Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2255276
Ik heb even een vraagje over een diersoort toevoegen.

Ik ben bezig met een eliminatiedieet voor mijn Berner. Het gaat allemaal wat minder snel dan ik had gehoopt. Hij blijkt vrij allergisch te zijn voor meerdere dingen, dus ik hoopte snel meerdere diersoorten te hebben. Meerdere diersoorten/ afwisseling verkleind de kans op het ontwikkelen van een nieuwe allergie.

Maar goed, mijn Berner eet 1400 gram per dag, waarvan 400 gram vlees. Nou zit ik eraan te denken om een diersoorten toe te voegen die niet zo voor de hand liggend zijn zoals exoten. Alleen die zijn wel duurder. Daarbij heb ik ook nog een Golden die 600 gram per dag eet. Dus ben ik best wat eurotjes per maand kwijt aan eten.

Nou vroeg ik me af, wanneer heeft het effect en zin om iets als extra diersoort te rekenen.

Stel ik geef hem elke dag 100 gram Zebra of 2 keer per week 400 gram. Op zijn totale menu is dit een hele kleine percentage. Iets van 8% van het totaal wat hij in een week eet.

Kan ik zoeen klein percentage zien als nieuw diersoort? Of is de percentage daarvoor te laag.

Ik zit aan zoeen klein percentage te denken om het betaalbaar te houden, vandaar. Zijn menu bestaat nu uit konijn en hertenvlees. Maar ja, hert is niet het hele jaar door te krijgen. Dus ik ben op zoek naar andere mogelijkheden.

Alvast weer bedankt voor jullie reactie.
#2255282
Had je al gekeken of er vanaf Jolanda (zuidlimburg) een lijntje jou kant op gaat?
Zij heeft regelmatig lama in de aanbieding...zal met vervoerskosten rond de 3 euri per kilo liggen...

Zelfs mijn zeikwijf poezebeest die op veel spuugt eet dit goed.
#2255363
Qua smaak lijkt het een beetje op lam (smaakt en ruikt wat milder vandaar dat mn dame het ws ook lust)
Hou anders eens de topics van Tamara (orinake) in de gaten, zij heeft ook regelmatig excoten als kangaroe e.d. voor een schappelijk prijsje, maar dan moet je net mazzel hebben dat er een lijntje van belgië naar jou komt...

Lupa heeft soms ook kangaroe voor 3,95 de kilo wat ik nog wel te doen vind (ik verpest mn monsterlijke katten daar soms ook mee ja)
#2255394
Ik wil liever geen mixen geven. Dat komt omdat ik het idee heb dat hij voor best veel dingen allergisch is. Het risico met mixen vind ik dan te groot.

Ik kan antilope kopen voor ?3,75 de kilo. Dit vind ik ook nog wel te doen. Alleen hebben wij op dit moment best veel financiele zorgen. gaat slecht op het bedrijf van mijn vriend, hij krijgt niet elke maand zijn salaris of een beetje. Dus probeer ik de kosten iets te drukken. En dat is niet makkelijk als je honden 2 kilo per dag eten in totaal.

Maar ik wil dus ook dat mijn hond zo snel mogeljk meerdere diersoorten krijgt. En tot nu toe heb ik al 2 diersoorten gehad waar hij niet tegen kan. En ik heb 4 diersoorten geprobeerd. Vandaar dat ik dacht aan exoten. Kalkoe, kip en paard kan hij niet tegen. Ik ga nu met geitenvlees beginnen.

Maar de prijs is wel te doen. En bedankt voor jullie tips. Ik bestel mijn konijn bij Orinake en ben daar erg tevreden over.

Dan blijft mijn vraag dus eigenlijk. Vanaf hoeveel percentage kun je het rekenen als extra diersoort. Kan dat al als je het 1 keer per week geeft, 1 portie spiervlees bijvoorbeeld?

Bij elimineren is dat niet handig, maar dan kan ik hem elke dag een beetje geven. 

@Chiva, ik woon bij Utrecht.
#2255453
Zou die excoten dan zeker eens proberen, ook al geef je ze maar 2x per week...
En via orinake zijn ze nog wel betaalbaar en als je dan toch eens bij haar mee besteld, vooral proberen hoor!
Heb je in de buurt nog islamitische slagers zitten waar een en ander nog betaalbaar is?
#2255463
Ik had een hond die niet tegen lam kon. 1 portie ribben of spiervlees was genoeg om een reactie te merken (haren op kont en staart uittrekken)
Dus ik denk dat je met een nieuw diersoort zeker een reactie krijgt als je daar een beetje van voerd.
Misschien is in 1x iets meer geven beter dan 4x per week een beetje. Maar of dat werkelijk zo is durf ik niet te zeggen.

Maar als ik denk aan mijn zonne-allergie; als ik even in de zon kom, is er niks aan de hand, zit ik een uur in de volle zon, heb ik uitslag en jeuk.
Zo kan ik me ook voorstellen dat iemand met een allergie voor kattenharen niet gelijk last van zijn ogen en neus krijgt wanneer er iemand die katten heeft bij die persoon op bezoek komt (kattenharen op kleding) maar hou je die persoon een kat onder zijn neus....is het raak.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door