Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door nuttah
#225247
Ik hoor daar verschillende verhalen over en krijg het advies om het te bij te voeren maar niet echt concreet waarom :-\ Ik geef alleen compleet versvlees aan de teef nu tijdens het zogen. Wat zou een voordeel zijn om lammerenmelk aan een zogende teef te geven?

Ingrid
Door K@rin
#225292
Aan de zogende teef geef ik het nooit .........
Wel aan de puppen.
Die krijgen totdat ze weggaan, 's avonds voor ze gaan slapen altijd nog een warme papmaaltijd, bestaande uit lammerenmelk- rijstebloem-honing.
Door Jolly
#225348
Angelique schreef: Ik zie er ook geen lol in. Hier heeft de teef de laatste keer alleen KVV met BRAF gehad en ze had melk genoeg.
euch Lique, wat is Braf? ik ken wel Brev, dat staat voor Biologisch Raw en Veel ;D
Door K@rin
#225367
sylvia schreef: Ik heb het mijn pups ook nooit gegeven , ik zie niet wat de toegevoegde waarde is voor een pup om melk met graan te krijgen.
Ik geef het, omdat wijlen Bertus (oprichter BiBi) er een heel groot voorstander van was ..........
Als extra maaltijd, buiten de Carnibest om ......
Met name voor de samenstelling van de lammerenmelk, volgens hem was dat heel erg goed voor de opgroei van de puppen ..........
Volgens mij wel tot ca. 6 maanden, maar dat weet ik niet zeker meer .....
Om het iets aan te dikken wordt er rijstebloem aan toegevoegd ....
Volgens mij moet Paul daar ook wel vanaf weten ...

MAAR, wat anders ..........
Wat ik nu NIET snap is .................
NU wordt de rijst "ineens" weer als een negatief GRAAN gezien, terwijl, als een hond problemen heeft, worden er VersVlees-varianten Lam&Rijst aangeraden ..... :-\ :-\
Door Lizzy
#225371
Rijst is gewoon graan. En iedere graansoort vind ik feitelijk niet positief in hondenvoer (en dat is niet 'ineens' ;) ;D). Mijn honden krijgen nooit rijst. Rijst (granen) wordt er zelfs van verdacht 'welvaartziektes' bij de hond te veroorzaken. Meer hierover kun je lezen in bijv. de boeken van Billinghurst maar ook Schultze.

Nu hangt het er dus van af want een hond mankeert. Als deze allergisch is voor graan vanwege de gluten, dan kan de hond gewoon rijst eten. Maar als een hond gisten krijgt van graan, dan krijgt hij dat dus ook van rijst (door de koolhydraten waar het rijk aan is).

Nu maakt het natuurlijk wel een groot verschil of je praat over 3% tot 5% gepofte rijst in versvlees of 70% in brokken.....
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 17 dec 2004, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#225375
Overigens zie ik niet in waarom je lam&rijst zou geven hoor. Er is niks bijzonders aan lam. Tenzij je hond allergisch is voor bijv. rund of kip. Maar is hij allergisch voor granen, dan schiet je dus niks op met lam. Dan zul je een voer moeten geven met weinig/geen granen (en nogmaals - ook dat hangt weer af van het probleem dat de hond heeft).
Gebruikersavatar
Door sylvia
#225389
Karin & Pyrs schreef: Ik geef het, omdat wijlen Bertus (oprichter BiBi) er een heel groot voorstander van was ..........
Als extra maaltijd, buiten de Carnibest om ......
Met name voor de samenstelling van de lammerenmelk, volgens hem was dat heel erg goed voor de opgroei van de puppen ..........
Volgens mij wel tot ca. 6 maanden, maar dat weet ik niet zeker meer .....
Om het iets aan te dikken wordt er rijstebloem aan toegevoegd ....
Volgens mij moet Paul daar ook wel vanaf weten ...

MAAR, wat anders ..........
Wat ik nu NIET snap is .................
NU wordt de rijst "ineens" weer als een negatief GRAAN gezien, terwijl, als een hond problemen heeft, worden er VersVlees-varianten Lam&Rijst aangeraden ..... :-\ :-\
Lammerenmelk voor puppen is volgens mij een gewoonte die van oudsher geld, ik zie werkelijk nergens het nut om pups melk met graan te geven, als je bedenkt dat een pup van nature hooguit de eerste weken bij de moeder zoogt en daarna echt niet tot 6 maanden aan een koeienuier gaat hangen met een hapje rijst erbij ontgaat me ook de logica om buiten de kvv lammerenpap te geven. Om aan te zetten hebben mijn pups het ook nooit nodig gehad op de moedermelk en kvv waren ze altijd al vet zat en dan nog zou ik ze eerder vetter vlees geven dan graan om aan te zetten.

Jammer dat Bertus het niet meer kan vertellen maar anders zou ik de redernatie wel eens willen horen over lammerenpap en pups, maar misschien had hij die mening (en dat is het natuulijk een mening) ook al weer bijgesteld.

Tot op heden heeft namelijk niemand mij nu kunnen uitleggen waarom lammerenpap nou een toegevoegde waarde heeft voor pups die vers eten.
Laatst gewijzigd door sylvia op vr 17 dec 2004, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door K@rin
#225397
Ik heb gezocht of ik nog iets van Bertus kon vinden, maar helaas ....
Ik heb wel een stukje van "Kendal" gevonden, maar daar staat het waarom ook niet bij ..... ::)
Misschien, dat Ordell er nog iets van weet, want die zat toen ook op dat board ........

De beste manier van 'spenen'( dat is de term voor het leren zelfstandig eten) is langzaan wennen laten aan lamerenmelk ( voor opgroeiende pups een zeer goede voeding) met nutrix ( is op basis van rijstebloem dus zonder gluten)wanneer de puppen dat goed zelf eten dan voegen we daar fijn vlees bij ( vlees heeft voldoende vocht in zich dus extra water zullen de puppen haast niet tot zich nemen dit is dus niet ng of vreemd!)langzaamaan maken we een vleesmaaltijd en een aparte pap maaltijd totdat de pups bij het weggaan 1 pap maaltijd en drie gevarierde vleesmaaltijden krijgen.

IK blijf het mijn puppen dus wel geven ;)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#225404
Karin & Pyrs schreef: Ik heb gezocht of ik nog iets van Bertus kon vinden, maar helaas ....
Ik heb wel een stukje van "Kendal" gevonden, maar daar staat het waarom ook niet bij ..... ::)
Misschien, dat Ordell er nog iets van weet, want die zat toen ook op dat board ........

De beste manier van 'spenen'( dat is de term voor het leren zelfstandig eten) is langzaan wennen laten aan lamerenmelk ( voor opgroeiende pups een zeer goede voeding) met nutrix ( is op basis van rijstebloem dus zonder gluten)wanneer de puppen dat goed zelf eten dan voegen we daar fijn vlees bij ( vlees heeft voldoende vocht in zich dus extra water zullen de puppen haast niet tot zich nemen dit is dus niet ng of vreemd!)langzaamaan maken we een vleesmaaltijd en een aparte pap maaltijd totdat de pups bij het weggaan 1 pap maaltijd en drie gevarierde vleesmaaltijden krijgen.

IK blijf het mijn puppen dus wel geven ;)

ja dat je het blijft geven is jouw eigen keus alleen lees ik nog niets waar uit blijkt wat dan het goeie van die lammerenpap is buiten het feit dat het gegeven wordt omdat het nu eenmaal altijd gegeven werd.Mijn puppen hebben altijd vanaf 4 weken gewoon vlees gekregen en hebben daar nooit een probleem mee gehad dat ze het niet konden eten. Ik heb ook nog nooit in de natuur pups zien wennen aan vlees door toevoegen van lammerenpap ???
We zitten hier met zijn allen op barfplaats omdat we ooit zijn gaan nadenken over de voeding van onze honden, maar sommige gebruiken worden gewoon gedaan omdat ze altijd gedaan zijn, lammerenpap valt daar naar mijn idee ook onder.
Door Lizzy
#225407
Als je de verhalen van Mogens Eliasen zou mogen geloven (en ik geloof deze dus niet, maar goed), dan zouden pups dus moeite hebben om rauw vlees te verwerken (voedingsstoffen uit op te nemen). Zeker de eerste weken. En rijst/granen is een snelle energie leverancier. Ook voor de pup. Eliasen schrijft dus geweekte granen voor (onder andere). En ik weet niet precies wat er in die lammerenmelk zit...? Juliette de Bairacli zou rauwe melk voorschrijven trouwens. Van geit of koe.

Misschien dat Bertus dat ook vond, zag of merkte, dat pups niet 100% de voedingsstoffen uit het vlees haalde en 'schreef' hij dit daarom voor? (ik doe maar een gok hoor!).

Mogelijk wordt er ook voorgeschreven langer deze pap te geven omdat wolvenpups gemiddeld langer (langer dan 8 weken) bij mams een slokje melk blijven drinken?

Ik kan me er wat bij voorstellen en het is een beetje in de lijn van Eliasen dus. Ik denk nou ook weer niet dat het kwaad kan want ik heb al heeeeel veeeeeel pups ermee zien opgroeien. Mag ik vragen Karin, waarom het jou goed bevalt?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door