Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door klaaval
#2253764
Beste,

ik voer al een tijdje barf en ondervind daarin een probleem mijn hond blijft te dun.
nu heeft iemand mij verteld dat ik het beste op dit forum om hulp kon vragen omdat hier meer mensen zitten die ook barf voeren

sinds vorig jaar voer ik barf, mijn hond woog aan het begin van het ideet 36 kilo nu nog 31 hij is 5 kilo kwijt en dat is goed aan hem te zien
ik voer volgens een schema welke ik hier onder zal plaatsen
met de hond word actief getraind en gewerkt (jachthond) de laatste tijd is hij zo mager dat ik er amper nog iets van conditie training mee durf te doen.
kan iemand mij vertellen wat ik zou kunnen veranderen om hem dikker te krijgen ? te houden
ik heb de worsten al geprobeerd hij een met gemak 1,5 kilo worst van tinlo of carnibest op een dag zonder een gram aan te komen
hond is ontwormt en volgens de veearts gezond op zijn gewicht na hij adviseert hills te gaan voeren 

of is het misschien handiger om hem weer brokken te gaan voeren ?

alvast bedankt en met vriendelijke groet,
klaas
Afbeelding
#2253780
Hoeveel % van z'n lichaamsgewicht voer je hem. En wat geef je hem precies, misschien eens wat vettere diersoorten geven.
Hier eentje die met 2 jaar nog op 3,75% van gewicht zit en ze weegt 28kg. Dus misschien richting de 3-3,5% gaan
#2253827
Wat ik zo in je schema zie (is lastig te lezen omdat het zo klein is) is dat je hond ongeveer 750 gram voer per dag krijgt. Dan zit je dus op 2% van zijn ideale lichaamsgewicht. Dat is voor de gemiddelde hond genoeg, maar voor een hond waar je actief mee traint niet.
Onze husky's (bankaardappels ) krijgen: Senna 2% en Rossi 1,5%. Maar met Jamey (pyreneese herder) train ik actief en die heeft aan 2% echt niet genoeg hoor. Die krijgt minimaal 3% en nu in de winter 3,5%.
Dus ik zou minimaal naar 3% gaan, misschien in het begin 4%. Dat is dus als je van 35 kg uitgaat wat hij moet wegen: 900 - 1200 gram p/d.
Kijk en als je dat eenmalig doet dan zet dat idd niet aan, maar als je elke dag meer voert dan gaat er langzaam aan wel wat bij komen hoor. Desnoods als je alles al in porties afgewogen hebt. Zijn gewone dagelijkse voer opvoeren en elke dag een bakje smuldier erbij in het begin.
En idd wat vettere diersoorten voeren, zoals geit, lam, eend etc.

Wat ik mij ook bedenk, senna en rossi zijn gecastreerd en komen dus sneller aan. Jamey niet en daar werk ik dus mee. Honden die niet geholpen zijn en werken hebben gewoon meer nodig. Heb Jamey toen hij een jaar was zelfs 5% gevoerd.
#2253993
Hier een duitse staande kruising die ook veel meer eet dan 2%. Als die met regelmaat werkt kan er rustig meer dan een kilo per dag in hoor (en daarnaast de nodige snacks).
Nu voer ik vrij mager (veel wild) , als het echt nodig is kan ik ook nog kiezen voor wat vettere soorten te voeren.

Bovenstaande verhaal gaat trouwens ook op voor m'n border collie. Als die stevig in training staat gaat er ook 1200 gr per dag in. (border weeg 22 kg)
Door Lizzy
#2254551
Ik zou graag van je willen weten hoeveel je voert en wat je precies voert.

Zo aan je schema te zien, voer je nog geen 2,5% van zijn ideale gewicht (en dat is 36 kilo begrijp ik). Mijn Dalmatische Honden zouden daar (zeker met dit weer) echt van omvallen. Veel te weinig. Ik zou tenminste een kilo per dag gaan voeren maar met dit weer misschien zelfs nog wel meer. En vooral lekkere vette diersoorten zoals lam, geit, vette vis, eend, etc. Natuurlijk niet alleen maar vette diersoorten, want dan gaat je hond permanent aan de diarree, maar wel lekker een aantal keer per week.

En brokken voeren.....? Dat is toch geen oplossing!
Door Lizzy
#2254552
Even als voorbeeld: mijn ene Dalmaat weegt 24 kilo en zij eet nu 1 kg voer per dag. Dat is ruim 4% van haar lichaamsgewicht. Met dit weer heeft ze dat echt nodig, anders wordt ze graatmager. Mijn andere Dalmaat weegt 28 kg en zij eet ook 1 kg per dag. Dat is 3,5% van haar lichaamsgewicht.

Belangrijke les: voer met je ogen :)
#2254653
hij krijgt nu 5,125 kilo in de week 
2,750 als bot het meeste eend kip en gans
0,875 als spier vlees krijgt hij vaak rundergehakt
0,5 vis veel kabeljauw of zalm
1 kilo orgaan vlees veel pens
500 gram groente
250 gram fruit
en dan nog allen extraatjes plus alles wat er in huis over blijft

in plaats van mijn rmb geef ik veel hele eend en hele gans met alles behalve de veren er aan

gr klaas 
Laatst gewijzigd door klaaval op zo 12 feb 2012, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2254660
klaaval schreef: hij krijgt nu 5,125 kilo in de week 
2,750 als bot het meeste eend kip en gans
0,875 als spier vlees krijgt hij vaak rundergehakt
0,5 vis veel kabeljauw of zalm
1 kilo orgaan vlees veel pens
500 gram groente
250 gram fruit
en dan nog allen extraatjes plus alles wat er in huis over blijft

in plaats van mijn rmb geef ik veel hele een en hele gans met alles behalve de veren er aan

gr klaas
Hoi Klaas, ja, dat is dus overduidelijk te weinig.... Ik denk dat jouw knaap eerder 7,5 kg a 8 kg per week nodig heeft. Gemalen vlees passeert erg snel de maag/darmen dus dat zou ik vervangen door spiervlees in grote stukken. Kabeljauw heeft weinig toegevoegde waarde voor een hond, ik zou dat vervangen door vette vis (sardien, makreel, zalm).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door