Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Glad Dog
#2267131
Hallo wij zijn Michel en Jolande, wij fokken Jack Russells onder de naam Glad Dog.
Sinds een paar dagen zijn wij overgegaan op kvv, en lekker dat ze het vinden!!  :D
En om zo veel mogelijk te weten te komen over deze manier van voeren, maar ook het Barf verhaal te leren begrijpen heb ik ons hier aangemeld.
We zijn nu begonnen met 3% lichaamsgewicht van de hond per dag(verdeeld over 3 maaltijden) te voeren, vanaf hier maar eens kijken of dit verhoogd moet gaan worden of dat het zo kan blijven.

Groeten,
Michel en Jolande
Door M@rina
#2267138
Welkom! Leuk (en goed) dat je bent overgestapt op kvv en je wilt gaan verdiepen in barf, geen betere start voor pupsels als verse voeding!

Maar eeh..... 3 maaltijden per dag? Dat hoeft niet hoor. 1 of 2x per dag is meer dag genoeg.
Door Glad Dog
#2267393
Dank je :-)
Bij ons zijn ze gewend om 3 x per dag te krijgen, misschien is het tzt inderdaad niet zo slecht om over te gaan op  2x per dag.
Maar ik ga eerst even kijken hoe ze er nu op gaan reageren.
Wat me wel opvalt is dat nu de ontlasting al vrij hard is en overteerd materiaal inzit.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2267512
welkom op t forum  :)
je bent nu pas een paar dagen bezig , geeft t ff tijd zodat de darmen eraan wennen dan zul je zien dat het na een tijdje stukken beter gaat en evt op barf over kunt gaan.
welke kvv voer je ?
hier krijgen de dames 1x per dag (s avonds ) na het laatste rondje hun barf , 160 en 180 gram
s morgens krijgen ze een stukje gedroogd vlees.
Door Glad Dog
#2267657
Dank voor je reactie :-)
Wij voeren nu kipmix, kalfmix en lamsmix van barfpower.nl
We zullen er dan maar vanuit gaan dat dat vanzelf beter gaat worden, het is natuurlijk ook een flinke omschakeling.
Maar het mooiste is; onze grootste kieskauwer heeft nu als 1e haar bakje leeg haha.
Door Parelridder
#2268407
:) Welkom
Mijn honden kregen altijd al 2-3 dagen per week vers en de overigen 4-5 dagen brokken. Toch heeft een van beiden bij de overstap naar volledig vers even de stoelgang volkomen in de war gehad: 's morgens voor zonsopgang heel nodig moeten poepen, zonder diarree te hebben. Zij poepte de onderdelen uit de kvv daarnaast ogenschijnlijk gescheiden uit: witte botkeutels en prachtige bruine drolletjes. Ze poepte in die tijd heel vaak. Dit is in een periode van een week of 4 - schat ik - weer volledig genormaliseerd.
Kennelijk moest er van binnen e.e.a.  wennen/aanpassen, ondanks dat ze toch al een deel van de week vers at. Wat ik probeer te zeggen: het beter gaan verteren kan best even tijd vragen. Goed dat je het in de gaten houdt, maar maak je er de eerste tijd geen zorgen over, want vermoedelijk is het idd slechts een kwestie van tijd/wennen.

Ik kende de kvv die je geeft niet en heb het daarom even opgezocht, maar daar word ik persoonlijk niet zo blij van.
Ga er vanuit dat de maaltijd grofweg bestaan moet uit
* 45% vleesbotten (de helft kaal bot, de helft aanhangend vlees, dus tenminste 20% kaal bot)
* 15-20% orgaanvlees waarvan de helft hart, lever en nier. De rest, als pens en long, zijn geen 'noodzaak'
* 10% groenten (als bron van vitamninen én als voedsel voor goede bacterieen)
* 25% spiervlees (en als je ergens leest dat in een kvv of mix 70% 'vlees' zit, houd er dan maar rekening mee dat dit veel gemalen vellen zijn, want er gaat echt geen 70% kipfilets in. Er wordt veel weggeschreven onder de noemer 'vlees' en het maakt qua voedingswaarde nogal uit of dit vet, vliezen of daadwerkelijk spiervlees is.

Met deze ingredienten en verhoudingen bij de hand, kun je denk ik wel begrijpen waarover ik mij zorgen maak als ik de kvv zie die je geeft. Dit is niet compleet :-\ Dat geeft echt niet voor even, maar het is gewoon geen kvv.
Kijk eens op www.voerwijzer.nl Daar vind je een super goed overzicht van de meeste kvv's en kun je ze goed vergelijken op velerlei gebied.

Veel plezier met alle smulpret!!
Door Glad Dog
#2268625
Hartelijk dank,
Zal eens gaan lezen en zoeken op die site.
Wel zag ik "bekende"merken met zelfde percentages werken, onder de noemer: Er zijn 2 soorten kvv's...
Lekker duidelijk allemaal. Maar des te meer te lezen en uit te diepen voor mezelf.
Daar hou ik wel van,dus dat gaat helemaal goed komen.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2269133
als je na een tijdje wat barf bij wilt voeren , kun je 4 dagen complete kvv voeren en de overige 3 dagen barf  in de vorm van spiervlees en vleesbotten.    ( orgaan zit er al genoeg in de kvv)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2270508
Er zijn ook 2 soorten Kvv (complete door premix of diegenen die je moet afwisselen in smaken), maar dat heeft geen invloed op de verhoudingen van de onderdelen. Die moeten gewoon kloppen. ;)
Door Glad Dog
#2270564
We houden het in de gaten, komt helemaal goed.  :)
Ze eten er goed in, zelfs de grootste kieskauwer.
Ze hebben inmiddels de kip, kalf en lam mixen gehad.
En vuile pens met groente, alle bakjes leeg :-)
Baasje gaat binnenkort weer zeevissen, dus komt er ook vis bij op het menu, daar zijn ze gek op.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2270647
Weet je eigenlijk wat er in de mixen zit? Weet je wat je precies voert?
Want dit is inderdaad geen complete kvv, dus gewoon maar wat voeren vind ik doodeng...  :-\

Ik hoop toch echt dat je dit op deze manier niet aan opgroeiende pups voert? En dat je snel uitpluist hoe het zit zodat je honden een compleet menu krijgen?
Want op deze manier gewoon verder doen, zonder te weten wat je eigenlijk geeft, zou ik je ten stelligste afraden! 

Als je het niet wil uitpluizen en gewoon mixen wil geven, dan ga je best over op een Kvv (die onder de voerwijzer staan).  Je kan er dan nog steeds verse vis of enkele andere barfhapjes bij geven, dat maakt niet uit. Maar dan weet je tenminste dat ze niets tekort komen!
Door Glad Dog
#2270712
Op die wijzer staan zelfde mixverhouding( 70-15-15)  bij tammenga, lotgering,Dinapet bio.
Ook hier moet ik diersoorten afwisselen omdat er 1 diersoort per mix inzit.
Zit ook geen groente in, en calciumbron is ook bot.
Dus moet ik dat gaan halen? Exact hetzelfde alleen duurder.

Pups krijgen dit niet, we hebben ook nog helemaal geen pups de komende 12 maanden.
Door M@rina
#2270753
Op de website van barfpower kan ik alleen bij de kipmix de verhoudingen vinden. In de geit zit geen bot maar strot, dat is volgens mij alleen kraakbeen en in de lam zie ik helemaal geen ingrediënten staan.

Misschien kan jij me meer vertellen, maar op basis van de gegevens zou ik er niet op vertrouwen dat mijn hond alles krijgt wat hij nodig heeft.

Er zijn inderdaad een paar dure kvv's op de markt gebracht maar er is voor iedere portemonnee een kvv.
Ik geef zelf bijv darf eko, 15 kilo voor 16.20 euro of versvoer, een eigen merk van versvoer .nl daar betaal je ongeveer hetzelfde voor. Beide zijn complete mixen. In darf zit kip, rund lam en geit in de versvoer zit eend rund paard en konijn. Darf eko is ook nog eens biologisch. Combineer je dit bijv. met smuldier wat nog 1,50 per kilo is dan kom je op een hele aardige gemiddelde kiloprijs.
Door Glad Dog
#2270888
Dank je voor deze tip(s)Marina. :)
Ik zal ook daar eens kijken.
De eigenaar heeft ons wel vertelt wat er allemaal inzit maar dat weet ik zo ook niet meer uit mijn hoofd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door