Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door *Yvje*
#2236802
Nu na anderhalve week alleen vlees gegeten te hebben gaat het aardig lekker !
Ze zit op zo'n 112 gram per dag. Soms iets minder, het is alleen lastig het haar
toch te laten eten zonder een beetje gourmet .. en ze eet maar kleine beetjes.
Ze heeft wel een dag of 3 alleen Bibi gegeten zonder gourmet, alleen het punt
is dat ze haar Bach bloesem in een beetje gourmet krijgt omdat dat zo makkelijk mengt
en ze het altijd opeet, heb al anders blikvoer geprobeert maar dan eet ze d'r bach dus niet op.
Punt is dus dat ze ineens steeds weer wegliep als ik Bibi neer legde zonder gourmet erdoor.
Morgen krijg ik weer andere smaken vers, CB lam, Tinlo kip en natuur en de cattery versie om te proberen.
Geen idee of ze dit ook zo goed gaat eten als de Bibi hoor .. hoop het wel.
Misschien dat ze met wat meer afwisseling ook beter gaat eten zonder blik erdoor ?
Moet ik gewoon extra extra streng zijn ? Soms is het dus zo dat ze de vorige avond rond 8 uur haar
laatste beetje op heeft en dan pas de volgende dag tegen 2 uur weer eet, dit kan nog geen kwaad toch ?
Ze wil wel eten want als ik haar dan dus de Gourmet voor leg valt ze aan en ze is wel aan het zeuren
maar ze speelt een spelletje met me want zodra ik opsta en haar Kvv pak en naar haar toe loop
sprint ze weg met een jolig hoofd en een schuine rug en staart, ze rent dus niet weg omdat
ik te veel push ofzo .. wat kan ik daar mee doen ? Nu leg ik haar eten weer weg als ze dit gaat doen
omdat ik weet dat ze toch niet wil eten en nog niet genoeg honger heeft om eraan te beginnen, maar
irritant is het wel ! Al moet ik er stiekem ook wel om lachen .. maar goed, eff serieus , hoe dit aan te pakken ?
Door Limpy
#2236818
Netjes hoor!!
Nieuwe smaakjes zullen of makkelijk zijn of grote uitdagen (dan vermengen met de bibi voor gewenning)
Als ze er een spelletje van maakt, laat maar gaan en dan wacht ze maar.
Bij pekke zit er ook wel eens meer dan 15-17 uur tussen 2 maaltjes omdat hij ´s morgens liever uitslaapt of iets niet blieft, jammer dan...
Door *Yvje*
#2237266
Ok, thx Limpy ! Voel ik me toch weer iets zekerder ! Dan wacht ze nog maar even dan !
Heb nu ook nog een uitdaging, heb allerlei andere smaakjes besteld, ook voor de katers,
die willen ook nog wel eens verwend doen en dan keer op keer weg lopen, voorheen bestelde ik
alleen wat ze echt lekker vonden en goed aten maar ik vind het wat eenzijdig dan, alleen Bibi en Tinlo kip.
En wat de èen niet lust lust de ander weer wel dus ik blijf aan de gang op die manier.
Dat is wat mij betrefd ook afgelopen hoor. Ik zal niet meer zwichten !! Hihi ..
Door Limpy
#2237549
Smaakjes en merken mixen een idee? Trapten ze hier ook altijd wel in om ze eraan te laten wennen.
Gaat goed komen hoor *schuiftglaasjeroosviceeoverdetafel*
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2237961
Ik zou ook smaken mengen, net zoals je voorheen met blik gedaan hebt.
En inderdaad niet meer zwichten hoor. ;)  Madame weet duidelijk hoe ze haar zin moet krijgen, maar dat zal niet meer werken. :)
Door *Yvje*
#2238236
Limpy schreef: Gaat goed komen hoor *schuiftglaasjeroosviceeoverdetafel*
Haha... ;)

Vandaag gaat gaat het even weer iets minder, Tinlo kip, voorheen at ze ook dit wel af en toe een hapje van de katers,
dus ze vind het niet echt vies. Ze wil er maar een heeeeeel klein beetje van .. ik heb het weer even moeten mengen
met een beetje gourmet. Met Bibi mengen wil ze het ook echt niet .. dan gaat ze dus ook moeilijk doen
zodra ze alleen Bibi krijgt ..
Laatst gewijzigd door *Yvje* op vr 27 jan 2012, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door *Yvje*
#2241562
Ondanks ze nu bijna dagelijks op zo,n 110 gram per dag zit, is ze wel dunner geworden.
Ze weegt 3.2, moet ik haar nog meer geven ? Probleem is dus dat ze niet meer aanneemt ..
Ze is verder wel lekker actief en lijkt er geen last van te hebben .. toch wil ik haar wat dikker zien.
Hoe lang duurt het ongeveer voordat Kvv een beetje aanzet ?
Bij Axl was het een kwestie van weekjes, na 3 week was ie al 200 gram zwaarder, maar dit zal bij
iedere kat anders zijn neem ik aan.. Izzy was zowieso al moeilijk dikker te krijgen.
Door Limpy
#2241585
Dat zal idd per kat verschillen, pekke komt hier al aan als hij alleen maar naar het voerbakje v/d anderen kijkt terwijl ik er bij limpy nix aankrijg terwijl hij juist het meeste eet van alle 4....
Evt wat vettere diersoorten voeren? Althans proberen of ze dat lust, bv lam en eend.
(ook niet te veel/vaak geven ivm diarree)
110 gram voor een kat van ruim 3 kg vind ik netjes, maar hoeveel hoort ze te wegen denk je? Hoe groot is ze?
Door *Yvje*
#2241594
Nou, niet veel meer, als ze 3.5 zou wegen zou ze er perfect uitzien !!
Het is geen groot poesje, nooit geweest ook..
Het lastige is dat ze eend bijvoorbeeld absoluut, ook niet met blikvoer wil eten.
Vandaag toevallig weer een keertje Cb lam maar hier is ze ook niet zo blij mee
maar ze eet het wel, wel alleen met Gourmet patè erdoor maar het is een begin.
Verder eet ze de Bibi soorten het best en ook redelijk vaak zonder bliksmurrie erdoor.
Heb haar van de week al haring stukjes voorgelegt, vond ze wel lekker maar
ook niet meer dan een paar stukjes ten grootte van je vingernagel ..  ???
Door Limpy
#2241603
Hmm, dan houdt eend idd ook op ja.
Zou de lam dan eens met kip vermengen, lam is puur hier ook niet zo favoriet en haring alleen maar als die kakelvers is. Lust ze wel zalmmix oid?
Door *Yvje*
#2241615
Geen idee.. wou komende maand de vette vismix bij Caroba mee bestellen.. als zij het niet lust dan de hond wel.
T'is te proberen toch .. op zich vind ik het niet erg als ze alleen de lam wil met gourmet erdoor.. dat kleine beetje
wat ik er door doe is amper noemenswaardig. Het is niet zo dat ik een heel blikje per dag er door jaag gelukkig.
Heb het al geprobeert met beter blikvoer zoals Carny of Applaws en Bozita maar dit weigert ze ..
Ben al lang blij dat ze toch wel goed eet 9 van de 10 keer .. en misschien moet ik gewoon eens een
keer streng zijn en weigeren door de lam nog blik te doen net als ik met de Bibi ook gedaan heb..
uiteindelijk eet ze dan wel hoor... alleen dan krijgt ze niet de hele 110 gram binnen .. maar om even een dagje
te doen kan geen kwaad, even zo dat ze weer weet dat ze niks anders krijgt ..
Door *Yvje*
#2249757
Tsss... paar dagen ging het super goed, ze krijgt nu twee keer per dag omdat ze dan meer honger heeft
en sneller eet en niet weigert.. dacht ik .. nu doet ze weer moeilijk, wil alleen maar met blik erdoor !
Ik blijf proberen en blijf streng maar wordt er wel moe van.. daarnaast wordt ze alsmaar dunner ..
Ben bang dat als ze niet meer gaat eten ze toch echt weer terug op brok moet .. :-[
Terwijl ze zich wel beter lijkt te voelen want ze zeurt veel minder tussendoor om eten wat ze met brok heel veel deed.
Als ze weigert en ik het weghaal voor een paar uur dan gaat ze wel lopen mekkeren dus honger heeft ze wel..
denk nog net niet genoeg om dat Kvv op te eten.. Moet zeggen dat Izzy ook wel heel makkelijk met honger om kan gaan.
De katers houden het lang niet zo lang vol ook ..en blijven dan maar zeuren en moeilijk doen.. Izzy gaat gewoon
ergens zitten op een gegeven moment..
Gebruikersavatar
Door koekje
#2249817
Waarschijnlijk heeft ze gewoon niet iedere dag 100 gram nodig. De katten van Too zijn geloof ik wat zwaarder dan jouw poes en die krijgen geloof ik max 90 gram per dag. Ot eet ook niet altijd netjes 100+ gram per dag, die heeft ook vaker een anorexia-dag en Ot is ook heel slank. Ot weegt niet meer dan zo'n 3,5 kilo.
Door *Yvje*
#2249843
Ok, ja, dat kan ook idd. Axl en Liam hebben immers ook dagen dat ze minder eten dan andere dagen.
Ik ga denk ik omdat ze bijna iedere dag Bibi krijgt, wel beide smaken, om de 2 dagen een andere soort geven,
dus 2 dagen Bibi, dan een dag Cb lam dan weer 2 dagen Bibi dan weer Tinlo kip etc.
Hopelijk is ze dan ook niet zo snel uitgekeken op de Bibi... ze vind die andere smaken helemaal niks maar
dan waardeert ze hopelijk de Bibi ook beter..
Ik zal haar dalijk ook eens even wegen ... gok dat ze nu rond de 3.1 zit ..
Maar ik heb altijd zoiets van " als ze dunner worden krijgen ze niet genoeg" ondanks ze niet meer wil zeg maar.
Laatst gewijzigd door *Yvje* op di 07 feb 2012, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Too
#2249857
Wow Koek wat goed van je!

Idd zijn mijn meiden nu iets zwaarder maarruim een jaar geleden woog Tootje 3,8kg incl vervoersmand :biggrin2:
Ik denk dat ze nu in d'r bloterd aan de 3.6 zit.. ik vind 'r best stevig nu
Cera zal rond de 4 zitten, is niet dikkig maar heeft gewoon een heel ander model [veel ronder, breder, stevige beentjes/voetjes en heel veel vel]
En ja ze zijn vrij sneu... ze krijgen echt niet meer dan zo'n 90gr/dag al zouden ze best veel meer op kunnen
Dat bewijzen ze dagelijks door de voorwas te doen, kwaliteitscontrole uit te voeren, rest verwerking op zich te nemen etc

Echt de eerste jaren was Catoo behoorlijk hakerig, overal stak bot en scharnier uit maar als ik haar meer voerde kwam dat niet t hele lijf 'ten goede' maar vulde alleen de speklaag/zak tussen d'r achterpootjes...
En dus ben ik er mee gestopt : Catoo is zoals ze is en dat is bottig en erg getailleerd, net zoals bv vriendin E dat ook is.. en dat is goed, zolang ze vrolijk en gezond is . En dat betekende ook dat ze een hoeveelheid voer kreeg waarop ze netjes 'zichzelf' bleef.
Inmiddels is ze 'uitgezwaard' maar daar heeft ze dus wel een paar jaar voor nodig gehad: d'r borstbeen is geen kapstok meer, de heupen prikken niet meer overal doorheen en ze heeft onder d'r winterjas een heel klein laagje

Moraal van dit hele verhaal ;)
Staar je niet blind op de hoeveelheden die de mannen wegstouwen,
iedereen heeft z'n eigen voedsel/energiebehoefte
Jouw Izzy klinkt als een fijn gebouwd tenger dametje, die eten niet zoveel [da's nl niet damesachtig ::)]
Als je haar [met wat smeerwerk] gemiddeld 80/90gr dag kunt laten eten dan is dat echt genoeg hoor

Dat afvallen kan ook wat met t "Atkins-effect" te maken hebben [geen koolhydraat-verbranding meer]
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door