Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door lightning
#2265897
Heeft iemand daar ervaringen mee?

aangezien mijn Da het (nog) niet wilt dicht maken (oude stempel) maar ik liever heb van wel. Dus met hechtinkjes erin.

Dus wie ervaring ermee heeft hoor ik het graag. Pups kittens maakt me niet uit. Zelfde idee denk ik.
Door suzanne 1
#2266639
Onze Tirza had een navelbreukje toen we haar als kitten kregen. Was een klein breukje. Normaal duwen ze dat terug en gaat er een verbandje omheen maar omdat je dat haar hele leven aan de vacht blijft zien (siamees vacht verkleurd) mochten we het zelf steeds voorzichtig terug duwen. Mocht het na 2 weken nog niet weg zijn dan moest er meer gebeuren, maar gelukkig bleef ie na 1,5 week weg en is nooit meer terug gekomen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2266754
[quote="lightning"]
Nog steeds niemand? Dierenartsen met ervaringen die het willen delen? anders kan topic wel weg :)
[/quote]

Geduld is ook niet je sterkte kant hé :biggrin2:

Kleine breukjes, formaatje pinktopje doen we hier niets mee. We proberen het breukje zoveel mogelijk naar binnen te drukken om zodoende het randje te stimuleren om dicht te groeien. soms lukt dat, soms niet, maar dan blijft zo'n klein breukje, waar geen kans bestaat op afknelling van darmen oid gewoon waar die is. Meestal vult zo'n breukje zich naderhand met wat vet en dan is het praktische probleem ook opgelost. Anders is dat natuurlijk bij dieren die nog zouden moeten dragen, daar moet een breuk altijd dichtgemaakt worden.
Ik heb ooit bij een pup een breuk laten opereren, die was met 8 weken ongeveer zo groot als een flinke walnoot en dat was groot genoeg om er geen darmbeknelling in te krijgen, maar ook groot genoeg om de pup inwendig te kunnen verwonden omdat de buikwand op die plek geen bescherming boodt.
Die hebben we dus wel laten opereren, maar algemeen gezien denk ik ook dat als het niet strikt noodzakelijk is, dat hoe later, hoe beter, met het oog op de narcose, beter is.
Door lightning
#2266951
Ja dat begrijp ik hoe ouder hoe beter. Maar mijn hele duim past erin dus is toch echt wel een breuk voor een klein kitten van 9 weekjes oud. Morgen bespreek ik het nogmaals, want moet er toch heen voor de enting. Ik denk toch dat het eerder dicht moet. Als kitten groeit neem ik aan dat gat ook groeit :-[
Door Krullebol
#2268093
Ik ben niet zo operatiegraag maar dit klinkt idd wel fors. Zou toch ook een DA zoeken die wat bereidwilliger is om te opereren. Misschien als het een poesje is, kan je het combineren met een castratie? DAn hoeft ze er later niet meer aan geopereerd te worden [ik weet niet wat het litteken van een navelbreuk precies doet met een castratie op latere leeftijd, dus misschien brul ik nu iets heel doms..]
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2268122
[quote="Krullebol"]
Ik ben niet zo operatiegraag maar dit klinkt idd wel fors. Zou toch ook een DA zoeken die wat bereidwilliger is om te opereren. Misschien als het een poesje is, kan je het combineren met een castratie? DAn hoeft ze er later niet meer aan geopereerd te worden [ik weet niet wat het litteken van een navelbreuk precies doet met een castratie op latere leeftijd, dus misschien brul ik nu iets heel doms..]
[/quote]

Dat litteken doet verder niks, daar snijen ze later gewoon langsop. Ik zou op deze leeftijd kiezen voor een quick fix, dus geen extra dingen erbij, dan is het hooguit tien minuten werk als je een ervaren knoopjeslegger hebt.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door