Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door claudiaB
#2266385
Even een vraagje.
Weet iemand of honden ook reuma kunnen hebben?

Roxy heeft al jaren last van haar teentjes. Regelmatig treed er een ontsteking op in haar gewrichtjes na "zware" inspanning.
Deze ontstekingen reageren niet goed op antibiotica en het heeft haar al 1 teentje gekost omdat het geamputeerd moest worden.
Er zijn weleens foto's gemaakt en daar was bij alle tenen artrose te zien.
De laatste 3 jaar is het goed gegaan tot 2 weken geleden. Onstoken teen aan haar linker voetje en sinds afgelopen dinsdag loopt ze met haar rechterpootje omhoog na een sprintje op het veld, blijkt dat ze haar teentje gebroken heeft naast de teen die geamputeerd is  :(
De DA heeft het er iedere keer over dat de ontstekingen veroorzaakt worden door een "vreemd" voorwerpje maar eerlijk gezegd geloof ik dat niet omdat het altijd na inspanning ontstaat. Ik denk zelf dat er dan misschien botfragmentjes los raken?
Omdat ik zelf reuma patient ben en ik weet dat gewrichtsontstekingen erbij horen dacht ik ook aan reuma bij Roxy. Maar nogmaals geen idee of het bij honden voorkomt? Iemand een idee??
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#2266452
ach gos, gelukkig is roxy makkelijker rustig te houden dan een zwarte.
geen idee maar als ze artrose hebben dan breken ze toch ook makkelijk wat..dacht ik...
over reuma bij honden heb ik nog nooit wat van gehoord..
Door Lil
#2266499
Boris heeft artritis in zijn heup. Ontstekingsperiodes gehad en ook een aantal keren dat stukjes botwoekering afbraken. Ik heb het nooit gevraagd, maar artritis is toch reuma?
Door claudiaB
#2266562
vanaalst schreef: ach gos, gelukkig is roxy makkelijker rustig te houden dan een zwarte.
Dat is helemaal waar!  ;)
Ze ligt bijna de hele dag te slapen. Lopen op 3 poten is ook errug vermoeiend.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#2266589
Het komt wel voor maar zeer zeldzaam. Dan zou je ook ontstekingen in andere gewrichten verwachten. Het is overigens in het bloed aan te tonen als een hond reuma heeft.
En artritis is nog niet reuma. Reuma is een auto-immuunziekte waarbij het immuunsysteem de gewrichtcellen stukmaakt. Gevolg daarvan is artritis = ontsteking van de gewrichten. Maar meestal heeft het dus een andere oorzaak als je artritis hebt.
Door Lil
#2266624
Hitam schreef: Het komt wel voor maar zeer zeldzaam. Dan zou je ook ontstekingen in andere gewrichten verwachten. Het is overigens in het bloed aan te tonen als een hond reuma heeft.
En artritis is nog niet reuma. Reuma is een auto-immuunziekte waarbij het immuunsysteem de gewrichtcellen stukmaakt. Gevolg daarvan is artritis = ontsteking van de gewrichten. Maar meestal heeft het dus een andere oorzaak als je artritis hebt.
ahhh helder, dank je wel! Hier dus een andere oorzaak  ;) :)
Door claudiaB
#2267143
Hitam schreef: Het komt wel voor maar zeer zeldzaam. Dan zou je ook ontstekingen in andere gewrichten verwachten. Het is overigens in het bloed aan te tonen als een hond reuma heeft.
En artritis is nog niet reuma. Reuma is een auto-immuunziekte waarbij het immuunsysteem de gewrichtcellen stukmaakt. Gevolg daarvan is artritis = ontsteking van de gewrichten. Maar meestal heeft het dus een andere oorzaak als je artritis hebt.
Dank je wel voor je uitleg :)
Ik wel vaker het gevoel gehad dat er een auto-immuunziekte achter het beeld zit. Prednison heeft er uiteindelijk jaren geleden voor gezorgd dat er niet meer tenen geamputeerd hoefden te worden.
Nu heeft ze Cefalexine gehad en mocht ik juist geen prednison geven.
Over 10 dagen moet ik contact opnemen met de DA over het resultaat.
Misschien toch eens een bloedonderzoek aanvragen?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door