Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Anne in Zweden
#2251148
De "carcasses volaille" bevatten steeds kipkarkassen en -spiervlees. Dat is ook het enige wat erin zit, volgens de lijst met ingrediënten.

De "volaille et boeuf" bevat naast 85% kipkarkassen en -spiervlees 15% runderlever.

En ze hebben fijngemalen rundvlees. Zonder iets anders erdoorheen, dus ook geen bot.

Het wordt allemaal wel steeds "complementaire" genoemd, dus niet volledig, wat betekent dat er inderdaad nog iets aan moet worden toegevoegd. Ook heb je de keus tussen kip en kip en o ja, kip... :biggrin2: Een uitgebalanceerd menu heeft je kennis dus nog steeds niet in huis hiermee, maar een beginnetje is het wellicht.

Edit: ik zie dat ze ook kippennekjes hebben, maar goed, het ging om de kvv
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op wo 08 feb 2012, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2251204
Ze raden aan om het met een gelijke hoeveelheid granen te mengen...  :-X
En je mag de gevogeltenekken rauw of gekookt geven...  :-\

Ik zou dus maar opletten, goed vragen wat er precies in zit en verder geen raad aannemen maar je eigen rekening maken. 
Ik zie verder (naast die koeienlever) geen woord over organen staan...
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 08 feb 2012, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2251329
Ik denk dat je de dingen zonder koe (boeuf) kunt vergelijken met smuldier-kip. Ik vind het er op het plaatje zo ook op lijken. dus gemalen vleesbot.
Ik vind het zeker wel goedkoop, helemaal voor Franse begrippen. Dat kan natuurlijk een slecht teken zijn, maar hoeft niet perse.
als afwisseling voor in je barfmenuutje zou het best af en toe kunnen. Maar het is geen kvv en dat gaat het met de voedingsadviezen van de website (gelijke hoeveelheid granen toevoegen  ;D ) natuurlijk ook niet worden.
Door M@rina
#2251351
Neuh ,die granen had ik zelf al geblokkerd net als het rauw of gekookt dat gaan we natuuuuuuurlijk niet doen.
Dat er geen orgaan in zat had ik ook al ontdekt.
Zou ze dit aan kunnen vullen met gedroogde andere diersoorten zowel spiervlees als orgaanvlees? Bij zooplus verkopen ze behoorlijk wat gedroogd spul.

Als dit niet lukt stapt ze over op Orijenbrokken  :(
Gebruikersavatar
Door koekje
#2251659
Ja, ze zou het kunnen aanvullen met spier- en orgaanvlees. Maar ik zou niet alleen deze prak als bot laten gelden, is toch een beetje gokken wat er inzit (en welke kwaliteit en hoeveel vlees eraan zat voor het gemalen zat). ook lijkt dit maar 1 diersoort te zijn (die zonder koeienlever dan), ondanks dat het gemalen gevogeltekarkassen noemen en er theoretisch ook andere vogelbotten in kunnen zitten. Dan wed je maar op 1 paard en ik vind dat te weinig variatie, ook al je met alles samen toch boven de 5 komt. Optimale variatie zit hem niet alleen in het aantal diersoorten in totaal, ook in de onderlinge variatie.

Wat is het nut van orgaan en spier gedroogd erbij geven? Omdat ze dat bij zooplus zo verkopen? Af en toe het orgaan- en spiergedeelte drogen zal geen kwaad kunnen. maar altijd zo gedroogd nee. Je weet niet hoe zooplus het gedroogd heeft en door te warme droging kunnen er aminozuren vervliegen. En wellicht is het eea wel behandeld met conserveermiddel.
Er is in Frankrijk echt voldoende barfmateriaal verkrijgbaar.
Door M@rina
#2251698
Ja, maar dan moet ze wel willen Barfen,  hé  :-\

Orgaanvlees zei ze al daar kan ze genoeg aan komen, maar ze wil geen hele karkassen of ribben gaan voeren, daarinzit het probleem
Gebruikersavatar
Door koekje
#2251730
Maar dan is er toch geen probleem? Orgaan en spier voert ze dan zo heel en de karkassen en andere vleesbotjes kan ze eventueel zelf door de molen draaien. In de tussentijd went het idee en worden de botjes minder eng en kan ze die ook heel gaan voeren.
Het klinkt allemaal heel simplistisch, maar echt serieus het went, die enge rauwe dingen en dus ook vleesbotjes.
Door M@rina
#2252213
Buiten dat je niet weet wat er in de maling zit.... hoe zit het dan met kvv merken die ook alleen kippenbot in de kvv verwerken, Shaweca doet dit en volgens mij carnivoer ook (behalve in de eend en vis zit eendenbot)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2252237
Ofwel is het opgebouwd uit voldoende verschillende smaken, ofwel moet je diersoorten afwisselen. En als dat niet voldoende is, is er een premix toegevoegd. Zo is het toch?
Ik geloof nooit dat hier een premix toegevoegd is om het compleet te maken.

Als men de handleiding van het mengen met granen zou volgen, krijg je volgens mij, los van het graan, gewoon een tekort van de eenzijdige voeding.  Niet dat iemand dat zou doen hier, maar ik wil maar zeggen dat het mij niet lijkt alsof ze veel weten van wat een hond nodig heeft om gezond te blijven, laat staan dat ze het in het vlees zouden aanvullen.
Dus dan is enkel kip gewoon veel te eenzijdig.
Door M@rina
#2252247
Dat had ik zelf ook al geconcludeerd, te eenzijdig te weinig variatie, sowieso orgaan en spiervlees toevoegen, maar hoe zit het dan met kvv's die aan alle soorten als calciumbron alleen kippenbotten toevoegen...

Ik denk dat ze het zelf compleet kan maken, vlees en orgaan is geen probleem in Frankrijk, botten geven vindt ze een probleem en ik zie haar ook niet gaan malen.

Het is dit of Orijenbrokken... dan lijkt me dit toch beter, zeker als ze het met verschillende diersoorten aan vult, 1x per week vis, een ei en yoghurt o.i.d.?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2252248
Als er nog andere diersoorten in spier toegevoegd kunnen worden, kan het wel, denk ik. Al zou ik er zelf niet zo zeker van zijn.  :-\
Ik hoop dan dat het enkel karkassen zijn, want anders valt er misschien niet zoveel vlees meer toe te voegen, en enkel afwisseling in het orgaan is wel weinig...

Mv Kruim zegt wel dat haar honden het nog zoveel beter deden op enkel kip dan op brok en dat ze ook een jaar lang niets anders gevoerd heeft, maar ja, daar was ik natuurlijk niet bij  :D
Ik ben niet zo overtuigd...
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2252277
Tja... Ik doe niet zo moeilijk over vleesbotjes...  :D

Nee, eerlijk, ik weet het niet.... Ik zou gewoon niet zeker zijn dat de hond wel alles binnen krijgt, en dat zou ik wel willen...  :(
Maar het maakt ook niet uit wat ik zou doen. Dat moet je vriendin zelf weten met de uitleg die ze krijgt.  Ik geef alleen maar bedenkingen... ;)

Ik weet dat het combineren trouwens afgeraden wordt, maar dat zou ik dan eerder doen.  Volledig vlees is beter, daar is iedereen het over eens. Maar als dat niet lukt, kan je ook nog deels iets compleets (kvv of brok) geven en aanvullen met vlees. Als het niet anders kan he. Ik wil echt niet gezegd hebben dat ze brok moet gaan geven!!
Of het kan of niet, dat moet ze zelf maar uitmaken met de gegevens die ze krijgt....
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door