Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Lucie110
#2262695
Sinds een week ben ik aan het barfen met mijn pup (Jack) van 4,5 maand oud. Bij de fokker kreeg Jack gelukkig ook vers vlees en ik ben daar mee doorgegaan toen hij hier is komen wonen. Ik heb hem voornamelijk Carnibest gegeven maar ook vele andere merken voor de afwisseling en om aan meer diersoorten te komen. Jack is een geweldige eter en lust alles (rund, kip, kalkoen, eend, lam, geit, vis, fazant, konijn, haas). Nu heb ik afgelopen week een aantal dagen gebarft met hem en 1 ding is duidelijk Jack is een echte schrokker. De kippennekjes die ik even met een moker heb gemept slikt hij zo door en in de eendennekken die ik ook even voorbewerk bijt hij misschien 1 a 2 keer en dan gaan ook die zo in hun geheel naar binnen. Ik heb ook geprobeerd om ze vast te houden en dan kauwt hij er wel een stukje vanaf maar het laatste stuk vliegt ook weer zo naar binnen. Jack heeft ook al een hele haring gekregen en daar nam hij eerst keurig een paar hapjes van dus ik dacht mooi hij gaat het leren. Toen pakte hij hem bij de kop en slikte hem zo door. Ik was van plan om nu wat kipkarkassen, parelhoen en misschien konijn of zo te gaan bestellen maar ben nu toch wel erg bang geworden om hem groter botwerk te gaan geven.

Wat moet ik nou doen ??


Shiva is mijn oudere dame en wordt over een paar weken 13 jaar. Ze krijgt sinds 3 maanden kvv en heeft voorheen altijd brokken gegeten omdat ik niet beter wist. Ze was altijd al een hele slechte eter maar goed wat wil je als je van die vieze droge brokken weg moet werken. Toen ze voor het eerst kvv (CB natuur voer) kreeg was haar bakje steeds in een mum van tijd leeg. Toen ben ik wat andere smaken van CB gaan proberen en die vond ze toch minder. Andere merken lust ze al helemaal niet behalve als het om de vis variant gaat. Kippen of eendenekjes wil ze ook al niet aan. Orgaanvlees wil ze ook niet hebben alleen als het gedroogd is en ze laat sinds kort zelfs kleine stukjes orgaan uit de cB liggen. Dat ze nog een barfhond gaat worden geloof ik niet maar het zou toch fijn zijn als ze wat meer diersoorten binnen zou gaan krijgen. Pens moet ze ook al niet hebben tenzij ik een beetje gemalen pens door haar eten meng.

Ik heb veel gelezen over slechte eters afgelopen week maar ik weet het niet meer met haar. Ook een aantal dagen niks anders geven helpt niet, ze eet dan gewoon niks.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2262723
Hier ook zo'n eigenwijze hond.
Gelukkig lust hij alle soorten van Tammenga en zit hij dus op 5 diersoorten en kippennekken.
Soms een stukje paard-rundvlees. Maar dat heb ik de eerste keren heel ff in een antiaanbakpan gebakken.
En Boy heeft de gewoonte om veel te vangen en dan is het vaak hap slik weg. Dus ik gooi wel eens stukjes vlees naar hem en meestal gaat dat wel naar binnen. Ook stukje kipfilet vind hij lekker. Maar die stukken mogen niet te groot zijn. Echt hapklare stukjes. En een lap pens scheurt hij wel lekker aan.
Maar echt Barfwerk hoef ik hem niet te geven :-\
Orgaan is helemaal vies op kippehartjes na. Gedroogd gaat hel meestal wel.

Ook een pup van 8 maanden heb ik. Die Barf wel en ook dat is wel een schrokker. Maar kalfsribben en strotten en ook div karkassen worden wel gekauwd. Maar vlees en orgaan is ook hap slik weg. Ook een stuk spiervlees van 200 gram word niet gekauwd is echt hap slik weg.
Nu geef ik hem zijn eten in de bench en dat gaat iets beter. Hij weet nu dat Boy of katten er niet bij kunnen. Laat hem ook altijd nog zo'n 5a10 minuten nadat hij klaar is in de bench liggen.
#2262745
Lastig is dat he, we kunnen elkaar de hand geven. Gelukkig dat jou hond iig alle smaken van Tammenga lust. Tammenga is 1 van de weinige merken die ik nog niet heb geprobeerd. Ik heb net een doos tinlo binnen gekregen met diverse smaken en dacht zal maar met de natuur beginnen omdat ze die van de CB het lekkerste vind. Maar nee hoor ze moet het niet dus de andere smaken vast al helemaal niet (behalve de makreel).

Hoe doet jou pup dat dan met het laatste stukje (dat als allerlaatste is overgebleven) van zo'n karkas ?

Jack in de bench eten geven is wel een idee. Hier hebben ze beiden een bench en slapen daar altijd in, het is dus echt hun plekje waar ze zich in terug trekken. Hoe ik dat dan ga aanpakken moet ik eens bekijken want in zijn bench ligt een heerlijk hondenbed die wel erg ranzig zal worden dan. Wel een grote kans dat hij daar rustiger zal kluiven want hij krijgt er wel zijn gedroogde snacks en dan gaat hij altijd heerlijk liggen kluiven
Gebruikersavatar
Door Thea
#2262805
Dat laatste stukje gaat toch eigenlijk ook dan wel rustig naar binnen. Daar hij dan al een tijdje bezig is. Ook kan ik gerust bv een stuk van 600 gram geven en dan de helft weghalen voor volgende dag bv. Heb ik al met strot en hertenrug gedaan. Dat kon ik dan niet halveren.
Ik heb een kleed met een soort plastic achterkant in de bench liggen. Maar mss is het een idee om een bv een tafelzeiltje te gebruiken.
Al moet ik zeggen dat Bency na het eten zijn kleed altijd aflikt en ongeveer 1x per week gaat het in de waS.
Tammenga is puur vlees met bot en orgaan Ziet er als gehakt uit en stink niet.
Terwijl ik andere soorten heb geprobeert en die vind ik of er onsmakelijk uitzien of stinken.

En idd Boy at van de brokken ook lang niet de hoeveelheid die hij eigenlijk mag hebben. Ook van kvv krijg hij wat minder en doet het er goed op. Ik heb bakjes van 500 gram en  daar eten de katten ook van. (die trouwens ook alle smaken lekker vinden). Dus 1 bakje per dag voor Boy en katten.Boy weeg ongeveer 23 kilo.
#2263493
Vandaag heeft Jack zijn eendennekken in zijn bench opgegeten en dat ging al veel rustiger. Nu kauwde hij er al een beetje op en ik hoorde ze kraken maar hij slikt ze nog wel in 1 x door.

Ik weet dus niet precies hoe ik het nu het beste aan kan pakken.
Mijn grote vraag is,  kan ik al karkassen gaan proberen of kan ik misschien juist beter een soepkip of zo geven die kan hij in ieder geval niet in 1 x doorslikken.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2263607
Denk ook niet dat ie een karkas in 1x kan doorslikken.
Bency krijg stukken karkas van 320 die goed bevleesd zijn  dus niet erg kaal.
En sommige dingen zijn wat zwaarder dan krijg hij volgende dag iets minder of geef minder spiervlees erbij.
#2264567
Ik geef mijn schrokkers zo groot mogelijk stuk vlees of karkas. Daar moeten ze wel op kauwen.
Een lap vlees van 1 - 1 1/2 kg krijgen ze niet zomaar naar binnen en een karkas van 350 - 400 gram ook niet.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door