Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door N.B.A.
#2264951
Hallo

Na me wat verder te verdiepen en een zelf samengestelde kvv te hebben gevoerd wil ik nu een stap verder zetten richting barf,
De honden zijn tussen de 25/29 kg en ik ga uit van een 700 gram per dag is wat ik nu ook gemiddeld aan kvv geef.
Het menu wat ik berekend heb is als volgt:

-Ma:250 gr rundvlees + 300 gram Kippenkarkas  + groente/1 appel + 1 ei 

-Di: 200 gr rundvlees  + 400 gram Eendennekken + 100 gr orgaan 

-Woe:150 gr rundvlees + 250 Konijnkarkas met kop,nek stuk borst  + 100 gr  Eendennekken + 100 gr Kippenkarkas + 100 gr groente

-Do:200 gr rundvlees + 400 gram Kippenkarkas + 100 gr orgaan 

-Vrij:250 gr rundvlees + 300 gr Eendennekken + groente/1 appel + 1 ei 

-Za:350 gram pens +  400 Konijnkarkas met kop,nek stuk borst

-Zo:zalmlijf + 100 gram orgaan

Graag een beoordeling over dit menu.

Nu is één van de teefjes 2,5 weken geleden ook gedekt en ziet er naar uit dat de dekking geslaagd is,
maar hoe pak ik dat nu voor haar het best aan,las al dat je de laatste 2 weken van de dracht minder vleesbot moet voeren en meer spiervlees,
en na de bevalling weer meer vleesbot,maar welke verhoudingen hou ik dan best aan? en kan ik bovenstaand menu gebruiken voor haar met hier een daar een eenvoudige aanpassing of maak ik beter voor haar een apart menu en vanaf wanneer en tot hoelang na de bevalling?

Mvg Jimmy
Door Paula1976
#2264990
Hoe of wat over drachtige teefjes en barf, daar kan ik je niet mee helpen maar met dit menu wel!

Ik vind het aantal diersoorten te weinig en errug veel rund, nu kom je op 4 + vis, 8 diersoorten is beter! Schaap (pens), parelhoen(karkas) en paard(vlees) zijn mooie aanvullingen.

En de hoeveelheid orgaan lijkt me wat weinig, uitgaande van 15% van 4900 gram dan kan er nog 100 gram bij, de helft daarvan bestaat uit pens dat doe je heel goed.

Ook komt het menu op deze manier wat onoverzichtelijk over, zelf zou ik 6 dagen vleesbot geven met 3 dagen vlees er bij en 3 dagen orgaan erbij. En dan je groente/fruit en ei als extra maar dan is het portioneren ook een stuk makkelijker. Nu is bv jouw woensdag heel uitgebreid en daar zadel je jezelf met behoorlijk wat extra weegwerk op.

Ik heb mijn nieuwste menu zoals ik dat sinds een week voer ook geplaatst, kijk maar eens!

Suc6!
Door Hanny
#2265079
Als je een keertje vaker vis voert,  kan de hoeveelheid rundvlees iets omlaag.
Is het orgaan wat je voert ook van rund? Zo ja, dan zou je dat door orgaan van een andere diersoort kunnen vervangen, scheelt ook weer iets.
Pens houdt je dan van rund.
Ik meen een keer gelezen te hebben, dat een diersoort bij voorkeur niet meer dan een kwart van het menu zou moeten zijn, dan kom je op deze manier waarschijnlijk wel in de buurt.
Veel diersoorten is mooi, maar als je daar nog niet aan kunt komen, kun je zo toch ook een menu samenstellen.

Hanny
Door N.B.A.
#2265510
Eens opnieuw begonnen.
Voor orgaan had ik in gedachten een mix te maken van Eendenhart,Kippenlever,Konijnen orgaanpakket,Kiezebrink Organenmix.

-Ma:350 gr Konijnkarkas met kop, nek stuk borst + 175 orgaan + 150 groente + 2 eieren.

-Di:350 gr Kippenkarkas + 350 gr Runderkopvlees lappen.

-Woe:350 gr Eendenrugstuk + 200 gr Paardenvlees mager + 150 gr groente/1 appel.

-Do:350 gr Konijnkarkas met kop, nek stuk borst + 350 gr pens.

-Vrij:350 gr Kippenkarkas + 350 gr Paardenvlees mager.

-Za:350 gr Eendenrugstuk + 200 gr Runderkopvlees lappen + 150 groente/1appel.

-Zo:zalm + 175 orgaan.
Door Lizzy
#2271244
[quote="N.B.A."]
Eens opnieuw begonnen.
Voor orgaan had ik in gedachten een mix te maken van Eendenhart,Kippenlever,Konijnen orgaanpakket,Kiezebrink Organenmix.

-Ma:350 gr Konijnkarkas met kop, nek stuk borst + 175 orgaan + 150 groente + 2 eieren.

-Di:350 gr Kippenkarkas + 350 gr Runderkopvlees lappen.

-Woe:350 gr Eendenrugstuk + 200 gr Paardenvlees mager + 150 gr groente/1 appel.

-Do:350 gr Konijnkarkas met kop, nek stuk borst + 350 gr pens.

-Vrij:350 gr Kippenkarkas + 350 gr Paardenvlees mager.

-Za:350 gr Eendenrugstuk + 200 gr Runderkopvlees lappen + 150 groente/1appel.

-Zo:zalm + 175 orgaan.
[/quote]

Dit ziet er qua afwisseling al veel beter uit!

Qua percentages kom ik op 52% vleesbot (dat is inclusief zalm, ik weet niet of dat zalmkop is?),  15% orgaanvlees, 23% spiervlees, 9% groenten. Ik neem aan dat je de percentages aanpast gedurende en na de dracht? En dat je ook wat koolhydraat gaat voeren aan het eind van de dracht, na het werpen?
Door N.B.A.
#2271684
Hoi

De zalm is zalm kop en zalm lijf van die zalm lijf maakt degene van wie ik die koop normaal nog zalmsalade dus is nog vrij goed bevleesd.
nu kreeg ik via pb ook de tip om in plaats van kippen karkas en konijn karkas kippen nekken en konijn rug te geven omdat dit meer vlees bevat dan karkas (is de verhouding bot/spiervlees dan nog goed)

voor de drachtige teef ga ik een nieuwe aangepast menu maken voor de laatste 2 weken en na de dracht ben me hier over nog aan het inlezen.
Laatst gewijzigd door N.B.A. op ma 27 feb 2012, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2271936
[quote="N.B.A."]
Hoi

De zalm is zalm kop en zalm lijf van die zalm lijf maakt degene van wie ik die koop normaal nog zalmsalade dus is nog vrij goed bevleesd.
nu kreeg ik via pb ook de tip om in plaats van kippen karkas en konijn karkas kippen nekken en konijn rug te geven omdat dit meer vlees bevat dan karkas (is de verhouding bot/spiervlees dan nog goed)

voor de drachtige teef ga ik een nieuwe aangepast menu maken voor de laatste 2 weken en na de dracht ben me hier over nog aan het inlezen.
[/quote]

Wat jammer dat je tips achter de schermen krijgt en niet gewoon hier op het forum. Beetje raar, als ik eerlijk ben.... :-\

Konijn en kipkarkas heb je in kaalgeplukte versies maar er zijn ook zat versies te koop die wel genoeg vlees bevatten. Het hangt dus af van de kwaliteit waar je aan kunt komen.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door