opnemen met mijn dierenarts, die met de UU contact kan opnemen indien nodig/wenselijk.

Na 2 weken stuur ik opnieuw ontlasting in van Huette en ik stuur maandag direct ontlasting op van Bolke en Godard. Rein is vrij van larven. Advies voor Huette vervolgens is om haar maandelijks te gaan ontwormen omdat ze risico-gedrag vertoont in een risico-gebied.

Tijdens de behandeling moet ik Huette als patientje behandelen, weinig stress en kalm aan doen.
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2268217
He bah, wat naar! Sterkte met de behandeling, en maar snel een safestix kopen en niet meer met takken enzo laten spelen  :-X
Door tessa
#2268219
Ik zou even pb'en met crutz, zij heeft hetzelfde aan de hand gehad en dat is niet goed afgelopen...
Door bas rouge
#2268225
tessa schreef: Ik zou even pb'en met crutz, zij heeft hetzelfde aan de hand gehad en dat is niet goed afgelopen...
Dat is een drama geweest met Zpades, dat klopt.

Ik hoop dat het voor ons anders zal aflopen.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2268332
zo dat is schrikken  , zoiets verwacht je natuurlijk niet  :-[
ik hoop dat de behandeling bij huette goed aan slaat....
Door miik
#2268333
Ohh das schrikken zeg !
Mijn eerste gedachte was...dat er misschien een foutje is gemaakt en het niet de ontlasting van jouw hond was...
Ik zou misschien denk ik nog een keer laten checken met nieuwe ontlasting...
Door pallas
#2268342
miik schreef: Ohh das schrikken zeg !
Mijn eerste gedachte was...dat er misschien een foutje is gemaakt en het niet de ontlasting van jouw hond was...
Ik zou misschien denk ik nog een keer laten checken met nieuwe ontlasting...
Ik zou ook voor een dubbel onderzoek gaan.
Veel sterkte!
Door Lizzy
#2268389
Oh hemel, Sieneke, wat een schrik joh :o :o :o. Allemachtig, hoe kan dit nou weer.... :-\. Ik heb het al wel vaker gehoord hoor, Nederlandse honden met hartworm.... Maar kan ze niet al een jaar geleden (ofzo) besmet zijn geraakt? Hoe dan ook, zitten er wormen in het hart, dat de behandeling daarom zo eng is? Kunnen ze daar geen echo van maken, ofzo?
Door bas rouge
#2268409
pallas schreef: Ik zou ook voor een dubbel onderzoek gaan.
Veel sterkte!
Ik heb vanochtend al advocate gegeven, dus nog een keer ontlastingonderzoek is nu even niet aan de orde.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door