Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Parelridder
#2253657
Ik gaf afwisselend Kiezebrink zalmmix (gemalen zalmlijven) en hele sardientjes. Die sardientjes moesten voor één van m'n honden in stukjes geknipt worden anders raakte ze het sowieso niet aan. Maar ook op deze wijze aten ze het niet enthousiast en (dus) wisselend. Een poosje ging het er wel in, zij het met lange tanden, maar de laatste tijd zijn ze om beurten in een "Help! ik zie een sardien!" stemming en wordt 'ie persé niet opgegeten.
Ik raakte het zat steeds weer af te moeten wachten of ze de sardien zouden eten en de lange tanden.
Nu had ik Kiezebrink vette vismix gekocht. Een mix van 40% gemalen zalmlijven, 30% gemalen hele sardientjes en 30% gemalen hele haringen. Vanmorgen hun eerste vismixhap gegeven.. De geur was duidelijk die van sardientjes, ze hebben het dan ook niet als eerste uit de bak gesnoept (zoals ze dat met zalmmix wel doen) maar het is aansluitend op de eenenhalzen zonder mankeren soldaat gemaakt en de bodem werd uit de bak gelikt :)
Als dat volgende keren net zo gaat, heb ik een fijne oplossing gevonden voor het 'gemartel' met de sardientjes!
#2254008
Zolang de vis gegeten word maakt het voor mij ook niet uit in welke vorm ;)
Ze kijken hier de hele vissen en de hele zalmkop aan.. geven 'n lik en bekijken 't maar ze vreten 't niet.
Alle vis gaat dus gewoon door de vleesmolen en wanneer het gemalen is dan word de bak gelijk leeg gevroten.
prima oplossing. :P
#2254303
[quote="annielaumen"]
Misschien de sardientjes samen laten ontdooien met pens
Heeft hier geholpen
[/quote] :biggrin2: Mijn oudste - degene die de sardientje met de meeste moeite eet - eet liever sardientjes, dan pens.. ::) Dus ik ben wel gelukkig met deze oplossing.
#2254313
[quote="202Spots"]
Zolang de vis gegeten word maakt het voor mij ook niet uit in welke vorm ;)
Ze kijken hier de hele vissen en de hele zalmkop aan.. geven 'n lik en bekijken 't maar ze vreten 't niet.
Alle vis gaat dus gewoon door de vleesmolen en wanneer het gemalen is dan word de bak gelijk leeg gevroten.
prima oplossing. :P
[/quote]Nou ja! Ook van die malloten... Onbegrijpelijk toch? Maar goed, helemaal eens dat als ze het op die manier gewoon (lekker) eten, ik er blij mee ben.
Jij maalt de vis zelf :) Is een vleesmolen na het malen van vis een beetje goed schoon te maken? Ik heb het nooit geprobeerd, omdat ik me voor stel dat de schubbetjes en het vet slecht te verwijderen zijn, zeker op lastiger bereikbare plekken. Valt dat mee?
#2254331
Met de Kenwood is het  makkelijk schoonmaken aangezien de hele behuizing met wortelwiel verwijderd wordt en je de mes en snijschijf ook los kan draaien dus alles is letterlijk binnen een handomdraai schoon ;)
Ik heb 3 vis eters en 2 mwahmwah, dus die krijgen gemalen/gemengd en/of visolie.
#2254409
[quote="Parelridder"]
Jij maalt de vis zelf :) Is een vleesmolen na het malen van vis een beetje goed schoon te maken? Ik heb het nooit geprobeerd, omdat ik me voor stel dat de schubbetjes en het vet slecht te verwijderen zijn, zeker op lastiger bereikbare plekken. Valt dat mee?
[/quote]

Ik heb er zo een..en daar komt ook alles van af, en het binnenwerk komt er uit, en kan heel makkelijk schoongemaakt,
alles is van roestvrij staal en ik spoel alleen de losse resten die in de behuizing zit onder de kraan af, en dan alles gaat in de afwas machien
Afbeelding.
#2255104
[quote="202Spots"]
Ik heb er zo een..en daar komt ook alles van af, en het binnenwerk komt er uit, en kan heel makkelijk schoongemaakt,
alles is van roestvrij staal en ik spoel alleen de losse resten die in de behuizing zit onder de kraan af, en dan alles gaat in de afwas machien
Afbeelding.
[/quote]hoe heet deze molen ? kan ik em eens opzoeken op google :D ik moet/wil er ook 1 hebben
#2255151
[quote="tycolaika"]
hoe heet deze molen ? kan ik em eens opzoeken op google :D ik moet/wil er ook 1 hebben
[/quote]

Hier is ie met de losse onderdelen zodat je kan zien wat er uit elkaar gehaald word.
er is ook 'n nog plaat met kleine gaatjes,maar die gebruik ik nooit, en de plastic stamper is vervangen door 'n stuk houten dowel om naar beneden te duwen.
Deze komt van Northrentools,maar 't is dus 'n Amerikaanse molen en was niet goedkoop maar er zit 'n goeie zware motor in en ik gebruik 'm inmiddels al meer dan 15 jaar.

Afbeelding

Op deze topic staan ook veel hollandse vleesmolens besproken en daar zitten ook wel rvs machines bij....
misschien heb je hier wat aan?.
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 415.0.html

Ik kan alleen maar aanraden om de beste te nemen die je kan veroorloven, de goedkopere modelen kunnen de botten niet aan en de motor brand door,
of alles draaid vast.of de opening is zo klein dat je eerst alles in hele kleine stukjes moet knippen voordat je 't er in kan duwen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door