Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door fydgi
#2244418
Hoi,

Dit is mijn toekomstige menuutje voor mijn vriend zn toekomstige amstaff pup van 10weken (ongeveer 10kg)
5% van het lichaamsgewicht / dag
500g kiezebrink fazant
500g rundspiervlees
500g kiezebrink lam
500g rundspiervliees
500g kiezebrink zalm
500g rundspiervlees
200g kipnek + 100g nier + 200g rundspiervlees

en af en toe eens rundspiervlees afwisselen met paardspiervlees

wat denken jullie?
Door Parelridder
#2244814
Is dit bedoelt als per dag omschreven wat de pup krijgt? Ik zou sowieso niet een dag alleen spiervlees geven, want dat worst geen fraaie ontlasting. Maar ik kan ook niet uit de voeten met de Kiezebrink mixen zoals de fazant. Dat bevat pakweg 30% bot en vind ik zelf een prima vervanger van vleesbot als je die gemalen wilt geven, maar qua orgaan vind ik het een heel gedoe om daarmee te gaan berekenen hoeveel ze dan al via de mixen van eea hebben binnen gekregen enw at je er dan dus nog aan toe moet voegen.
Welke percentages spiervlees, vleesbot, vis, hart, nier en lever heb je berekend in dit menu? En kies je bewust/principieel niet voor groenten?
Gebruikersavatar
Door Thea
#2244961
Mijn ervaring met de kiezenbrink mixen is dat je er zeker wat spiervlees bij moet geven anders heb je kans op hele harde drollen.
Toen ik net begon met barfen heb ik ze ook gebruikt maar in samenstelling met wat spiervlees en soms wat orgaan.
Na 2 weken ben ik toch op meer zelf samenstellen gegaan.
Had nog 1 pak fazantmix liggen vorige week aan Bency gegeven met wat spiervlees, maar ik vond de ontlasting niet goed.
Gebruikersavatar
Door luka en kira
#2245060
5% lijkt me weinig voor een pup van 10 weken.
Als ze nog zo jong zijn zou ik 7% aanhouden.

Ik begrijp dat de pup er nog niet is? Je schrijft over toekomstig menu van toekomstige hond...?
Mijn advies: lees goed de beginners handleiding tot barfen door.
Staat boordevol informatie en waardevolle tips!

Succes!  ;)
Door fydgi
#2245326
ja misschien moet ik wel 250 kiezebrink, 250 spiervlees geven ...
idd ik zal 500g geven per dag voor de pup die we volgende week zullen ophalen
had eerst 7% gerekend maar 700gram voor een pup van 10kg leek me echt wel ruim veel
dus zal ik starten op 5% en als hij hier niet genoeg mee heeft dan stijg ik
ik volg hiermee de 0-4mnd 5%, 4-6mnd 4%, 6-10mnd 3%, 10+ 2%
ik geef geen groente omdat hij volgens mee door de mixen, voldoende vezels binnenkrijgt
Door N.B.A.
#2245457
heb 4 amstaff's nu en 700 gram voor een amstaff pup van 10 weken is niet teveel hoor
heb zelfs er ééntje die 750 gram per dag nodig had op 10 weken en ze woog maar 9.2 kg
Door Lizzy
#2247381
[quote="fydgi"]
Hoi,

Dit is mijn toekomstige menuutje voor mijn vriend zn toekomstige amstaff pup van 10weken (ongeveer 10kg)
5% van het lichaamsgewicht / dag
500g kiezebrink fazant
500g rundspiervlees
500g kiezebrink lam
500g rundspiervliees
500g kiezebrink zalm
500g rundspiervlees
200g kipnek + 100g nier + 200g rundspiervlees

en af en toe eens rundspiervlees afwisselen met paardspiervlees

wat denken jullie?
[/quote]

Wat ik denk? Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat de bedoeling is? Hoe was je dit van plan te gaan voeren aan je pup? Ik heb geen idee wat er in die mixen zit dus ik kan er in alle eerlijkheid niks over zeggen. Ik krijg wel een licht unheimlich gevoel bij dit menu, voor een pup...... :-\

Wat je pup nodig heeft is een procent of 7 van het huidige lichaamsgewicht.

En het menu dient zo'n 50% goed bevleesde vleesbotten, 20% orgaanvlees (waarvan 10% pens en 10% orgaan zoals lever, nier en hart), 10% groenten en 30% spiervlees te bevatten. Als extra's heeft pup vette vis nodig, bijv. makreel, sardien of zalm. En een ei of 2 a 3 per week.

Je zult daarnaast tenminste 4 diersoorten moeten voeren. En dat eerlijk over de week verdeeld.

Verder houd ik niet van mixen. Ten eerste weet je niet wat er in gaat, ten tweede weet je niet in welke verhoudingen, ten derde weet je niet welke kwaliteit er in gaat en ten vijfde is gemalen prak niet goed voor de spijsvertering.
Door Parelridder
#2247844
[quote="Lizzy"]
(...) Verder houd ik niet van mixen. Ten eerste weet je niet wat er in gaat, ten tweede weet je niet in welke verhoudingen, ten derde weet je niet welke kwaliteit er in gaat en ten vijfde is gemalen prak niet goed voor de spijsvertering.
[/quote]En over het vierde punt laat je je maar niet uit? :biggrin2:
Door Irish
#2248412
Misschien een beetje offtopic, maar hoezo is gemalen niet goed voor de spijsvertering?
Mijn belgje Kaat verdraagt iets gemalen vaak beter qua bot gezien haar gevoelige maag dan niet gemalen..
Door Lizzy
#2248639
[quote="Irish"]
Misschien een beetje offtopic, maar hoezo is gemalen niet goed voor de spijsvertering?
Mijn belgje Kaat verdraagt iets gemalen vaak beter qua bot gezien haar gevoelige maag dan niet gemalen..
[/quote]

Belgen staan natuurlijk niet bekend om hun fantastische spijsverteringssysteem, helaas. Maar laten we zeggen dat voor normale gezonde honden het beter is om vlees in grote stukken aan te bieden. Het verteerd langzamer, de maagsappen krijgen goed de kans om in te werken en zo ontstaan goede hardwerkende gezonde magen en honden voelen zich veel beter voldaan met een vleesbot + vlees in grote stukken dan met gemalen prak.
Door fydgi
#2252914
Ok
De ene zegt 7% de ander 5 de volgende weer 7 dan weer 5, conclusie ik start op 5 om dan per dag te kijken hoe dit verloopt
het is niet omdat 'het ideale eetschema' voor een hond bestaat uit spiervlees, vleesbotten, orgaan en groentjes, dat vleesmixen niet gezond zijn voor een hond
JA het zal wel beter zijn om die karkassen en spieren en nieren ed te geven maar als je geen diepvries van hier tot in tokio hebt staan en ook geen zin hebt om elke veertien dagen (want ik heb 3honden) je vleestour te doen, dan zijn vleesmixen geen slecht alternatief.
Vervolgens zie ik bijna overal om 4 diersoorten per 3 weken te geven, ik geef er 4 per 2 weken.
van de kiezebrink mixen bestaan er gedetailleerde lijsten over hoeveel procent er van wat in zit.
ik geef deze mixen 3 van de 7 dagen dus qua spijsvertering zal dit niet veel problemen opleveren.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2253036
Kan je dan eens plaatsen wat er precies in de mixen zit?
Want zo kunnen wij dat niet beoordelen.
Het lijkt me sterk dat de verhoudingen hier kloppen, volgens mij te veel spiervlees.

Bovendien moet je MINSTENS 4 diersoorten plus vis geven, niet maximaal.  En zoals Lizzy al zegt en ik in je andere menu gezegd heb, verdeel je dat beter evenredig over de week.

Verder zie ik niet in wat de grootte van je diepvries te maken heeft met al dan niet vleesmixen voeren. Die moeten toch ook in de diepvries? Die moet je toch ook gaan halen? Bij kiezebrink verkopen ze ook een heleboel niet gemalen zaken.
Het is inderdaad niet om die reden die je zelf noemt dat mixen niet aan te raden zijn, maar om de eerder door Lizzy aangegeven redenen.  Je bent natuurlijk vrij om te doen wat je wil en dus mixen te voeren als je dat gemakkelijk vind. Maar als je niet zegt wat er in de mixen zit, kunnen we daar geen degelijke commentaar op geven.

Persoonlijk zou ik rekening houden met wat Lizzy zegt, maar ja, dat moet je natuurlijk zelf weten...
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op vr 10 feb 2012, 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door luka en kira
#2253567
Moet me toch even van het hart dat ik me zorgen maak omdat ik serieus denk dat jouw honden niet voldoende voeding binnen krijgen.
En wel om twee redenen: de hoeveelheid is te weinig en de samenstelling is niet volledig.
Dat is in dit menu het geval maar ook in het menu van je duitse herder.
Op dit forum geven we niet zomaar kritiek, maar we willen jou helpen om een zo goed mogelijk menu samen te stellen voor jouw honden.
Mijn advies: doe hier iets mee in het belang van je honden. Bedenk goed dat een pup maar één keer opgroeit!
Dit schrijf ik omdat ik zie dat jouw voorbeeld menu niet volledig is en jouw honden op deze manier geen volwaardige, uitgebalanceerde maaltijd krijgen. Bedenk wel dat dat grote gevolgen kan hebben. Waarom wil je dat risico nemen?
Heb je de handleiding op dit forum al gelezen en gekeken bij de voorbeeldmenu's? Misschien dat je daar iets aan hebt!
http://www.barfplaats.nl/handleiding-tot-barf

In plaats van het zelf samenstellen kun je natuurlijk ook kiezen voor een goede kvv. Misschien is dat makkelijker voor je?
En zodoende weet je wel zeker dat je honden alles binnen krijgen wat ze nodig hebben.

Ik zou dus ook rekening houden met wat Lizzy zegt...
Laatst gewijzigd door luka en kira op za 11 feb 2012, 00:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door fydgi
#2257354
Hoi,

Het is gewoon zo moeilijk omdat ik overal verschillende dingen lees. Zoals ivm de hoeveelheid voor de pup, 5%, 7% ....  Ook de hoeveelheid voor mijn herder, zo heb ik een vriendin die haar hond van 30kg, 500g geeft en die doet het daar perfect op. Momenteel geef ik mijn herder 600g door de winter, en ze is nog niks vermagerd.
Verder vind ik het ook moeilijk om vleesbot, spiervlees, orgaan ed te vinden zodanig dat ik voldoende diersoorten heb en het nog betaalbaar blijft...

ik zal de voorbeeldmenuutjes nog eens bekijken, maar had voor mijn herder en welsh corgi (weegt tien kg en krijgt momenteel 250 a 300g per dag) al volgend schema in gedachten, nog steeds in opmaak natuurlijk!

week 1
kiezebrink fazant 500g + 100g groente
rundshart 400g + 80g nier + 100g groente
kippenruggen 600g
500g Spiervlees 100g groente
600g eendennekken
600g spiervlees
zalmkoppen 500g + 100g groente
week 2
eendenkarkas 600g
rundshart 400g + 100g groente + 80g nier
Kalkoennekken 500g + 100g groente
600g spiervlees
kiezebrink hazenmix 500g + 100g groente
Spiervlees 500g + 100g groente
zalmkoppen 500g + 100g groente

Hierbij wil ik wel nog zeggen dat mijn honden totaal geen diarree of verstopping hebben bij het geven van 1 dag kiezebrink en 1 dag spiervlees

hopelijk is dit al iets beter

ik zal de voorbeeldmenu's nog eens bekijken
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door