Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2258514
Pffffffffff, ik kom er niet meer uit.
Ik heb in November een pup gekregen, die toen al 4 maanden was.
Doordat mijn  andere honden allemaal op barf staan, heb ik hem ook direct overgezet. Eerst zijn maaltijd samengesteld met gemalen spulletjes en zo langzaam de delen ingevoerd.
Door een vergissing is hij toen heel kort op elkaar ontwormt. Is heel erg aan de diarree geweest. Heeft toen een kuur gehad, want na drie dagen zat er zelfs bloed bij de ontlasting.
Nu is hij dus bijna 7 maanden, groeit goed regelmatig op en vindt alles lekker. Is geen schrokker.

Zo en nu mijn probleem.
Zijn ontlasting is nooit echt stevig, dat is de beste versie. Meestal is de ontlasting 's morgens zo. Op de dag lijkt het dan wel dat de ontlasting minder van "kwaliteit"wordt.
Soms zijn er dagen bij dat het gewoon diarree is.

Ik kan mijn vinger er niet achter krijgen waar dit nou aan kan liggen. In het begin wijt je het aan de overschakeling, daarna aan misschien dingen die hij niet verdraagt etc. Maar nu na 3 maanden weet ik het niet meer. Heb denk ik alle optie's bekeken en uitgeprobeerd.
Dus meer keren voeren op een dag, dus minder per maaltijd.
Bepaalde diersoorten weggelaten. Er is gewoon geen peil op te trekken. Heeft iemand enige vorm van advies voor me?
#2258546
Ik denk eerlijk gezegd ook wel dat de darmflora behoorlijk naar de knoppen is... Door het ontwormen maar ook door de AB kuur. Is je hond wel getest op giardia?

Hoe ziet de ontlasting eruit? Zitten er onverteerde stukjes voedsel in? Hoe is de kleur? Hoe ruikt het? (als het bovenmatig stinkt, kan dit duiden op dingen).

Heb je ook een eliminatie dieet gedaan? Want je schrijft dat je alles al hebt geprobeerd maar wat heb je precies geprobeerd?
#2258559
Nee, hij is niet getest op Giardia. Ik heb denk ook die kant eigenlijk niet op, omdat de andere twee honden geen enkel verschijnsel van diarree of zo hebben. De ontlasting is qua kleur wisselend, de ene keer een wat bruine kleur en de andere keer grijs/groenig. Dit wijt ik dan aan de vuile pens die hij krijgt. Er zitten geen onverteerde stukjes in de ontlasting. Nu de sneeuw weer weg is, wil hij wel regelmatig een hap gras nemen. De geur........ja het kan wel heel erg ruiken, met name als het slap,dun is.
Ik heb hem een periode van 10 dagen helemaal geen rund gegeven. Alleen maar kip. Het werd niet anders, alleen de kleur van de ontlasting werd anders.
Wat ik geprobeerd heb, is dus zoals boven gezegd, een periode gemalen gegeven. Een periode geen rund. Een periode meer keren per dag, minder voer. En nu zitten we dus in d eperiode maar 2 x per dag , meer voer.
3 maanden is dan nog niet zolang. Maar ik merk verder ook niets aan hem. Hij komt goed aan, is speels en tierig en vrolijk, dus ziek ervan is hij niet.
Door Martine-Tom
#2258582
Joke I schreef: Echt????????? :o
Ik dacht dat rund dat juist was en mogelijk natuurlijk andere diersoorten. Maar dat komt misschien uit vroegere redenatie, dat kip en rijst het minst de darmen zou belasten. Mijn denk foutje dus waarschijnlijk.
Logisch maar ja, denkfoutje, als je wil gaan gokken zou ik die 2 er als eerste compleet uit halen, rund en kip  :)
Verder weet ik weinig hoor van elimineren, voor mijn hond bleek kip weghalen al genoeg te zijn  :)
#2258590
Ok,
Ik wacht ook nog even een reactie van Lizzy af. Maar er moeten voor mijn gevoel nu spijkers met koppen geslagen worden. Mijn DA is niet echt een optie verder( wel als er iets op zijn gebied gedaan moet worden natuurlijk),  ik ben zeer tevreden over hem, maar het enige punt waar we het nooit over eens zullen worden is de voeding. Dus zijn antwoord in dit geval weet ik al wel. :( :(
Is probiotica nu misschien de eerste insteek die ik moet gaan maken?
#2258702
Ik zou ook zeggen: kip uit het menu en beginnen met probiotica maar misschien heeft Lizzy nog andere suggesties.

Verder zou ik niet meer ontwormen. Wanneer je  twijfelt,  kun je beter eerst zo'n wormkit bestellen. Zijn de testen negatief dan weet je zeker dat je niet hoeft te ontwormen.
#2258959
Ik zou toch echt de ontlasting eens laten onderzoeken op giardia. Jamey had ook giardia (terwijl hij meestal geen diarree had) en onze 2 andere honden niet dus dat zegt niks. Ik zou het toch in ieder geval wel zeker willen weten, helemaal omdat het al zo lang duurt. Daarnaast zou ik niet meer standaard ontwormen want daar reageerd hij dus ook op. Als je vermoed dat hij wormen heeft kun je een wormencheckkit bestellen bij "het Woud" Veterinair Parasitologisch Laboratorium. Dat kost ongeveer €20,- dus dat kost ook de hele wereld niet, en daar kun je ook op giardia  laten testen. Dan ben je iets van €35,- kwijt in totaal, dus wormen en giardia getest. Veel goedkoper dan de dierenarts.
En het voordeel is dus dat je weet of je hond wel of niet wormen heeft, en hoef je er niet standaard ontwormingstroep in te douwen.
Daarnaast zou ik zelf probiotica bij gaan voeren omdat zijn darmen waarschijnlijk door al het ontwormen etc. waarschijnlijk behoorlijk verzwakt zijn.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door