Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Martine-Tom
#2260209
Nou na een lange aanloop moet hij nu gewoon op vers en nu hij geen insuline meer krijgt kan ik wat strenger zijn (met insuline moeten ze eten...) en wat blijkt meneer vind het zalig haha.

Hij eet nu op dit moment cb diabeet maar hij gaat gewoon mee barfen met de hond.
Ik moet even testen hoever hij komt met botten aangezien hij op voortanden en 2 hoektanden na niks meer in zijn bekkie heeft.

Iemand daar ervaring mee?
Door Limpy
#2260219
Zacht botwerk tot moes slaan? Op een gegeven moment gaat hij dan wel gespierd tandvlees kweken om mee te kauwen. Vooral kwartel is lekker zacht, dat kauwt limpy ook makkelijk weg zonder te hameren.
Is zelf botten malen anders optie voor je?
Door Martine-Tom
#2260235
Geen idee, ik heb een gewrichtsafwijking en geen idee hoe zwaar dat is?
Hij knaagt wel eens wat op botten van Tom, maar ja die eet ribben enzo en dat is echt teveel.
Maar aangezien hij aangeeft toch te willen denk ik dat platgemepte nekken toch wel een optie is.

Hij had vanmorgen ook gedroogd hart en gister gedroogde eend dus hij krijgt best aardig wat weg.

Ik heb nog 4 rollen cb dus kan nog even testen wat hij wel en niet kan, orgaan en spier heeft ie in elk geval geen moeite mee, alleen bot.
Parelhoen heb ik ook nog dus ga ik ook testen, stel dat dat lukt en eendennek en kippenek...dan zijn we al een heel eind, toch?  :)
Door Limpy
#2260253
Jep, met parelhoenKK, eendennek en kippennek kom je al een eind qua afwisseling.
Parelhoen en eendennek zijn wel redelijk hard, vandaar dat ik kwartel voorstelde (hoef je niet eens te hameren)

Kippennekjes zijn makkelijk te hameren met goeie gewone hamer of vleeshamer, hoef je geen bodybuilder voor te zijn...
Je hoeft er natuurlijk geen snotje van te hameren als dat te zwaar voor je is, goed voorhameren is al okay met zo´n leeg bekkie.
Door Martine-Tom
#2260271
Kwartel heb ik niet op dit moment, kan ik de volgende keer wel mee laten komen.
Konijnenribben moet ik ook nog ergens hebben volgens mij.

Morgen eens de vriezer induiken!

Parelhoen zal ik dan maar niet doen, zijn spijsvertering is al niet al te best natuurlijk.
Morgen krijgt ie cb met vis.
En voor zondag zal ik eens kijken of ik nog konijn heb, die ribbetjes stellen ook niet veel voor denk ik?
Gebruikersavatar
Door koekje
#2260283
Malen moet best lukken, mits goede voorbereiding en goed gereedschap.
Hak de boel van te voren in kleine stukken en plet het eea voor. Maal geen harde dingen zoals boutjes of haas. Konijnenkoppen zijn ook een nono. Neem om te hakken een goed en stevig en solide hakmes. Zorg dat je hakmes en het mesje van je molen altijd goed scherp zijn. Hakmes zet je voo dagelijks gebruik aan met je keramisch aanzetstaal, mesje met wetsteen. Eens in de zoveel tijd door de kookwinkel professioneel laten slijpen.
Neem een solide gietijzeren molen, die niet te klein is (kleine molen is zwaarder draaien), maar zeker niet te groot (grote molen is ook weer zwaarder draaien). Vet je molen en het maalwerk op tijd in met neutrale olie na gebruik en afwassen. Zet de molen aan een stevige tafel. Draai met 2 handjes en gebruik je gewicht. Je bent geloof ik een lang end, dat is in je voordeel. Draai in een rustig, maar eenduidig tempo. Maal alleen dat wat nodig en niet teveel tegelijk. Neem goed je tijd om alles voor te bereiden en ook voor het malen zelf.
Ik heb tot voor kort ook altijd zelf gemalen. De voorbereiding en afwikkeling (het roeren en portioneren en daarna de boel afwassen) doe ik nog steeds wel en dat gaat me redelijk af. Een goede techniek is noodzakelijk, een goed hakmes helpt je om een goede techniek te ontwikkelen.
Lees ook even de handleiding over portioneren op de voorpagina door. Dit zijn namelijk ook een gedeelte van de handelingen voorafgaande aan het malen.

Ik ga er niet vanuit dat Youp zelf hele botjes zal kunnen knagen. Ik weet niet of tot moes meppen fijn genoeg voor hem zal worden, ik heb geen ervaring met tandloze katten.
Voor Poet zaliger heb ik wel eens konijndelen tot snot gehakt. Deze hakte ik dan veel in, maar niet helemaal door. Je crusht dan wel het bot, maar maakt er niet allemaal kleine stukjes van.
Door Limpy
#2260291
Knijnenribben zijn ws ook goed te knippen qua zachtheid, mepje erop met hamer en voila....easy meal.
Door Martine-Tom
#2260292
Goede messen heb ik al, knipscharen enzo ook, Tom eet immers ook maar kleine beetjes  :)
Hij heeft wel eens een eendenvleugel van Tom gepikt en die vond ik de volgende morgen compleet gestript terug, sabbelen en knagen kan hij dus wel, maar echt bijten op bot denk ik niet.

Ik ga me eens orienteren op een molentje, mss iemand in de buurt waar ik het eens kan testen ofzo of het lukken wil.

Ik zal de voorpagina eens gaan bekijken  :)
Door Limpy
#2260308
De 2 oosterlingen hier eten met gemak hele kippen-, eenden- en parelhoenvleugels, blixa heeft soms wat moeite met harde vleugels als parelhoen dus voor haar knip ik dan de vleugel in kleine stukjes van ± 2-3 cm en dan eet ze ze wel incl bot.
Wellicht zou je dat ook eens kunnen proberen voor youp? Misschien laat hij je nogmaals versteld staan....
Door Martine-Tom
#2260727
We gaan er eens mee aan de gang, het enige waar ik een beetje "bang" voor ben is dat hij hele stukken bot niet goed kan verteren door alles wat hij mankeerd...
Ik denk dat ik het in het begin tot moes mep en dan langzaam steeds minder, wanneer het teveel word merk ik het snel genoeg denk ik...
Tot nu toe gaat het iig goed, hij eet sinds woensdag uitsluitend barf/kvv/vers en ik merk aan niks dat hij er niet mee om kan gaan.
Door Limpy
#2261242
Denk dat als je bv een kippennek in 5 stukjes knipt en dan effe met hamer op mept hij het best kan verteren, zelfde met nijnribjes en kwartel. Succes met je vent!
Door Martine-Tom
#2262323
Ik heb net een gemept stuk eendenvleugel op zijn vreetplank gelegd, hij heeft er al even op zitten puzzelen maar voor nu besloten dat het nog te lastig is om te eten  :biggrin2:
Door Martine-Tom
#2265447
Het gaat nog steeds goed, hij eet alles met smaak, alleen met bot heeft hij wel echt moeite.
Hij eet nu KVV met losse spier erbij omdat hij wat last van zijn ontlasting had.
Hierna denk ik dat ik maar botmixen aanschaf en spier en orgaan in zijn geheel geef.
Gister had hij een 1/4e lamshart...lekker dat hij dat vond, nu heb ik een mooie rooie streep op mijn keukenvloer want het moest mee naar buiten  ;D
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door