Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2255528
Hallo allen,

Binnenkort krijg ik een herplaats kat van ruim 10 jaar in huis. Deze kat heeft een blaasprobleem.
Hij zit op brokken, tja dat vermoede je waarschijnlijk al. Nu zit hij dus op struviet brokken van RC.
Hij heeft al zo'n 4 a 5 jaar blaasproblemen en plast al 4 a 5 jaar op de (3 nieuwe) banken en nu zelfs ook op tafel.
De mensen zijn het nu zat en kunnen het niet meer aan.

Nu is mijn vraag....... wat kan ik hem nu het beste voeren? Het liefst zet ik hem zo snel mogelijk over op rauw, maar is dat wel verstandig nu hij op C/O zit van RC? Hij krijgt het nu zo'n 4 a 5 weken. Voor de zoveelste keer dus. Deze week gaan ze zijn urine opvangen in een bak katkor en laten testen op pH.  Ik vermoed dat hij woensdag hier gaat komen.

Mijn vraag is dus, wat ik hem het beste te eten kan geven. Hij heeft nog nooit rauw gehad, alleen brok en af en toe een gekookt visje.

Bedankt voor jullie reacties, Groetjes Linda
Laatst gewijzigd door Zaniematsu op vr 02 mar 2012, 02:47, 1 keer totaal gewijzigd.
#2255541
Mijn 6 katten eten allemaal hoofdzakelijk kvv, soms wat kippennekken of sardientjes, of haaskarkassen. Maar de ene lust weer alleen dit en de andere weer alleen dat. Mijn grootste barfer is helaas bij de dierenarts niet zo goed door een behandeling heen gekomen en heb ik alsnog moeten laten inslapen....... De andere zes..... zijn erg pietluttig met veel wat ik aanbied. Echte tutjes. Hopelijk gaat het me lukken deze kater snel over te zetten.
Ik zal zijn urine snel laten testen en ook daarna nog in de gaten houden.
Ik heb (gelukkig) nog nooit last gehad van struviet of blaasprobleem katten, Hoe zou dat toch komen????

Deze arme Kater is mijn eigen fokte!! Hij is van mijn 2e nestje. Gelukkig ben ik al jaren geleden gestopt met fokken. Vorige maand kwam ik ook al per toeval een herplaats kat tegen door mij gefokt!! En vandaag nog eens 2 herplaatsers ook door mij gefokt!! Daar krijg ik zo'n buikpijn van!! Die kom je dan toevallig tegen... Dat die mensen nou geen contact met mij opnemen..... Bij de een is een baby op komst en bij de ander zijn ondertussen te veel katten.... en deze kater die dus bij mij terug komt plast dus wild..... zucht..... wat een ellende toch.
#2255549
Staat er niet in je contract dat ze met jou contact moeten opnemen bij herplaatsing?
Of houden ze zich daar gewoon niet aan?

En een kat wegdoen omdat er een baby op komst is?  ???  :o
Waarom haal je hem dan eerst in huis?  :(
Een dier haal je toch voor het leven?!  :'(

Ik hoorde onlangs ook nog het beste argument: ik zet mijn katten niet op vers omdat ik ooit nog kinderen wil en dat dat dan gevaarlijk kan zijn. Heb ik toch ook even goed gelachen en aangegeven dat ik me daar toch grondig niets van aantrek!
Nou ja, niet dat het jou wat helpt, maar ik dacht er aan door dit verhaal.
Ik hoop echt dat al de katten goed terechtkomen! Om welk ras gaat het (gewoon uit nieuwsgierigheid)?
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op ma 13 feb 2012, 01:13, 1 keer totaal gewijzigd.
#2255621
Hallo,
Tja gezond vers voer voor je katten en in de toekomst ooit nog kinderen willen..... dat gaat natuurlijk niet samen..... :( "Waarom doe je je katten niet meteen weg, stel je voor wat voor problemen dat nog gaat geven?" Gaat er dan door mijn hoofd.....

Ik heb er niet altijd een contract bij laten tekenen, bij deze mensen trouwens wel, maar zelfs met dit contract en met de onderling afgesproken afspraken houden mensen zich er niet aan. Ze zeggen ook dat ze mij niet kunnen vinden...... Ik heb nota bene een website en bij het google naar mijn cattery naam krijg je meer dan 1000 hits, waarbij de bovenste mijn website met alle bijgewerkte gegevens zijn. Ik ben namelijk ondertussen 2x verhuist. Maar ook in het vaccinatie boekje schrijf ik mijn email en telefoonnummers. Als mensen mij willen vinden ben ik echt niet onvindbaar.  Maar goed....... mensen houden zich niet aan de afspraken, om wat voor reden dan ook, helaas. Je doet daar niets aan.

Daar waar de baby op komst is.... is er ook een partner op het toneel gekomen. Deze persoon was single toen de kittens kwamen. Nu blijkt de partner geen kattenmens te zijn en bij nu de baby zich over enkele weken aankondigt is er opeens haast bij.

Ik ben zo blij dat ik gestopt ben met fokken!!! Ik vind het vreselijk om dit er bij te krijgen.

Het gaat om Blauwe Russen. dit is mijn site : www.russischblauw.mijnkat.nl
#2255665
Het zou om de salmonella van vers vlees en zoverder gaan.
Dat dat gevaarlijk is als je zwanger bent of voor de baby, ik weet zelfs precies niet wat ze bedoelt.  Ik weet wel dat ik dan met mijn kippen wel veel meer risico loop, en die doe ik ook heus niet weg daarvoor! Het kan zo nog wat gekker worden! Straks mag je helemaal niets meer als je zwanger bent (ik vind het nu al zo erg!).

Maar goed.  Blauwe russen dus...
Ik ken iemand die er zo ook drie blauwe rus herplaatsers heeft overgenomen (eentje nu al overleden).  Vreemd toch...
Ik hoop dat je er snel iemand voor vind, en dat geldt voor de rest ook.  En dat er niet te veel geestelijke schade is geleden. 
#2255670
Zo dat is herkenbaar plassen op de bank en blaasgruis! Had er hier ook twee lopen en uiteindelijk kwam het doordat ik het grit heb verandert naar hout. Wat een problemen zeg en ze krijgen van kitten af al kvv. Vervolgens veel stress en gelukkig heb ik de oorzaak kunnen vinden en nu is alles weer oke in huis.

Als ik jou was zou ik eerst proberen het beestje rustig te laten wennen een aantal weken met bijvoorbeeld bachbloesem. Vervolgens kijken of hij goed op de bak gaat en geen pijn heeft. Vraag er voor de zekerheid pijnstillers bij zodat er zonder pijn geplast kan worden. Gewoon zijn brokken geven en zorg dat de blaasgruis over gaat en een goede ph waarde krijgt. Eerst de oorzaak achterhalen want anders helpt voeding ook niet. Er is namelijk ALTIJD een oorzaak waarom een kat zich anders gedraagt dan zou moeten. Stress is vaak oorzaak nummer uno bij katten heb ik gemerkt.
Laatst gewijzigd door denise1968 op ma 13 feb 2012, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
#2255673
Ik zou hem zo snel mogelijk op kvv zetten als dat lukt, je kan evt mengen met rc. nat voer tegen blaasgruis om het makkelijker naar binnen te krijgen en ik zou het zeker als hij nu last heeft van blaasgruis het extra aanzuren met appelazijn en/of vit. c.

Bij blaasproblemen kan je ook veel bereiken met Bach Bloesem remedies omdat stress vaak een grote factor is.

En inderdaad, ongelofelijk hoe mensen omgaan met katten en hoe makkelijk ze soms excuses bedenken om ze weg te doen. Mijn eerste 'eigen' kat is Poekie, mijn mooie dame. Haar heb ik opgehaald bij een man en vrouw waarvan de man waarschijnlijk allergisch was voor katten. Eerste tijd nog contact gehouden en wat bleek, het was toch niet zo en na 4 weken hadden ze een nieuwe kat, dit keer een rood katertje  :o :-X. (en begrijp me niet verkeerd, lol, zoals je kan zien heb ik niks tegen rode katers, hahaha, maar vond het zo apart)
#2255691
pearlsofpassion schreef: Ik hoorde onlangs ook nog het beste argument: ik zet mijn katten niet op vers omdat ik ooit nog kinderen wil en dat dat dan gevaarlijk kan zijn.
Nou als ik zie hoe mijn katten een konijn binnen een dag wegkrijgen, maak ik me ook wel zorgen over wat ze met bezoek kunnen doen  :D
#2255722
Brok werkt blaasgruis in de hand vaak. Het is erg droog, waardoor de kat consequent te weinig vocht binnenkrijgt. Hierdoor wordt de blaas niet goed 'doorgespoeld' en kunnen er zich makkelijker kristallen (gruis dus) vormen. Bij kvv heb je dat niet, want dat bevat veeeeeel meer vocht.
Ook op vers kan er nog steeds gruis of ontsteking ontstaan, maar dat is dan meestal niet voedingsgerelateerd.
Dus door deze kat gelijk op vers te zetten, neem je alvast een potentiële oorzaak van het gruis weg.

Wel zn urine meten en mogelijk bijverzuren, dan hoeft tie ook niet aan het commerciële verhitte gruisvoer.
#2255732
denise1968 schreef: Snap het meteen overzetten naar kvv niet helemaal want dit sluit ook blaasgruis niet uit? Mijn twee katten zitten op kvv vanaf kitten en kregen blaasgruis door stress?????
Jouw katten kregen blaasgruis door hun plas op te houden. Waarschijnlijk eerst blaasontsteking en dan gruis door de verhoogde pH.  Das niet helemaal hetzelfde als stress al is het wel gelinkt aan stress.  Maar er is wel een oorzaak naast gewoon stress (nl, plas ophouden).
Puur stress (bv bij veranderingen in huis) kan ook blaasontsteking induceren, maar jouw situatie plaats ik daar dus niet helemaal onder aangezien het voornamelijk door het ophouden komt.

Niet dat het veel uitmaakt hoor  ::) , maar stress is zo vaag... ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door