Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Daantje
#2258976
Inmiddels zijn hier al 6 pups van verschillende grote rassen tot grote tevredenheid opgegroeid met Barf en KVV zonder noemenswaardige groeipijnen.

Mijn mastiff reu Winston van nu ruim 13 maanden heeft helaas toch groeipijn. :(
Dit is uiteindelijk aangetoond door een orthopeed na allerlei onderzoeken en foto's .
Waarschijnlijk heeft Winston dit al vanaf 4 maanden leeftijd.

Deze arts staat absoluut niet afwijzend tegenover versvoeren en heeft veel onderzoek gedaan naar voeding.

We hebben Winstons gemiddelde menu doorgenomen en volgens de arts mankeert het in zijn geval aan een niet -goede verhouding calcium -fosfor.
Kortom ,hij krijgt daar teveel van binnen.Eiwitten waren in verhouding goed.Daar lag het ook niet aan.

Voor Winston heb ik altijd ,net als voor de andere honden, menuverhoudingen aangehouden zoals overeenkomt met de Barfrekenhulp
zoals gezegd altijd tot grote tevredenheid.

De arts adviseert mij nu om voor Winston de laagst mogelijke calcium-fosfor samenstelling aan te houden en komt nu dus met het advies
om de komende 2 maanden een brok te voeren waarbij de calcium-fosfor verhouding 0.6 % / 0,5 % is.
Volgens hem zijn de verhoudingen calcium-fosfor op versvlees al gauw tussen de 1 en 2%

ik hoef hier niet te vertellen hoe erg ik dit advies vind  :-\
en ik weet ook niet of die info over die verhoudingen wel klopt ,ik zou er meer van willen weten.

Ik heb ook geprobeerd om via de zoekfunktie info te achterhalen over die calcium-fosfor verhouding ,
maar vind daarover niet veel terug wat betreft enostosis.
Of ik moet erover heen gelezen hebben.

Wel las ik dat jonge pups die bijgevoerd worden als ze nog bij de moeder verblijven hier later groeipijnen van kunnen ondervinden.
In het geval van Winston zou dit kunnen kloppen
Zijn moeder staat ook op vers maar had na een dramatische keizersnede een wondinfectie opgelopen
waardoor de pups plotseling over moesten gaan op bijvoeding .
In die nestperiode hebben ze misschien teveel calcium binnengekregen,maar dat is gokken op de mogelijke oorzaak waarom Winston tegen alle verwachtingen in dus toch groeipijnen heeft.

ik vraag mij dus af hoe dat zit met die calcium-fosfor verhouding en enostosis
en hoe ik dat toch via Barf of KVV goed kan krijgen ,lees : zo laag mogelijk.

Heeft iemand een idee of tips?
#2259280
Mag ik vragen welke orthopeed dit is geweest?

Je kunt toch gewoon minder vleesbot gaan voeren?

Ik zit te denken aan zoiets (tijdelijk!) : 20% vleesbot (en dan liefst vleesbotten van kleine dieren, vleugels en karkas, geen nek), 20% groenten, 30% pens, 10% orgaanvlees, 15% spiervlees en 5% vis gaan voeren. Want ik denk persoonlijk dat je niet alleen naar Ca/F moet kijken maar ook naar kcal. En volgens mij moet je een hond met groeipijn minder kcal geven, vandaar meer groenten en meer pens.

Ik zou zelf ook naar een homeopaat gaan voor een passend homeopathisch middel ter ondersteuning.

Volgens mij was Tannetje Koning bezig met een voer te ontwikkelen (Bandit) voor honden met groeipijn. Misschien kun je een telefonisch consult bij haar aanvragen? Zij kan misschien ook tips geven omtrent de percentages die je het beste kunt voeren en advies over het homeopathische middel dat je kunt geven.
#2259426
Dankje voor je antwoord Lizzy.
Ik heb altijd op't oog gevoerd en hou voor mijn 3 honden ongeveer dezelfde percentages aan.
Zowel voor de jonkies als de ouderen.
Ook geef ik onregelmatig verschillende soorten KVV .

Gisteravond heb ik  Winstons menu van het afgelopen half jaar nog es goed doorgespit en met de calculator erbij alle percentages nog es goed doorgerekend.
Dat was eigenlijk heel nuttig ,omdat na zo lang barfen en verschillende soorten KVV de balans misschien wel eens weg kon zijn.

Hij heeft de afgelopen maanden in verhouding misschien toch teveel vleesbot gehad en te weinig groente.
Pens voerde ik ook niet al teveel ,ze kregen meer ander orgaan (o.a.veel hart ,nier en lever).
Ook zag ik dat hij eigenlijk best vaak yoghurt en huttenkase binnenkrijgt
Sinds dat hij wat mankte vanaf 4 maanden gaf ik als enig supplement  Glucobest erbij.

Ik heb wel altijd minimaal 7 diersoorten gevoerd en 1 visdag in de week.
Ik haal alles bij veel verschillende leveranciers en ik heb soms ook spul gehad waarvan ik dacht : mwah  :P
Dat kregen ze dan niet ,maar ik moest dan wel compenseren met iets anders.
Het kan dan natuurlijk wel zijn dat de balans calcium/fosfor wat minder goed is geweest de afgelopen maanden(hoewel de honden goed gezond zijn)

Als ik naar de percentages kijk die jij adviseert denk ik dat ik (idd.tijdelijk) beter uit ga komen met die calcium/fosfor verhouding.
Met pens ben ik altijd voorzichtig geweest omdat ze er snel van aan de dunne raakten.

Ik zal zeker Tannetje consulteren en ben benieuwd of zij ook iets kan zeggen over de juiste percentages voor mijn snelgroeiende reuzen hond  :)
ik denk ook dat ik voortaan  alle porties weer precies ga afwegen omdat 't  blijkbaar nauw steekt met die balans.

Over groeipijnen hoorde ik ook dat bij zo'n groot ras als de Mastiff het wel tot 24 maanden leeftijd kan duren voordat alles uitgegroeid is.
Om die reden zal ik nu ook maatregelen moeten nemen omdat anders de kans op ED op latere leeftijd (4 a 5 jaar) toeneemt heb ik begrepen.
Door ulla
#2260321
Pups zijn hier altijd afgespeend op kvv, dus daar kan ik niets nuttigs over zeggen.
Maar Espen is vanaf 7 weken opgegroeid op Barf, en tot volle tevredenheid moet ik zeggen.
De verhouding die ik heb aangehouden is 40% vleesbot, 15 orgaan inclussief pens, 30 spiervlees, 10 groenten, en 5 overige.
Ik weeg nog steeds alles af, hoewel ik niet op een gram of 20 a 40 let.
Die 40% vleesbot baseerde ik op wat zij aan ontlasting liet zien.
Minder dan werd haar ontlasting wat zachter, en meer wat krijt achtig.

Ik denk dat je misschien wat mager vleesbot bij pens moet voeren, dan blijft de ontlasting misschien wel goed.
Heb je al eens lamspens geprobeerd?
Of anders die 30% pens over de hele week verdelen.

Sterkte met je mannetje. :-*
#2260944
Nou ,dankjewel ,het is zo sneu om te zien hoe zo'n jonge hond  graag alles wil ,maar loopt alsof ie over glas loopt  :(

Ja,ik weeg nu ook alles maar weer precies af.

Ik geef hem nu 25 % vleesbot ,40 % orgaan ( inclusief lamspens ,want runderpens geef ik eigenlijk nooit)
15 % spiervlees ,20 % groenten en dan elke dag een visje .
De verhouding vleesbot /spier is dan 40 % en 60 % orgaan en groente.

Ik geef hem nu sinds gisteren de lamspens samen met wat vleesbot van kleine dieren ,wat Lizzy al zei.
Z'n ontlasting is wat dunner maar toch nog wel stevig,dus dat lijkt goed te gaan.

Het rare blijf ik vinden dat alle andere honden hier als opgroeiende pup geen groeipijnen hadden op de "gewone "percentages.
Zelfs de Duitse dog met haar lange stelten heeft mooie stevige rechte voorpoten gekregen zonder groeipijn,
terwijl juist zij enorme groeispurten heeft gehad.

Ik weet ook niet met hoeveel tijd ik rekening moet houden
voordat ik resultaat zal zien.
#2261738
Daantje schreef: Nou ,dankjewel ,het is zo sneu om te zien hoe zo'n jonge hond  graag alles wil ,maar loopt alsof ie over glas loopt  :(

Ja,ik weeg nu ook alles maar weer precies af.

Ik geef hem nu 25 % vleesbot ,40 % orgaan ( inclusief lamspens ,want runderpens geef ik eigenlijk nooit)
15 % spiervlees ,20 % groenten en dan elke dag een visje .
De verhouding vleesbot /spier is dan 40 % en 60 % orgaan en groente.

Ik geef hem nu sinds gisteren de lamspens samen met wat vleesbot van kleine dieren ,wat Lizzy al zei.
Z'n ontlasting is wat dunner maar toch nog wel stevig,dus dat lijkt goed te gaan.

Het rare blijf ik vinden dat alle andere honden hier als opgroeiende pup geen groeipijnen hadden op de "gewone "percentages.
Zelfs de Duitse dog met haar lange stelten heeft mooie stevige rechte voorpoten gekregen zonder groeipijn,
terwijl juist zij enorme groeispurten heeft gehad.

Ik weet ook niet met hoeveel tijd ik rekening moet houden
voordat ik resultaat zal zien.
Resultaat moet je volgens mij vrij snel zien. Overigens kan Tannetje je vast goed helpen bij het vinden van een homeopathisch middel tegen groeipijn. Dan kun je dat ook ondersteunen.

Als de kreupelheid blijft, zul je toch misschien een keer een MRI scan moeten overdenken.... Hond van mijn vrienden had volgens de orthopeed ook groeipijn. En dat bleek ook uit de foto's. Nou, het was LPC......

Groeipijn is ook wel degelijk erfelijk. Jouw hond kan daar net een tik meer van mee hebben gekregen dan de rest......
#2272623
Inmiddels zijn we weer bijna 14 dagen verder en ben ik weer wat wijzer geworden.

De verhoudingen in Winston's menu  heb ik aangepast mede dankzij Tannetjes adviezen.
Ik hoorde dat er inderdaad een speciaal KVV voor honden bestaat  met groeipijnen ,met ong. 10 % bot/calcium
Deze gaat hij ook krijgen,samen met Barf

Ik hou nu ong. 10% a 15 % vleesbot aan (tijdelijk !!!!!!!,omdat hij tot een groot ras behoort en op den duur geen tekorten moet oplopen)
Spiervlees beperk ik om deze reden dus ook tijdelijk tot 15 % .
Verder krijgt hij in verhouding veel meer pens en orgaan 50 % en 20% groenten
En regelmatig een visje extra.
Yoghurt en een eitje sla ik even een maandje over.

Dus de verhouding bot+spiervlees is nu max. 30 % ,de rest is orgaan en vooral pens en groenten 70%.
De Kcal.zijn dus al veel minder.Dat scheelt ook.
Als ik dit dieet in deze samenstelling een maandje volhoud en de resultaten zijn goed ,
dan ga ik weer langzamerhand over naar de "gewone "verhoudingen.

Ik kan nu al positieve veranderingen zien ,dus binnen 14 dagen !
Hij loopt al veel gemakkelijker ,trekt eens zomaar een sprintje zonder zich te verstappen,is vrolijker .
Kortom ,ik merk aan hem dat ie zich beter in z'n (ruime) vel voelt  ;)

Een homeopatisch middel ter ondersteuning is in Winston's geval niet nodig,het dieet doet z'n werk wel.

Wat ik ook interessant vind is de opmerking van de orthopeed dat groeipijnen dusdanig voedselgerelateerd kunnen zijn
dat zo'n hond pas op latere leeftijd eventuele ED kan ontwikkelen.
Klinkt logisch als je ervan uitgaat dat de mindere bloedtoevoer in de lange botten op den duur ervoor kan zorgen dat de gewrichten bij o.a. de elleboog ook onvoldoende voeding krijgen.
Met eventueel ED als gevolg op 4 a 5 jarige leeftijd.

Voor nu ben ik heel tevreden over het resultaat met dank aan Tannetje  ;)
#2281981
We zijn nu ong. weer 2 weken verder en ik ben heel tevreden met de resultaten.
Winston  mankt niet meer en struikelt ook niet meer alsof hij zich verstapt.
Zijn manier van lopen alsof hij over glassplinters loopt is ook al heel anders geworden.
Hij loopt veel soepeler en makkelijker.
Ook wil hij weer spelen.
Je ziet aan alles dat hij weer veel beter in z'n (ruime ) vel zit .
Ik ben helemaal blij  :D

Ik heb konsekwent zijn eten afgewogen in de verhoudingen vleesbot (max.15 %),spiervlees ( max.15 %) ,pens (25 %) ,orgaan (25%),groenten ( 20 %) plus regelmatig een visje .
Yoghurt en z'n 3 eitjes per week heb ik even overgeslagen.

Gezien deze verhoudingen heb ik Winston ook af en toe een heel prooidier aangeboden ,maar daar mutst hij mee.
Deze zou ik in zijn geval dan beter vermalen ,maar dan kan ik beter AllAnimal geven met extra groenten erbij en extra pens.
Ook de speciale KVV van Bandit voor honden met groeipijn is een optie,maar gezien de hoeveelheid per dag die Winston krijgt (1500 gram)
is het fijner om zelf samen te stellen.

Ik ga vanaf vandaag de hoeveel vleesbot opvoeren naar 20% en de pens iets verminderen naar ong.20 %.
Als dat goed gaat ga ik langzamerhand over naar 25 % en 30 % vleesbot.
Om dan uiteindelijk weer gewoon op  40 a 50 % vleesbot te komen.

Wat me ook meevalt is de ontlasting .
Ik had verwacht dat Winston wel flink aan de dunne zou raken met zoveel pens en groente per dag,maar nee ,dat gaat prima eigenlijk.

De eerste 2 a 3 dagen wel ,maar blijkbaar past hij zich snel aan .

Het is even prutsen geweest de afgelopen weken ,maar ik heb denk ik nu wel in de  gaten dat met deze verhoudingen heel goed die groeipijnen aan te pakken zijn.
Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat er zo snel al resultaat te zien zou zijn.

Overigens bedenk ik mij dat de legger aan de rechterelleboog na 3 maanden nu ook snel aan het verdwijnen is!
Ik weet niet  of dat nu komt door zijn "groeipijndieet "of door de traumeel tabletten en gel of beide ....  ::)
#2281984
Nou, mijn complimenten, voor hoe je dit allemaal aanpakt! En het resultaat mag er zijn! Ik ben heel benieuwd hoe het gaat als je langzaam wat kleine aanpassingen gaat doen op je menu.

Geen idee of de legger weg is door het dieet of door de tabletten/gel maar ik denk eigenlijk door de Traumeel.
#2281991
Ja ,het resultaat is eerlijk gezegd boven verwachting !
Zo snel eigenlijk.
Ik had echt gedacht om nog zeker 2 maanden te moeten prutsen voordat er resultaat zou zijn.

Leuk hoor barfen  :D
en bedankt voor alle tips !

M'n reuze ventje is er blij mee !

Overigens blijft hij met dit dieet heel netjes op gewicht ,70 kilo .
#2281997
Ik lees je hele verhaal nu pas.
Jeetje Hilje, die arme Winston. :(
Gelukkig dat je de juiste weg gewezen kreeg en die ook ingeslagen bent.

Het meest mooie is dat Winston er baad bij heeft!
Hij heeft geluk met zo'n baasje als jou ;)

Verder ben ik ook benieuwd hoe het in de toekomst zal gaan. Hou je ons op de hoogte?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door