Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#2263081
OK, ik heb uiteindelijk besloten voor mijn oude hond met Cushing en dus nierproblemen, en kaakspieratrofie over te stappen op, wat ik denk, KVV voer.

Sinds Januarie zat Micky op 400 gr. Renal blikvoer aangelengd met ca. 400 ml runderbouillon, verdeeld over 2 maaltijden.
Omdat hij zo verschrikkelijk afvalt, heb ik sinds afgelopen vrijdag het dieet veranderd in ca. 600 gr. voer, over 3 maaltijden verdeeld. Hij reageert hier prima op, mooie poep:
gedeelte Renal(kip/rund mix),
gedeelte Special Dog Excellence (konijn en kalkoen),
gedeelte kippehartjes
met toevoeging van visolie in capsules (3 caps. per dag) en af en toe rauw ei, beetje pompoen, beetje varkensvet.
Iedere maaltijd moet ik aanlengen met bouillon of water, want anders drinkt Micky niet.

Ik woon in Italie en via het Italiaanse Barfforum heb ik een adres gevonden die KVV voer (diepvries) thuis bezorgd.
Ik zou willen proberen een mix van 50% rundvlees (gemalen), 50% vuile lamspens (gemalen?) en 5% duivenbloed
Ik vermoed dat ook de pens gemalen is, maar dat moet ik navragen.

Denken jullie dat deze italiaanse mix goed kan? Moet ik behalve de voornoemde toevoegingen, nog iets anders toevoegen?

Verder heb ik op het Italiaanse forum gelezen dat er een beetje zout moet toegevoegd worden aan de zelf samengestelde dieten. Klopt dit? Ik dacht altijd dat zout schadelijk zou zijn?
Moet ik dus zout toevoegen aan deze mix?
EN: Is varkensvet hetzelfde als reuzel?

Dank voor jullie reacties
#2263128
Dit is sowieso geen compleet voer.
Hier ontbreekt iig het bot. Ik weet niet of dat rundvlees ook orgaan bevat maar zo niet, dan mis je lever, hart en nier. Als je echt een gebalanceerd menu wilt voeren dan is 50% pens echt veel te veel.
Een gebalanceerd menu voor jouw hond met nierfalen bestaat uit toch wel zo'n 30% vleesbot, 15% orgaan waarvan de helft pens en de rest lever, nier en hart, en de rest spiervlees. Of je zelf maalt of laat malen maakt niet echt uit als je maar weet wat je voert.
Zout toevoegen lijkt mij verder overbodig.
#2264402
Beste Mevr. Kruim,
Ik heb gevraagd aan de leverancier hier in Italie of ze ook voedsel op maat kunnen maken, dus met gemalen vleesbot erin. Daar kreeg ik een positief antwoord op, maar nu vragen zij mij of vleesbot hetzelfde is als kraakbeen?
Mij lijkt 't eender, maar ik ben onwetend hierin.
Zit er verschil in? Het gaat om rundvlees, maar misschien zou ik ook wel met kip kunnen varieren, of misschien beter van niet?
#2264772
Kraakbeen is geen bot.
Je moet echt bot hebben. 
Van rund zullen ze dat bijna niet gemalen krijgen.  Van kleine diersoorten en gevogelte zal dat met een goede vleesmolen wel lukken. 
Maar hou maar goed in het oog wat ze je aansmeren, het is duidelijk dat deze mensen niet echt begrijpen wat de bedoeling is...  :-\
#2265264
Hmmmm, ja ik zie dat ik het heel goed moet uitdiepen met die vleesverkoper.
Ik besteed hele dagen op deze site om het één en ander te leren, ik ben echt van plan over te stappen, maar ik vind het wel erg ingewikkeld.
Op het eerste gezicht leek het zo simpel, maar hoe meer ik lees, hoe moeilijker ik het vind  :D

Vraagje: waarom is kraakbeen anders dan bot? Is het omdat het te zacht is of omdat de voedingswaarde in kalk enz. anders ligt?
#2265286
De samenstelling van kraakbeen is anders dan van bot. Met name zitten er veel minder mineralen, vooral calcium.

Zelf samenstellen voor je hond of kat is simpeler dan voor je zelf  :D voor hond en kat heb je nl een nauwe verwant of wat rondlopen waar je kunt afkijken voor een goed biologisch verantwoord menu. Voor mensen is dat een heeeeel stuk lastiger  :P
Bij een rauw dieet hou je grofweg de verhoudingen aan van een prooi. Think prey, zeg maar. Dat zijn de beroemde percentages. Daarin rekenen we met een ideaal vleesbot, dat bestaat uit 50% bot en 50% aanhangend spiervlees, omdat de meeste botten/karkassen die je koopt niet echt kaal zijn, en echt kale botten van grotere dieren ietwat link zijn om te voeren. Dan is het tussen de 30 en 50% vleesbot 50-50 (en zijn je botten meer of minder bevleesd dan pas je dat dus aan), 15% orgaan waarvan bij honden de helft uit vuile pens kan bestaan, en de rest spiervlees. De schijf van 3 voor honden en katten  :D

Zodra je spullen gaat voeren die een ander in elkaar geflanst heeft is het zaak goed op te letten hoe dan wel. Want zoals je nu ziet draaien mensen gewoon wat afval door een molen en noemen het compleet vers voer, terwijl het dat in de verste verte niet is. Dat is een van de redenen waarom zelf samenstellen beter is.
Wat je kunt doen is een kruising tussen die twee  ;) je koopt zelf je materiaal in en je maalt zelf. Ik weet niet hoe de prijzen van vleesmolens in Italie liggen maar voor een paar tientjes kom je meestal een heel eind. Hoe groter hoe beter. Met zo'n molen kun je mooi het soort botten malen dat geschikt is voor jouw hond, nl gevogelte en konijn/haas. Groter lukt niet maar dat is voor een hond met nierproblemen ook helemaal niet goed. Spiervlees en orgaan zijn makkelijk te malen en jouw hond is niet gigantisch groot dus je hoeft ook niet dagelijks kilo's door de molen te draaien.

Voor jouw ouwe heer zou ik zelf ook niet heel moeilijk gaan doen met tig diersoorten scoren, tenzij je er natuurlijk makkelijk aan kunt komen. Als hele kip of kip in onderdelen betaalbaar is bij jou dan werd het kip wat mij betreft. Plus wat je nog aan leuke dingen kunt vinden. Hij is heel oud en behoorlijk ziek en ik denk dat hij niet zo lang meer zal leven dat hij last gaat krijgen van eventuele tekorten. Desnoods maal je een mulit-vitaminepil mee.
#2265487
Hieronder de rest van de mail
1. Lizzy schrijft ergens als reactie op een vraag: Eierschaalpoeder is voor de calcium, voor als je geen bot voert. Denk je dat ik eventueel het malen van botten achterwege kan laten, en in plaats daarvan gewoon eierschaalpoeder kan gebruiken? Is dit een optie?
Ik ga op zoek naar een vleesmolen, zal hier geen probleem zijn, hoop ik.

2. Even een vraag hierover: stel dat ik voor mezelf varkensvlees met de molen heb gemalen, en ik wil daarna vlees voor de beestenboel bewerken, is het dan nodig eerst de molen schoon te maken alvorens hun vlees te bewerken? (ter voorkoming van ziekte van Aujezki)

En dan nog een vraag, hopelijk vind je me niet vervelend worden:
3. Ik kan bij de slager scharrelkip krijgen, met alles d'r op en d'r an, behalve de veren. Als ik nu zo'n hele kip door de vleesmolen haal, in zijn geheel, en ik verdeel daarna het gemalene in de juiste porties, zit ik dan goed met de schijf van 3?
Gaat hetzelfde ook op voor konijn en haas?

4. Ik kan dan eventueel aan deze porties naderhand wat gemalen vuile pens toevoegen, of wat gemalen groentes?
#2265490
Ik heb teveel vragen, ik splits het bericht even over 2 mails
Dank voor de heldere uitleg; ik ben het met je eens dat gezien Micky's situatie eventuele fouten en tekorten nu niet meer zoveel uit zullen maken. Maar ik denk dat nu ik dan toch bezig ben, het maar beter gelijk goed kan doen. Jong geleerd....

Ik heb de Barf rekenhulp gevonden, maar ik weet niet of ik wel goed de werking ervan heb begrepen. Ik heb als proef nl. Micky's leeftijd en ideale gewicht ingetypt en krijg dan een resultaat met de grammen in voer per dag of week.
Daarna heb ik het uitgeprobeerd met andere leeftijden en hondenrassen en ideale gewichten, en ik zie dat enkel de grammen in voer veranderen, maar de percentages in bot en vlees en organen en groentes blijven onveranderd.

Als ik het dus goed begrijp, met alles wat ik toe nu toe heb gelezen, blijven in theorie de percentages onveranderd, ongeacht of het om een pup gaat of een oude hond; alleen de hoeveelheid voer per dag is variabel.
Mochten er problemen optreden met de poepconsistentie, dan kan je de verhouding bot/vlees wat aanpassen.
Doen er zich andere problemen voor, dan stel je bij afhankelijk van het soort probleem.
Dus kortom, je moet altijd uitgaan van de ideale basispercentages, en afhankelijk van hoe je hond/kat erop reageert, stel je iets bij.
Werkelijk zo simpel? Heb ik het nu allemaal goed begrepen? :-X
Door Too
#2265540
Je bent er echt bijna , voor pup, senior of 'in de bloei van' gelden geen speciale dieet voorschriften/percentages

Wélke percentages je hanteert [binnen de marges] is per individu verschillend, t kan zijn dat jouw hond teveel moeite heeft met ontlasten wanneer hij 50% vleesbot krijgt óf dat je graag 5% groente voert ipv 10... dan rollen jouw hoeveelheden eruit
In de rekenhulp is dan ook de mogelijkheid de %-knop te verschuiven.. alles om t makkelijker te maken !

In principe is een hele complete [incl orgaan] kip, eend, konijn in balans qua verhoudingen -ik denk dat je dan ook netjes laag in bot blijft [ws blijf je dan netjes onder de 15% kaal/30%bevleesd]  maar dat moet je even nazoeken-.. en ja zo kan je ook voeren

- eierschaal poeder is een optie als vervanging van vleesbot, vanzelfsprekend heeft [gemalen] bot de voorkeur
  Normaliter voeg je 1 theelepel toe aan 500gr vlees... vanwege de nieren zou ik dus wat minder doen

-Zelf zou ik voor alle zekerheid de molen eerst reinigen voordat t beestenvoer erdoor gaat

-Groen en/of pens kan er later erbij, geen probleem
#2265594
Pffff, da's een hele opluchting. Ik begin dus een beetje te begrijpen van deze nieuwe eetcultuur. Dank jullie allemaal voor het behulpzaam willen zijn.
Van dat verschuiven van de % had ik geen idee, daar ga ik nu even naar kijken en het uitproberen.
#2265804
Kijk, dat komt helemaal goed zo!

Think prey, oftewel: in het wild eet een pup of een ouwe sok niet anders dan een middelbaar of jong dier. Dat dat allemaal verschillend moet is een bedenksel van de br*kkenboeren, die ook bedacht hebben dat elk ras weer anders moet eten. Zo werkt het dus niet, wat wel weer heel handig is is dat je idd je menu precies kunt aanpassen aan de eigenaardigheden van jouw hond(en) en kat(ten). Er zijn nl helemaal niet van die duidelijke leeftijdsverschillen of rasverschillen aan te wijzen, behalve dan het kauwvermogen qua type bot. Maar individuele verschillen zijn er zeker, ik zie ze iig heel duidelijk. En daar kun je dan rekening mee houden.

Zolang je hele prooien en kleinere dieren voert is het malen goed te doen, en bot bevat duidelijk meer voedingsstoffen dan eierschaalpoeder. Dus als dat een werkbare optie is zou ik dat zeker doen.
#2267955
Beste Allemaal,
Dinsdag krijg ik van mijn slager mijn eerste gemalen boerenkip. Hij was geschokt: ''met alles er in. nee toch zeker?  :o de darmen moeten er toch wel uit, daar zit poep in!!'' Ook de botten meemalen vond hij maar een rare zaak, maar hij doet het wel.
Hij heeft mij onzeker gemaakt en ik heb toen maar besloten het zonder de darmen te doen. Hij haalt de ingewanden er uit en geeft die apart erbij.

Dus nu mijn vraag, moeten de darmen ook meegemaald worden?
En de kop en de poten, kunnen die er ook bij?

Waarschijnlijk komt het omdat ik nog maar pas begin, maar ik kom tijd tekort. Houden jullie nog wel tijd over? Ik heb het idee dat ik heel de dag in de keuken sta. :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door