Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door BubbaBling
#2266123
Pip eet laatste week toch wel heel erg weinig en dat terwijl ze een vreetzak is.
Heb t idee dat ze wel wat krols is, maar weet t niet heel zeker...
Zou het daar aan kunnen liggen?
Ze valt wel wat af ook, maar ze had best wel een buikje  :-X
Laatst gewijzigd door BubbaBling op zo 18 mar 2012, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Limpy
#2266229
Wat is weinig? 30,40,50, 60, 100 gram per dag?
Door het krols zijn kunnen ze idd even tijdelijk minder gaan eten.
Door BubbaBling
#2266321
nou denk zo'n 40 gram per dag ofzo...ze at dik 100 gram
Maar ze is verder goed te pas, nergens geen last van.
Ik heb ook ff gegoogled en ik denk dat het gewoon de hormonen zijn.
Gebruikersavatar
Door zhiva
#2266376
Klinkt als een berg hormonen in dat kleine lijfje :D
Hou wel even goed in de gaten of haar tepels ook opzetten, het kan ook voortzetten in een schijnzwangerschap.
En helaas weet ik uit ervaring dat ze daar goed ziek van kunnen worden!
lees : zichzelf compleet vergeten... oftewel haar gewoon even goed in de gaten houden.
Succes met haar.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2266387
Ik heb echt nog nooit verhalen gehoord van schijnzwangerschap bij katten. Bij honden wel, maar die hebben een andere voortplantingscyclusdinges.
Vaker wordt verteld dat sommige DA's het niet fijn vinden om krolse poezen te ontstokken. Ik denk dat het tegenwoordig best meevalt. Otje is ook ontstokt tijdens haar krolsheid (ze had een vaginitis en ik had er helemaal geen zin in dat het een bmo zou worden) en dat was allemaal geen probleem.
Minder eten door krols kan heel goed, die ervaring heb ik ook met mijn katten. Ik heb ook de ervaring met Sien dat de eerste krolsheid nog niet zo heftig is met zingen en op de buik door het huis heen schuiven en gelijk overal pissen. En er zijn ook poezen die stil krols zijn, daar merk je dus erg weinig aan. Tijdens krolsheid natuurlijk ramen en deuren goed gesloten houden en ook opletten dat ze met geen mogelijkheid naar buiten kan. Mocht ze toch ontsnappen, gelijk bij thuiskomst laten ontstokken en vruchtjes aborteren. Katten hebben geen morele bezwaren tegen abortus.
Ik geloof dat ze inmiddels wel uitgewisseld zal zijn, maar ze zou ook een haarbal kunnen hebben. Otje eet ook slecht als ze een haarbal heeft.
Gebruikersavatar
Door zhiva
#2266408
Ik heb het bij mijn eerst kat een echte X HTK kat/Siamees bij haar 1e krolsheid mee moeten maken. Je hebt gelijk ook mijn DA stond er even van te kijken  ;)
Dit is al 18 jaar geleden maar vergeten doe ik het nooit. Het meisje wist eerst niet wat ze met zichzelf aan moest. Zingen, schreeuwen en zo gemeen ineens. Ik mocht niet meer de trap op als zij er lag! Ze vloog je echt recht in je kuiten en beet door!
Vervolgens had ze in de kledingkast een 'nest' gemaakt en lag daar maar. Hongerde zichzelf compleet uit! Ik mocht nog steeds niet in de buurt komen want dan greep ze je. Terwijl het zo'n knuffel was!
Ze heeft uiteindelijk een aantal injecties gehad en de kattenpil. Dit hele verhaal heeft al met al ik denk zo'n week of 4 geduurd maar wat een ellende! Sindsdien heb ik geen kitten meer in huis gehad maar als er ooit nog 1tje komt gaat daar bij de eerste tekenen van krolsheid het mes erin  ;)
Door BubbaBling
#2266436
Ja ik merk niet heel veel aan der, wel dat ze meer knuffelig is (I dont mind  :biggrin2:) daarom 'denk' ik ook dat ze krols is, ze mauwt wel sneller (bv als ik begin te zingen... volgens mij vindt ze dat leuk  :D .
Haar zus was een tijd geleden al krols en die is ook al geholpen.
Haarbal, hoe zou ik daar achter kunnen komen...
Door fem fatale
#2266532
[quote="zhiva"]
Sindsdien heb ik geen kitten meer in huis gehad maar als er ooit nog 1tje komt gaat daar bij de eerste tekenen van krolsheid het mes erin  ;)
[/quote]
Het kan daarvoor al hè? Mijn Plien is geholpen toen ze 4,5 maand oud was, ze werd toen wat aanhankelijker naar mij (ze was het altijd al naar vreemden) dus toen heb ik er wel haast achter gezet, maar ze was hoe dan ook geholpen rond die tijd, want ik had nog een katertje van dezelfde leeftijd, die had weliswaar nog geen voelbare balletjes, maar ik wilde geen risico nemen. Paar weken later waren Kai zijn balletjes wel voelbaar en is hij ook geholpen.

Alleen met Jet heb ik iets langer gewacht, want het was winter en ik vond een blote buik bij een langharige kat dan wel zielig. Maar ook zij is geholpen voordat ze ooit krols was geweest.

Er zijn ook fokkers en asielen die alleen gecastreerde kittens meegeven, dan worden ze dus geholpen op een leeftijd van 2-3 maanden en dat schijnt eigenlijk alleen maar voordelen te hebben.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2267070
Het klinkt wel als krolsheid ja.  Ik zou haar erna laten helpen.

Ik ben voor castratie op 6 maanden.
Dat is een prima leeftijd. Is de poes al eerder krols, wordt ze erna meteen geholpen.
Tijdens zou ik niet doen om 2 redenen: -er is op dat moment veel meer doorbloeding in de baarmoeder en eierstokken waardoor er meer kans is op complicaties en de operatie zwaarder.  - En op het moment van castratie neem je de hormonen weg. Ik vind het beter dat niet te doen op het moment dat de hormonen op zijn hoogst staan.  Het is beter te wachten tot ze zelf weer zachtjesaan zakken en dan helemaal weg te nemen, zo is de inslag minder groot. En van die grote verandering in hormonen merken poezen echt wel wat, vooral geestelijk.  Vandaar ook dat ik ervoor ben om de krolsheid voor te zijn. Op 6 maanden is dat meestal wel zo, al is dat niet altijd.  Maar als je het voor bent, is de impact het kleinst. En het is ook gewoon een stuk gezonder voor een kat.

Vroegcastratie zou ik niet voor pleiten en ik hoor daar zeker niet enkel voordelen van! Vast en zeker niet. Er zijn een aantal nadelen aan verbonden en men weet eigenlijk nog niet precies wat het gevolg is.  Fokkers en asielen doen het gewoon om absoluut zeker te zijn dat er niet meer met de dieren gefokt wordt. Dat is begrijpelijk, maar ik zie er voor iemand die zelf voor zijn eigen katten de leeftijd kiest, geen voordelen in.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op vr 24 feb 2012, 01:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Krullebol
#2272182
[quote="pearlsofpassion"]
Het klinkt wel als krolsheid ja.  Ik zou haar erna laten helpen.

Ik ben voor castratie op 6 maanden.
Dat is een prima leeftijd. Is de poes al eerder krols, wordt ze erna meteen geholpen.
Tijdens zou ik niet doen om 2 redenen: -er is op dat moment veel meer doorbloeding in de baarmoeder en eierstokken waardoor er meer kans is op complicaties en de operatie zwaarder.  - En op het moment van castratie neem je de hormonen weg. Ik vind het beter dat niet te doen op het moment dat de hormonen op zijn hoogst staan.  Het is beter te wachten tot ze zelf weer zachtjesaan zakken en dan helemaal weg te nemen, zo is de inslag minder groot. En van die grote verandering in hormonen merken poezen echt wel wat, vooral geestelijk.  Vandaar ook dat ik ervoor ben om de krolsheid voor te zijn. Op 6 maanden is dat meestal wel zo, al is dat niet altijd.  Maar als je het voor bent, is de impact het kleinst. En het is ook gewoon een stuk gezonder voor een kat.

Vroegcastratie zou ik niet voor pleiten en ik hoor daar zeker niet enkel voordelen van! Vast en zeker niet. Er zijn een aantal nadelen aan verbonden en men weet eigenlijk nog niet precies wat het gevolg is.  Fokkers en asielen doen het gewoon om absoluut zeker te zijn dat er niet meer met de dieren gefokt wordt. Dat is begrijpelijk, maar ik zie er voor iemand die zelf voor zijn eigen katten de leeftijd kiest, geen voordelen in.
[/quote]

WAt zijn volgens jou de nadelen van vroegcastratie? Want er gaan een heleboel spookverhalen rond. Het is zeker wel zinvol om ze vroeg te castreren.
Door BubbaBling
#2272192
Ik weet ook niet wanneer het nou wel en wanneer het nou niet goed is om te steriliseren.
Ik weet wel dat Pip best vroeg krols is en dat ik het NA de krolsheid doe voor de zekerheid.
Door Krullebol
#2272233
Zodra ze klaar is met krols zijn, laten casteren ;)

Het kost enorm veel energie om 'volwassen' te worden, die energie kunnen ze beter besteden. Daarbij hebben ze er niks aan, ze worden daarna gecastreerd. Met elke krolsheid heeft ze risico op nare dingen zoals baarmoederontstekingen, mammatumoren etc. Dat kan al vanaf haar eerste krolsheid. Soms zelfs eerder. Hangt er vanaf hoe hormonaal jouw kat is. MAar in the end, is het altijd beter.
Daarbij verzorgt ze zich nu niet goed en heb je kans dat ze wilt ontsnappen. Er zijn katten die van het balkon springen, door de deur glippen en dan mag je hopen dat Poekie, ongeschonden en zonder ziektes/zwangerschap terug komt.

Het verhaal dat er een link tussen blaasgruis en vroegcastratie is, is niet bewezen en onduidelijk.
Het verhaal over het uitblijven van een katerkop is achterhaalt. Dat zegt evenmin wat. [en kan je ook niet weten want je kent het genetische plaatje niet].
Daarbij sluiten de groeischijven later en groeien z dus langer door.
Problemen met de groeischijven alsin kwetsbaarheid is ook achterhaald. Die sluiten normaal pas met 2 jaar, wat betekent dat je feitelijk alle katten [nouja alle ;)] vroegcastreert ;)
Enige nadeel wat zou kunnen zijn, is de narcose. Het risico is wat groter bij een jong dier en de impact op de lever evenzo. Maar dan heb je het echt al over jonkies hoor! Daarbij eten ze rauw, dus alle toxische stoffen zijn vrij snel het lijf uit.

Over het castreren tijdens krolsheid ken ik geen lichamelijke bezwaren. Het verhaal dat Pearlsofpassion aanhaalt over geestelijk lijden, is mij niet bekend en klinkt mij persoonlijk zelf wat vreemd in de oren. Ik vraag me af hoe je dat merkt en wat het effect op de kat is.

Ik heb Athena laten castreren tijdens de krolsheid
Bastet pas met 4 jaar
Casimir vrij laat [maand of 8]
Dymphia, Eireann na het krijgen van een nest
Asha toen ze 6 maanden was [niet krols geweest]
Anil met 4 maanden
De rest van de kits met 6 maanden
Harley na 1,5 jaar dekkater [sproeit]

Ik heb ze toen allemaal tegelijk laten helpen. Eerst de katers, later de poezen. Massamoord  :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2272248
De groeischijven sluiten trager en dat kan problemen geven met de botaanmaak.
Ik weet niet precies meer waar ik daar een wetenschappelijk onderzoek van gezien had...  :-\
Dat is trouwens op 6 maand ook nog zo, maar hoe vroeger hoe meer, en je moet natuurlijk afwegingen maken. Het is niet omdat het op 6 maanden toch ook al zo is, dat je er dan maar geen rekening meer moet mee houden en dan maar nog vroeger moet castreren. Dat vind ik geen goede reden.
Ik zie er het nut niet van in om vroeger dan vlak voor de hormonale opkomst te castreren.
Ik zeg niet dat ik minstens 6 maanden wil hebben, want Luis is ook op 5 maand geholpen. Ik vond gevoelsmatig dat het tijd werd en wilde geen risico's nemen ivm hormonaal gedrag (Kleintje had het zo al moeilijk, daar hoeft geen volle kater bij).


Ik denk gewoon dat het niet slecht is een kat te laten uitgroeien en pas te castreren wanneer dat voordelen biedt.  Dus vlak voor het sexueel volwassen worden.  Ik zie gewoon geen voordelen om het nog vroeger te doen, en er zijn een aantal nadelen gekent.  Ik zou ook niet zo zeker van zijn dat er niet nog meer uit zullen komen, al kan het natuurlijk ook zijn dat er net voordelen gevonden worden.
Ik sta voor alles op en en ook om mijn mening te herzien aan de hand van waarnemingen die men zou gaan doen bij vroegcastratie, maar om dit moment, met de gegevens die er voor handen zijn, doe ik het liever net voor het sexueel volwassen worden. 

Dat de urinebuis niet mooi zou uitgroeien bij te vroege castratie is natuurlijk je reinste onzin. Dat is al heel lang geweten.

Even on topic vind ik trouwens niet dat dit vroeg is voor Pip om krols te worden. Dit lijkt me heel normaal op haar leeftijd en in deze tijd van het jaar.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 28 feb 2012, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door