Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2250386
Ik heb voor Merel en Maartje nieuwe porties orgaanvlees gemaakt. Vaak hebben ze een mix van lam, geit en runder orgaan, maar deze keer alleen konijnorgaantjes (hart, lever en nier).
Ze krijgen in gewicht even veel lever als nier en een tikkie meer hart. Concreet: per hond per dag 20 gram lever, 20 gram nier en 25 gram hart. Nu viel mij op, omdat het allemaal van 1 diersoort afkomstig was ditmaal, dat ze dan totáál gen proidierverhouding krijgen, namelijk 4 hartjes, 2 niertjes en nog geen half levertje ???
Houden jullie prooidierverhoudingen aan? Waarom wel/niet?
#2250399
Hier ook 1kg hart, 1kg lever, 1 kg nier, 3 kg pens. Ik bestel/ maak 4 weken menu's en dit is juist de hoeveelheid die ze nodig hebben op 4 weken.
Maak dan zakjes van 750 gram (400 gram amadeus/350 gram indy), zo geef ik zondag en woensdag een zak met vleesbot.
Hier gaat dit, hun ontlasting blijft goed, maar heb ook al gehoord dat dit bij sommige niet gaat en dat ze dan aan de platte gaan.
Soms heb ik ook wel eens lamstongetjes, long of klootjes (als ik eraan kan komen) en dat krijgen ze dan als extra.
Laatst gewijzigd door Monoxxide op di 07 feb 2012, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
#2250400
Ik heb t ook gedaan hoor, Sally een hele tijd iedere dag orgaan omdat ze anders aan de dunne ging. Maar dat is niet meer zo.

Hier krijgt ze 1 x per week 300 gram orgaan, samen met 300 gram vleesbot. :)
Een andere dag in de week krijgt ze de pens, met vleesbot.
#2250437
ik probeer me er, om en nabij, aan te houden.
Pens krijgen ze het meest, inverhouding. Lever en hart krijgen ze daarna hier het meeste, en aanvullend nier, wat ze beduidend minder krijgen.
Ze lusten ook niet van alle diersoorten lever. Nijnlever willen ze rauw niet eten. gedroogt juist weer wel.

Ik verpak alles per kg. behalve de nier en de testikels. die doe ik per 200gr. Daar vul ik zeg maar de rest mee aan in gewicht om aan het einde toch goed uit te komen.

Nu zit ik schaars in hart en pens. Dus krijgen ze van de rest even in verhouding wat meer. Straks heb ik weer pens en hart, en dan krijgen ze dat even een paar keer meer.

Als de poepies maar goed blijven  ;)
#2250543
Ik hou aan verhouding aan voor orgaan:
1 deel pens en 1 deel orgaan.
Het orgaan deel wordt dan weer opgesplitst in 6 delen:
1 deel lever
1 deel nier
2 delen hart
2 delen maag.
Ik bestel dus kilo lever, kilo nier, 2 kilo hart en 2 kilo maag (of een veelvoud hiervan!!). Vervolgens wordt alles gemalen, want 2 van de 4 honden blieft het anders niet. Vervolgens wordt het in porties van 300 gram verpakt. 3x per week krijgen ze dan een smurrie van 300 gram orgaan, 300 gram groente, vis en een eitje erdoor.
#2250590
Dazzle krijgt 500 gram orgaan in de week (is 20% van haar behoefte)
Dat is weer verdeelt in 250 boekmaag en 250 overig.
Dat overige is dan hart, lever (biologisch of van kleine gevogelte / konijn) en nier (geldt hetzelfde voor als met de lever).
#2250641
Vooralsnog niemand die de prooidierverhoudingen aan houdt. En het argument welke ik tot nu toe lees is: gemak.
Zijn er mensen die wél prooidierverhoudingen aan houden? En mensen die om andere redenen van gemak lever, nier en hart in ongeveer gelijke hoeveelheden geven? Ik ben zo benieuwd naar de onderbouwing van of/waarom deze verhoudingen te prevaleren zijn boven die van het prooidier..
#2250642
[quote="Parelridder"]
Vooralsnog niemand die de prooidierverhoudingen aan houdt. En het argument welke ik tot nu toe lees is: gemak.
Zijn er mensen die wél prooidierverhoudingen aan houden? En mensen die om andere redenen van gemak lever, nier en hart in ongeveer gelijke hoeveelheden geven? Ik ben zo benieuwd naar de onderbouwing van of/waarom deze verhoudingen te prevaleren zijn boven die van het prooidier..
[/quote]

Bij mij is het niet zozeer gemak. Ik houdt gewoon de barf% aan dus ca 3% van lever, nier en hart en 10% pens. Echter ipv om het bij elkaar te gooien of per dag af te wegen kies ik ervoor om dit te verdelen over 4 maaltijden zodat ze ook proeven wat ze eten.
#2250649
De verdeling over de week/weken verandert niets aan de percentages.
Ik houd ook de percentages aan zoals jij die hanteert en ze hier geadviseerd worden. Ik vraag me alleen af wat de réden is dat we kiezen voor percentages die afwijken van die van een prooidier. Ik vermoed dat er meer dan alleen gemak achter zit, vandaar ;)
#2250650
Nou, ik durf best zeggen dat het hier puur voor het gemak is. Heb ook lange tijd elke dag compleet gegeven, spier/orgaan/bot extra's. Voor mij waren het altijd zo kleine beetjes orgaan en heb toen even gekeken hoe ze zouden reageren op 2 dagen orgaan. Moet wel zeggen dat als de ontlasting ook maar een klein beetje van het normale was afgeweken dat ik dit niet gedaan had. Wij barfers stellen daar toch wel hoge eisen aan (ja ook de poopoo haha).
#2250674
Ik voer 20% orgaan, waarvan 10% pens en 10% diversen (hart, lever, nier, tong, etc). En ik bereken dat niet volgens het prooidiermodel omdat de praktijk heeft uitgewezen dat dit simpelweg niet nodig is, om in zoveel detail te gaan. En omdat in de praktijk blijkt dat je met wat nattevingerwerk helemaal niet zo ver van de werkelijkheid af zit.

(10% hart en nier en lever en tong ongeveer in gelijke delen verdeeld maakt ongeveer : 2,5% a 3% van ieder).

Het hele punt is dat je met het zelf samenstellen kijkt naar een "ongeveer" scenario. Je geeft ongeveer 40% a 50% vleesbot. Je geeft ongeveer 20% orgaanvlees. Je geeft ongeveer 10% groenten. En zo krap komt het allemaal niet want als een groep wolven een grote prooi doodt, dan gaan ze allemaal tegelijk voor de buikholte en eten ze echt niet "1 hapje lever voor jou, 1 hapje lever voor jou, 1 hapje lever voor jou en 1 hapje hart voor jou, 1 hapje hart voor jou". Nee, ze vreten wat ze te pakken krijgen.

En wij krijgen het hele prooidier nooit nagebootst, tenzij je echt hele prooidieren voert (en ik voer die uit principe niet, ik vind dat je geen dieren moet slachten om onze huisdieren te voeden). Want wij voeren geen huid en we voeren (in de regel) geen hersenen, geen ogen, geen blaas, geen darmen, geen milt, geen alvleesklier, etc.

En verder haal ik even een oud topic aan, waar ik het volgende schreef:

Even wat gewichten (zo ongeveer he - ik baseer me op de gewichten van de organen die wij krijgen van onze biologische boer. Deze koeien zijn van het ras Blonde d`Aquitaine en de stier weegt ongeveer 1500 kg en de koe 1100 kg als ze volledig uitgegroeid zijn op de leeftijd van een jaar of 5, maar deze gewichten bereiken ze niet vaak. Alleen de echte fokstieren bereiken dit gewicht) van een koe, totaalgewicht + organen.

We nemen een totaalgewicht van 600 kilo want wij krijgen vlees van koeien, stieren en jongere dieren waarvan het gemiddelde gewicht zo rond de 600 kg ligt.
De pens weegt zo'n 17 kilo.
Een lever weegt zo'n 15 kilo.
Een hart weegt zo'n 5,5 kilo.
De nieren wegen zo'n 2,5 kilo.

Even omgerekend bestaat de koe over de volgende percentages organen:
Pens: 2,8%
Lever: 2,5%
Hart: 1%
Nieren: 0,5%

Noot: dit laat gelijk zien waarom ik het met dat "pens is compleet, dat kun je zo vaak voeren als je wilt" zo'n rare uitdrukking vind en tegenstrijdig vind met de rest van het prooidierprincipe dat men dan wel hanteert.

Dat klopt ongeveer wel want dit is in totaal 6,8% orgaan en we missen de tong, de hersenen, de lebmaag, boekmaag, ogen, etc. nog. Met dat er ook nog bij, kom je wel op 15% (deze koe bestaat wel voor ongeveer 15% uit organen).

Met andere woorden, een prooidier ala een koe bestaat inderdaad uit meer lever dan hart. En waarom dan niet toch meer lever voeren dan hart? Nou kijk, wij kunnen heel moeilijk aan alle organen van slachtdieren komen. Hersenen worden vaak vernietigt, leb en boekmaag kun je vrijwel nooit kopen, ogen ook niet, tong is vaak te duur, etc.). En we willen toch wel iets van 15% orgaanvlees voeren. Omdat orgaanvlees zoals lever, nier, hart nou eenmaal rijk is aan vitamines en mineralen en onze honden daar (met het leven van vandaag de dag) wel behoefte aan hebben. We hebben de behoeften van de hond uitgerekend (nutrient requiremehnt of domestic animals) en als je qua orgaanvlees aan deze vitamine/mineralen behoefte wilt voldoen, moet je toch zeker wel op de 15% gaan zitten en als je veel pens voert (pens bevat veel minder voedingsstoffen dan ander orgaanvlees en zelfs spiervlees), dan moet je toch wel op zo'n 20% gaan zitten. Sommige KVV merken zeggen zelfs dat ze wel 30% orgaanvlees in het prakje moeten stoppen om aan de vitamine/mineralen behoefte te voorzien.

Je kunt je afvragen hoe een wolf dan op een gemiddeld prooidier kan overleven, aangezien deze ook maar voor 15% uit orgaan bestaat. Tja, misschien kun je wolf en hond toch wel niet 1 op 1 vergelijken? Misschien omdat een wolf gemiddeld in een schoner milieu leeft (ligt niet 24 uur per dag mee te roken en ademt geen uitlaatgassen in) en misschien omdat een wolf echt wild vlees eet, hetgeen aanmerkelijk rijker aan voedingsstoffen is dan bio-industrie vlees? Ik zou denken dat 30% gewoon echt overdreven is (orgaanvlees is vaak wel goedkoper dan spiervlees). En 15% a 20% orgaanvlees is voldoende, dat zie je ook wel aan onze BARF honden, die het daar al sinds jaar en dag uitstekend op doen. Misschien omdat wij met BARF veel afwisselender voeren.

Nou, wanneer je dus de beschikking hebt over de standaard orgaanvleessoorten (de meeste van ons komen niet verder dan lever, nier, hart, pens, tong en long waarvan we weten dat long weinig voedingsstoffen bevat), dan zul je van bepaalde orgaanvleessoorten iets meer moeten voeren. Om aan de voedingsstoffen te voldoen. Meer pens voeren is zinloos, pens is vrij arm aan voedingsstoffen, armer dan spiervlees en veel armer dan orgaanvlees als nier, lever, hart. Ga je meer lever voeren: overdoseer je gemakkelijk vitamine A. Lever is namelijk heel rijk aan vitamine A. En meer dan 5% van het totaal kun je gewoon beter niet aan lever voeren. Ook omdat lever van bio-industrie dieren een opslagplaats is voor minder gezonde stoffen (zoals bijv. medicijnen) en ook omdat je hond pikaal aan de diarree gaat van teveel lever. Nou, eigenlijk idem dito voor nier. Daar moet je ook niet al teveel van voeren. Daar moet je, in mijn ogen, ook echt niet meer van dan een procent of 5 max. voeren. Hart kun je al veel meer van voeren, zonder dat dit gelijk grote consequenties heeft. Hart is geen opslagplaats, hart is natuurlijk ook een spier (rijker aan voedingsstoffen dan spiervlees) en de gemiddelde hond gaat er niet gauw van aan de diarree.

Dus, zo vullen we die 15% a 20% orgaanvlees een beetje in. Vraag je mijn persoonlijke mening, vind ik het echt onzin om er zo'n diepgaande studie van te maken over hoeveel van orgaan X en Y je hond zou mogen hebben. Ik vind dat je het meer als een richtlijn zou moeten zien. En met lever moet je dan gewoon uitkijken dat je niet teveel gaat geven (bij meer dan 5% begint het echt op overdosering te lijken) vanwege de vitamine A.

Maar als je 20% orgaanvlees voert en je geeft 10% pens (en zoals je ziet is die 'magere' 10% pens die ik hanteer al ver boven het percentage pens waar een koe uit bestaat) en je verdeeld die resterende 10% over hart, lever, nier, tong, long, etc.: dan zit je gewoon prima. Het minimum aan lever dat je zou moeten voeren voor de vitamine A heb ik ook al een keer uitgerekend en op Barfplaats neergezet (in dit topic, voor de details: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 432.0.html):

Citaat
    Wat weegt jouw hond? Stel, hij weegt 10 kilo maal 75 IU per kilo lichaamsgewicht = 750 x 7 dagen per week = 5250 IU nodig per week. Als we dan even uitgaan van de 25000 IU per 100 gram, dan kom je ook op een hoeveelheid lever per week van ongeveer 20 gram.

    Heb ik het even uitgerekend voor Brutus. Hij weegt 32 kilo x 75 IU per dag per kilo lichaamsgewicht = 2400 x 7 dagen per week = 16800 IU per week aan vitamine A = dus dat is iets meer als 50 gram lever. 
Zoals je ziet is dat dus heel wat minder dan die 2% a 3% lever waar we het over hebben. Dus je hoeft ook niet heel erg bang te zijn dat je er te weinig van voert. Nogmaals, met die 10% pens en 10% hart, nier, lever, long: zit je prima. Die 10% gedeeld door 4 = 2.5% voor ieder. Nou, geef je de ene keer een beetje meer van het een of van het ander: zit je nog steeds goed.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door