Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door denise1968
#2242895
Lees zo vaak dat katten oud worden op brokken en dan heb ik het echt over 17 tot 19 jaar. Zijn er al katten die groot gebracht zijn met kvv en deze leeftijd hebben gehaald. Vraag het mij af omdat mijn poezen nu 2,5 jaar zijn en ik vanaf deze tijd pas hierin verdiept ben geraakt.
Door *Flip*
#2243062
Je wordt over het algemeen niet ouder, omdat je gezond eet. Je lichaam is wel gezonder als je goed eet en dan voel je je beter en takel je minder snel af.

Mijn oma rookte en dronk als een malle, wel bijna 90 geworden en altijd op zichzelf gewoond. Neemt niet weg dat zij de laatste 20jr haar huis bijna niet meer uit kwam. Oma van mijn vriend leefde heel gezond, zij is jonger overleden aan kanker, maar haar leven was wel veel leuker, omdat zij veel fitaler was.

Voor dieren geldt hetzelfde. De vraag is niet hoe oud worden ze, maar hoe worden ze oud ;)
Door moon86
#2243221
vind ik een interresante vraag denise. Ben hier zelf ook benieuwd naar omdat ik pas sinds kort kvv geef.
Vind mijn kater nu al een mooiere vacht hebben :)
Flip heeft ook een goed punt. Oud is niet perse vitaal...
Toen ik nog jong was ::) hadden mijn ouders ook altijd katten. Die kregen supermarkt brokjes en blik en die werden daar stuk voor stuk oud op.
Toch vond ik ze wel heel krakkemikkig worden naar hun einde toe, hadden een slecht gebit en de kattenbak stonk altijd verschrikkelijk... Ik denk dat kvv de kwaliteit van leven wel verhoogd omdat het stelsel van de kat erop gebouwd is om dit soort voedsel te verwerken.
Mensen krijgen nu bijvoorbeeld vaker en op jongere leeftijd diabetes (type 2?? dacht ik??) dan vroeger. Dit omdat ons voedsel ook aan alle kanten bewerkt wordt en volgespoten met toevoegingen/suikers om het lekkerder te maken. Dit geldt ook voor veel brokjes en blik....er zit van alles in wat die beestjes niet nodig hebben en op de lange termijn is dit denk ik schadelijk voor het lichaam.

Groetjes,

Moon
Door *Flip*
#2243315
ik denk trouwens wel dat als je meerdere generaties (dan ben je zeker een mensen leven verder) vers voert dat, ook bij honden, er een stijgende lijn in de leeftijd zal komen.

Vooral bij honden merk je dat in een best korte tijd een grote hond van 8 ineens oud bevonden wordt. Vroeger werden dezelfde rassen misschien wel 20. De oorzaak hiervan is niet enkel terug te voeren op voedsel, ook de omgeving van de dieren is veranderd (meer binnen, minder beweging, meer vervuilde lucht, meer chemische rommel in allerlei vormen, fokbeleid etc).

Mensen noemen een hond wel 'oud' obv de vitaliteit/uiterlijk vd hond.

edit: wij hebben een kalf van een hond gehad en die is 15 geworden op brokken, toch zal ik van mijn leven geen brokken meer voeren aan mijn huisdieren.
Door denise1968
#2243331
Als ik zeg maar kijk naar de tijd waarin mijn moeder is opgegroeid dan zou je zeggen dat er in die tijd ook wel zaken waren die niet gezond zijn. Toch werden veel poezen in die tijd oud op brokken want veel was er natuurlijk niet. Denk wel dat er veel meer poezen buiten liepen en dat dit nu veel minder is. Je hebt wel een punt inzake het vitale gedeelte want dat is idd bij de mens ook zo. Zo heb ik er eigenlijk nog niet naar gekeken :-)))
Laatst gewijzigd door denise1968 op wo 01 feb 2012, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mowgli
#2245962
Mijn kater is als "blikkater" opgegroeid. Pas toen bij hem op 10- jarige leeftijd CNI in een vergevorderd stadium werd vastgesteld, ben ik met hem gaan barfen nadat hij na 2 maanden zijn natvoer nierendieet nog weigerde dit te eten. Helaas is hij kort voor zijn 11e verjaardag gestorven. Dit is veel te jong.
Mijn moeder vertelde mij dat alle katten die zij hadden toen zij nog kind was, oud zijn geworden (15 jaar en ouder). Ze waren ook nooit ziek, hooguit gewond als ze weer eens van het dak naar beneden gevallen zijn. Deze katten aten altijd met de pot mee (lees: kregen de restjes van het avondeten) en de rest vingen zij in de vrije natuur.
Dus ik denk dat katten wel dergelijk deze leeftijd halen met kvv of barf.

Wel eens een kat in de vrije natuur gezien die op een vuurtje zijn eten kookt, of die graan eet?
Door denise1968
#2247450
Zelfde verhaal met mijn moeder in haar tijd met katten. Nu liepen die katten ALTIJD buiten en dan zou er ook mee te maken kunnen hebben. Tegenwoordig leven veel katten (mijne ook) binnen in huis. Dan is het toch wat hiervoor al is gezegd "wat is het leven wat je katten en hoe worden ze oud" dus vitaliteit. Het zou best kunnen dan mijn katten (ik hoop het niet hoor) 11 jaar worden bijvoorbeeld maar dan wel een goed leven hebben gehad, ondanks ze dan het beste eten hebben gekregen wat er is.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2249523
Ik denk dan niet dat het buitenlopen op zich zo'n impact heeft op het ouder worden, maar wel het feit dat ze daar buiten al wat vers vangen. Dan komt het dus ook terug op de voeding.
Dit wel in de veronderstelling dat de katten ook binnen alle mogelijkheden krijgen om actief te zijn en ze geestelijke uitdagingen krijgen.  Anders worden ze natuurlijk lui of verveeld, wat nooit gezond is.
Ook moeten ze zon kunnen vangen en voldoende frisse lucht krijgen om gezond te blijven.  Maar dat kan ook op een afgeschermd balkon of achter een hor. 

Maar gewoon het feit van binnen of buiten te leven maakt volgens mij weinig verschil.  In een afgeschermde tuin of ren kunnen is natuurlijk wel altijd leuk voor een kat, maar dat is een andere discussie. 
Door Envie
#2256569
Ik denk dat je met kvv, en dan ook nog wat verschillende smaken (en afentoe een stukje barf) je kat veel meer eetplezier geeft dan alle dagen een bak brokjes. Mijn oude katten hebben ook geleefd op brok omdat ik niet beter wist. Maar toen ik overstapte op kvv heeft dat het leven van een oudje aanzienlijk verlengd. EN heeft ze met veel meer smaak gegeten !!! Ik weet zeker dat ik mijn andere oudjes daar ook een groot plezier mee had kunnen doen :-[ .
Nu geef ik de nieuwe generatie barf en kvv. En heel afentoe een brokje als snoepje uit de brokjesbal, waar ze veel plezier mee hebben.
Als zij genieten, geniet ik ook. En dat is waar t om gaat 8)
Door Mowgli
#2258373
Envie schreef: Ik denk dat je met kvv, en dan ook nog wat verschillende smaken (en afentoe een stukje barf) je kat veel meer eetplezier geeft dan alle dagen een bak brokjes.
Ook het baasje heeft meer plezier. Ik vond het geweldig om mijn oude kater Pugsley toe te kijken terwijl hij met smaak grote stukken vlees en hele ansjovissen verorberde :-)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door