Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Ria
#2250857
Ik ben al een poosje niet mee zo actief geweest hier omdat het heel goed ging met onze westie Sara sinds ze van brokken naar Carnibest Naturel is gegaan. Maar er komen nu toch een paar probleempjes, vandaar dat ik jullie graag om raad wil vragen:

Ten eerst heeft ze opnieuw oorontsteking gehad. Dat komt om de 3 a 4 maanden terug. Omdat 2 verschillende ab zalven niet hielpen (Surolan en Aurizon) is er een swab gemaakt en daaruit bleek dat het om staffylokokken ging. Ik moest 2 weken zalven met Otiderm en nu is het weer over. Van de da heb ik nu honingzalf meegekregen. 3 dagen 1x per dag en dan afbouwen tot 1x per week.

En tweede is ze best afgevallen sinds ze Carnibest krijgt. Van bijna 10 kg naar 8.5 kg. Ze kreeg eerst 2x per dag 90 gram en nu 2x per dag 100 gram + een portie pasta (macaroni) om haar te laten groeien, dit op advies van da. Maar in 2 weken is ze maar 20 gram gegroeid. En ik wil haar zo graag weer rond de 10 kg hebben.

Ze ziet er heel mooi uit qua vacht en heeft verder totaal geen huidproblemen of andere klachten. Wel vind ik haar wat lusteloos. Ze is helemaal onderzocht bij de da maar hart, longen, urine e.d. waren allemaal prima in orde.

Volgens Tannetje Koning moet het probleem van binnenuit aangepakt worden en niet van buitenaf. Daar zit wel wat in natuurlijk. Graag zou ik jullie mening eens willen horen. Misschien maak ik me zorgen om niks maar die steeds terugkerende oorontsteking zit me toch wel dwars. Ik heb al een ontgiftingskuur gedaan met brandnetelthee. Misschien iets om haar weerstand te verhogen?
Door hamada
#2250946
Vervelend die oorontsteking. Hopelijk zijn er ervaringsdeskundigen die je hierover kunnen adviseren.
Wat betreft dat eten: met de kou van deze periode krijgen de honden hier wat meer eten, omdat ze gewoon meer nodig hebben om warm te blijven. Vooral onze tricolor Sam heeft een relatief dunne vacht, dus die krijgt in plaats van 2x 100 gram nu 2x 220-230.
Volgens mij is het toevoegen van pasta niet echt handig. Dan krijgt je hond toch weer extra granen en koolhydraten binnen. Extra kvv kan dan een betere optie zijn.
Wel mooi dat hij goed in zijn vacht zit en verder geen klachten heeft.

Succes met je zoektocht.
Door nikèdog2000
#2250956
ik zou echt geen macaronie geven hoor
je hondje krijgt gewoon te weinig eten
ze mag zeker 300 gram per dag hebben
en puur oor zijn een heleboel mensen hilarich van dat het geweldig is
dat kun je ook proberen voor de oortjes
Door Hanny
#2250960
2 x per dag 90 gram voer voor een hond, die je graag op 10 kilo wilt houden is ook wel erg weinig. Daar zouden ze hier graatje mager van worden.
2% van het lichaamsgewicht is al 200 gram voer en dan eet een kleine hond meestel wel wat meer, dan die 2%, dus huppiekee meer voer er in.
Macaroni is niet zo'n echt goed idee, soms is het toch zo, dat granen toch wat reacties kunnen geven. Eigenlijk is graan ook niet echt voer voor honden.
Brandnetel thee is naar mijn ervaring een niet al te sterk werkend ontgiftings middel.
Oren blijft soms een lastig iets. Hier lijkt het er op, dat aloe vera, van binnen en van buiten aangewend een bruikbaar resultaat geeft.
Eigenlijk ben ik geen aloe-vera fan, maar goed, bij één van de meiden lijkt het goed te helpen. Eetlepel per dag door het voer, een paar dagen wat in de oren, fles leegmaken, met een halve liter doen we een hele tijd en mevrouw kan er weer maanden en maanden tegen..
Er zijn vele andere middeltjes voor de oren, maar dit werkt hier goed.

Hanny
Door Ria
#2250963
[quote="nikèdog2000"]
ik zou echt geen macaronie geven hoor
je hondje krijgt gewoon te weinig eten
ze mag zeker 300 gram per dag hebben
en puur oor zijn een heleboel mensen hilarich van dat het geweldig is
dat kun je ook proberen voor de oortjes
[/quote]

300 gram is idd een stuk meer. Ik ging uit van 20 tot 30 gram/kg  lichaamsgewicht per dag en daar zit ik al royaal boven. Maar dan ga ik ipv macaroni meer Carnibest geven.
En puur oor, ik zal eens op google zoeken. Ik gebruikte af en toe een oorcleaner van Beaphar. Maar het gekke bij Sara is dat haar oren altijd super schoon zijn. Ook als de ontsteking weer de kop op steekt, haar oren zijn dan vuurrood van binnen maar niet vies. Vandaar dat ik het maar af en toe gebruikte.
Zou dan toch een weerstandverhogend middel een optie zijn?
Laatst gewijzigd door Ria op wo 08 feb 2012, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ria
#2250984
@ Hanny: ik weet niet beter of aloe vera is een huidverzorgingsproduct toch? Hoe gebruik je dat dan? Lijkt me niet iets om door het vlees te mengen toch  :confused1:
Door Alba
#2251022
Als je zelf vind dat je hondje aan de magere kant is, inderdaad meer voeren. Ik zou zelf geen pasta geven, zeker niet omdat ik begrijp dat ze in het verleden op brokken echt problemen had. Je kunt haar ook vettere diersoorten voeren, zoals eend en geit (Carnibest heeft dacht ik ook een eend-variant?).

Wat betreft de oortjes, ik gebruik zelf zilverwater voor in de oren van mijn hond nadat ik het haar eruit heb (langharige hond). Dat kalmeert snel en volgens mij zijn er ook mensen die ontstekingen er goed mee hebben behandeld.
Door eelke
#2251027
[quote="Ria"]
300 gram is idd een stuk meer. Ik ging uit van 20 tot 30 gram/kg  lichaamsgewicht per dag en daar zit ik al royaal boven. Maar dan ga ik ipv macaroni meer Carnibest geven.
En puur oor, ik zal eens op google zoeken. Ik gebruikte af en toe een oorcleaner van Beaphar. Maar het gekke bij Sara is dat haar oren altijd super schoon zijn. Ook als de ontsteking weer de kop op steekt, haar oren zijn dan vuurrood van binnen maar niet vies. Vandaar dat ik het maar af en toe gebruikte.
Zou dan toch een weerstandverhogend middel een optie zijn?
[/quote]

Huh als je 20 gram per kg hond doet, bij een hond van 10 kg, dan is dat toch 200 gram? En 2 x 90 is 180 gram, dus dan geef je nog minder dan 20 gram per kg hond. En 200 gram per dag, is precies de 20 gram per kg hond, wat aan de weinige kant is.
Ik zou zeker naar de 300 gram gaan... of wellicht eerst naar 333 gram (omdat dat makkelijker te verdelen is in een kilo worst) en daarna kijken wat ze op 250 gram doet.
Door wijkje
#2251028
Door oorontstekingen van mijn jongste hond ben ik hier op Barfplaats terecht gekomen. Om de zoveel maanden. was het raak. De eerste keren heeft ze flinke ontstekingen gehad.
Op een gegeven moment begon ik het te herkennen ; als de andere haar oren ging wassen, dan was het weer zover.
Omdat mijn dierenarts aangaf : het is chronisch en ik cleaners voorgeschreven kreeg, ben ik gaan zoeken naar alternatieven.
In ben ik die tijd overgestapt van brok naar KVV. In beginperiode was ze niet geheel klachtenvrij ; de laatste keer waren alleen haar gehoorgangen wat geirriteerd. Voor de rest had ze eigenlijk geen klachten.
In het begin ben ik granenvrij gaan voeren en langzaam overgegaan op Barf. En ik weet tot de dag van vandaag niet wat het is geweest, maar ondertussen is ze klachtenvrij. Puur Oor gebruik ik niet meer omdat ze geen oorklachten meer heeft. In het begin gebruikte ik het wel. Tijdje terug had ze keer bepaald merk brokjes gehad ; dag later : rode oren.
Ik zou overwegen om te kijken naar ander merk KVV of gaan Barfen en eventueel ondersteunen met Puur Oor. In veel merken KVV zitten olieen e.d. toegevoegd. Mogelijk reageert ze toch op bepaalde voedingstoffen of mogelijk reageert ze op bepaalde diersoorten.
Laatst gewijzigd door wijkje op wo 08 feb 2012, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2251042
Maar is ze nu ook te dun dan? Volgens mij is Angel toch wel groter dan een Westie en die weegt 10,5 kilo en is daarmee mooi op gewicht. 
Door Ria
#2251334
Saille schreef: Maar is ze nu ook te dun dan? Volgens mij is Angel toch wel groter dan een Westie en die weegt 10,5 kilo en is daarmee mooi op gewicht.
Misschien moet ik even iets duidelijker zijn. Toen Sara nog brokjes kreeg woog ze rond de 10 kg. En dat was wel iets aan de royale kant moet ik eerlijk zeggen. Maar op een gegeven moment wou ze geen brok meer eten, wat voor soort ik ook probeerde. Eerst dacht ik nog: als ze honger krijgt gaat ze écht wel eten. Maar nee hoor, ze was al ruim 2 kg afgevallen en toen vond ik het genoeg en ben overgegaan op Carnibest (wat ze echt heerlijk vind!) Ze woog toen 8 kg. En daar ben ik dus ook van uit gegaan. Ik heb een poos meer Carnibest gevoerd: 250 gr/dag en ook daar groeide ze niet van. Toen kwam dus de da met het idee van pasta erbij te geven. Maar ook dat lijkt nog niet te helpen.

Verder krijgt ze sinds maandag Dermiel honingzalf in haar oren. Maar het lijkt of ze daar meer last van heeft van dat het zou verzachten.
Ik heb het gevoel alsof dat prikt in haar oren. En helaas is dat ook weer zo'n vieze vettige creme waar haar koppie zo vies van wordt.

Vandaar dat ik ook dacht aan iets wat weerstand verhogend is. Misschien is Aloe Vera dan inderdaad een idee. Of zilverwater, dat is tenminste ook niet zo vet dacht ik.
En ik las vanmiddag ergens in een topic van parfums in bepaalde wasmiddelen. Vanaf nu ga ik dus ook haar kleedjes wassen in azijn.
Door Mevroi Kruim
#2251726
Ik zou idd gelijk stoppen met de macaroni. Honden zijn geen zetmeelverteerders, je belast de vertering ermee. En heel veel honden reageren met allerlei huidproblemen op granen en daarvan gemaakte producten.
Ik zou verder meer kvv gaan voeren, of dat nou CB is of iets anders. Als een hond dunner wordt krijgt 'ie te weinig, zo simpel is het. Door koolhydraten toe te voegen voeg je loze calorieen toe maar geen nuttige voedingsstoffen, en die heeft je hond nou net nodig om meer spieren te maken. Van macaroni kan een hond alleen vet maken, voor spieropbouw is eiwit nodig.
Een dier of een mens doen er meestal een tijd over om gewicht te verliezen, dat gebeurt niet in een paar dagen. Gewicht erbij, van de goede soort, dus spieren, kost ook tijd om op te bouwen. Ook dat is niet met een paar dagen of weken bekeken, daar moet je geduld voor hebben.

Hond Logi is een stuiterbal die heel veel verbruikt. Als ik die volgens de richtlijnen voer valt 'ie van de graat. Hij krijgt minstens het dubbele en dan blijft hij netjes op gewicht, zonder spek maar goed gespierd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door