Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#225479
Ik ben nog niet uitgelezen (ben op pagina 28 van de 85), maar ik kan nu al zeggen dat ik het de moeite waard vind!

Alles waar wij veel over gediscussieerd hebben: "moet je een hond voeren als een wolf", "eet een wolf nou wel of geen maaginhoud", "is een hond nou 100% een wolf of zijn er kleine verschillen": het komt allemaal aan bod! Buitengewoon interessant!

Om je 1 voorbeeld te geven (leuk voor de discussie: voeren we een hond 1 of 2 keer per dag!): een wolf gaat jagen, vangt een grote prooi, vreet zich vol, gaat 8 tot 12 uur rusten, eet na 5 a 6 uur een snackje.

Er staat ook een heel duidelijk stuk geschreven over of een hond een wolf is en hoeveel % van het DNA overeenkomt. En de hond = een wolf, maar door het domesticatieproces zijn er wel verschillen ontstaan. En als er uiterlijke verschillen zijn, dan zijn er misschien ook wel miniscule inwendige verschillen. Aangezien dit niet onderzocht is, kunnen we daar dus in feite geen sluitende uitspraken over doen (leuk voor de discussie: is de darm van de hond echt 5 cm langer? En kan de hond echt (ja echt!!)) beta-caroteen omzetten tot retinol, dit in tegenstelling tot de wolf).

Ik ga weer gauw verder lezen!
#225526
Ik heb het bijna uit en heb geen spijt van deze aankoop. Ik vind het een duidelijk geschreven boek en een aantal puzzelstukken vallen op z'n plaats.

En hard, maar ik ben het er helemaal mee eens (en dit kun je natuurlijk pas goed in perspectief plaatsen wanneer je het boek gelezen hebt): honden die geen rauw vlees kunnen verdragen (door mutaties is niet iedere hond daar zo maar toe in staat - dit gebrek valt niet op doordat de hond brokkenzooi krijgt): hier mag niet mee gefokt worden. Dat is een onacceptabel genetisch defect.
#240224
Ik heb hem uit :D

Ik vond het een fantastisch boek. Alles is heel helder uitgelegd, en het is echt een boek waar je (ik in elk geval) iets mee kunt.

Ik ga de methode van Eliasen in elk geval volgen voor mijn hondjes. Ik ben daar net mee begonnen (wel overstap-schema, ik ben nog maar net begonnen met BARF), en ze hebben nog nooit met zoveel plezier gegeten, en volgens mij zijn ze nog actiever dan ze al waren (maar dat kan ook door mijn enthousiasme komen ;D).

Groetjes, Jolanda
#241256
Lizzy schreef: Ik vond dit boek ook onwijs tof! Maar ik twijfel nu wel over bepaalde dingen in zijn vorige boek.... De eerste twijfel is de pupmaaltijden en de tweede is de hoeveelheid groentes. De eerste twijfelde ik altijd al aan. En jij, heb jij dat nou ook?
Ik heb de eerste versie nog niet onder ogen gehad, dus daar kan ik je geen antwoord op geven... Kun je me uitleggen wat de verschillen zijn tussen de twee versies?
#241259
Jolanda_Aukema schreef: Ik heb de eerste versie nog niet onder ogen gehad, dus daar kan ik je geen antwoord op geven... Kun je me uitleggen wat de verschillen zijn tussen de twee versies?
Het eerste boek van Eliasen gaat eigenlijk over wat je je hond zou moeten voeren. Hij schrijft daarin dat je je hond 1/3 rauw vlees en orgaanvlees, 1/3 gepureerde rauwe groentes en 1/3 rauw vet en botten moet voeren. Inclusief wat kruiden, olie en vitamines. Hij beschrijft ook puppymaaltijden.

Het tweede boek gaat dus over de lezingen van David Mech en wat een wolf eet. Nou ja, daar blijkt dus uit dat een wolf die toegang heeft tot voldoende prooi (en voldoende afwisseling) ongeveer 2% tot 5% plantaardige voeding tot zich neemt. Een wolf die minder goed aan afwisselende prooi kan komen, eet meer plantaardige voeding. Ik vroeg mij dus af of Mogens Eliasen de 1/3 rauwe, gepureerde groentes (hoeveelheid) zal gaan aanpassen. En omdat wolfjes al heel jong 'gewoon prooi' te eten krijgen, vroeg ik mij af of hij de (vrij ingewikkelde en in mijn ogen zinloze) puppy-maaltijden zal gaan herzien.

Welke van de twee heb jij gelezen? (is me nu niet helemaal duidelijk meer...).
#241743
Lizzy schreef: Het eerste boek van Eliasen gaat eigenlijk over wat je je hond zou moeten voeren. Hij schrijft daarin dat je je hond 1/3 rauw vlees en orgaanvlees, 1/3 gepureerde rauwe groentes en 1/3 rauw vet en botten moet voeren. Inclusief wat kruiden, olie en vitamines. Hij beschrijft ook puppymaaltijden.

Het tweede boek gaat dus over de lezingen van David Mech en wat een wolf eet. Nou ja, daar blijkt dus uit dat een wolf die toegang heeft tot voldoende prooi (en voldoende afwisseling) ongeveer 2% tot 5% plantaardige voeding tot zich neemt. Een wolf die minder goed aan afwisselende prooi kan komen, eet meer plantaardige voeding. Ik vroeg mij dus af of Mogens Eliasen de 1/3 rauwe, gepureerde groentes (hoeveelheid) zal gaan aanpassen. En omdat wolfjes al heel jong 'gewoon prooi' te eten krijgen, vroeg ik mij af of hij de (vrij ingewikkelde en in mijn ogen zinloze) puppy-maaltijden zal gaan herzien.

Welke van de twee heb jij gelezen? (is me nu niet helemaal duidelijk meer...).
Ah... heb ik toch het eerste boek gelezen.... Foutje van mijn kant.
Nu ik dit zo lees vind ik idd de verhouding aan groentes niet echt kloppend. Het lijkt mij logisch als die verhouding nog herzien zou gaan worden. Dat zouden mijn honden niet erg vinden geloof ik... die pikken nog regelmatig hun vlees uit de groentemix, en laten de rest staan als ze de kans krijgen ;D.

De puppy-maaltijden vond ik inderdaad ook vrij ingewikkeld en zinloos. De pup die ik hier in huis heb eet ze ook liever niet... Die wacht wel op z'n volwassen maaltijd, en als 'ie dan nog honger heeft pikt 'ie gewoon een beetje van mijn Herder mee ;)
#241921
Ik ben lid van RawDogCanada waar Mogens ook lid van is. Ik mocht dit stuk met zijn toestemming citeren:
<quote>
Whether or not dogs and wolves are the same species
> (which they are), then the TERMS we give them to live under are NOT the
> same!
>
> If you truly are to COPY the wolf's diet, we also have to copy its life
> conditions. And I don't think very many dog owners are prepared to do that.
>
> Wolves are ON THE GO for at least 14-16 hours per day. How many dog owners
> walk their dogs that much - at the dog's natural speed (that means that you
> RUN or use a bicycle)? Just 10% of that? How many hands...?
>
> Wolves have about 2-3 serious chases per day, attempting to kill a large
> ungulate - with serious risk for their own lives... How many dogs get this
> kind of exercise that often?
>
> Wolves stay outside, in frost and snow, all winter long. How many couch
> potatoes do we have as dogs?
>
> Wolves get fed only twice per month in the winter. Where are the "prey
> model" people who do that to their dogs?
>
> Dogs and wolves may have the same need for fundamental body-building
> nutrients to maintain their bodies and their function. But the wolf needs
> about three times as much energy, in average, in order to keep its body
> temperature up - and its activity level. Wolves burn PROTEIN, mainly, for
> the energy - which makes them go through three times as much "good food" as
> a dog. Which also means that they get about three times as many of those
> fundamental nutrients for their bodies to grab. With our dogs being given
> only their one third of what is "natural", we have to be far more careful
> about balance than a wolf does! What is a good balance for the wolf does
> not have to be a good balance at all for our "lazy" dogs! The wolf can
> afford to eat a lot of not-very-nutritious food - simply because it gets
> burned into calories. If we feed our dogs that way, they get so fat that
> they can't walk!
>
> The conclusion of this is that WHAT IS GOOD ENOUGH FOR THE WOLF IS NOT
> NECESSARILY GOOD ENOUGH FOR OUR DOGS.
>
> The only dogs on the planet that come reasonably close to the wolf, in terms
> of life conditions, are the Inuit's sled dogs. And yes, I agree that their
> experiences are very valuable - and still not completely covering for our
> companion dogs.
>
> I am a strong advocate of us LEARNING from the wolf. But learning does NOT
> mean COPYING. I think we got right to the core of a very fundamental reason
> for that.
>
> Cheers,
>
> Mogens
> [email protected] <mailto:[email protected]>
>
> ------------------------------------
> Is the wolf's natural diet a relevant feeding guide for your dog? What do
> we know and what is still unknown about this? What conclusions can and
> should we draw? Get the answers from http://k9joy.com/TheWolfsNaturalDiet<unquote>
#242635
Bedankt voor de info Joke. Ik vind het wel een goede/logische redenering van Mogens dat de huishond totaal anders leeft dan de wolf en dus ook qua energietoevoer anders gevoed moet worden.

Ik begrijp overigens ook niet waarom hij die pupvoeding zo ingewikkeld maakt. Niet qua logisch redeneren, maar ook niet omdat in de praktijk veel hondenpups het juist prima doen op Barf/kvv.

Ik heb het boek overigens niet gelezen, alleen de delen die hij vrij laat zien op zijn website, maar ben wel op zijn emails (the peeing post) geabonneerd (zeer interessant), waarin hij ook geregeld over voeding schrijft.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door