Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Burretje
#2258302
Mijn kitten van nu 9 maanden plaste de afgelopen dagen een paar keer naast de bak. Gisteravond lukte het om wat urine verzamelen, vervolgens in de koelkast bewaard en vanochtend meteen weg gebracht. Ik heb nog gevraagd of de urine niet te oud was, maar dat was volgens de assistente niet het geval.

De uitslag is blaasontsteking en struviet. De PH waarde is erg hoog (tussen 7,5 en 8 ). Er waren ook eiwitten gevonden in de urine.

Wat ik niet goed begrijp is hoe de PH zo hoog kan zijn bij een kat die al vers gevoerd wordt. Is er hier iemand die dat kan uitleggen? De DA had er niet echt een antwoord op, maar die is dan ook geen vers fan. Ze gaf als eerste aan dat de kat veel moest drinken en adviseerde daarna een blaasgruis dieet (brokken).  ::) Dat doen we maar niet. De redenen hoef ik denk ik niet te noemen hier.

Een andere vraag die ik heb is over de eiwitten in de urine. Op het moment dat de dierenarts dat zei, was ik niet alert genoeg om te vragen wat dat betekent en of het erg is. Dat ga ik morgen alsnog doen, maar in de tussentijd ben ik wel benieuwd. Iemand die daar meer van weet?
#2258326
Volgens mij mag urine maar een paar uur oud zijn omdat er zich anders altijd gruis vormt...
Die diagnose zou ik dus al niet vertrouwen.

Eiwitten in de urine wijst, als ik het me goed herinner, op nierproblemen. :-\
Das nog een stuk minder goed dan gruis. 

Ik zou zo snel mogelijk eens laten testen met verse urine (ochtendurine opvangen) zodat je tenminste een betrouwbare test hebt, en dan kijken wat daar uit komt.

Aangezien hij naast de bak plast, is er wel een grote kans dat het inderdaad blaasontsteking is.  Daarvan gaat de pH de hoogte in, dus dat heeft niets met zijn voeding te maken.  Eerst de ontsteking weg en dan daalt die pH vanzelf weer.
Door Burretje
#2258355
Ja, dat van oude urine had ik ook gehoord.  :( Vandaar dat ik het nog expliciet gevraagd had toen ik het inleverde. Ze plast nooit 's ochtends voordat ik naar mijn werk ga, dus ochtendurine wordt heel lastig om op te vangen. En je zult altijd zien dat ze 's avonds pas plast als de dierenarts al dicht is.

Maar goed, de ontsteking moet sowieso weg natuurlijk. Er waren ook ontstekingscellen gevonden in de urine, dus die blaasontsteking zal er inderdaad zitten. Ze krijgt nu een week Metacam. Pijnstillend zodat ze kan plassen zonder pijn en ontstekingsremmend om de ontsteking aan te pakken. Als de ontsteking weg gaat, moet de PH ook weer omlaag gaan dus. Dat is goed om te weten.

Ik was van plan om morgen appelazijn te gaan halen om daarmee te gaan verzuren. Neem aan dat dat geen kwaad kan, ook al zou het eventueel geen gruis zijn? De PH is nu toch wel erg hoog.

Nierproblemen... Dat hoop ik niet. De kleine uk heeft al wel genoeg voor haar kiezen gehad ik haar korte leventje. Des te meer reden om het morgen even aan de DA te vragen dus.
#2258364
Ik zou sowieso cranberry geven, die in capsules. Dat is  het meest effectief bij een blaasontsteking. Appelazijn kan helpen maar zolang er een ontsteking is is het heel moeilijk om de pH omlaag te krijgen.
Door Burretje
#2258374
Dank voor de tip!

Waar koop je cranberry capsules? Ik heb ze nog nooit ergens gezien, maar eerlijk gezegd ook nog nooit op gelet of naar op zoek geweest. Hebben ze dat bij een drogist? Of kan ik beter naar winkels als de Tuinen of een natuurvoedingswinkel gaan? En heb ik dan nog een bepaalde dosering nodig?
#2258378
Tuinen en natuurvoedingswinkel zouden dat moeten verkopen, hier wel althans. Maar onze dorps-DA heeft ook aardig wat van dat soort spul, en zelfs het Kruidvat.
Qua dosering kun je het beste uitgaan van 1/2 kinderdosering.
Door Burretje
#2258396
Dank je voor de link. Zal het morgen nog eens lezen als ik wat wakkerder ben  ;)

Het naast de bak plassen lijkt nu onder controle. Ze plaste namelijk in de gootsteen en in de douche. De badkamer deur zit nu dicht en in de gootsteen heb ik een extra kattenbak gezet. Ziet er niet uit, maar werkt wel, want ze gaat nu keurig op de gootsteenkattenbak. Nou nog hopen dat ook haar klachten snel over zijn nu.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door