Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2257671
Hallo iedereen,

Als nieuwkomer op dit forum stel ik mezelf, en vooral mijn honden graag even voor:
Ik ben Carmen, zie graag beestjes, en heb 2 geadopteerde windhonden.
Het zijn niet mijn eerste honden, 3 andere geadopteerde windhonden gingen hen voor.
Ondertussen is de liefde voor het ras niet meer weg te denken ..

Snel over naar de hondjes dan  :biggrin2:
Django is bij ons sinds 2 december 2010 – Ierse Greyhound – reu – °10.06.2008 – blauw/wit
Bodhi is erbij gekomen op 12 december 2010 – Ierse Greyhound – reu – °12.04.2006 – lichtbruin

Regelmatig kwam ik al eens een kijkje nemen op dit forum, als gast, om wat in de informatie rond te neuzen.
Nu ben ik echter op zoek naar:
1. concreet advies
2. lotgenoten om ervaringen te kunnen delen/uitwisselen
Mijn vraag gaat over een gezondheidsprobleem ..

Hopelijk komt er heel wat positiefs en bruikbaar uit de bus  8)


Dus ..

Op 6 december 2011 deed mijn hond Bodhi (Ierse Greyhound, reutje, °12.04.2006) plots een ‘idiopatische chylothorax’.
In verstaanbare taal is dit: een lek in zijn lymfestelsel, zonder aanwijsbare oorzaak.
Er was dus een lymfevat gesprongen, en het lymfevocht werd niet meer rond getransporteerd, maar kwam in zijn borstholte terecht.
Deze was zodanig gevuld met vocht, dat de organen naar boven werden gedrukt en zo dus ook ademhalingsproblemen veroorzaakten.
Om hem zo snel mogelijk wat verlichting te geven, werd er 70cc uit z’n borstkas getrokken.
Na onderzoek van een staal + bloedstaal, bleek alles vrij ‘normaal’ te zijn, dus geen aanwijsbare oorzaak, vandaar dus idd ‘idiopatisch’.

Het lymfestelsel vervoert vetten en eiwitten, om deze dan terug id bloedbaan te brengen.
In Bodhi zijn geval gaat het vnl om de vetten die in zijn borstholte terechtkomen.

Half januari werd hij nog eens extra nagekeken, waar de dierenarts vaststelde dat het vocht nog niet volledig was verdwenen.
Vorige zaterdag 11.02.2012 liet ik hem opnieuw nakijken omdat ik meer vocht vermoedde, wat mijn DA mij ook bevestigde ..

Bij de vaststelling in december, kon mijn DA weinig extra doen of adviseren, enkel op de voeding letten, nl. vetarm geven.
Mijn honden kregen destijds nl. Taste of the Wild, een vrij vetrijke brok (18% vet) >> omdat ik van de granen af wilde.
Daarom dus een maand Hill’s r/d (10,8% vet) gegeven.
Nadien overgeschakeld naar Markus-Mühle (10,5% vet) - wat ze al eens eerder hadden gekregen – en wat ze nu nog steeds eten.
Ook is het zo, dat hij na een tijd z’n brokken vrij snel beu is, wat de zaak niet gemakkelijker maakt.

Momenteel vraag ik mij dus af, wat het best kan gevoerd worden in dit geval: brok – kvv – barf – nrv ?
Het is bijzonder moeilijk, aangezien er overal (vrij veel) vet in zit ..
Ik wil zijn lymfestelsel zo min mogelijk belasten, maar hij mag ook geen tekorten krijgen.
Bestaat er iets om zijn lymfestelsel te ‘herstellen’ en te beschermen ?
Kan ik kip+rijst+groenten voeren ? Zo ja, in welke verhouding en hoeveel gram ? Bodhi weegt zo’n 31kg.

Mijn dierenkliniek heeft vrij weinig ervaring met chylothorax. Zij raden een operatie niet echt aan.
Het enige wat ik volgens hen kan doen op dit moment, is enerzijds letten op de voeding (vetarm) en anderzijds voldoende beweging geven (zodat het hart en de longen blijven pompen en zodoende het lymfevocht ‘wegpompen’).
Bodhi heeft ondertussen wel al enig verlies wat betreft longcapaciteit.

Kort samengevat zou ik dus graag info krijgen over de meest optimale voeding bij dergelijk probleem van chylothorax, waar de vetten moeten beperkt worden.
Want het is vrij frustrerend dat ik Bodhi niet méér kan helpen/ondersteunen of verlichting geven dan nu het geval is ..

Ik weet dat veel mensen zweren bij vers voeren ipv brok, maar ik weet niet of dat aan te raden is in dit geval, vlees bevat altijd vet ..
Zelf zou ik wel anders willen voeren, mr ik vind het niet altijd evident om te doen, KVV is dan natuurlijk een ‘gemakkelijke’ oplossing.
In het algemeen stellen zich – voor mij – de volgende problemen:
- niet elke KVV is beschikbaar in de buurt
- bovendien is het ook vrij duur (voor 2 honden dan), of je moet in enorme hoeveelheden afnemen
- én we beschikken momenteel ook niet over een vriezer, wat toch echt een noodzaak is
- verder is het lastig als je op reis gaat met de honden
Deze info over versvoer heb ik alvast meegegeven, omdat velen onder jullie mss spontaan zullen voorstellen om vers te gaan voeren.
Dan weten jullie toch al iets meer over mijn idee hierover ;)
Mocht dit natuurlijk dé superoplossing zijn voor Bodhi, dan zal het hier rap beslist zijn ! Kip+rijst+groenten is mss een begin ;)

Alvast bedankt voor jullie reacties  :)
#2257738
Hoi en welkom hier op BP!

Jeetje, wat een verhaal joh  :o wat een toestanden met Bodhi!

Allereerst even een waarschuwing/opmerking  ;) je bent hier op een versvoerforum. Advies over brokken krijg je hier dus niet, wel kun je hier hele goede adviezen krijgen over vers voeren in al z'n vormen en varianten, daar hebben wij, al zeg ik het zelf, heel veel verstand van. Voor dat soort adviezen ben je hier dus absoluut aan het allerbeste adres, maar als je eigenlijk alleen iets over brokken wilt weten zul je toch elders moeten gaan zoeken. Aan jou de keus.

Het eerste dat mij opvalt in jouw verhaal is dat je schrijft dat jouw dierenartsen niet zoveel verstand hebben van de kwaal van Bodhi. Mijn eerste gedachte is dan ook op zoek gaan naar dierenartsen die daar meer kaas van gegeten hebben. Je komt dan denk ik al gauw uit bij een universiteitskliniek, en naar wat ik hier gelezen heb is die in Gent behoorlijk goed. Voordat je nl gericht kunt gaan sleutelen aan diëten en voer is het toch wel heel handig als je goed weet wat er aan de hand is en wat er als therapie zoal voorhanden is.

Als daar idd uitkomt dat je vet moet gaan beperken dan zou ik beslist overgaan op zelf samenstellen. Dat is de beste manier om volledig in de hand te hebben wat je hond binnenkrijgt. Het is ten eerste wel belangrijk om je te realiseren dat een dier, ook een hond, niet volledig zonder vet kan. Er zijn een aantal essentiële (dus niet door het lichaam zelf geproduceerde) vetzuren die via de voeding binnen moeten komen, en die zul je dus minimaal moeten blijven voeren. Je kunt vet wel minimaliseren maar je hond moet ergens z'n energie vandaan halen. De vraag is dan of jouw hond goed in staat is om koolhydraten te verteren. Als dat zo is dan kun je daarvoor havermout geven, dat geeft iha de minste problemen met vertering. Met z'n allen kunnen we zeker wel een goed menu voor jou in elkaar draaien.

Je schrijft verder dat je vers voeren lastig vindt omdat je geen vriezer hebt, vanwege reizen, vanwege verkrijgbaarheid. Dat zijn allemaal valide punten natuurlijk. De vraag is dan wat jij bereid bent te investeren aan tijd. moeite, geld en energie.
#2257819
Welkom op Barfplaats, om te beginnen :)

Ik sluit me qua brok aan bij Mevroi Kruim. Daar kunnen we hier niet over adviseren. Ik weet niks van brok, ik wil niks van brok weten en ik vind het gewoon simpelweg geen hondenvoer.

Ik sluit me eigenlijk ook helemaal aan bij Mevroi Kruim mbt de problemen die je hond heeft. Want nu is bepaald dat jouw hond idiopatische chylothorax heeft, maar is hij volledig onderzocht op de mogelijke oorzaken:

Cardiomyopathie
Hartwormen
Allerhande tumoren in de borstholte
Trauma waardoor het grote lymfekanaal kapot gaat in de borstholte
Hernia diafragmatica
Schimmelinfecties

Een bloedonderzoek lijkt mij eerlijk gezegd niet voldoende om andere oorzaken uit te sluiten.

Ik zie op de website van Causus staan:
Bij sommige dieren is dit onmogelijk en moeten we ons beroepen op een medicamenteuze therapie en aangepaste voeding. Rutine is een extract uit het fruit van de Braziliaanse boom Fava D’Anta. Dit extract gaat het lekken van de chylomicrons uit de lymfevaten verminderen waardoor deze poezen en honden klinisch verbeteren.
Dat lijkt me niet zo'n gek supplement, om te geven.

Ik denk dat jij eerst moet beslissen of jij je hond gezonde voeding wilt gaan geven, ja dan nee. Want ik kan dat niet voor je oplossen, dat je geen vriezer hebt. Ja, die zul je inderdaad moeten aanschaffen, want KVV of BARF is gewoon niet te doen zonder. Ik kan ook niet voor je beslissen of het financieel haalbaar is, ja dan nee.
#2258189
Even geen advies voor je qua aandoening, daar sluit ik me bij Lizzy aan.
Maar het rauw voeren en vakantie niet kunnen is een non reden.

Ik neem wat mee dat op -32 is gewikkeld in kranten en in een koelbox.
Ik kan zo voor een week meenemen in een huisje met een koelkast. Daarna ga ik lokaal in de supermarkt een kip of wat dan ook halen.

Je kan op marktplaats kijken voor een vriezer.

Sterkte met je kanjer.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door