Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#224935
Weeeeer een puppenvraag!

Als er een pup op komst is, laat je de honden die je al hebt dan vaccineren (terwijl je dat normaal niet doet)? En ontworm je je volwassen honden ter bescherming van puppestein? Of niet?

Misschien een stomme vraag hoor, maar ik loop hier over na te denken en kom er niet uit!
Door gonny
#224942
heb ik niet gedaan...Sindy is al 4 jaar niet ingeënt en ook niet ontwormd, dus heb ik het ook niet gedaan toen Boris kwam. ;)
Door danielle1980
#224952
nee heb ik ook niet gedaan bij minx.
denk niet dat het nodig is.
wel heb ik het hele huis,
dus 8 katten,minx essie en pups tegelijk ontwormt bij de 1ste keer ontwormen van de pups :)
maar dat was meer omdat onze katten en minx buiten komen en alles eten en ook bij de pups in de buurt konden komen.
erna heb ik eigenlijk alleen pups ontwormt en essie.

weet niet of ik de volgende keer iedereen zou ontwormen,
leek me eigenlijk achteraf beetje overbodig :-\

maar in jou geval komt er pup bij in huis die al ontwormt is neem ik aan,
dus zou ik het niet doen.
Laatst gewijzigd door danielle1980 op do 16 dec 2004, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#224955
[quote="sylvia"]
Nee, waarom zou je je volwassen honden moeten vaccineren?

[/quote]

Ja weet ik veel! Daarom vraag ik het jullie ;D!
Gebruikersavatar
Door sylvia
#224957
Over het ontwornmen, waarom zou je dat doen?
Je ontwormt toch alleen als je vermoed dat ze wormen hebben.
De pup is al ontwormd als het goed is, die kan namelijk uit de baarmoeder vandaan wormen hebben, maar ik zie geen nut om brutus en pinkel te ontwormen om de pup te beschermen.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#224958
[quote="Lizzy"]
Ja weet ik veel! Daarom vraag ik het jullie ;D!
[/quote]

Ik denk eerder dat net gevacineerde honden een groter gevaar zijn voor pups dan niet gevacineerde honden
Gebruikersavatar
Door sylvia
#224959
[quote="Lizzy"]
Ja weet ik veel! Daarom vraag ik het jullie ;D!
[/quote]
ja maar jij bent aan het dubben dus mijn vraag is eigenlijk wat is je dilemma
Gebruikersavatar
Door Hitam
#224960
Huh, waarom? Nee hoor, gewoon zo laten. Ze hebben waarschijnlijk genoeg antistoffen.
En wat wormen betreft, ik denk eerder dat de pup de rest besmet dan andersom.
Door Lizzy
#224973
[quote="sylvia"]
ja maar jij bent aan het dubben dus mijn vraag is eigenlijk wat is je dilemma
[/quote]

In theorie weet ik natuurlijk niet of mijn honden voldoende afweerstoffen hebben. Heb ik nooit laten meten....

En qua wormen dacht ik: als ik zie hoe vaak een pup volgens de 'gebruiksaanwijzingen' ontwormt moet worden :o! En ik ook vaak lees (ook hier) dat je je andere hond moet ontwormen als de ene hond wormen heeft.... en toen raakte ik dus in verwarring....

Want ik meen te moeten denken dat mijn honden voldoende afweer hebben om wormen te killen. Maar misschien is de besmettingshaard mogelijk zodanig groot (pups hebben toch altijd wormen in het begin?) dat je maar beter je volwassen honden ook een keer mee kan ontwormen? Volgen jullie het nog? (ik zelf geloof ik niet meer....).
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 16 dec 2004, 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#224976
Lizzy schreef: In theorie weet ik natuurlijk niet of mijn honden voldoende afweerstoffen hebben. Heb ik nooit laten meten....
Het gaat er niet om of jouw volwassen honden voldoende afweer hebben, het is de bedoeling dat de pup die afweer krijgt door de enting, of ben je bang dat brutus en pinkel ziek worden van de pup?
En qua wormen dacht ik: als ik zie hoe vaak een pup volgens de 'gebruiksaanwijzingen' ontwormt moet worden :o! En ik ook vaak lees (ook hier) dat je je andere hond moet ontwormen als de ene hond wormen heeft.... en toen raakte ik dus in verwarring....
Een pup moet zo vaak ontwormt worden omdat die geboren worden met een spoelworm besmetting (tenminste die kans is groot) en die moeten dus zeker op zeker voor elke levenscirkel van de worm geelimineerd worden

Want ik meen te moeten denken dat mijn honden voldoende afweer hebben om wormen te killen. Maar misschien is de besmettingshaard mogelijk zodanig groot dat je maar beter je volwassen honden ook een keer mee kan ontwormen? Volgen jullie het nog? (ik zelf geloof ik niet meer....).
als het goed is de pup al wormen vrij als ze bij jullie komt
Door Francisca
#224978
Ik heb toen Mika kwam de eerste keer ook Sunny, Laddy en Cheetah ontwormd, en de laatste keer ( half jaar ) ook. Maar toen kregen ze nog brokken. :-[
Sinds ik op BP kom denk ik daar toch anders over. ;)
Door Lizzy
#224984
sylvia schreef: Het gaat er niet om of jouw volwassen honden voldoende afweer hebben, het is de bedoeling dat de pup die afweer krijgt door de enting, of ben je bang dat brutus en pinkel ziek worden van de pup? Een pup moet zo vaak ontwormt worden omdat die geboren worden met een spoelworm besmetting (tenminste die kans is groot) en die moeten dus zeker op zeker voor elke levenscirkel van de worm geelimineerd wordenals het goed is de pup al wormen vrij als ze bij jullie komt
Nee, ik was meer even bang dat puppesteijn meer risico zou lopen doordat mijn honden iets onder de leden zouden kunnen hebben waar ze puppesteijn mee zouden kunnen besmetten terwijl deze nog niet 100% geimmuniseerd is. Maar goed, Brutus en Pinkel kunnen ook een virus onder hun pootjes mee naar binnen nemen, er zelf niet ziek van worden en toch puppesteijn besmetten....

Ik moest er aan denken omdat je op bijv. hondenscholen geweigerd wordt wanneer je hond niet gevaccineerd is. Ik vond dit altijd vreemd want als mijn hond niet gevaccineerd is maar de rest wel, dan loopt de rest toch geen gevaar (als de praktijk werkelijk is dat vaccinatie 100% beschermt he - wij weten beter maar dat doet er nu voor dit voorbeeld niet toe). Wat is dan in hemelsnaam de reden dat ze ongevaccineerde honden weigeren?

Qua wormen: OK, ja, weet ik allemaal niet hoor, of pupsels wormvrij zijn wanneer ze naar hun nieuwe baas gaan :-[. Maar als dat zo is, waarom wordt dan in Godsnaam voorgeschreven, op diverse Internet sites, dat ze bij 4 maanden, 6 maanden, 9 maanden en 12 maanden ontwormen moeten worden? (en sommige zeggen zelfs bij 4, 6, 8, 10 en 12 maanden). Is dat dan niet ontzettend overdreven?
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 16 dec 2004, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#224996
Ik zal trouwens proberen wat duidelijker uit te leggen hoe de hersenspinsels weer in het hoofd terecht zijn gekomen.

Vorige week heb ik weer eens een keer een verhitte discussie gehad met iemand die mij een 'asociale egoist' noemde omdat ik mijn honden niet meer laat enten.

Ik vroeg toen waarom zij dat vond en ze zei me dat mijn honden een extra gevaar vormde. Ik snoerde haar mond toen met te zeggen dat ze niet zo panisch moest doen. Als zij zo hard geloofde in vaccineren en ieder jaar haar hond laat vaccineren, HAAR hond toch netjes beschermt is dus waar ze zich in hemelsnaam druk om maakte. Gemeen als ik ben vroeg ik haar nog "of vertrouw je die vaccins toch niet helemaal?".

Goed, een paar dagen later zei ze me dat ze het er met haar DA over had gehad (over mijn mening) en toen zei ze dat haar DA had gezegd dat ik met mijn honden mee aan het liften was op het succes van het vaccin en vooral meelifte op al die mensen die wel braaf hun honden laten enten (dit argument hoor ik trouwens vaak hoor!). Maar als iedereen er over zou denken als ik, dan zou binnen no time weer heel Nederland parvo, hondenziekte, leverziekte en de hele mikmak hebben.

Natuurlijk vertelde ik haar toen wederom dat mijn honden natuurlijk wel ooit zijn gevaccineerd en ik geloof in jarenlange/levenslange bescherming.

Goed, volgens haar was dat allemaal niet bewezen, blablabla, en waren mensen als ik toch de veroorzaker van het feit dat deze ziektes hier en daar nog steeds voorkomen. Deze ziektes zouden allang uitgestorven zijn wanneer iedereen braaf zijn hond(en) liet enten.

Zo is het dus gekomen dat ik na zat te denken.

Kijk, normaalgesproken bekijk ik dit dus van de volgende kant: ik laat mijn honden niet vaccineren, loop daarmee mogelijk een risico (dat loop ik ook als ik ze wel laat vaccineren) maar dat is mijn eigen risico.

Een risico voor mensen die hun hond braaf laten vaccineren vorm ik niet. Hun hond is tenslotte braaf volgens de regels geimmuniseerd.

En mensen die hun hond niet laten vaccineren: die lopen bewust of onbewust hetzelfde risico als ik, dus da's ook geen probleem.

Maar ineens dacht ik dus aan puppesteijn. Zij is nog niet volledig 100% geimmuniseerd en vormen mijn niet-gevaccineerde honden mogelijk een extra gevaar voor haar?! En daar kwam ik dus niet helemaal 100% uit....

Ik wil natuurlijk niet/nooit dat mijn aankomende pup extra risico's loopt doordat ik weiger mijn honden te laten enten. Tja, het is gek he, ze zijn nog geeneens geboren en je houdt nu al van ze ;D
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 16 dec 2004, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door danielle1980
#225028
Lizzy schreef:
Qua wormen: OK, ja, weet ik allemaal niet hoor, of pupsels wormvrij zijn wanneer ze naar hun nieuwe baas gaan :-[. Maar als dat zo is, waarom wordt dan in Godsnaam voorgeschreven, op diverse Internet sites, dat ze bij 4 maanden, 6 maanden, 9 maanden en 12 maanden ontwormen moeten worden? (en sommige zeggen zelfs bij 4, 6, 8, 10 en 12 maanden). Is dat dan niet ontzettend overdreven?
ik heb geen flauw idee, ???
maar wij hebben de pups op 2,4 en 6 weken laten ontwormen.
ook op 2 omdat ze dus toen wormen hadden :-X
daarna nog 2 keer maar geen worm meer gezien.

ze zijn nu 12 weken.
elke da zegt dat we ze moeten ontwormen maar ik doe het gewoon niet. ;)
ik doe t straks misschien nog keer met 4 maanden.

maar verder niet meer.
essie heeft nooit wormen.
en verwacht ook niet dat de pups ze zullen krijgen.
voor mijn puppykopers die wel willen ontwormen adviseer ik 4 maanden 6 maanden en dan jaar.
vind ik meer dan genoeg.

ik denk dat je ook teveel kan doen.
ligt denk ook wel aan t ontwormingsmiddel dat je geeft,
wanneer ze adviseren.
bij sommige staat tot half jaar om de 2 maanden,dan pas bij jaar weer.
en sommige echt om de 2 maanden.
dat vind ik echt heel veel. :o
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door