Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Annemarie Rijnveld
#2260997
Beste Mensen,
Zoals al eerder in een ander topic vermeld is mijn hond oud (16 jaar) en ziek (Cushing) en kan hij zijn kaken niet meer goed open krijgen. Hij is, helaas begrijp ik nu, altijd op brokken geweest, ik kan daar dus nu niet meer veel aan veranderen.
Hij is echt aan zijn laatste eindje, maar ik wil het hem wel zo comfortabel mogelijk maken.

Door het Cushingsyndroom heeft hij nierinsufficientie en hij krijgt sinds begin Januarie Renal uit een blikje, met runderbouillon aangelengd.
Hoeveelheid Renal is 400 gr per dag verdeeld over 2 maaltijden, de bouillon is ongeveer 400 ml. ook verdeeld over 2 maaltijden. Gewoon water wil hij niet meer drinken.
Hij blijft maar vermageren, dus ik heb nu de hoeveelheid Renal verhoogd met een 1/2 blikje, en krijgt nu 3 maaltijden per dag.

Alvast hartelijk bedankt
Ik had het advies van de DA Renal te geven, omdat er een zeer verlaagd fosforgehalte (0,1%) in deze voeding zit. Maar ontdek ik nu, er zit ook maar 5% proteine in het voer.
Nu heb ik net gelezen dat een heel laag proteinegehalte in het voer bij honden met nierinsuffientie absoluut af te raden is, dat een normaal of zelfs een hoog proteinegehalte zelfs aan te raden zou zijn i.g.v. nierinsuff. (studies van Dr. Kronfeld en Dr. Bovee) enz. enz.

Kan iemand mij helpen hoe ik Micky het beste kan voeren? Afstappen van Renal, zelf fijngemalen voer gaan samenstellen?
Micky woog eind november ca. 16 kg, om langzaam aan af te zakken naar ca. 13 kg. heden.
Verder krijgt hij medicijnen:
Vetoryl 30 mg, 1 caps. iedere 48 uur
Karsivan 50 mg (propentofillina) 1 tabl. per dag
Dromos 500 mg. (L-propionil carnitina) 1/2 tabl. per dag
Door Mevroi Kruim
#2261014
Als je hond het lust zou je hem voorzichtig kunnen overzetten op het barf-nierdieet. Dat is vrij laag in fosfor maar bevat wel hoogwaardige eiwitten, en wat extra vet voor de energie. Omdat hij niet goed kan kauwen zou je kunnen malen voor hem.

Wat ik zou doen als het mijn hond was? Dan kreeg 'ie gewoon te eten wat hij lekker vindt en wat makkelijk eet en waar hij lol in heeft. Wat je al schrijft, hij is bezig aan z'n laatste gang en niets dat je nu doet zal nog veel verschil maken. Lekker eten, maakt niet uit wat als hij het maar een feestje vindt, al is het ijs, of bami (zie de oude hond van Dorothea  ;)), zoveel of zo weinig beweging als hij zelf wil, dingen doen die hij leuk vindt, lekker bij de kachel liggen stoven met het baasje, genieten van z'n laatste periode. Qua medicatie kan ik je niet veel helpen, mijn nierkatten kregen alleen Fortekor. Ik zou zelf sowieso kijken of hij pijn en/of ongemak heeft en zo ja, wat daar qua medicatie nog aan te doen valt, zodat hij een zo comfortabel mogelijk einde heeft. Maar dat is hoe ik het zou doen.

Ik wens je iig heel veel sterkte joh! 16 is een prachtige leeftijd dus ik denk dat je het helemaal niet zo verkeerd hebt gedaan met hem, er zijn echt ook honden die op brok heel oud worden. EN zeker na zo lang samen geweest te zijn is het afscheid nemen heel erg moeilijk  :'(
Door Annemarie Rijnveld
#2261134
Dank je voor je troostende woorden. Het is idd. heel verdrietig. Bewegen doet hij niet veel, hoor. Hij ligt heel de dag in zijn mand te snurken, of bij ons op schoot. Met luiers!
Als ik eerder had geweten dat Barf veel en veel beter is voor honden/katten, dan was ik nooit aan brokken begonnen. Maar dat is achteraf gepraat.
Bedankt voor de tip barfnier-dieet, ben gaan zoeken en heb een uitleg gevonden door Lizzy over barfnierdieet en dat ga ik even goed lezen. Hopelijk kan ik hier iets mee, niet wat bottenwerk aangaat, maar misschien wel enkele natuurlijke toevoegingen.
Ik ga Micky nu ook maar op 4 maaltijden zetten ipv 2. en dan zal ik de verhoogde plaspartijen en natte dekens de hele dag maar voor lief nemen.
Gr. Annemarie
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door