Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door evds
#225172
Hallo allemaal,

WE hebben een nieuwe pup (1 week nu) en ik wil hem natuurlijk ook rauw gaan voren (net als onze twee andere honden).

Hoewel ik al 1.5 jr barf voer ben ik over de pup toch een beetje onzeker. Hij groeit natuurlijk snel en het lijkt me bij een pup belangrijker dan bij volwasen honden dan hij ELKE DAG alles binnen krijgt (vitamines, kalk, etc.) wat hij nodig heeft.

Ik heb wel eens gelezen dat je ze gewoon kan meevoeren met wat je volwassen honden geeft. Maar bij mij krijgen ze zeker niet elke dag een uitgebalanseerd dieet. De ene dag alleen maar een lap pens, de andere dag orgaan en bot, dan weer een vis, en soms een hele week alleen maar kip .... (om een indruk te geven), ik voer eigenlijk geen groete en fruit meer.

HEbben jullie ervaring met het rauw opfokken van pups?

Alles suggesties zijn welkom.
Door Lizzy
#225263
Ook met een pup lijkt het mij niet belangrijk om elke dag alles binnen te krijgen. Maar ik zou zelf ook niet zomaar wat doen. Ik zou of zelf samenstellen met de correcte percentages en toch niet iedere dag proberen de maaltijd compleet te maken, zoals ik dat ook doe met mijn volwassen honden (hoeft gewoon echt niet, elke dag een complete maaltijd) of ik zou bijv. die barf-puppy-patties van Billinghurst (volgens jouw ideeen aanpassen) en aan de pup geven. Met die barfpatties krijgt de pup wel elke dag eigenlijk alles binnen. Op beide wijze moet het volgens mij lukken. Het is maar net wat jij het gemakkelijkst vindt, denk ik.

Of het verstandig is om een pup helemaal geen gepureerde groentes te geven...? Tja, ik durf je daar eigenlijk geen antwoord op te geven. Ik vind zelf van niet, maar er zijn zat mensen die vinden dat een hond geen groentes nodig heeft. En deze honden zijn ook gezond. Deze discussie hebben we al zoooo vaak gevoerd hier, daar is vast nog wel het e.e.a. over terug te vinden.
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 17 dec 2004, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tieneke
#225335
Toen onze puppies hier kwamen heb ik ze de eerste tijd alleen op kvv gezet zodat ik niet in de fout kon gaan.
Onze vorige hond barfte full-time,echter met 2 pups vond ik dit best wel eng.
Nu krijgen ze al veel samengestelde maaltijden.
In het begin lette ik heel erg op wat ik iedere keer gaf,nu ben ik daar iets makkelijker in geworden.
Zolang je de verhoudingen in de gaten houdt is er geen reden tot bezordheid.
Maar een hele week alleen maar kip lijkt mij nu echt niet goed voor een puppie die alles nodig heeft ;)
Waarom begin je niet met half kvv en half barf?
Dan weet je zeker dat de pup geen tekorten oploopt.
Door Lizzy
#225459
Nou, zelf zou ik nooit half versvlees half zelf samengesteld gaan geven, want ik ben echt van mening dat mijn honden alles binnen krijgen wat zij nodig hebben. En dus eet mijn a.s. pup gewoon lekker mee met mijn volwassen honden maar dan over vier of drie maaltijden verdeeld.

Maar ik vind een week alleen maar kip (echt helemaal niks anders?) eerlijk gezegd ook niet de meest ideale maaltijden. Kun je daar iets meer afwisseling in brengen?
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 17 dec 2004, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Marion
#225935
of ik zou bijv. die barf-puppy-patties van Billinghurst (volgens jouw ideeen aanpassen) en aan de pup geven. Met die barfpatties krijgt de pup wel elke dag eigenlijk alles binnen.
wat is dat?
Door barfmuis
#225955
Hoi,

Hier ons plan dat we hebben samengesteld na heel veel te hebben gelezen. Hierin hebben we de naar onze mening beste dingen gebundeld. Teun is ruim 3 maanden en doet het hier erg goed op.

MENU-plan Teun

de eerste (ong.) 2 weken bij ons in huis:

morgen: RMB kippennek

middag; fijngehakt vlees

middagsnack; fruit met puppymelk

avond: puppy mix

daarna:

morgen; RMB

snack; stukje vlezig bot

avond: mix van orgaan en/of spiervlees, vis, groente, fruit + toevoegingen, kelp, yoghurt, vit C, visolie of lijnzaadolie, af en toe vit. C en E.


Hoe/ wat te bereiden ?

RMB
Ontdooien en rauw geven (kippennek, vleugels, lamsnek, borst of ribben)
Later ook:
hele kippenkarkas
kalkoennek of -vleugel
eend, konijn,
rundernek of - borst
kalfsstrot
lamsribben

Fruit
Bijna alles mag, t.a.t. fijngemalen in de blender
Beginnen met appel en banaan, later toevoegen sinaasappel, kiwi etc.

Nooit pitjes

Puppy melk (op kamertemperatuur brengen in heet water)

250 ml geitenmelk
theelepel honing
theelepel lijnzaadolie
1 rauw ei (zonder schil)
theelepel yoghurt
20 druppels vit E èn C

Puppy mix (voor puppy meer vlees dan groente naar mate hij ouder wordt kan groenten meer worden in verhouding)

Theelepel kelp
Theelepel lijnzaadolie
Teen knoflook
Groente
Grote lepel huttekase
Grote lepel yoghurt
2 eieren met schaal
3 kippenlevers
kip karkas of gemalen rund, kip of kalkoen, vis uit blik

goed fijnmaken en mengen

Dit was het plan zoals we dat op voorhand hadden uitgewerkt, in de praktijk volgen we dat nu in grote lijnen. We willen uiteindelijk naar 2 maaltijden per dag, 's morgens bot en 's avonds een zelfgemaakte mix. In het begin waren we heel voorzichtig, nu we zien dat Teun het goed doet, is het een stuk gemakkelijker.

Succes
Martijn
Door evds
#226251
Hoi hoi,

Fijn reacties!

Vandaag heb ik kippenekken kunnen kopen en heb voor het eerst een kvv product gekocht (carnibest natuur). Dwan eet als een wolfje (het liefst eet hij ook zijn bakje op) en de carnibest ging er zo in. Omdat de meiden vis hadden heb ik hem ook een stukje markreel gegeven. Hij werd er helemaal dol van zo lekker vond hij het.

Kippenvleuges (alleen het uiteinden en fijngeslagen) heeft hij vanmorgen gehad. Maar hij slikt ze met weinig kauwen in en gaat dan piepen en/of kokhalsen. Dat lijkt me niet goed. Als ik de kipvleugels niet fijnstam kauwt hiij wel beter naar probeert ook te grote stukken in te slikken met het zelfde patroon als gevolg. Ik ben hier een beetje van geschokken (met mijn ouder honden nooit last van gehad maar die begonnen met barf toen ze als volwassen waren). Morgen ga ik platgeslagen kippennekken proberen.

Mijn plan is nu om de pup toch 1 maaltijd per dag carnibest te geven.
Daarnaast 1 maaltijd RMB (kippennekken) en nog 1 maaltijd pap (van lammetjesmelk met honing en yoghurt huttekase en evt ei).
Is het niet wat veel om een puppie van 3 kg elke dag een ei te geven? Ik zou eerder aan een half ei denken maar dat is puur gevoel.

De melk maatijd ga ik dan geleidelijk vervangen door RBM of orgaan groeten fruit mix.
De ochtendmaaltijd wissel ik ook of met orgaanmix (pens, spier, hart, -meer heb ik helaas nog niet-)

Vitamines heb ik nog nooit gegeven. Als dat nodig is waar zie je dat dan aan (of doe je het gewoon voor de zekerheid?) en koop je die bij de reform of bij de dierenzaak/dierenarts?

Ik schreef dat ik wel een een hele week alleen kip voerde. Nou dat is eigenlijk niet zo hoor. Ze krijgen meestal ook lamshart, vis , pens en orgaan, maar soms ook niet. Het ging mij om het idee van niet uitgebalanceerd even toe te lichten ;).

Lijkt jullie dat wat: 1 maaltijd CB en de rest barf. Een beetje voor mijn gemoedsrust en omdat ik nog niet al alle ingredienten weet aan te komen die ik eigenlijk nodig heb.

Groet,
Erica.
Door Lizzy
#226279
Marion schreef: wat is dat?
Ik bedoel met die patties die 'vlees en groente patties' van Ian Billinghurst uit bijv. Grow Your Pups with Bones.

Ik zal het even voor je overnemen uit het boek:

"Minimaal half van de mix moet bestaan uit gepureerde groentes. Liever nog meer. De andere helft van de pattiemix moet bestaan uit mager vlees, fijngehakt. Dit kan zijn: kip, rund, lam, konijn, kalkoen, enzovoorts. Rauw.

Aan deze mix, van 2 kg, voeg je de volgende dingen toe:

*Yoghurt
*Eieren (rauw, stuk of 3)
*Lijnzaadolie (2 of 3 dessertlepels)
*Rauwe lever (een kwart van een lamslever)
*Knoflook (1 of 2 teentjes)
*Kelp poeder (2 of 3 theelepels)
*vitamine B complex en vitamine C

En eventueel wat gezonde tafelrestjes.

Mix dit allemaal door elkaar tot een homogene massa en vries het in porties in.

Naast deze patties voer je dus rauwe vleesbotten".
Door ducktails
#226280
Ik heb Blanca vanaf pup gewoon het zelfde gegeven als mijn oudere honden alleen aangepaste hoeveelheden.
Wel heb ik de grondbeginselen van het Barf gebeuren nog eens flink doorgelezen. Ze moeten in drie weken toch wel alles aangeboden krijgen. Dit is ook voor je oudere honden goed. Ook heb ik een gehaktmolen gekocht op markplaats, voor pups wel handig gemalen kipkarkas. Blanca is nu twee en een gezonde goed uitgegroeide hond die nooit ziek is.
Dus.....
Ria
Door Lizzy
#226290
evds schreef: Hoi hoi,

Fijn reacties!

Vandaag heb ik kippenekken kunnen kopen en heb voor het eerst een kvv product gekocht (carnibest natuur). Dwan eet als een wolfje (het liefst eet hij ook zijn bakje op) en de carnibest ging er zo in. Omdat de meiden vis hadden heb ik hem ook een stukje markreel gegeven. Hij werd er helemaal dol van zo lekker vond hij het.

Kippenvleuges (alleen het uiteinden en fijngeslagen) heeft hij vanmorgen gehad. Maar hij slikt ze met weinig kauwen in en gaat dan piepen en/of kokhalsen. Dat lijkt me niet goed. Als ik de kipvleugels niet fijnstam kauwt hiij wel beter naar probeert ook te grote stukken in te slikken met het zelfde patroon als gevolg. Ik ben hier een beetje van geschokken (met mijn ouder honden nooit last van gehad maar die begonnen met barf toen ze als volwassen waren). Morgen ga ik platgeslagen kippennekken proberen.
Kippennekken zijn zeker minder eng, dus ik geef je gelijk dat je deze eerst probeert. Misschien leert de pup met de nekken wat hij moet doen. Als dat goed gaat, probeer de vleugels anders eens vast te houden en hem uit je hand te laten eten en leer hem dat hij er stukjes af moet sleuren.
Mijn plan is nu om de pup toch 1 maaltijd per dag carnibest te geven.
Daarnaast 1 maaltijd RMB (kippennekken) en nog 1 maaltijd pap (van lammetjesmelk met honing en yoghurt huttekase en evt ei).
Waarom lammetjesmelk? Ik denk wel dat je ook je RMB's wat af zou moeten wisselen want ook Carnibest bevat gemalen kippenbot. En zo wordt het wel een beetje veel kip.
Is het niet wat veel om een puppie van 3 kg elke dag een ei te geven? Ik zou eerder aan een half ei denken maar dat is puur gevoel.
Ik zou zelf eigenlijk een ei of 3 in de week geven.
De melk maatijd ga ik dan geleidelijk vervangen door RBM of orgaan groeten fruit mix.
De ochtendmaaltijd wissel ik ook of met orgaanmix (pens, spier, hart, -meer heb ik helaas nog niet-)
Goed plan. Heb je enig idee hoeveel % RMB's je nu ongeveer zit?
Vitamines heb ik nog nooit gegeven. Als dat nodig is waar zie je dat dan aan (of doe je het gewoon voor de zekerheid?) en koop je die bij de reform of bij de dierenzaak/dierenarts?
Ik ben ook niet zo'n vitamine mens.... Zoals je ziet, boven in de pattie, geeft Ian Billinghurst best veel supplementen. En daar voegt hij dan zelfs nog vitamine E en af en toe levertraanolie aan toe. Ik vind dat zelf erg veel en overdreven en ik ga mijn aanstaande pup dan ook mee laten doen, qua supplementen, met wat ik aan mijn volwassen honden geef (daar staat ook een onderwerp over in deze categorie - onderwerp geopend door herintreder).
Ik schreef dat ik wel een een hele week alleen kip voerde. Nou dat is eigenlijk niet zo hoor. Ze krijgen meestal ook lamshart, vis , pens en orgaan, maar soms ook niet. Het ging mij om het idee van niet uitgebalanceerd even toe te lichten ;).
OK, ik snap het ;). Ik vind een groot verschil zitten in compleet en uitgebalanceerd. Ik geef zelf nooit complete maaltijden op 1 dag maar kijk ik naar wat ze in 1 week eten: zeer uitgebalanceerd!
Lijkt jullie dat wat: 1 maaltijd CB en de rest barf. Een beetje voor mijn gemoedsrust en omdat ik nog niet al alle ingredienten weet aan te komen die ik eigenlijk nodig heb.

Groet,
Erica.
Ik denk dat zelf samenstellen niet zo moeilijk is. En in feite heb je dus geen versvlees nodig. Maar als je nog niet aan al je ingredienten kunt komen (zoals wat?), dan is het misschien een goed idee. Het lijkt me zelf overigens makkelijker om een carnibest-dag in te voeren ipv carnibest + 2 zelf samengestelde maaltijden per dag.... gevoelsmatig.... ik vind het zelf altijd moeilijk om zogenaamd compleet met zelf samengesteld te combineren en dan nog een beetje het overzicht te houden of ik wel goed bezig ben. Maar goed, da's misschie ook erg persoonlijk! (ik bedoel dus bijvoorbeeld: als je carnibest geeft, moet je dan nog wel of niet orgaanvlees die dag geven, aangezien carnibest best veel orgaanvlees bevat).
Door geer
#226294
Even een aanvullende vraag over de combi Carnibets/Barf op dezelfde dag... We gaan er hier vanuit dat CB compleet is, toch? Dan zou je in feite een maaltijd CB kunnen geven, dat gewicht haal je van het totale daggewicht af, en wat overblijft balanceer je uit met Barf... Zo doe ik het nu tenminste... Als ik het idee heb dat Sophie even iets meer nodig heeft, geef ik haar een extra CB maaltijd (ze krijgt normaal 2 keer per dag eten, 's ochtens vlees, orgaan + groente & rest, 's avonds vleesbotten...als ik haar even wat extra's wil geven, geef ik haar meestal 's middags wat CB)... Misschien kan je op zo'n dag het orgaanvlees in je eigen barfmix iets verminderen, maar echt zwaar weegt het niet volgens mij...

Of zeg ik nu iets geks?
Door evds
#226699
Hallo,

Even een update over mijn pup (8wk). Hij heeft heel veel eetlust en ik heb hem vandaag 2 * CB en 1 keer puppenpap gegeven maar hij blijft aan de diarree. Ik ben echt een beetje ongerust (hij heeft vandaag voor de zekerheid een beetje ORS gekregen maar lijkt niet uitgedroogd en is zeer levendig.)

Hebben jullie enig idee waar die slijmerige ontlasting vandaan komt (het is niet water, zoals bij een virus infectie maar toch erg dun en slijmerig). En nog belangrijker wat kan ik eraan doen qua voeding?

Bijft de diarree dan ben ik van plan om de puppenpap ook te vervangen door CB.


P.S. mijn vriend vindt al dat hij maar op puppenbrok over moet omdat toen hij van de fokker kwam zijn ontlasting in order was?
Door Lizzy
#226701
Ik zou zelf nu direct stoppen met pap. En ook met al die verschillende voedingsmiddelen door elkaar geven. Geef hem ook een beetje de tijd om over te schakelen van brokkentroep naar verse/rauwe voeding.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 19 dec 2004, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door jeanne
#226842
tieneke schreef: Toen onze puppies hier kwamen heb ik ze de eerste tijd alleen op kvv gezet zodat ik niet in de fout kon gaan.
Onze vorige hond barfte full-time,echter met 2 pups vond ik dit best wel eng.
Nu krijgen ze al veel samengestelde maaltijden.
In het begin lette ik heel erg op wat ik iedere keer gaf,nu ben ik daar iets makkelijker in geworden.
Zolang je de verhoudingen in de gaten houdt is er geen reden tot bezordheid.
Maar een hele week alleen maar kip lijkt mij nu echt niet goed voor een puppie die alles nodig heeft ;)
Waarom begin je niet met half kvv en half barf?
Dan weet je zeker dat de pup geen tekorten oploopt.


Ja, hier heeft Bes ook de eerste maanden alleen kvv gegeten, met af en toe wat anders als aanvulling.
Nu krijgen ze hier smorgens kvv en savonds wat de 'pot' (vriezer) schaft ;) Besje is nu 9 maanden en ziet er super uit!
Laatst gewijzigd door jeanne op ma 20 dec 2004, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door jeanne
#226843
geer schreef: Even een aanvullende vraag over de combi Carnibets/Barf op dezelfde dag... We gaan er hier vanuit dat CB compleet is, toch? Dan zou je in feite een maaltijd CB kunnen geven, dat gewicht haal je van het totale daggewicht af, en wat overblijft balanceer je uit met Barf... Zo doe ik het nu tenminste... Als ik het idee heb dat Sophie even iets meer nodig heeft, geef ik haar een extra CB maaltijd (ze krijgt normaal 2 keer per dag eten, 's ochtens vlees, orgaan + groente & rest, 's avonds vleesbotten...als ik haar even wat extra's wil geven, geef ik haar meestal 's middags wat CB)... Misschien kan je op zo'n dag het orgaanvlees in je eigen barfmix iets verminderen, maar echt zwaar weegt het niet volgens mij...

Of zeg ik nu iets geks?
ik doe het al jaren zo, ook met Freule en nu met Besje en Sil.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door