Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Hope
#2262878
Hallo allemaal,

Zoals elk jaar heb ik weer een oproep gekregen voor het laten inenten van Hope.
Nu heb ik hier wel het een en ander gelezen, en ik ben een beetje aan het twijfelen wat te doen.
De oproep is voor (schrik niet)
- Parvo levend
- Hondenziekte
- Leverziekte
- Leptospirose (weil)
- Kennelhoest
- Kennelhoest (bordetella)
- Rabies

Is dit allemaal wel nodig? Hij is in december 2011 7 jaar geworden, en heeft alle jaren al deze entingen gehad.
Ook is hij ieder jaar 4x ontwormd, maar dit wilden wij gaan doen aan de hand van wormonderzoek. Iets preventiefs tegen vlooien/teken willen wij ook (nog) niet. Wij zitten midden in een eliminatiedieet, dat voortreffelijk gaat, en ik wil zo min mogelijk invloeden van buitenaf.
Ik woon in Tilburg, heb geen dierenarts gevonden in de buurt die kan titteren.
Tijdens de afspraak van de oproep bekijken ze ook de algehele conditie, eerder vond ik dat altijd wel fijn, maar nu heb ik geen reden om hem na te laten kijken. Hij glanst, is super fit, zijn tanden zien er goed uit, heeft geen ontstoken oren meer... wat dat betreft zie ik geen reden om naar de da te gaan.
Hope gaat verder alleen mee naar het bos. Niet naar kennels, hondenschool- of pension of mee naar het buitenland.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2262949
als hij alle jaren de grote cocktail heeft gehad dan is titeren niet eens nodig, volgens schema zou hij dan nu enkel leptospirose en kennelhoest nodig hebben. En voor deze twee kun je niet titeren.
Door nienk
#2262953
Jammer dat er niet iemand bij je in de buurt zit die kan titeren! als hij 7 jaar lang ieder jaar al die dingen heeft gehad, dan zou ik zeggen dat het wel snor zit. maarja, het is niet mijn hond natuurlijk. op de website van mijn DA staat dit:

http://www.natuurlijkgezondedieren.nl/b ... accinaties (is holistische DA, dus er staan wat alternatieve dingen in, maar het schemaatje lijkt me niets alternatiefs aan)

daaruit volgt dus dat je, los van de Weil, eens in de 3 jaar kan titeren en aan de hand van die titer bepalen of je ent of niet. als hij 7 jaar lang dit gehad heeft, zou ik me dus over 2 jaar pas weer eens aan mn hoofd gaan krabben hoe of wat.
Door Mevroi Kruim
#2262958
Zelfs volgens de fabrikanten hoeft DHP en rabies maar een keer per 3 jaar, daar hoef je dus niet voor te titeren.
Had Hope geen allergie-problemen? Dan zou ik zelf helemaal erg uitkijken met vaccinaties. Kennelhoest zou ik dan sowieso niet doen, maar ik heb daar slechte ervaringen mee. En Weil blijft een lastige  :-\ kan hele vervelende bijwerkingen geven maar als je hond veel op plaatsen komt waar ratten zitten, met name zwemmen in door ratten vervuild water, dan loopt hij wel een zeker risico op besmetting.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2262978
Mevroi Kruim schreef: Zelfs volgens de fabrikanten hoeft DHP en rabies maar een keer per 3 jaar, daar hoef je dus niet voor te titeren.
Had Hope geen allergie-problemen? Dan zou ik zelf helemaal erg uitkijken met vaccinaties. Kennelhoest zou ik dan sowieso niet doen, maar ik heb daar slechte ervaringen mee. En Weil blijft een lastige :-\ kan hele vervelende bijwerkingen geven maar als je hond veel op plaatsen komt waar ratten zitten, met name zwemmen in door ratten vervuild water, dan loopt hij wel een zeker risico op besmetting.
Dat, en daarnaast wordt het ook van hond op hond overgedragen. Veel mensen vaccineren niet omdat hun hond nooit zwemt, maar als je een reu hebt die overal plasjes op staat te lebberen dan kan hij het ook oplopen.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2263012
Als Hope water ziet, dan wil hij er in. Hij luistert pas weer als hij nat is  :biggrin2:
Weil zou ik dan wél moeten geven begrijp ik? De rest niet dan? Ik vind het zo'n lange lijst.
Hope heeft inderdaad allergie problemen, die nu we aan het elimineren zijn, niet meer om de hoek zijn komen kijken, en dat wilden wij erg graag zo houden.
Door nienk
#2263023
Hope schreef: Als Hope water ziet, dan wil hij er in. Hij luistert pas weer als hij nat is :biggrin2:
Weil zou ik dan wél moeten geven begrijp ik? De rest niet dan? Ik vind het zo'n lange lijst.
Hope heeft inderdaad allergie problemen, die nu we aan het elimineren zijn, niet meer om de hoek zijn komen kijken, en dat wilden wij erg graag zo houden.
ik heb Reus vorig jaar zijn Weil enting gegeven, omdat het moest van de hondenschool (waar we uitdeinlijk niet zijn gaan trainen) en omdat hij toen ook mega veel zwom en hier in amsterdam heel veel ratten zijn. hij had er 3 weken last van. nu zwemt hij niet meer en hij likt niet aan objecten op straat, dus nu krijgt hij m niet meer. als Hope zoveel zwemt, dan zou ik hem denk ik wel geven. ik raad je dan wel aan om even te kijken wat je eventueel aan ondersteuning (binnen jullie grenzen) bij/na/voor kan geven aan iets voor de weerstand/ontstoring/oid. (ik weet niet precies of daar min of meer reguliere middeltjes voor zijn, ik had er voor Reus een soort korrels bij gekregen)
Gebruikersavatar
Door Hope
#2263030
Daar zal vast wel wat voor te vinden zijn Nienk, bedankt!
Nu nog eens kijken of de da alleen die ene enting wil geven. Ik ben zomaar bang van niet.
Door Suzanne
#2263476
Hoi,

Ik zou overgaan op het entingsschema (en dus entstoffen van) Nobivac / Intervet; die hebben een 3 jrs geldigheid.

Rabies; als de hond niet in het buitnland komt, hoeft die enting niet meer. Bovendien is de geldigheid doorgaans 3 jr.

Ik weet een arts die alleen Weil ent, maar die zit in Dodewaard (Atjo Westerhuis WHG dierenartsen)

De rest zou ik (als je het al laat doen) om de 3 jaar laten zetten; weil lijkt me wel een goede om te enten!

Suzanne
Gebruikersavatar
Door Hope
#2263691
Toch vreemd eigenlijk, dat ze dan toch stug ieder jaar enten op alles.
Maar ja, de dierenarts heeft een schitterend mooie villa, die moet toch ook ergens van betaald worden natuurlijk...
Ik zal eens kijken naar het entschema van Nobivac/Intervet
Door Suzanne
#2263788
DA's lijken het soms niet te weten; dat die entstoffen 3jrs geldigheid hebben of trekken zich er niets van aan.
Sommige DA's lijken ook niet te beroerd om tegelijk met een grote cocktail OOK nog Rabies te zetten, kennelhoestje erbij en ach, neemt u dat wormkuurtje ook maar mee.
;-((

Ik ent zo bewust mogelijk, nix klakkeloos erin ;-)
Kennelhoest laat ik niet enten, de oudste van 15 wordt helemaal niet meer geent...

Kwestie van goed inlezen (hier o.a.) ;-)

Suzanne
Door Mevroi Kruim
#2264149
Als je hond een goede immuniteit heeft (testen dmv titeren) dan is het helemaal niet nodig om elke 3 jaar DHP te enten. Dat heeft alleen zin als z'n immuniteit onvoldoende is. Zeker met een hond met problemen zou ik altijd gaan voor titeren en nooit zomaar elke 3 jaar een vaccin erin laten jassen.
Mijn honden worden met 1 jaar nog gevaccineerd en daarna laat ik na 3 jaar een keer titeren. Is de immuniteit dan goed dan blijft die dat ook wel, Kátur is nu 8 jaar geleden gevaccineerd en Tara was 10 jaar, niks mis met de immuniteit.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2264157
Hope krijgt normaal alle entingen tegelijk. Dat is ook niet goed dan? Wat ellendig eigenlijk dat je niet op het advies van de da af kan gaan. Het zal in ieder geval niet op een week komen, ik ga eerst mijn huiswerk eens maken, haha!
Door Mevroi Kruim
#2264165
De meeste dierenartsen denken dat vaccineren een fluitje van een cent is en geen problemen kan opleveren. Dat zeggen de fabrikanten ook. Het vervelende is dat bijwerkingen van vaccins vaak niet serieus genomen worden door de dierenarts en dus ook niet gerapporteerd aan de fabrikant. Het is ook lastig om de link te leggen tussen een vaccinatie vandaag en een hotspot over 2 weken, of immuun-problemen na een maand of ... noem maar op. Als eigenaar kun je zeker weten dat dat de oorzaak is maar de da en/of de fabrikant nemen dat niet serieus. En zo komt het dan dat er veel minder bijwerkingen geregistreerd staan voor vaccins dan eigenaren merken.

En het is natuurlijk lullig, maar zowel de fabrikanten als de da hebben belang bij veelvuldig vaccineren. Dat spekt nl de kas, en een dierenarts is nou eenmaal een ondernemer waar de schoorsteen moet roken. Ik ben ervan overtuigd dat veruit de meeste dierenartsen niet bewust klanten te vaak laten enten maar het kan natuurlijk onbewust ook meespelen. Voeg daarbij dat veel dierenartsen hun klanten graag 1x per jaar zien voor een check-up en het wordt dan wel erg handig om dan maar gelijk ff in te enten, dan komen de mensen tenminste ook.

Het grappige is dan dat als je ze vraagt of zijzelf en/of hun kinderen ook elk jaar de DKTP en de BMR gaan halen, ze je stomverbaasd aankijken. Op de een of andere manier linken mensen het vaccineren van kinderen en van dieren niet aan elkaar, en komen ze niet op het idee dat als die vaccins bij mensen tientallen jaren effectief zijn, ze dat bij dieren misschien ook wel zijn. Bij mensen is het de overheid die belang heeft bij een goedkoop vaccinatie-schema en die dus de fabrikanten kan dwingen tot onderzoek naar de effectiviteit en de duurzaamheid. Bij dieren is die stok achter de deur er niet, noch fabrikanten noch dierenartsen hebben er belang bij, alleen de klanten. En die zijn niet georganiseerd en kunnen dus geen vuist maken als groep.
Door Paula1976
#2264194
Hope schreef: Daar zal vast wel wat voor te vinden zijn Nienk, bedankt!
Nu nog eens kijken of de da alleen die ene enting wil geven. Ik ben zomaar bang van niet.
Die dierenarts heeft niets te willen! Jij bent klant en jij beslist! Wil de dierenarts daar geen rekening mee houden? Dan bleef ik niet langer klant!

En al zit er dan geen DA in de buurt die titert....een stukkie rijden naar 1 die dat wel doet (Hitam op bp -> oftewel Tannetje Koning in Otterlo) heb ik er wel voor over! En misschien kun je een titersessie op poten zetten bij jou in de buurt en komt Tannetje naar jou toe om bv in 1 keer 10 honden te titeren!!

Succes met je overwegingen! Goed dat je erover nadenkt en niet meer klakkeloos je hond vol laat stoppen met zooi wat hij niet nodig is en alleen maar onnodig zijn lichaam en dus organen belast!
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door