Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2244439
Ik heb vandaag de uitslag van het bloed van Fjurdy. Volgens de DA waren de waarden allemaal goed, op het celvolume na, dat was iets te hoog.

Ze zei dat de galwaarden ook goed waren, ik heb het formulier van haar gekregen maar snap helemaal niets van al die termen.
Is er iemand hier die er meer verstand van heeft?

Leukocytes    8.2                                      6 - 12  G/l   
Erythrocytes    8.10                                  6 - 9  T/l   
Haemoglobin    18.0                                15 - 19  g/dl   
Packed cell volume (PCV)    58  +          38 - 55  %   
MCV    72                                                60 - 77  fl   
HbE    22                                                17 - 23  pg   
MCHC    31                                            31 - 34  g/dl   
Thrombocytes    223                            150 - 500  G/l   
Differential blood count   
   
Basophils    0                                                  0 - 1  %   
Eosinophils    5                                                0 - 6  %   
Segmented neutrophils    60                        55 - 75  %   
Lymphocytes    30  +                                    12 - 30  %   
Monocytes    5  +                                            0 - 4  %   
Basophils (absolute)    0                                    /ul  1) 
Eosinophils (absolute)    377                      0 - 600  /ul   
Segmented neutrophils (abs)    4881      3000 - 10000  /ul   
Lymphocytes (absolute)    2457              1000 - 4000  /ul   
Monocytes (absolute)    401                          0 - 500  /ul   
LUC    1                                                                %   
Atypical cells    0                                                0       
Anisocytosis    0                                                      negative       
Polychromasia    0                                                  negative       
Bile acids    5.5                                            < 20  umol/l   
Potassium    4.5                                          3.9 - 5.8  mmol/l   
Sodium    151                                          143 - 156  mmol/l   
T4 (total T4)    17.9                                12.9 - 51.5  nmol/l  2) 


Ik ben nog steeds zo aan het twijfelen of ik hem niet op Cushing moet laten testen, terwijl de DA dit niet nodig vind.
Laatst gewijzigd door tt-tjes op do 02 feb 2012, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Riek
#2244445
Ik weet niets van bloedwaardes en dergelijke.
Maar is die test ingrijpend? Zo niet en jij vind dat het wel moet, dan zou ik het gewoon doen.
Al is het maar om iets uit te sluiten of om jezelf gerust te stellen.
Maar nu blijft het door je hoofd rond spoken.
Door tt-tjes
#2244455
Nee, op zich is de test niet ingrijpend, het is een kwestie van 3 dagen urine opvangen. Het enige wat me tegenstaat is dat ik hem dan 9 tabletten prednison naar binnen moet duwen in een tijdsbestek van 12 uur.

Ik kan ook 1x urine opvangen en dat laten testen, maar als het dan niet goed is moet de 3 daagse test alsnog.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2244929
tt-tjes schreef: Nee, op zich is de test niet ingrijpend, het is een kwestie van 3 dagen urine opvangen. Het enige wat me tegenstaat is dat ik hem dan 9 tabletten prednison naar binnen moet duwen in een tijdsbestek van 12 uur.

Ik kan ook 1x urine opvangen en dat laten testen, maar als het dan niet goed is moet de 3 daagse test alsnog.
Nee ik vind het bloedbeeld geen aanleiding om te testen op Cushing. Is er nog maar bloedonderzoek gedaan, zijn de leverwaardes verhoogd?
Maar belangrijker nog, welke symptomen heeft jouw hond die kunnen duiden op Cushing?
Probleem is namelijk dat die test helemaal niet zo betrouwbaar is. Hij is vaak positief, terwijl de hond geen Cushing heeft.
#2244958
Ja, leverwaardes waren behoorlijk hoog toen ze op 14 dec. getest zijn ALK 634 en GPT 272. Toen ben ik overgestapt op het leverdieet voor hem en heb de schildkliermedicatie omlaag gezet.
Vorige week weer laten testen en toen waren ze ALK 314 en GPT 110. Een stuk lager dus maar nog te hoog.
Verder vind ik dat hij een beetje een blubberbuik heeft en hij verliest heel veel vacht op dit moment.
De reden dat ik de leverwaardes heb laten testen is dat hij op een gegeven moment van heel ziek werd, overgeven, diaree, heel veel hijgen, veel plassen en veel drinken.
Veel drinken en plassen doet hij nu niet meer en hijgen ook bijna niet meer.
Ik weet het gewoon ff niet meer omdat ze zeggen dat een hond helemaal niet alle symptomen hoeft te hebben, en blijkbaar kan schildklier ook gerelateerd zijn aan cushing.
#2244966
*Dorothea* schreef: Nee ik vind het bloedbeeld geen aanleiding om te testen op Cushing. Is er nog maar bloedonderzoek gedaan, zijn de leverwaardes verhoogd?
Maar belangrijker nog, welke symptomen heeft jouw hond die kunnen duiden op Cushing?
Probleem is namelijk dat die test helemaal niet zo betrouwbaar is. Hij is vaak positief, terwijl de hond geen Cushing heeft.
Is ook de urinetest niet betrouwbaar dan?
#2244973
tt-tjes schreef: Is ook de urinetest niet betrouwbaar dan?
Nee, alleen als ie negatief is, weet je zeker dat de hond geen Cushing heeft.
Als hij nu niet meer veel drinkt, zou ik niet uitgaan van Cushing. Is de urine ook nagekeken? Hoe hoog was het soortelijk gewicht?
#2247366
Dat zei de DA assistente ook. Toen ik tegen haar zei dat de DA zei dat alles goed was, kreeg ik te horen "dan zal ik me wel vergissen".
Ik vond het een beetje raar en zei tegen haar dat ze dat niet voor niets zei.
Wat wil dat zeggen als het ureum te hoog is? en wat kan ik daar tegen doen?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door