Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2254294
Mijn naam is Tania en ik woon met Meneer Billy (Kater), en Miss Ukkie (Kattin), in België. Miss Ukkie heeft chronisch nierfalen heeft sinds een aantal jaren chronisch nierfalen. Bij Meneer Billy werd in November 2011 suikerziekte vastgesteld. Ik ben dan terecht gekomen op het suikerkattenforum waar Meneer Billy en ik schitterend geholpen worden.
Van droog voer is hij overgeschakeld naar mousse en dan  natvoer in de stijl van Applaws, Bozita en almo. Had altijd het gevoel dat zijn eten verdween op 1,2,3.... en daarna had hij nog steeds honger. Meneer Billy had nooit het gevoel voldaan te zijn ook al gaf ik hem meer.
Een tijdje geleden wou ik zelf rundsvlees eten en ik aan het bakken. Meneer Billy stond te schooien achter een stukje vlees. Hem een stukje gegeven en hij vond het lekker, ok heel lekker zelfs uiteindelijk is hij met de helft van mijn biefstuk gaan lopen. Bij volgend bezoek aan het grootwarenhuis hem een soepvlees meegebracht en hij smullen. Daarna kippenhartjes... lekker, kippenmagen...lekker. Ja en wat doe je dan als je ziet dat het hem smaakt: "Beginnen opzoeken op het internet" en dan kom je uit dat dit alles behoort tot BARF, en lees je de vele voordelen van BARF. Martine-Tom, op het suikerkatten forum Youp99, heeft mij meer nuttige informatie gegeven en onder ander een link naar dit forum. 
Ondertussen heeft hij ook al lamsribbetjes; kippenvleugels als avondmaal gehad en ik moet zeggen hij beleefd er echt plezier aan om het vlees af te knabbelen, de botjes te kraken en er mee te vechten, soms zit hij er een half uurtje aan bezig maar op het eind is het allemaal op. Ik vermoed dat ik ook binnenkort een kater met hamsterkaken zal hebben... ;D Daarna lijkt hij ook echt voldaan.
Morgen naar de Islamitische slager voor lamsvlees en dergelijke meer en dan ook naar de markt waar een paardenvlees handelaar staat, op jacht naar lekkers voor Meneer Billy.

Indien jullie vragen hebben stel ze gerust! Ik zal er zeker ook binnenkort nog wel een aantal hebben  ;)
#2254691
Vandaag voor de eerste keer naar de halal slagerij geweest om lamsvlees voor Meneer Billy. Ik moet zeggen het vlees is heel mooi en een stuk goedkoper dan in de lokale supermarkt. Voor Kippenvleugels heb ik maar 2.35€/kg en in de supermarkt betaal ik 4.5€/kg, verschil is bijna 50%. Heb ook een lamshart gekocht waar ik nog geen 1.5€  voor betaald heb en nog lamsvlees en was in totaal 9€ kwijt.

Via de BARF rekenhulp (ik hoop dat die geldig is voor katten) heb ik uitgerekend dat hij 210gr/dag mag eten, als ik dan dat verdeel wordt dat ongeveer:
5%  lever = 10gr
10% hart = 21gr
30% bot met vlees =  63 gram
55% Spiervlees =  65gram
Als ik hem maagjes, niertjes wil geven onder wat reken ik dat? En hoeveel mag hij daar van hebben?

Vis, welke vissoorten mag hij eten? En hoeveel keer in de week?

Zijn stoelgang is nogal hard, ik ga hem nog eens zalmolie proberen geven, maar dat lustte hij eigenlijk niet, wat kan ik nog meer doen om zijn stoelgang wat zachter te maken.
Bedankt op voorhand voor antwoorden...
#2254709
:hi:

Als hij zo´n harde stoelgang heeft zou ik als eerste het vleesbot omlaag brengen naar ±40% en meer spiervlees erbij geven.
Maagjes en niertjes vallen onder orgaanvlees.
Vette visjes als haring, (hors)makreel, anjovis, zalm (geen koppen want te hard) e.d. zijn leuk, 1 of 2x per week is leuk ( ± 5% van t dieet)
#2254760
Als je dit blijft doen, misschien toch maar eens bij de barfleveranciers kijken, want dat is wel erg duur wat je betaald hoor. ;)
Ook in de Vraag en Aanbod/ Verzamelplaats op dit forum kan je mooie zaken vinden kan je samen bestellen bij leveranciers zodat de bezorgkosten wegvallen.

Als je echt een volledig menu wil geven, is het bijna niet doenbaar om dat allemaal in de reguliere slagers of supermarkten te vinden.


En je percentages kloppen niet volledig geloof ik.

Je geeft in den regel 50% vleesbot, 15 of 20% orgaan en de rest (30-35%) spiervlees. Als de stoelgang wat te hard is, haal je het vleesbot naar omlaag. Kippenvleugels zijn dus vleesbot, en worden ook zo geteld. Die zijn opgebouwd uit de helft vlees, de helft bot en 50% vleesbot komt dus overeen met 25% kaal bot. Maar rekenen met vleesbot is eenvoudiger omdat je het ook zo voert.

Orgaan is opgebouwd uit hart, lever en nier en ongeveer in gelijke hoeveelheden.  Zoveel meer hart dan lever geven is echt niet nodig.  Dus de helft van het hart vervangen door nier, en dan komt het goed. Als je ook maagjes wil geven, komt dat ook onder orgaan en zo met alle andere organen die je nog zou willen geven.
Maar hart-lever-nier zijn de belangrijkste.

Voor een goed menu moet je minstens 4 diersoorten gelijkmatig afwisselen en ook vette vis toevoegen.  Dat wil dus zeggen dat hoogstens de helft van je vleesbot vb kip mag zijn (en dan niet meer in spiervlees).  Al kan het de eerste weken wel wat meer om hem te leren knagen en verteren natuurlijk. ;)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op zo 12 feb 2012, 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
#2254890
Bedankt voor de informatie. Momenteel ben ik een kleine voorraad vlees aan het aanleggen zodat Meneer Billy kan beginnen. Ik ben aan het uitkijken waar ik goedkoper vlees kan halen bij mij in de omgeving van Gent, België. Voor die kippenvleugels 2,35€ vind ik echt niet veel, en het zal nu al goedkoper zijn dan blikvoer. Promoties in het oog houden en eens goed uitkijken en dat komt wel in orde  8)

Van vlees tracht ik zoveel mogelijk af te wisselen, tot nu toe heeft hij al kip, rund, konijn, lam en paard gegeten deze week. Volgende week ga ik bij de gevogelte/wild slager (ja, we hebben er hier één) gaan kijken voor een kwarteltje en misschien nog andere zaken voor Meneer Billy zodat ik ze eerst goed kan invriezen. Het is daar misschien iets duurder maar je bent zeker dat alles supervers is.

Betreft lever: wat is beter konijnenlevers, kippenlevers of nog andere?

Dus als ik hem lamsribbetjes geef kan ik hem dan perfect wat kippenvlees geven? Als hij een kippenvleugel eet kan hij dan best runds of ander soort vlees krijgen.

Binnenkort ga ik ook eens op muizen jacht en ééndagskuiken jacht in de winkel... juist over mijn hart krijgen om hem dat te geven :'(
#2255109
Daarjuist had hij "honger" of "zin in iets" had hem dan maar het been van het lamsvlees van deze morgen gegeven, en daar heeft hij een half uurtje met bezig geweest: knagen, stukjes eten, echt wel leuk om hem bezig te zien. Heb al een aantal filmpjes van zijn knaagwerk (klinkt als een konijn ???) nog eens tijd vinden om ze op YouTube te zetten.

En hopelijk krijgt hij snel weer wat gewicht terug door overschakelen op BARF, hij woog eerst 6 kilo (wat een beetje te dik was) en nu weegt hij 4.4kg. Zou hem graag terug naar iets boven de 5kg krijgen. En hopelijk is de suikerziekte snel onder controle.
#2255120
Oh nog een belgje! :)

Op 9 maart  ga ik bij Eelke (BoZ) een bestelling van SW halen (je kan het topic in de Verzamelplaats vinden).  Het gaat dan naar Stekene.
Als je wil, kan je dan ook meebestellen en neem ik het wel voor je mee tot in Stekene.
Tis maar een voorstel. ;)
En in Nevele woont Orinake. Die haalt leuke dingen naar je buurt (paardvlees, eend, SW) en zorgt zelf steeds voor konijn. Loopt nu ook een topic. Als ze iets naar NL brengt, kan je ook altijd mee bestellen om bij haar zelf af te halen.

Denk je trouwens ook aan je andere kat? Die kan ook op een barf-nierdieet (even inlezen in de bib hoe dat juist werkt).
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op zo 12 feb 2012, 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
#2255139
Leuk... hoe meer Belgen hoe meer vreugde  :biggrin2:
In België lopen we een beetje achter op die zaken, toen ik de laatste keer contact had met de DA zei ik dat Meneer Billy af en toe een stukje rundsvlees kreeg. Haar reactie was: "Waarom zou je hem dat geven?" Ja, en dan sta je daar... volgende week ga ik weer met Meneer Billy voor zijn jaarlijkse controle, vraag mij af wat ze gaat doen als ze gaat horen dat hij volledig op rauw voer staat. En voor de suikerziekte doe ik het ook in overleg met de dames van het suikerkattenforum anders had hij waarschijnlijk al 6EH insuline gehad.

Voor het vlees is het bij mij het probleem dat ik geen auto heb, en dan zijn je opties heel beperkt.

Ben aan het kijken voor Miss Ukkie naar dat nierdieet, maar madam is kieskeurig en ze heeft ook een chronische darmontsteking, dus ik moet met haar heel goed opletten wat ik doe.
Door Martine-Tom
#2255144
vwb de da, reken op veel onbegrip en pogingen tot je terug aan de brok te krijgen. Of zorg ervoor dat je er zo vast van overtuigd bent dat ze kunnen zeggen wat ze willen, of begin er gewoon niet over...winnen doe je het toch niet van ze  ;)
#2255145
Dat heeft niets met Belgie te maken hoor. DA'n leren gewoon niets over barf en de meeste zijn er niet voor.
Je kan naar een pro-verse DA zoeken, als je je daar beter bij voelt, maar ik vind het niet nodig. Ik praat gewoon niet met mijn DA over voeding...  ;)

Er gebeurt wel meer rond het gentse ivm barf en bestellingen, maar dan vooral bij hondeneigenaren. Het zou vast wel bij je thuis geraken op 1 of andere manier.  Mensen nemen in het algemeen wel graag wat mee voor een ander omdat ze dan de vervoerskosten (benzine) kunnen delen.  En een paar kg voor de kat, kan je al op de fiets nemen.
Als je wil weten wat je mogelijkheden zijn, zou ik je aanraden even bij Orinake aan te kloppen en je verhaal te doen.  Zij is het beste op de hoogte van wat er in je regio gebeurt.

Je kan natuurlijk ook gewoon bij de slagers blijven bestellen, maar weet dat het ook veel goedkoper kan en vaak heel goede kwaliteit!.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door