Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Annemarie Rijnveld
#2257442
Ik ben nieuw op dit forum, en ik vind het Barf dieet en de hele discussie eromheen zeer boeiend. Met de volgende hond stap ik zeer zeker over naar het Barf dieet.
Ook heb ik een hele hoop artikelen via Internet erover gelezen, maar sommige adviezen lijken mij zo tegenstrijdig.
Aan de ene kant wordt gezegd dat Barf het meest geschikte voedsel is voor hond/kat, het meest natuurlijke, in de natuur eet de wolf ook rauw voedsel en kauwt op botten enz.
Maar aan de andere kant wordt er gewaarschuwd geen lange botten te geven, want die zijn te hard, daar kunnen de tanden op afbreken. Hoe zit het dan met de wolven? Kauwen zij niet op de lange botten en al die andere gedeeltes die uit de boze zijn?
Ook wordt er voor gewaarschuwd geen te kleine botten te geven zoals kippevleugels en kippenekken, tenzij ze nog aan het carcas vastzitten, anders is er het gevaar dat het bot in zijn geheel wordt ingeslikt.
Weer ergens anders vind ik dat kippevleugels wel gegeven mogen worden, maar dan wel met de voorzorg het bot plat te slaan.

''Vuile pens is heel gezond, maar wel uitkijken voor vreemde voorwerpen, dus het is verstandig de pens eventjes uit te spoelen'' Maar wat blijft er dan over van de vuile pens? Is dan de inhoud ervan niet helemaal verdwenen?
Groet, Annemarie
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2257469
Kleine botjes zijn gevaarlijk als je hond ze in 1 keer inslikt, tenzij je ze mept en vleugels inknipt (dat haalt het gevaar weg). Bij een hond die goed kauwt is er geen gevaar, maar dan nog is het aangeraden de vleugels in de knippen omdat er altijd iets onderwachts kan gebeuren en een vleugel die vast komt te zitten niet aangenaam is!

Vuile pens is pens die niet gebleekt is zoals dat voor menselijke consumptie gebeurt, dat heeft met de inhoud weinig te maken. Al kan je de inhoud ook voeren, mits opletten dus.

Wolven kunnen niet anders dan de grote botten afkluiven, maar dat wil niet zeggen dat er geen risico aan verbonden kan zitten of dat honden er hun tanden niet op kunnen breken.  Het is daarom niet nodig om onnodig risico's te nemen gewoon omdat de wolf die in het wild wel moet nemen.
Bovendien zal een wolvenjong ook iets meer opleiding krijgen van pup af wat met botten te doen.
Vele honden krijgen ook grote dragende botten, en meestal gaat dat goed, maar zo af en toe niet. Daarom wordt het gewoon afgeraden. Het is niet nodig, er zijn alternatieven. Je hoeft het dus niet te gaan zoeken...
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 14 feb 2012, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2257545
Annemarie Rijnveld schreef: Ik ben nieuw op dit forum, en ik vind het Barf dieet en de hele discussie eromheen zeer boeiend. Met de volgende hond stap ik zeer zeker over naar het Barf dieet.
Ook heb ik een hele hoop artikelen via Internet erover gelezen, maar sommige adviezen lijken mij zo tegenstrijdig.
Aan de ene kant wordt gezegd dat Barf het meest geschikte voedsel is voor hond/kat, het meest natuurlijke, in de natuur eet de wolf ook rauw voedsel en kauwt op botten enz.
Maar aan de andere kant wordt er gewaarschuwd geen lange botten te geven, want die zijn te hard, daar kunnen de tanden op afbreken. Hoe zit het dan met de wolven? Kauwen zij niet op de lange botten en al die andere gedeeltes die uit de boze zijn?

Ook wordt er voor gewaarschuwd geen te kleine botten te geven zoals kippevleugels en kippenekken, tenzij ze nog aan het carcas vastzitten, anders is er het gevaar dat het bot in zijn geheel wordt ingeslikt.
Weer ergens anders vind ik dat kippevleugels wel gegeven mogen worden, maar dan wel met de voorzorg het bot plat te slaan.
Wolven in de natuur leggen ook het loodje. Maar die hebben geen liefhebbende eigenaar die huilend achterblijft.
Kippenvleugels en nekken kun je gewoon geven. Maar grote honden slikken ze vaak in 1 keer in. Daar gaat dan het reinigende effect van het vleesbot.....
''Vuile pens is heel gezond, maar wel uitkijken voor vreemde voorwerpen, dus het is verstandig de pens eventjes uit te spoelen'' Maar wat blijft er dan over van de vuile pens? Is dan de inhoud ervan niet helemaal verdwenen?
Groet, Annemarie
Ik spoel pens helemaal niet uit! Ben daar belazerd! De pens wordt uitgeschud. En dan kan er best eens wat blijven hangen. Ik krijg 'm in plusminus kiloverpakking aangeleverd en ik sla zo'n lap eerst even uit (en controleer 'm), voor ik 'm voer.
Door Mevroi Kruim
#2257663
Wolven in de natuur hebben gebitten en bijtkracht waar de gemiddelde huishond alleen maar jaloers van kan dromen. Die kunnen dus de koppen van lange botten nog wel kapot krijgen zonder al te veel schade en zo het merg uit de botten halen. De pijpen krijgen zij ook niet kapot, er blijven van de karkassen van grote grazers altijd delen over die dan bv door beren alsnog opgegeten worden. En wolven die toch te harde botten knagen en te veel kiezen breken, tja, die leven dan niet zo lang meer. Selectie in de praktijk.

Wolven leven gemiddeld ook niet heel lang in het wild. Het is een redelijk gevaarlijk bestaan, als wolf, en er zijn maar weinig wolven die de 10 halen. Pupsterfte is hoog, vooral door ziektes als parvo en hondenziekte, stropers moorden aardige aantallen uit, wolven worden nog steeds vergiftigd en in vallen gedood, ze worden doodgereden op wegen, vriezen dood in de winter door schurft, ze worden aan flarden gemept door prooidieren of komen om van de honger, om de belangrijkste doodsoorzaken maar eens te noemen.
In Zweden is er ooit een wolvin aangetroffen van 14, in goede gezondheid, maar dat zijn wel uitzonderingen. Slijtage van het gebit is dus voor de gemiddelde wolf een minder hot issue dan voor huishonden, waarvan we graag zouden willen dat ze allemaal 16 worden.

Wolven leren van welpje af aan om botten te eten. Eerst voorbewerkt en voorverteerd door de roedelgenoten en gaandeweg steeds meer zelf doen. Dat zelf doen begint met kleine prooien met zachte botten die geen kwaad kunnen, naar steeds grotere prooien. Dat is de ideale manier om te leren omgaan met bot. Mijn pups die gelijk met 8 weken op barf gingen hebben nooit problemen gehad, die leerden jong genoeg hoe je dat doet. De waarschuwingen gelden dan ook vooral volwassen honden die opgegroeid zijn op brok en dan op barf worden overgezet. Dan heb je te maken met een spijsvertering die niet ingesteld is op het verteren van bot, plus een hond die geen flauwe notie heeft hoe 'ie botten dient te verwerken. Dat moet die hond dus leren, en daarbij is het handig om voorzichtig te werk te gaan. Veel honden vinden hun nieuwe vers voer het absolute einde en weten niet hoe snel ze het naar binnen moeten werken, zonder dat ze weten hoe ze dat netjes moeten doen. Als baas begeleid je ze daar dan in, net zoals je ze in alle andere dingen begeleidt als het goed is.

En penzen schud ik uit, er wordt niks gespoeld. Overigens haal je met spoelen lang niet alle nuttige enzymen en bacteriën weg, mar dat terzijde. Ik krijg meestal hele penzen, kilootje of 12, en die verdeel en verpak ik zelf. Daarbij inspecteer ik ze goed en als er vreemde voorwerpen in zitten vind ik die echt wel.
Door Martine-Tom
#2257666
Lizzy schreef: Wolven in de natuur leggen ook het loodje. Maar die hebben geen liefhebbende eigenaar die huilend achterblijft.
Kippenvleugels en nekken kun je gewoon geven. Maar grote honden slikken ze vaak in 1 keer in. Daar gaat dan het reinigende effect van het vleesbot.....
Ik spoel pens helemaal niet uit! Ben daar belazerd! De pens wordt uitgeschud. En dan kan er best eens wat blijven hangen. Ik krijg 'm in plusminus kiloverpakking aangeleverd en ik sla zo'n lap eerst even uit (en controleer 'm), voor ik 'm voer.
De inhoud ensich kan toch wel gewoon gevoerd worden?
Tom staat namelijk te dansen om het halfverteerde gras en alle andere zooi die erin zit.
Als ik echt vuile pens heb geef ik alle goedgekeurde inhoud er dus altijd bij.
Minus de spijkers enzo :P
Door Lizzy
#2257668
martine-tom schreef: De inhoud ensich kan toch wel gewoon gevoerd worden?
Tom staat namelijk te dansen om het halfverteerde gras en alle andere zooi die erin zit.
Als ik echt vuile pens heb geef ik alle goedgekeurde inhoud er dus altijd bij.
Minus de spijkers enzo :P
Ja hoor, die kun je voeren. Het is in mijn ogen wel zo: hoe meer biologisch het rund gehouden, de interessanter de inhoud van de pens.
Door Martine-Tom
#2257670
Oh gelukkig, hij lust het niet zomaar graag, hij zou er een moord voor begaan, loopt te dansen rond mijn benen en zou op het aanrecht springen...als hij daar niet te klein voor zou zijn  :biggrin2:
De laatste lading was een bio-geitje...vond ie ook zalig, schaap vind hij het minst lekker.
Door Annemarie Rijnveld
#2257693
Dank voor de uitleg. Het is me nu een stuk duidelijker.
Maar nu nog een vraag:
''Kleine botjes zijn gevaarlijk als je hond ze in 1 keer inslikt, tenzij je ze mept en vleugels inknipt (dat haalt het gevaar weg). Bij een hond die goed kauwt is er geen gevaar, maar dan nog is het aangeraden de vleugels in de knippen omdat er altijd iets onderwachts kan gebeuren en een vleugel die vast komt te zitten niet aangenaam is!''
Bedoel je met ''meppen'' dat ik het bot helemaal plat moet slaan met een hamer of zo? Ontstaan er dan op die manier geen gevaarlijke splinters?
En het ''inknippen'', wordt dat gedaan om het vlees ''lang'' te maken, zeg maar uit te rekken, zodat het vleugeltje niet meer een soort opgevouwen toestand is?
Sorry hoor, als mijn vraag heel banaal lijkt, maar ik ben helemaal groen op dit gebied.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2257699
Met meppen imiteer je gewoon wat de hond eigenlijk zelf met zijn tanden zou moeten doen. Je doet enkel als de kans bestaat dat je hond dat niet doet. Zo'n groot stuk bot verteerd niet goed bij een beginnende barfer die nog moet leren verteren en kan nare zaken doen. Kleine stukjes niet. Het moet wel niet te kaal zijn, maar dat is bij een vleugel of nekje niet zo.

Inknippen is inderdaad op die hoek eruit te halen. Die kan vast komen te zitten als het in zijn geheel ingeslikt wordt.
Door Lizzy
#2257708
Annemarie Rijnveld schreef: Dank voor de uitleg. Het is me nu een stuk duidelijker.
Maar nu nog een vraag:
''Kleine botjes zijn gevaarlijk als je hond ze in 1 keer inslikt, tenzij je ze mept en vleugels inknipt (dat haalt het gevaar weg). Bij een hond die goed kauwt is er geen gevaar, maar dan nog is het aangeraden de vleugels in de knippen omdat er altijd iets onderwachts kan gebeuren en een vleugel die vast komt te zitten niet aangenaam is!''
Bedoel je met ''meppen'' dat ik het bot helemaal plat moet slaan met een hamer of zo? Ontstaan er dan op die manier geen gevaarlijke splinters?
En het ''inknippen'', wordt dat gedaan om het vlees ''lang'' te maken, zeg maar uit te rekken, zodat het vleugeltje niet meer een soort opgevouwen toestand is?
Sorry hoor, als mijn vraag heel banaal lijkt, maar ik ben helemaal groen op dit gebied.
Dit geldt overigens vooral voor de beginnende barfhond he. Ik geef vleugels al mijn hele carriere ongemept. En er slikt er hier ook wel eens een vleugel door als ie maar 1 keer (maximaal) gekraakt is. Ze verteren het prima. We geven deze adviezen (veiligheid boven alles) omdat het in de afgelopen jaren 1 keer met 1 hond "mis is gegaan". Bij deze beginnende barfhond (pup) is een vleugel vast komen te zitten in de darm. Mij een raadsel hoe dat heeft kunnen gebeuren, het had gewoon verteerd moeten worden in de maag. Maar goed, dat is 1 keer gebeurd en daarom adviseren we hier (zeker bij beginners of schrokkers) om het bochtje van de vleugel er even uit te meppen.
Door Limbabnees
#2257717
Mijn Husky is van brok overgestapt naar Barf toen ze pups heeft geworpen.

In het begin wat veel witte keutels, door het percentage vleesbot dat ik gaf.
Dat heb ik verminderd en tijdelijk meer pens gegeven.
Dat is een proces dat je even moet aanzien. Het maagzuur heeft nog niet het  juiste zuurgehalte om het bot goed te verteren.
Ik mag er wel bij zeggen dat ik een echte peuzelaar heb die netjes alles fijn kauwt, zelfs nootjes daar kauwt ze nog op.

Mijn pups zijn met 4 weken bij gevoerd met barf.
Eerst geplette nekken van gevogelte en spier- en orgaanvlees.

Nu zijn ze 8 weken en geef ze hele karkassen en kijk hoe ze ermee omgaan.
Je moet dus wel supervisie houden.

Over gevaarlijke splinters: dat is minimaal. Het is wel gevaarlijk als bot gekookt wordt, dan kan het versplinteren.
Door madeleine
#2257783
Ik ben mijn hond barf gaan geven omdat ik haar zo OPTIMAAL mogelijk wil voeren.
Niet omdat wolven vlees eten dus, maar omdat Barf in verhouding met brok veel beter op mijn hond haar maagdarmstelsel aansluit.  ;)
Door de redder
#2305262
Hier worden ook kippenvleugels gevoerd. Er wordt gekauwd, je hoort alles kraken.

Het zou voor kokkie echt een straf zijn als ze terug naar brokken zou moeten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door