Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door miruske
#2263787
Ik heb al een aantal posts gelezen waarin de groentes duidelijk uitgelegd staan. Maar vlees is mij soms een raadsel.

Kopvlees is spiervlees klopt dit?
En als ik nou een kippenpoot heb? Hoe weet ik dan in welke groep ik dat in moet delen om dat van de behoefte af te halen?
En een biefstuk? of een entrecote? of een kipfilet?
Gebruikersavatar
Door Lucie110
#2263808
Ik ben ook nog maar een beginner maar denk dat ik wel antwoord kan geven.

Kopvlees valt (volgens mij) idd onder spiervlees want orgaan is het niet en bot ook niet. Een kippenpoot valt onder bot omdat er bot in zit (kale botten raden ze niet aan). Biefstuk, entrecote en kipfilet is spiervlees want wat zou het anders moeten zijn het is geen orgaan en ook geen bot.


Mocht ik toch een foutje gemaakt hebben dan zullen de kenners op dit forum me snel verbeteren
Door **Jolanda**
#2263831
Een kippenbout valt onder een vleesbot, maar omdat de verhouding van een kippenbout geen 50/50 (50% vlees en 50% bot) is geef ik er geen ander spiervlees meer bij en zie het als vleesbot + spiervlees.
Heb je een kaal vleesbot (bijv 80/20) dan geef je er iets meer spiervlees bij dan als je een vleesbot hebt die 50/50 is om de verhouding goed te krijgen.

Kopvlees valt onder spiervlees.
Al het andere 'vlees' is ook spiervlees.

Hart, lever, nier, maag, pens, long, testen, tong, mild  vallen onder orgaan.
Door Limbabnees
#2263879
Ik zie kopvlees als een goeie tandenborstel, zoals pens.
Het is taai en elastisch.

Zonet:

Nadat iedereen uitgegeten was, bleef er één pup over met een lap kopvlees (150 gram).
Daar heeft die juffrouw ruim een half uur aan zitten trekken/ kauwen/scheuren.
Die andere drie moesten maar rustig afwachten.
Ik zelf ben daar dan ook maar bij gaan zitten, rust...
Door miruske
#2264415
Lucie110 schreef: Ik ben ook nog maar een beginner maar denk dat ik wel antwoord kan geven.

Kopvlees valt (volgens mij) idd onder spiervlees want orgaan is het niet en bot ook niet. Een kippenpoot valt onder bot omdat er bot in zit (kale botten raden ze niet aan). Biefstuk, entrecote en kipfilet is spiervlees want wat zou het anders moeten zijn het is geen orgaan en ook geen bot.


Mocht ik toch een foutje gemaakt hebben dan zullen de kenners op dit forum me snel verbeteren
Ja sommige dingen klinken en logisch en bedenk ik dan ook zelf wel maar in doe tegenwoordig niet meer aan aannames. Ik vraag alles na want zoals mijn logica soms werkt denkt niet heel de wereld erover hahahah bedankt voor je antwoord
Door Suzanne
#2264481
miruske schreef: Ik heb al een aantal posts gelezen waarin de groentes duidelijk uitgelegd staan. Maar vlees is mij soms een raadsel.

Kopvlees is spiervlees klopt dit?
En als ik nou een kippenpoot heb? Hoe weet ik dan in welke groep ik dat in moet delen om dat van de behoefte af te halen?
En een biefstuk? of een entrecote? of een kipfilet?
Even iets navragen...;-)
Krijgen jouw honden biefstuk en entrecote?
Dan wil ik graag hond bij jou worden namelijk.... ;-)

Dat soort dingen, sorry kanjes, eet ik namelijk heus en echt ZELF wel op!!
:biggrin2:

Suzanne
Door Miranda 1
#2264880
Ik ben begonnen met 'makkelijke' dingen. Waarvan ik zeker wist dat het goed was. Dus bijvoorbeeld eenden en paardenvlees. Organen spreken meestal voor zich als je gaat voor de bekende organen.
Als je je basis makkelijk maakt, kom je er vanzelf in. En dan kun je daarna gaan kijken voor dingen die niet zo voor de handliggend zijn.
Door Nadia
#2265680
Het is heel simpel:

Overal waar bot inzit, of het nu een kop is, ribben, poot of een vleugel is vleesbot.
Alle spieren wat gebruikt worden om het skelet bij elkaar te houden is spiervlees. Das dus vlees ZONDER bot. Dus de entrecote, kopvlees, snippers, kipfilet etc.
Alles wat inwendig zit wat niet gebruikt word om het skelet bij elkaar te houden maar WEL een functie heeft tot overleven is orgaan, dus long, lever, maag. nier, hart etc.

In de anatomie kan het hart of de tong best een spier zijn, omdat het spierweefsel bevat. Maar qua voedingswaarde in de barf wereld is het orgaan en kun je dat anatomie lesje vergeten ;)

Dan heb je nog een groepje wat eigenlijk nergens onder valt, zoals runderstrotten, konijnenoren hertenorgen, looppootjes etc. Das vaak van kraakbeen en heeft dus niet de calcium fosfor verhouding als bot heeft. (al dat ik daar bij looppootjes bij twijfel, maar die krijgen ze hier als snack, dus maak ik me niet druk om).

Ik geef bij elk bot spiervlees bij. Ook bij de zeer goed bevleesde vleesbotten (als kippenpoten oid) want de volgende keer geef ik iets wat minder goed bevleesd is en zo heft het elkaar op.
Door Ramses1
#2267707
Het is heel simpel:

Overal waar bot inzit, of het nu een kop is, ribben, poot of een vleugel is vleesbot.
Alle spieren wat gebruikt worden om het skelet bij elkaar te houden is spiervlees. Das dus vlees ZONDER bot. Dus de entrecote, kopvlees, snippers, kipfilet etc.
Alles wat inwendig zit wat niet gebruikt word om het skelet bij elkaar te houden maar WEL een functie heeft tot overleven is orgaan, dus long, lever, maag. nier, hart etc.

In de anatomie kan het hart of de tong best een spier zijn, omdat het spierweefsel bevat. Maar qua voedingswaarde in de barf wereld is het orgaan en kun je dat anatomie lesje vergeten 

Dan heb je nog een groepje wat eigenlijk nergens onder valt, zoals runderstrotten, konijnenoren hertenorgen, looppootjes etc. Das vaak van kraakbeen en heeft dus niet de calcium fosfor verhouding als bot heeft.  ***SNOEPVLEES dus  :biggrin2: :biggrin2:***
(al dat ik daar bij looppootjes bij twijfel, maar die krijgen ze hier als snack, dus maak ik me niet druk om). Ik geef bij elk bot spiervlees bij. Ook bij de zeer goed bevleesde vleesbotten (als kippenpoten oid) want de volgende keer geef ik iets wat minder goed bevleesd is en zo heft het elkaar op.
Door miruske
#2268246
Suzanne schreef: Even iets navragen...;-)
Krijgen jouw honden biefstuk en entrecote?
Dan wil ik graag hond bij jou worden namelijk.... ;-)

Dat soort dingen, sorry kanjes, eet ik namelijk heus en echt ZELF wel op!!
:biggrin2:

Suzanne
Nou als ik er een hondje bij wil mag jij dan wel bij mij komen hoor, want ik zal mijn hond als ik dat vlees heb echt wel geven. Het zal niet zo zijn dat ik speciaal voor haar biefstuk ga halen maar als ik bij de slager sta dan zal ik wel een extra biefstukje meenemen hoor. Die hond eet mooier dan wij hahahah
Door Suzanne
#2268509
miruske schreef: Nou als ik er een hondje bij wil mag jij dan wel bij mij komen hoor, want ik zal mijn hond als ik dat vlees heb echt wel geven. Het zal niet zo zijn dat ik speciaal voor haar biefstuk ga halen maar als ik bij de slager sta dan zal ik wel een extra biefstukje meenemen hoor. Die hond eet mooier dan wij hahahah
;-)
Herkenbaar ergens wel .....
Ik heb ook wel 's zeg maar "een resjte" gegeven, of een stukje ergens van, maar in de basis eet IK de luxe dingen en krijgen mijn vriendjes en vriendinnetje het speciaal voor honden gekochte vlees ;-)
Ik ben toch niet gek? ;-)

Suzanne
Door miruske
#2269087
Suzanne schreef: ;-)
Herkenbaar ergens wel .....
Ik heb ook wel 's zeg maar "een resjte" gegeven, of een stukje ergens van, maar in de basis eet IK de luxe dingen en krijgen mijn vriendjes en vriendinnetje het speciaal voor honden gekochte vlees ;-)
Ik ben toch niet gek? ;-)

Suzanne
Als ik hier soms de foto's voorbij zie komen denk ik dat de honden hier beter vlees krijgen datn wat wij in de winkel vinden hoor! En als ik hier in de handleiding de foto's zie krijg ik gewoon echt trek hahahha.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door