Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Parelridder
#2262824
Ik geef m'n hondjes botsoorten van zeker 4 diersoorten: kip, eend, konijn en fazant. Daarnaast sporadisch haas, duif, gans.. Wat ik me al lange tijd af vraag is of bekend is hoeveel afwisseling hierin nódig is. Zoals qua diersoorten in een menu het minimum aantal 4 wordt geadviseerd, is er zo ook een minimum aantal als het gaat om specifiek botten? Of zou 't bot van 1 diersoort op zich voldoende zijn?

Zelf geef ik m.n. gevogelte, om praktische redenen. Laatst las ik iets over calcium/fosfor verhoudingen en als ik het goed begreep zouden die in botten van gevogelte anders liggen dan in andere botten.. Is een bepaalde balans in diersoorten als het gaat om botten van belang?
Door Lizzy
#2262828
Op zich bevatten vleesbotten van kleine dieren iets minder calcium en fosfor dan vleesbotten van grote dieren. Ik zou het uit moeten rekenen maar zou je alleen vleesbot van grote dieren voeren, zou je waarschijnlijk aan 30% vleesbot al genoeg hebben. Maar dat is een gok hoor. Alleen vleesbot van kleine dieren voeren is absoluut geen probleem. Met 40% a 50% vleesbot zit je aan de juiste hoeveelheid Ca/F. Op zich kan het, 1 botsoort voeren. Dat blijkt wel uit de KVV's die vrijwel allemaal bestaan uit kip, qua bot. En er zijn mensen die dat jaar in jaar uit voeren. Ideaal vind ik het niet. Maar geen hond kiepert er van om.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door