Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2257835
Voor het eerst in 3 jaar verwachten we hier (eindelijk!!) weer een nestje Cairn pups. Onze honden staan op KVV (de gemakzuchtige keuze, geef ik toe) maar ja, nu begint het wel weer te kriebelen. Bij mijn vorige nest heb ik wel geprobeerd om wat kippenekjes te geven, maar dat vond ik toch eng  :-[ dus denk ik maar 1-2 keer geprobeerd.

Tijd voor een nieuwe poging vind ik dus zelf, maar hoe doen jullie dat? Ik heb al gelezen dat grotere stukken ervoor zorgen dat ze rustiger leren eten, dat leek me wel soort van logisch want dan kun je het niet naar binnen schrokken. Ik denk nog steeds dat ik het allemaal makkelijker zou vinden bij honden van Labrador formaat, alleen tja, Cairns zijn nu eenmaal een stuk kleiner. Maar omdat er ook hier toch Teckelfokkers zijn die ook rauw voeren, heb ik weer hoop (en moed) gekregen.

Even de vragen op een rij:
- Wat geef je ze? Ik dacht aan wat grotere kippenekken, of eendenekken, wellicht een konijnenpoot ofzo.
- Wanneer geef je ze dit? Ik dacht dat ik wellicht eerst een beetje KVV kon geven om de ergste honger te stillen, bij het vorige nest had ik echt op slag een berg wolven!
- Wanneer kunnen ze eventueel echt botjes gaan eten? Ik ga ervan uit dat ze eerst vooral het vlees eraf kluiven?
- En hoe geef je ze het? Een voor een of allemaal tegelijk in de puppyren? De tuin lijkt mij wel een mooie plek, maar daarvoor wordt dit nest denk ik nèt te vroeg in het jaar geboren.

Ik hoop op veel reacties!
#2257858
MirandaK schreef: Voor het eerst in 3 jaar verwachten we hier (eindelijk!!) weer een nestje Cairn pups. Onze honden staan op KVV (de gemakzuchtige keuze, geef ik toe) maar ja, nu begint het wel weer te kriebelen. Bij mijn vorige nest heb ik wel geprobeerd om wat kippenekjes te geven, maar dat vond ik toch eng  :-[ dus denk ik maar 1-2 keer geprobeerd.

Tijd voor een nieuwe poging vind ik dus zelf, maar hoe doen jullie dat? Ik heb al gelezen dat grotere stukken ervoor zorgen dat ze rustiger leren eten, dat leek me wel soort van logisch want dan kun je het niet naar binnen schrokken. Ik denk nog steeds dat ik het allemaal makkelijker zou vinden bij honden van Labrador formaat, alleen tja, Cairns zijn nu eenmaal een stuk kleiner. Maar omdat er ook hier toch Teckelfokkers zijn die ook rauw voeren, heb ik weer hoop (en moed) gekregen.

Even de vragen op een rij:
- Wat geef je ze? Ik dacht aan wat grotere kippenekken, of eendenekken, wellicht een konijnenpoot ofzo.
- Wanneer geef je ze dit? Ik dacht dat ik wellicht eerst een beetje KVV kon geven om de ergste honger te stillen, bij het vorige nest had ik echt op slag een berg wolven!
- Wanneer kunnen ze eventueel echt botjes gaan eten? Ik ga ervan uit dat ze eerst vooral het vlees eraf kluiven?
- En hoe geef je ze het? Een voor een of allemaal tegelijk in de puppyren? De tuin lijkt mij wel een mooie plek, maar daarvoor wordt dit nest denk ik nèt te vroeg in het jaar geboren.

Ik hoop op veel reacties!
- Ik vind platgeslagen kippennekken, eendennekken, vleugels en karkassen geschikt. Konijnenpoten vind ik voor pups ongeschikt.
- Niet onverstandig om ze eerst hun vlees te geven, liefs spier/orgaanvlees in grotere stukjes (ongemalen).
- Nou, ik denk dat je daarover verbaast zult staan. Met 4 a 5 weken gaan die nekken en karkassen en vleugels er al in z'n geheel in hoor!
- De fokker van Linga en Biscuit gaven dit tegelijkertijd, in de puppen-ren. Je kunt ze ook binnen hun eten geven. Ik ga een groot stuk rubberen ondertafellaken bij de VEN/Sligro kopen waarop ik mijn pups eten ga geven. Dit is aan de rol per meter te koop en lekker antislip en het kan in de was.
#2257893
mijn 6 whippet puppies, nu inmiddels 9 weken hebben tot 4 weken 100% bij de moeder gedronken, daarna aten ze meteen fijn gesneden vlees, alle soorten . Met 5 weken geef ik ze een kippenkarkas of konijn, eend, groot lamsbot enze, daar knagen ze heel wat vanaf. Ik heb wat botmix van Herby geprobeerd, daar gaan ze dun van poepen. Ook geef ik ze 1x per dag KVV. Tot 8 weken kregen ze af en toe nog een slokje van hun moeder, dat heeft ze zelf afgebouwd. Er gaat al heel wat eten in, meer dan 50gram per kg pup reken ik altijd. Tegen mijn principe en gevoel hebben ze af en toe een paar brokjes geprobeerd, de meeste nieuwe baasjes zijn moeilijk te overtuigen!
#2257985
Hier krijgen de pups vanaf de 4de week eerst gemalen vlees (homemade kvv zeg maar) en na een dikke week worden dat al stukjes. Om vage redenen zijn ze hier wat laat met hun melktandjes, dus als ik ze met 5 weken karkas voor het eten zou geven, dan lijden ze honger  :biggrin2:. Ze krijgen dan wel in stukken gehakte kipnek, maar een karkasje gaat er enkel als toetje achteraan, meer voor de leut dus. Zo ook een penslap, lol voor tien, maar echt veel ervan eten doen ze niet.
#2258001
Hier dronken de pupjes ook tot de vier weken bij hun moeder en waren meer dan vet genoeg.
De eerste hapjes waren energique en  we hebben zelf wat gemalen en mengen het nu.
De ervaring leert, dat dat prima gaat.
Ik ga geen nekjes enz. pletten, mijn terriers slurpen alles, wap, zo naar binnen. Doen we niet meer.
Het kan best zijn, dat ik de laatste weken wat kip maal en dan vlees gesneden er bij. Net hoe het uitkomt, ze slurpen toch alles naar binnen, of het nu groot, of klein is.
Als het teefje blijft, dan krijgt ze t.z.t.  geen nekken en vleugels, maar wel een karkasje en als ze daar nog weinig mee kan, dan eet ze maar iets langer gemalen.
Wat pupkopers voeren moeten ze zelf weten. Ik leg mijn voorkeur uit, maar het is geen enkel punt, of ze zich daaraan wel, of niet houden.
Worden de pupjes binnenkort verwacht?

Hanny
#2258031
gefeliciteerd  alvast!
Ik geef mijn pups ook vers en geef ze voor ongeveer een week of drie kvv mee.
Ik zet ze niet over, ook niet als mensen dat willen.
Ze krijgen hier geen brokken, als de mensen het toch willen, dan mogen ze ze zelf over zetten.
Tot nu toe geven mijn meeste pupkopers nog wel vers, minimaal7 van de 9.
#2258044
Een antwoord op de vraag, hoe ga je met de pupkopers om. Ik vertel ze hoe ik mijn volwassen honden voer worden en wat de puppies nu krijgen. Ik geef altijd voor een aantal dagen zelf gesneden vlees mee, ook krijgen ze een paar pakjes KVV mee. Ik vertel waar ze de KVV kunnen kopen en hoop dat ze in ieder geval KVV gaan voeren. Ik bied aan om ze te helpen, maar de meeste denken dat ze het wel weten!!!!!Er was ook een belangstellende die is naar een fokker gegaan die brokken voerde en die promoot dat het allemaal onzin is, alleen maar veel werk. Nou dat doen ze dan maar......
#2259565
Angelique schreef: IK....niet :biggrin2:
Zo dus!  ;D

Dat zoeken ze zelf maar uit. Ze krijgen ook vers voer mee, KVV dan wel, tènzij er echt een BARF-iemand bij zou zijn, maar die kans is helaas wel klein.
Ik maak ook altijd een puppyboek met daarin dus ook veel info over vers vlees en wat linkjes naar website, met name naar hier dus. En dan gewoon het beste ervan hopen!

@Lizzy: dankjewel voor de tip, dat tafellaken klinkt als een goed idee. En platslaan had ik nog niet eens overwogen, dat vond ik bij de volwassenen hier niet zo'n succes. We gaan het proberen!
Laatst gewijzigd door MirandaK op vr 17 feb 2012, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
#2262312
Gefeliciteerd!

Ook hier een nest volledig op rauw afgespeend (eind 2010).
De eerste 4 weken op 2 dagen na had moeders genoeg melk voor het hele Elftal.
Die laatste twee dagen heb ik melk bijgevoed (gewoon in een bakje), omdat we dat toch in huis hadden.
Daarna ben ik begonnen met balletjes vlees. Toevallig had ik hert en schaap in huis en dat heb ik gemalen en gegeven. De helft het één, de andere helft het ander. Ging erin als ketellapper en zonder lichamelijke reacties.

Dan al heel snel naar gemalen compleet en in week 5 kregen ze al hun eerste platgeslagen kippennekken, en al heel snel erna halve kip, parelhoen en konijnkarkasjes. Uiteindelijk ook een halve zalmkop en met kerst kregen de 3 pups die er toen nog wegens omstandigheden van hun nieuwe bazen nog waren (11 weken oud) een hele kwartel.

Ik gaf 4 maaltijden per dag:
2 x bot, alle pups gezamelijk
2 x afgepast kleingesneden vlees, orgaan, groenten en extra's in een bakje, om te zorgen dat alle pups voldoende orgaan e.d. binnen kregen.

Er waren schrokkers en langzame eters, dus een hele grote bak met gesneden blokjes neerzetten was geen optie.
Hoogtepunt (uit kijkers optiek ;-)) was het verscheuren van een stukje pens :D
Afbeelding

Ze hadden altijd prachtige keutels, niet te hard, niet te zacht. Het is mij bijzonder goed bevallen MAAR.....en die tip gaf Angelique mij destijds ook al....begin op tijd met hakken en snijden  8) , want er ging bij mij uiteindelijk zo'n 13 kilo per dag door (inclusief de moeder) en dat was zó veel werk dat ik (naast de blaren) af en toe ben gaan smokkelen met KVV ;-)

Ik heb toevallig net een album gemaakt met wat verzamelde foto's erin:
http://s813.photobucket.com/albums/zz54 ... =slideshow

Volgende keer begin ik met hakken en snijden zodra de drachtigheidscontrole positief is  :biggrin2:
#2262733
Madelief. schreef: Gefeliciteerd!

Ook hier een nest volledig op rauw afgespeend (eind 2010).
De eerste 4 weken op 2 dagen na had moeders genoeg melk voor het hele Elftal.
Die laatste twee dagen heb ik melk bijgevoed (gewoon in een bakje), omdat we dat toch in huis hadden.
Daarna ben ik begonnen met balletjes vlees. Toevallig had ik hert en schaap in huis en dat heb ik gemalen en gegeven. De helft het één, de andere helft het ander. Ging erin als ketellapper en zonder lichamelijke reacties.

Dan al heel snel naar gemalen compleet en in week 5 kregen ze al hun eerste platgeslagen kippennekken, en al heel snel erna halve kip, parelhoen en konijnkarkasjes. Uiteindelijk ook een halve zalmkop en met kerst kregen de 3 pups die er toen nog wegens omstandigheden van hun nieuwe bazen nog waren (11 weken oud) een hele kwartel.

Ik gaf 4 maaltijden per dag:
2 x bot, alle pups gezamelijk
2 x afgepast kleingesneden vlees, orgaan, groenten en extra's in een bakje, om te zorgen dat alle pups voldoende orgaan e.d. binnen kregen.

Er waren schrokkers en langzame eters, dus een hele grote bak met gesneden blokjes neerzetten was geen optie.
Hoogtepunt (uit kijkers optiek ;-)) was het verscheuren van een stukje pens :D
Afbeelding

Ze hadden altijd prachtige keutels, niet te hard, niet te zacht. Het is mij bijzonder goed bevallen MAAR.....en die tip gaf Angelique mij destijds ook al....begin op tijd met hakken en snijden  8) , want er ging bij mij uiteindelijk zo'n 13 kilo per dag door (inclusief de moeder) en dat was zó veel werk dat ik (naast de blaren) af en toe ben gaan smokkelen met KVV ;-)

Ik heb toevallig net een album gemaakt met wat verzamelde foto's erin:
http://s813.photobucket.com/albums/zz54 ... =slideshow

Volgende keer begin ik met hakken en snijden zodra de drachtigheidscontrole positief is  :biggrin2:
Wat een geweldige foto's
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door