Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2261886
Ik worstel al een tijdje met de grote voor ons hondje,
Geblendeerde groente eet ze gewoonweg niet, tewijl geblencheerde groente er met heeeeeel veel gemak en gesmak ingaat.
Nu is het voor mij niet haalbaar om de 3 x per week dat ik groente op het menu heb staan de groente te gaan versnippere en blancheren..
Dus nu is de vraag.. is het nog voedzaam om geblancheerde groente in te vriezen en te laten ontdooien?

Zo ja, voor hoe lang kan ik deze porties maken? want ik weet dat geblendeerde groente slechts 4 weken goed bleven?

En nog de vraag.. doen jullie ook boontjes doppen, wortels schillen, etc?
Of is dit werk dat niet echt van belang is?

BVD voor jullie advies/tips!  ;D
#2262108
Ja hoor, je kan de groenten prima invriezen wanneer het geblancheerd is.
Voor menselijke gebruik word het meestal aangeraden om eerst te blacheren voordat je 't vriest.
Voor de hondenmaaltijd, zou ik de groenten NIET pureren,maar alles in grove stukjes van ong. 1 cm. hakken of snijden, dan blancheren en dan invriezen.
Met koken word de celwand ook verbroken,dus ook al is het grover, 't word evengoed opgenomen en verteerd, net zoals wanneer 't rauw gepureerd is.

De gepureerde rauwe groentenmix blijft in de vriezer heus wel langer dan 4 weken goed hoor, ik doe minstens voor 2 maanden tegelijk, soms langer.
Geblancheerde groenten kan je ook minstends 3 maanden bevriezen.
De boontje doppen? Tuinbonen,Doperwten,capucijners en andere bonen/erwten family worden wel gedopt en vaak gedroogd,
maar deze bonen gebruiken we niet in de honden groentenmix omdat ze teveel zetmeel bevatten, maar je bedoeld denk ik sperziebonen?
Afbeelding
Snijbonen en sperzieboontjes worden dus niet gedopt, je kan de steeltje eraf halen en de puntjes laten zitten, en dan gewoon in stukjes hakken.
Van wortels (en van alle knolgroentes) kan je de schil ook gebruiken,je kan ze met 'n borsteltje onder de kraan goed schoonmaken,
en ook 't bovenste stukje eraf halen, 't wortel lof kan je in hele kleine hoeveelheid trouwens ook gebruiken, niet TE veel want heeft overheersende smaakt.
#2262207
Dankjewel Spots, erg bruikbare informatie!
maar als je het dan vervolgens uit de diepvries haalt, doe je het dan nog eens een paar min koken dat het warm word of laat je het gewoon ontdooien en geef je het dan?
#2262278
Je kan het ontdooien en dan op kamertemperatuur geven, of als 't erg koud is even opwarmen,maar 't hoeft niet verder gekookt te worden.
Ik weet niet of je alleen de groenten geeft?
De meeste honden eten alleen de groenten wanneer het door vlees of vis in de bak is gemengt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door