Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2258208
Hallo allemaal,

Welke samenstellingen olieen/zuivel/groente/ zaden? gebruiken jullie zoal over het verse vlees?
Wat is ongeveer raadzaam om per week te geven?

Dit is op het moment mijn schema, wat ik opnieuw heb uitgewerkt, eerst gaf ik dacht ik te weinig, maar na het lezen van een aantal forum verhalen ben ik gaan twijfelen en wil ik graag jullie mening weten. Het is trouwens voor 3 Briards (franse herders) tussen de 30 en 40 kg wegen)

maandag
omega 3,6 en 9 olie, zeewier en een ei

dinsdag
levertraan olie en groente

woensdag
369 olie zeewier pompoenpitten

donderdag
half teentje knoflook en visolie

vrijdag
zuivel, zeewier, pompoenpitten zeewier en 369 olie

zaterdag
levertraan olie

zondag
groete en visolie

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp.

Groetjes Andrea en haar doggies
#2258227
Mijn eerste gedachte is oef wat veel. Hier staat er 4x per week groentemix op het menu, daar zit al zaden en een beetje zeewier in. Verder paar keer per week een eitje en dan nog wat vette vis. De andere dagen krijgt hij geen toevoegingen, hij eet al gezond genoeg.
#2258238
Van wat ik zo weet kan een hond niks met omega 9, dus die hoef je niet te geven. Aangezien je barf voert en over het algemeen heel veel omega 6 in vlees zit hoef je alleen maar 3 bij te voeren. Dit als je geen vette vis voert. Als je 1 a 2x in de week vis voert krijgen ze genoeg omega 3 binnen dus eigenlijk hoef je helemaal geen omega's bij te voeren.

Levertraan weet ik dat het niet goed is voor honden. Lizzy kan precies uitleggen waarom. Er zit in ieder geval een bepaalde vitamine in hele hoge dosis in waardoor ze daar veel te veel van binnen krijgen en daardoor andere belangrijke voedingsstoffen niet uit hun voer op kunnen nemen waardoor je juist tekorten krijgt.

groente erbij is prima. een klein beetje zeewier is van wat ik weet ook prima, pompoenpitten kunnen ze heel niet verteren, die poepen ze net zo weer uit, dus dan zou je die moeten malen. Daarvan weet ik niet of het toegevoegde waarde heeft.

Succes met je mooie honden
Door Lizzy
#2258412
OddyenSwiffer schreef: Hallo allemaal,

Welke samenstellingen olieen/zuivel/groente/ zaden? gebruiken jullie zoal over het verse vlees?
Wat is ongeveer raadzaam om per week te geven?

Dit is op het moment mijn schema, wat ik opnieuw heb uitgewerkt, eerst gaf ik dacht ik te weinig, maar na het lezen van een aantal forum verhalen ben ik gaan twijfelen en wil ik graag jullie mening weten. Het is trouwens voor 3 Briards (franse herders) tussen de 30 en 40 kg wegen)

maandag
omega 3,6 en 9 olie, zeewier en een ei

dinsdag
levertraan olie en groente

woensdag
369 olie zeewier pompoenpitten

donderdag
half teentje knoflook en visolie

vrijdag
zuivel, zeewier, pompoenpitten zeewier en 369 olie

zaterdag
levertraan olie

zondag
groete en visolie

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp.

Groetjes Andrea en haar doggies
Hoi Andrea,
Ik zou geen omega 3 + 6 + 9 olie geven. Omega 3 is plantaardig en je kunt beter dierlijke (of algen) olie hebben (visolie dus). Dit weer omdat dit voor de hond beter en makkelijker opneembaar is. Voor de mens waarschijnlijk ook. Omega 6 zit al in ruime mate (en met ruim bedoel ik eigenlijk waarschijnlijk teveel). En Omega 9 heeft een hond niks aan.

Levertraanolie is rijk aan omega 3. Maar ook aan vitamine A (en D). Wanneer je voldoende orgaanvlees voert, krijg je hond echt genoeg vitamine A en D binnen (vooral via lever). Aangezien je vitamine A over kan doseren, zou ik er niet aan beginnen om levertraanolie te voeren.

Blijven over: groenten (altijd goed om zo'n 10% van je menu te laten bestaan uit groenten), zeewier, visolie, knoflook en pompoenzaden over. Dat zijn prima toevoegingen. De pitten moet je wel malen, anders poepen ze ze in z'n geheel weer uit.
Door Butch
#2258486
Heb je een reden om iets bij te voeren, qua gezondheid?
Als ze gezond zijn heb je echt niet zoveel bijvoeding nodig hoor. Als je een mooie variatie hebt in diersoorten en in de juiste verhoudingen voert, krijgen ze echt genoeg.
De groentemix kan je verrijken met zadenmix (zoals Lizzy als zei, gemalen), zeewier, knoflook en af en toe een beetje rauwe notenmix. Allemaal prima, maar geen ramp als ze het een keer niet krijgen.
Ik maak groentemix voor 5-6 weken in een keer en dan doe ik er soms noten en zaden bij, af en toe zeewier, wel altijd knoflook. En bij mij krijgt ie af en toe een ei, als ik er aan denk. En zuivel alleen omdat hij anders zijn glucosaminepoeder niet lust, maar dat is dus alleen omdat hij LPC heeft gehad. Anders kreeg hij geen zuivel.
Wel geef ik elke dag chlorella, omdat hij daar zo'n mooie zwarte vacht van krijgt. Maar ook dat is niet 'noodzakelijk' omdat hij anders tekorten zou krijgen of zo.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door