Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Krystle
#2264432
Onze Boots (labrador x friese stabij) is nu 12 weken.
Ik geef haar 4x per dag 100gram tinlo (wissel de diersoorten af).
Net bij de dierenarts geweest. Met 9 weken woog ze 3,95kg en nu met 12 weken 5,6kg.
Ze ziet er bij haar heupen wat schraal uit, ze is wel erg energievol en levendig.
Kan iemand mij aangeven hoeveel ik haar kan/moet voeren en of ze echt "te mager" is?
Is het slim om al naar 3x voeren te gaan??
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2264437
Ze kan al naar drie maaltijden. En als jij haar schraal vind dan geef je haar even wat meer. Vanaf hier is niet te zeggen of de pup te mager is. Ik neem aan als dat het geval was dat je da daar wel wat van gezegd had.
Door Krystle
#2264442
Ik vind haar persoonlijk "rank", een slanke hond.
De da noemde haar schraal.
Hoeveel is iets meer? Moet ik denken aan 50 gram, 10 gram??

Best lastig allemaal. T zijn net kinderen, ga je ook altijd zo van twijfelen als je bij het consultatiebureau bent geweest :-)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2264459
[quote="Krystle"]
Ik vind haar persoonlijk "rank", een slanke hond.
De da noemde haar schraal.
Hoeveel is iets meer? Moet ik denken aan 50 gram, 10 gram??

Best lastig allemaal. T zijn net kinderen, ga je ook altijd zo van twijfelen als je bij het consultatiebureau bent geweest :-)
[/quote]

10 gram valt zo een kies in :biggrin2:  Als ze echt wat schraal is zou ik zeker denken aan 50 tot 100 gram per dag meer.

Als ik goed gerekend heb, voer je nu zo'n 7,5% van zijn huidige gewicht. In principe zou dat voldoende moeten weten, maarja, hond zegt wat anders. dus moet je hier van de richtlijn afstappen en wat meer gaan geven.  :)

En dat laatste...heel herkenbaar hoor :biggrin2:
Door M@rina
#2264510
Als je hond te mager is gewoon wat meer voer geven en opletten dat er geen vetlaagje op de ribben komen.

Als je je handen op zijn flanken legt, voel je dan heel makkelijk de ribben of moet je wat drukken?

Ik zou eerder met 100 gram uitbreiden dan met 50 gram.
Door Parelridder
#2264529
Ik vind anderhalve kilo groei in een periode van 3 weken voor een pup labrador x stabij weinig, maar amper 4 kilo lichaamsgewicht op de leeftijd van 9 weken ook.. Of die anderhalve kilo groei té weinig is, dat valt niet via een forum te beoordelen.
Ribbetjes gemakkelijk kunnen voelen zonder ze bij stilstand te zien vind ik een aardige manier om te beoordelen of de hond slank, dan wel mager is. Het velletje over de ribben voel ik niet graag 'droog', maar ietsje zacht, als je begrijpt wat ik bedoel.
Ik denk dat als een dierenarts zegt dat de pup wat te schraal is, je daar in z'n algemeenheid op kunt vertrouwen. Ik ken er best die niks zeggen van een hond die wat te zwaar geworden is, maar ik ken er zelf geen die voor de flauwekul adviseren iets meer te voeren.
'k Zou haar even een ons meer per dag geven en zien of je als ze ietsje aan komt haar nog steeds slank vindt. In dat geval: zo houden ;)
Door Krystle
#2264550
Haar (;-)) ribben voel ik goed als ik mijn handen erop leg. Je ziet ze minimaal/ niet als ze gewoon staat.
Het is het stuke tussen de ribben en haar billen wat smal is. N zandloper-figuurtje dus ;-)
Is het wel slim dan dat ik morgen van 4x 100gr in een keer naar 3x (ong) 165gr ga?
Of kan n pup zich niet overeten??
Door Parelridder
#2264573
Een dame met een wespentaille dus :biggrin2: En de dierenarts was een tikkie afgunstig?? ??? ::) :-X
Zonder dollen, ik zou de maaltjes een tikkie vergroten en uitproberen wat je van het resultaat vindt. Zelf zou ik liever aanvankelijk 4 x 125 geven, dan gelijktijdig over te stappen op 3 maaltijden. Een puppy/hond kan zich weldegelijk beroerd voelen t.g.v. teveel ineens eten. Als je kans hebt die 4 maaltijden nog even vol te houden, zou ik dat doen. Ze eet ze nu nog met plezier begrijp ik en dan heb je een 'tussenstap' naar de 3 x 165.
Door M@rina
#2264614
[quote="Parelridder"]
Een dame met een wespentaille dus :biggrin2: En de dierenarts was een tikkie afgunstig?? ??? ::) :-X
Zonder dollen, ik zou de maaltjes een tikkie vergroten en uitproberen wat je van het resultaat vindt. Zelf zou ik liever aanvankelijk 4 x 125 geven, dan gelijktijdig over te stappen op 3 maaltijden. Een puppy/hond kan zich weldegelijk beroerd voelen t.g.v. teveel ineens eten. Als je kans hebt die 4 maaltijden nog even vol te houden, zou ik dat doen. Ze eet ze nu nog met plezier begrijp ik en dan heb je een 'tussenstap' naar de 3 x 165.
[/quote]

dit zou ik ook doen, minimaal een week en dan naar 3 maaltijden.
Door Krystle
#2264904
Jaaa, n wespentaille  :). Da is vast jaloers!  :biggrin2:
Dan ga ik vanaf morgen 4x125gr voeren!
Dan zitten we op zon 9% van haar gewicht.
Na hoelang zou je verschil moeten zien? 1-2 weken?
Door Parelridder
#2264998
Je zit dan welliswaar op zo'n 9% van haar huidige gewicht, maar als ze idd ietsje zwaarder zou mogen zijn, dan zit je tegelijkertijd op 7,5% van het gewenste gewicht. 't Lijkt dus wellicht meer dan het is ;)
Verschil wordt idd best snel zichtbaar. Het is moeilijk voorspelbaar wanneer, want dat hangt natuurlijk ook af van wat nou haar goede dagportie zou blijken te zijn. Ik zou vooral met aandacht betasten, goed onthouden hoe dat nu voelt en of je de komende week/weken daarin wat verschil opmerkt, waar en of dat nog binnen de marge van 'slank' valt.
Als je de mogelijkheid hebt haar te wegen, als je dierenarts niet al te ver zit, zou ik de komende weken eens per week even de groei bij houden. Puur ter info, het kan handig zijn om ook in cijfers te weten wat ze nu aan komt.
Ik ben heel benieuwd naar je bevindingen, houd je ons op de hoogte?
Door eelke
#2265073
Wegen kan je met zo'n puppeke natuurlijk ook nog gemakkelijk op de weegschaal. Eerst zelf erop, daarna een keer samen met pupje, en het verschil is het gewicht van je pup. Ongeveer natuurlijk, ik denk dat de weegschaal van de dierenarts preciezer is, maar zo zou je best een paar keer per week kunnen wegen (ik deed het bij Gijs trouwens met het spelletje van de Wii Fit, daarop kon je je huisdier ook instellen, dus daar had ik een mooie groeicurve van, alleen werd die als snel te zwaar om makkelijk te tillen)

Ik denk dat je ook al snel resultaat zult zien. Zodra ik wat minder of wat meer gaf, zag je dat al binnen een paar dagen.

Goed dat je hem op vers hebt staan  :)

(enneh, foto's zijn altijd leuk ;) )
Door Krystle
#2266377
De eerste dag met meer voer is prima gegaan.. Tis wat dat betreft echt een labrodor, dus ze vreet t wel op  ;)
Nadeel is wel dat haar darmpjes eraan moeten wennen en ze vannacht 2x in haar bench gepoept heeft. Ze gaf wel een piepje, maar voordat ik wakker was met mijn slaaphoofd was het leed al geschied (de bench staat 's nachts nog bij ons op de slaapkamer)
Hopeleijk passen de darmen zich snel aan naar overdag poepen of eerder aankondigen!!
Gelukkig zijn t mooie harde keutels die je zo oppakt  :)
Door Krystle
#2266445
Ik voer haar rond 7.00/ 11.30/15.00 en 18.00 uur.
Ik denk dat het met een aanpassing van de hoeveelheid te maken heeft, maar als de tijden niet handig zijn dan hoor ik dat graag!

Ook ben ik erg benieuwd wat jullie doen om vlooien/ teken te voorkomen. Pas behandelen als je er last van hebt of van tevoren?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door