Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door ShinLi
#2264121
Hallo mensen, ik ben nieuw op dit forum! Heb me gerigstreerd omdat ik graag onze twee huiskatten over wil zetten op KVV. Tot nu toe aten ze van een goedkoop (slecht) merk brok en Lidl blikvoer. Eindelijk mijn ouders overtuigd dat het toch anders moet. Vooral omdat onze poes Terry van 7 vachtproblemen begint te krijgen. Ben zelf al enige tijd nieuwsgierig naar kvv (en barf), dus blij dat ik het eindelijk thuis kan uitproberen.

Moeder is net thuisgekomen met twee soorten Carnibest. Had een bedrijf gevonden in de buurt die dit verkocht, helaas hebben ze niet meerder soorten op voorraad. Dat viel dus een beetje tegen .Dus ik moet nog even gaan speuren of er ook nog wat anders in de omgeving wordt verkocht (woon in een klein dorp in Friesland, dat maakt het even wat moeilijker  :biggrin2:).

Ik ben van plan om onze katten eerst drie porties per dag aan te bieden. Normaal gezien kregen ze s'ochtends en laat op de avond wat blikvoer. En verder stond er de hele dag lang brokken in de keuken. En zo zo langzaam over te zetten. Brokken heb ik er meteen uitgegooid. Dus heb ik even een paar vragen gezien met voertijden en een paar andere dingen.

> Voeren wil ik graag s'ochtends, tussen de middag, en s'avonds eerst. Hoe laat kunnen we het beste s'avonds geven als ze rond 8 en 1 uur al een portie krijgen. Willen uiteindelijk wel werken naar maar 2 porties per dag, s'ochtends en s'avonds.
>Wat is de beste verhouding om mee te beginnen kwa overzetten. Op Carnibest website las ik om met één eetlepel te beginnen gemengd door het huidige voer. 2de dag twee eetlepels ga zo maar door. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
> Zijn er ook manieren om zo'n rol doormidden te krijgen wanneer het nog bevroren is? Ben bang dat als ik nu zo'n hele rol ontdooi, dat we de helft kunnen weggooien omdat je met zo weinig begint wat je geeft.

Andere tips zijn ook welkom!
Gebruikersavatar
Door koekje
#2264169
Welkom!
Voertijden mag je zelf indelen, het is maar net wat voor jullie en de katten uitkomt. Je zou bv om 8 uur, 2 uur in de middag en 8 uur 's avonds een portie kunnen geven. Die van 2 uur zou je dan langzaam kunnen verminderen en tot slot weglaten Het ontbijt geef je dan iets later en het avondeten iets vroeger.
Mogelijk is het niet nodig om de CB eerst te mengen met blik. Als ze het zonder eten, is dat alleen maar beter en makkelijker voor jullie. Kijk maar wat de katten willen. Sommigen hebben genoeg aan 1 schepje blik door hun kvv, anderen willen alleen blik met 1 theelepel kvv. Dit is dus weer katafhankelijk.
Een rol die nog keihard bevroren is, krijg je niet makkelijk in 2. Wat ik altijd doe (deed, ik voer geen kvv meer), is het volgende. Ik leg de rol even in de koelkast om hem iets minder keihard bevroren te laten worden. Als het niet te warm weer is, zou je de rol ook even op kamertemperatuur kunnen leggen, want sommige koelkasten zijn erg koud. Dan pak ik mn stevige hakmes en zet dan aan met het aanzetstaal. Ik leg een stevige snijplank (geen glazen, dat is slecht voor je mes) op het aanrecht en een vochtig poetsdoekje eronder. Zo blijft de snijplank goed liggen en heb je meer grip. Dan leg je de rol op de snijplank en maakt kleine inkervingen (dun sneetje) over de rol van hoeveel porties je de rol wilt hebben. Eventueel kan je tussen de rol en de snijplank een stukje keukenpapier leggen voor meer grip.
Op de dunne sneetjes zet je dan je hele scherpe hakmes en drukt dit met een snijdende beweging door de rol. Zo ook bij de andere sneetjes. Je krijgt nu ronde schijven kvv. Deze kan je naar wens ook nog in 2 hakken, bv als je uit een kilorol 10 porties wilt halen (rol eerst in 5 en die schijven weer in 2 halve schijven hakken). Snij met de punt van het mes de zijkant van de schijf in en verwijder zo het plastiek. Alle porties, die nu nog behoorlijk bevroren zijn maar niet keihard bevroren, kunnen dan in een diepvrieszipzak en terug in de vriezer.
Een aangesneden rol wel binnen 3-4 weken voeren. Een ontdooide rol (in de koelkast) binnen 2-3 dagen.

Succes!
Door Too
#2264182
Welkom !

Tja hoe 'over te zetten' soms blijkt dat een hele klus maar t hoeft niet ...
ik zou helemaal niet moeilijk doen en in eerste instantie gewoon t pure spul voorzetten misschien verrassen ze je wel  ;)
Mochten ze weigeren dan is er tijd genoeg voor de mix en meng methode, ik denk dat ik dan zou starten met 50/50 oid

Een rol Cb kan je prima een beetje laten aandooien, dat gaat heel goed in een bak koud water, met een scherp mes in portie-plakken snijden en die invriezen tot gebruik

wat betreft de etenstijden.. kijk wat voor jou/jullie t beste uitkomt
Door ShinLi
#2264254
Bedankt voor de reacties koekje en Too! Heb nu net een rol in de koelkast gelegt om straks in porties te snijden. Meteen proberen klinkt ook wel aanlokkelijk. Heb nu eerst de Lam versie in de koelkast gelegt. Heb ook nog twee smaken Rodi, maar wel voor de hond gekocht, er was dit en alleen Smuldier bij ons in de supermarkt te koop. Maar in de Smuldier zat allemaal Pens in, en heb gelezen dat katten hier niet zo gek op zijn. Dan krijgen ze hopelijk vanavond hun eerste portie kvv.
Door Limpy
#2264592
Smuldier kip heeft geen pens erin, aten ze hier ook wel eens (wel met lange tanden)

Succes met overzetten!
Door ShinLi
#2264632
En die verkopen ze niet in de supermarkt hier XD

Nou eerste succes is binnen. Ze roken eraan en begonnen meteen met eten, zonder stom ernaar staan te kijken. Terry heeft lekker langzaam haar bakje leeggegeten. Blacky de helft (maar dat zijn we gewend). Dit had ik niet verwacht dus ben best tevreden  :biggrin2:

Morge moet ik even naar de grote stad, helaas wel met openbaar vervoer. Misschien dat ik in de laatste busstop plaats even bij de dierenwinkel langs ga om te kijken of die wat verkoopt. Dan is het nog maar 20min naar huis. Moet kunnen. En weet iemand ook of je ook kvv online kunt bestellen zonder meteen honderd kilo in te hoeven slaan XD?
Door Limpy
#2264640
Kijk eens bij www.caroba.nl  -> klik op de link
Zij hebben ook verschillende merken kvv (leuk voor de afwisseling) en leveren zonder verdere verzendkosten vanaf 25 euries aan produkten.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2264643
Er zijn door heel NL verschillende webshops en leveranciers. Ik weet niet welke bij jou wel of niet leveren. Wat je ook kunt doen, is op de website van wat verschillende merken kijken bij de verkooppunten.
Door *Yvje*
#2264813
Hoi en welkom hier ! Las dat je moeilijk aan Kvv kon komen in je woonbuurt. Zelfde probleem heb ik hier in Groningen ook. Zag dat iemand anders je Caroba al had aangeraden. Bestel ik ook altijd bij alleen gaat Carnibest er uit helaas ! Ik geef mijn katten nu Bibi en koop dit bij www.versvleesvoer.nl Knap dat je katten meteen al aten ! Succes met overzetten !
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2264834
Wauw, knap dat ze het meteen aten.

Wel, dan kan dat blik ook al meteen de deur uit.  :biggrin2:

Het is dan even testen welke merken en smaken ze nog graag lusten.  Als ze iets minder graag lusten, kan je ook wat mengen met iets wat ze wel graag lusten. 
Door ShinLi
#2265000
Ja inderdaad! Ze hebben gisteravond 11 uur ook nog wat gehad, omdat hun portie om 7 uur nog niet zo groot was. Vanochtend toen ik onderkwam waren beide bakjes ook weer leeg. Dus het begin is goed. De katten, en vooral Blacky, eet beter als we ze één tegelijk laten eten in de keuken. Ze zijn er nu ook wel 10 minuten mee bezig. Terwijl voorheen Terry binnen een minuut een bakje met blikvoer leegvrat. Ze zullen ook nog wel wat handigheid moeten vinden  ;D

Heb ook nog een webshop gevonden die werkzaam is hier in Friesland. Aanbod is nog wat kleiner, maar daar kunnen we altijd eerst eens heenrijden om wat in te slaan. het is even kijken hoeveel we tegelijk in de vriezer kwijt kunnen.
Door Too
#2265253
Nou kijk dan toch........ ze snappen t!
Gefeliciteerd

Hier hebben de meidjes elk een eigen eetplek 1 in de keuken d'ander in t washok als 1 van de 2 wat meer eettijd nodig heeft kan de deur zodat zodat er niet mee gegeten kan worden.
Door matsoe
#2299999
Too schreef: Nou kijk dan toch........ ze snappen t!
Gefeliciteerd

Hier hebben de meidjes elk een eigen eetplek 1 in de keuken d'ander in t washok als 1 van de 2 wat meer eettijd nodig heeft kan de deur zodat zodat er niet mee gegeten kan worden.
'

ook hier moeten we de katten apart zetten met eten.
alleen is Jax puberkater de enige die kvv eet en Amy puberpoes en opa kater <16jr > niet.

Heeft 1 van jullie misschien een goede tip?
Dat van opa snap ik nog wel.
Hij heeft alleen lamshartjes/runderhart <beetje gekookt> gehad in zn leventje .
Maar Amy is net zo jong als Jax en de vraag is hoe kan ik om "toveren"

kvv menu is konijn/ gemalen eendagskuiken/
Door Petfeed-Tessa
#2333702
Mooie tip hier over dat mengen. Want mijn kat vertikt het om vers vlees te eten. Dus dat ga ik mooi eens uitproberen.  :D
Ik zal blij zijn als hij het eindelijk wil eten. Want die brokken is ook maar niets....
Door Nathalie
#2375155
Ik heb het de eerste periode gemengd met een blikje vis van Porta 21. Flinke poezel die dat kan weerstaan.
En dan de verhouding steeds wat aanpassen net zolang totdat ze alleen nog kvv overhouden.
Twee van de drie zijn boven de 12 jaar. En geen van drieën hadden bij ons ooit vers gehad. Allen maar brokken.

Ondertussen... missie geslaagd!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door