Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#2266340
Hallo lezers,

Wie denkt dat een allergische reactie van dier op mens ook veroorzaakt zou kunnen worden door zoönosen? Hier had ik nooit eerder over gehoord. Maar het zou kunnen. Als dat zo zou zijn, hoe weet je dan wat je kat mankeert waar je zelf ziek van wordt of op zou kunnen reageren?
Gebruikersavatar
Door koekje
#2266389
Ik snap het even niet. Kan je wat meer uitleg geven?
Ja, er zijn zoonoses, maar dat heeft niets te maken met een allergische reactie van de mens. Een allergische reactie is namelijk een overdreven actie van het immuunsysteem op een ziekteverwekker die geen ziekteverwekker is.

De meest voorkomende zoonoses zijn volgens mij ringworm (schimmel dus, heeft niets met wormen te maken) en giardia (darmparasiet). Toxoplasmose komt volgens mij minder vaak voor. Al deze 3 zoonoses geven geen allergische verschijnselen.
Door Limpy
#2266413
Een allergische reactie heeft idd nix met zoönoses te maken, een zoönose is overdracht van allerlei besmettelijke ziektes tussen verschillende diersoorten en mens/dier.
Allergiëen zijn niet besmettelijk.
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#2266743
Bedankt voor jullie reacties. Het zit namelijk zo. Ik vertelde iemand over mijn allergische reactie op de vacht van Dahras. Toen kreeg ik als reactie dat een allergische reactie niet te maken heeft met voeding maar met zoönosen. Vandaar mijn vraag hierover. Omdat ik alles wil onderzoeken en deze opmerking dus ook serieus wil nemen en niet zomaar van tafel wil schuiven. Een allergie is niet besmettelijk, maar zou het zo kunnen zijn dat ik allergisch reageer omdat er bijvoorbeeld een schimmel of parasiet zou kunnen zijn? Dahras zelf heeft wel jeuk. Hij is eerder onderzocht op een kale plek welke jeukte, de uitslag op schimmel was negatief.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2266753
IN welke hoedanigheid heeft deze persoon dat gezegd? Gewoon vriendin oid, DA, buurvrouw of forumlid van een ander forum?
Door Limpy
#2266755
Ik heb op mn vorige werk (dierverzorging) ook wel eens een lichtelijk allergische reactie gehad op bepaalde diersoorten met slechte vacht, van dezelfde soort met goeie vacht had ik totaal geen last.....was echt geen zoönose hoor.
Als dahras al een schimmel of parasiet zou hebben zou jij die ook moeten krijgen (als hij een rare plek heeft (evt schimmel) en deze likt en daarna jou likt of jou gaat bijten dan raak je geinfecteerd) en niet alleen allergie.
Vermoed je parasieten in poep oid kun je daar specefiek op laten testen.
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#2266764
Een vriendin die haar bezorgdheid uitsprak en bang is dat ik het in de verkeerde hoek zoek. Ze is overigens niet bekend met rauwe voeding en de voordelen hiervan.

Dahras heeft geen rare plekken in de huid of vacht. Hij krabt af en toe wel in zijn hals. Ik zie dat eerlijk gezegd meer als een reactie op de 10 jaar brok voeding en het ontgiften nu hij op rauw is gezet (sinds een week nu). Hij likt of bijt mij niet :)
Door Limpy
#2266776
Ik vind het ontgiften ook logischer klinken.
Heb zelf ook wel eens last gehad van piepen door een brokkenvacht, nu mn katten vers eten eigenlijk nooit meer...

Poept hij verder wel goed? Geen diarree of raar ruikende poep?
(moet je de brokkenpoep v/d eerste dagen even niet meetellen, ruikt zn poep NU ineens raar)
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#2266783
De eerste dagen had hij van de grote drollen, bijna zwart van kleur. Nu krijgt hij al kleine drolletjes, licht van kleur en droog. Lijken nu al op de drolletjes die ik gewend bent van mijn eigen rauw voer etende katten. Ruikt totaal niet, geen geurtje aan te bekennen :) Klinkt raar, maar ik haal heel trots en blij zijn drolletjes uit zijn bak :)
Door Limpy
#2266788
Zou ik me daar ook geen zorgen over maken dat er evt iets raars/evt besmettelijks in zn darmen zit (meestal ruik je dat wel aan de poep)
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#2266808
Ik maak me ook geen zorgen over zijn darmen, eerder over zijn blaas. Daarom wil ik zijn urine woensdag ook laten testen. In zijn medisch dossier staat immers de melding van oxalaat  en dat was 10 dagen geleden erg recent dus.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door