Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door fydgi
#2263961
Hoi,

Ik heb nu al wat lectuur achter de kiezen i.v.m. vasten en ik zou het wel willen proberen, maar vraag me af hoe daar aan te beginnen ... Zouden degenen met ervaring met vasten hier zo wat kunnen uitleggen hoe zij het doen? Zodat ik weet hoe ik ze dit kan aanleren?
Door Mevroi Kruim
#2264143
Mijn honden aten dus al 1x per dag. Ik heb het 1 dag vasten aangewend door de maaltijd daarvoor steeds groter te maken en de maaltijd op de 'vasten'dag steeds kleiner, de maaltijd daarna weer wat groter. Zo wenden ze zowel aan meer eten als aan minder eten dan de standaard hoeveelheid. Uiteindelijk was er van de maaltijd op de vastendag niks meer over. Ik heb daar een week of wat over gedaan, steeds bv dinsdag wat meer, woensdag duidelijk minder en donderdag weer meer.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#2264585
fydgi schreef: Hoi,

Ik heb nu al wat lectuur achter de kiezen i.v.m. vasten en ik zou het wel willen proberen, maar vraag me af hoe daar aan te beginnen ... Zouden degenen met ervaring met vasten hier zo wat kunnen uitleggen hoe zij het doen? Zodat ik weet hoe ik ze dit kan aanleren?
waarom wil je je hond(en) laten vasten?
Door fydgi
#2264595
omdat er gezegd wordt dat ze dan eens alles kunnen verteren en dan kunnen 'uitbuiken'
verder ben ik hier op zaterdag meestal maar heel laat en ze krijgen 's morgens eten dus moest ik op zaterdag ze laten vasten, hoeven ze niet zitten wachten. En mss ook makkelijker voor de karkassen, moet ik die niet zoveel in stukken doen en het is mss wel leuker voor hen om eens een grotere maaltijd te hebben en zich volledig rond te kunnen eten.
en het is ook handiger dat ik dan wat minder pakketjes moet maken :)
ik weet het nog niet zo goed, eens zien wat er hier allemaal gepost wordt door mensen die er ervaring mee hebben en dan zie ik wel
Door Lizzy
#2264639
Ik denk dat vasten prima is. Ik doe het zelf niet (heb er geen zin in) maar ik denk dat het prima is, zeker geen kwaad kan en misschien zelfs heel gezond is. En toch doe ik het niet omdat ik simpelweg geen zin heb in gezeur van mijn Dalmaten (die gewoon te hardnekkig zijn, als het om eten gaat. De liefde van de Dalmaat gaat serieus door de maag).
Door Martine-Tom
#2264662
Ik wilde niet vasten maar Tom denkt daar anders over  ::)
Meestal 1 keer per week eet hij gewoon niet, die nacht heeft hij rommelende darmen en de dag erna is het "darmevacuatie" en die dag eet hij ook gewoon weer.
Ik heb er niks over te zeggen, ik bied het wel elke dag aan, eet hij niet...dan eet hij gewoon niet, omdat ik het niet aan zie komen eet hij dus ook niet meer de dag ervoor of de dag erna.
Hoogstens de 2e dag na het vasten als ik merk dat hij echt honger heeft krijgt hij wat extra bot ofzo.

Het gaat hier dus niet echt heel erg gestructureerd...maar dat zal in de natuur ook niet zo zijn  :biggrin2:
Hij doet dit al vanaf dat hij een maand of 9 is ofzo.
Door **Jolanda**
#2264809
martine-tom schreef: Ik wilde niet vasten maar Tom denkt daar anders over  ::)
Meestal 1 keer per week eet hij gewoon niet, die nacht heeft hij rommelende darmen en de dag erna is het "darmevacuatie" en die dag eet hij ook gewoon weer.
Ik heb er niks over te zeggen, ik bied het wel elke dag aan, eet hij niet...dan eet hij gewoon niet, omdat ik het niet aan zie komen eet hij dus ook niet meer de dag ervoor of de dag erna.
Hoogstens de 2e dag na het vasten als ik merk dat hij echt honger heeft krijgt hij wat extra bot ofzo.

Het gaat hier dus niet echt heel erg gestructureerd...maar dat zal in de natuur ook niet zo zijn  :biggrin2:
Hij doet dit al vanaf dat hij een maand of 9 is ofzo.
Duster heeft dat ook!
Niet iedere week maar zo eens in de 3 weken of zo heeft ie er echt even genoeg van. Dagje niks en meneer eet de dag erna goed.
Ook flikt ie me soms om een paar dagen achter elkaar slecht te eten, dan krijgt ie ook gewoon 1 dag niks en de dag erna eet ie zijn bak wel leeg ;)

Kyra niet, die blijft dooreten totdat ze naar buiten kan rollen geloof ik, terwijl dat vroeger op br*k zeker niet zo was.
Zij is wat aan de dikke kant, dus af en toe vasten kan voor haar geen kwaad, reserves genoeg :D ;D
Door fydgi
#2264965
haha de mijne vreten direct hun bakje leeg elke dag
ik denk dat ik het eens ga proberen
hun porties de dag voor en na de vastdag een beetje opdrijven en op de vastdag minderen tot er niks meer overblijft
eens zien wat ze er van vinden :D
dan zou dat voor zara op de dag voor het vasten en na het vasten uiteindelijk op 900 a 1000g komen,
zou ze dan de 2e dag na het vasten niet te vol zitten?
let's check it out!
Door Fido
#2264974
Hier wordt gevast en dan vooral met de border collie.
Hoe we dat doen? Slordig voeren! Wisselende tijden, wisselende porties. De honden bedelen niet, behalve dan bij bepaalde personen om iets lekkers  ::) maar een strenge NEE helpt wel.

Ik ben er van overtuigd dat minder vaak eten beter is voor het lichaam, ik doe het zelf ook. Wel moet je het per hond bekijken. Vaste met een BC gaat heel wat makkelijker dan een Chinese bloterik.
Door Parelridder
#2265003
Hier wordt niet gevast, omdat ik meermalen heb ondervonden hoe lang het duurt voor je een hartafwijking opmerkt indien je de hond hierop niet (halfjaarlijks) laat screenen. En sinds ik daarmee te maken heb, ken ik natuurlijk ook veel ervaringen over deze hartspierziekte en andere hartafwijkingen binnen andere rassen. Een ogenschijnlijk gezonde hond kan te kampen hebben met ernstige hartproblematiek, die slechts (en tot zo ver) wordt opgemerkt bij de 'APK' als deze gepaard gaat met een ruisje.
Voor mij wegen daarom de voordelen van de dagelijkse maaltijden zwaarder.
Door Paula1976
#2265009
Hier hebben mun Chinezen 1 vastdag in de 2 weken. Ik ben er mee begonnen omdat ik de eerste keer dat ik hele kwartels besteld had dit behoorlijke joekels waren en zelfs Tico deze niet eens helemaal op at. Sindsdien werd de dag na kwartel een vastendag. Het is me nooit meer gelukt om weer aan dergelijke grote kwartels te komen maar met 300 gram barf per Chinees per dag, krijgen ze best veel en kan een vastdag prima. En de dag ervoor dus niet iets extra's. Chinezen die denken de hele dag dat je voor hun bezig bent en dat elke gang richting bijkeuken betekent dat ze misschien wel (weer) eten krijgen (selectief geheugen ofzo......;)) dus het "zeuren" om eten is op de vastdag niet anders dan op de andere dagen! Ze krijgen elke dag op een ander tijdstip te eten, tis maar net hoe het me uitkomt en voor hun elke keer weer een verrassing wanneer het etenstijd is. Tussendoor af en toe een gedroogde snack en bedelen als wij eten of wat dan ook is een absolute NO!

Ik lees net de reactie van Parelridder; ik zie het verband niet tussen vasten en het hebben van een hartafwijking en de jaarlijkse APK??? (wat ik niet doe aangezien ik niet ent maar titer)  :-\
Door fydgi
#2265086
ja ik zie de link ook niet direct ...

ik zie wel hoeveel ik ze voor en na de vastendag moeten eten, als ze het ni opeten minder ik het, als ze echt honger hebben en alles opeten wat ze tegenkomen doe ik het niet
Door Parelridder
#2265453
Paula1976 schreef:(...) Ik lees net de reactie van Parelridder; ik zie het verband niet tussen vasten en het hebben van een hartafwijking en de jaarlijkse APK??? (wat ik niet doe aangezien ik niet ent maar titer)  :-\
Vasten is voor mijn maatjes niet aan te bevelen i.v.m. de hartspierziekte.
Laten titeren hoeft gelukkig zeker niet uit te sluiten dat je gelijktijdig even de algehele conditie/gezondheid laat onderzoeken.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door